Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021096265 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Ludmila Litvinenko met als adres Groene Wandeling 4 te 2970 Schilde |
Ligging van het project: | Strijdhoflaan 112 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 23 sectie C nr. 256Z5 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 03/12/2021: voorwaardelijke vergunning (20213804) voor woning nr. 114;
- 29/04/1985: toelating (961#10604) voor het uitvoeren van verbouwingswerken;
- 12/03/1984: toelating (961#2430) voor binnen verbouwing;
- 18/05/1928: toelating (961#9747) voor het bouwen van een winkelhuis.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- er wordt een extra bouwlaag toegevoegd onder plat dak met een kroonlijsthoogte van 12,89m;
- de kroonlijst wordt aan de voorgevel gezien als een overkragende bakgootconstructie;
- de terrassen aan de achtergevel op de verdiepingen worden verwijderd;
- de raamopeningen wijzigen in de voor- en achtergevel alsook de opening voor de garagepoort en de voordeur;
- de voordeur wordt in hetzelfde vlak van de voorgevel gebracht;
- de voor- en achtergevel worden geïsoleerd met een dikte van 14cm;
- er worden interne, structurele wijzigingen doorgevoerd;
- de muren worden geïsoleerd met een dikte van 14cm;
- de kroonlijsthoogte wordt verhoogd tot 9,61m;
- er worden interne, structurele wijzigingen doorgevoerd waaronder het wijzigen van de hoogte van de verschillende vloerniveaus;
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- herinrichten van het gebouw tot een eengezinswoning die op zichzelf functioneert;
- toevoegen van een extra bouwlaag aan het hoofdvolume;
- wijzigen van de kroonlijsthoogte van de aanbouw;
- wijzigen van raam- en deuropeningen in de voorgevel;
- uitvoeren van constructieve werken;
- isoleren en afwerken van de gevels met een totale dikte van 14cm;
- slopen van een bijgebouw in de tuin;
- wijzigen van de scheidingsmuren en tuinmuren.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met volgende bepalingen van de bouwcode:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De interne verbinding tussen Strijdhoflaan nr. 112 en Strijdhoflaan nr. 114 werd reeds dichtgemaakt. De aanvraag betreft het omvormen van het gebouw tot een afzonderlijk functionerende grondgebonden eengezinswoning. Dit wordt gunstig geadviseerd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
In dit deel van de Strijdhoflaan zijn hoofdzakelijk woningen van 3 bouwlagen onder een plat dak aanwezig, waarvan enkele reeds verhoogd werden tot 4 bouwlagen onder een plat dak.
De aanvraag betreft het toevoegen van een 4de bouwlaag op de woning. De nieuwe verdieping wordt voorzien tot een bouwdiepte van circa 9 meter, aansluitend op de bouwdiepte van de onderliggende verdiepingen en het platte dak wordt voorzien van een groendak van circa 55 m². De nieuwe kroonlijsthoogte betreft circa 12,9 meter. Deze uitbreiding is inpasbaar in het straatbeeld.
De bestaande berging en het vergunde koer-sanitair wordt afgebroken, zodat opnieuw een stedelijke koer ontstaat van circa 13,8 m². De koer wordt voor 50% groen ingericht. Dit wordt gunstig geadviseerd.
De gevels worden extern geïsoleerd waarbij de totale dikte van de isolatie en het nieuwe afwerkingsmateriaal beperkt blijft tot 14 centimeter. Op deze manier wordt er maximale energiebesparing gerealiseerd binnen de bepalingen van het rooilijnendecreet. Dit is conform het afwegingskader voor stedenbouwkundige vergunningen voor buitengevelisolatie. Het na - isoleren van de gevels is vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar. Door het energiezuinig renoveren van woningen wordt er bijgedragen aan de klimaatambities, wat wordt gestimuleerd.
Visueel-vormelijke elementen
De gedetailleerde voorgevel wordt vervangen door een nieuwe voorgevel die op zichzelf voldoende aansluit bij de context van de straat en voldoende nieuwe kwalitatieve geveldetails voorziet. Het nieuwe gevelvoorstel is evenwaardig aan de oude voorgevel. Een afwijking op artikel 11 van de bouwcode wordt gunstig geadviseerd.
De nieuwe voorgevel voorziet opnieuw een gelijkvloerse plintgevel in natuursteen. Alle schrijnwerk in de voorgevel wordt vernieuw naar nieuw schrijnwerk in zwart aluminium. De verdiepingen worden afgewerkt in een witte steenarchitectuur met doorlopende raamdorpels in natuursteen en er wordt gebruik gemaakt van horizontale banden in witte bepleistering die verwijst naar de horizontale pleisterbanden die bij meerdere woningen in de omgeving aanwezig zijn. Deze beeldtaal en lichte kleurstelling is inpasbaar in het straatbeeld.
De arrière corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. De arrière corps blijft vrij van materiaal en isolatie behouden.
De nieuwe natuurstenen dorpels en de kroonlijst worden opnieuw uit het gevelvlak springend voorzien. Dit voorkomt vervlakking van het straatbeeld en wordt gunstig geadviseerd.
Waar er pleisterwerk is voorzien als gevelmateriaal, worden de randen (van bijvoorbeeld raamopeningen) voorzien van hoekprofielen. Dergelijke hoekprofielen moeten onzichtbaar worden uitgevoerd.
De achtergevels en de zijgevel van het entresolvolume worden afgewerkt in witte pleister met zwart aluminium buitenschrijnwerk. Gelet op de stedelijke context van de achtergevel is dit aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen:
Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het voorzien van een autostalplaats in de voortuin wordt uitgesloten uit de vergunning.
2. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren in de voorgevel.
3. Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein.
4. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 januari 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 24 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 25 april 2022 |
Verslag GOA | 4 april 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het voorzien van een autostalplaats in de voortuin wordt uitgesloten uit de vergunning.
2. De hoekprofielen die inherent zijn aan het gevelpleisterwerk, onzichtbaar uit te voeren in de voorgevel.
3. Wanneer er zich in de bestaande toestand openbare verlichtingsarmaturen (of andere elementen van nutsvoorzieningen) bevinden aan de gevel moeten deze na het uitvoeren van de werken opnieuw gemonteerd worden aan de gevel op een duurzame manier (eventueel met een achterliggende constructie). Deze elementen moeten ten allen tijde kunnen hersteld worden of weggenomen worden. Indien nodig wordt hiervoor contact opgenomen met de dienst openbaar domein.
4. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.