De stad Antwerpen heeft een groot aantal betaalterminals in haar bezit en heeft in de toekomst nood aan nieuwe toestellen (als vervanging of uitbreiding). Voor al deze automaten is er ook een dienstverlening nodig op vlak van 'acquiring', zodat de transacties daadwerkelijk verwerkt en goedgekeurd kunnen worden en zodat de gelden op de gepaste rekening terecht komen.
In het verleden werd hiervoor raamovereenkomst GAC/2017/00110 afgesloten, die voorzag in de levering van betaalterminals, het onderhoud van de desbetreffende terminals en de dienstverlening met betrekking tot 'acquiring'. Deze neemt een einde op 11 september 2022.
Om de nieuwe betaalterminals aan te kopen en te onderhouden, alsook om te voorzien in 'acquiring' voor alle terminals in het bezit van de stad Antwerpen, wenst de stedelijke bedrijfseenheid Financiën een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten.
De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2021_01859 uit te schrijven.
De inschrijver toont zijn beroepsbekwaamheid aan betreft levering van de toestellen, door minimaal 3 referenties van andere firma’s , waarvan minimum 1 referentie uit de openbare sector. Elke referentie bevat minimaal 50 toestellen en is uitgevoerd in de laatste 3 jaar.
De inschrijver toont zijn beroepsbekwaamheid aan betreft acquiring en bezorgt hiervoor minimaal 3 referenties waarin hij acquiring diensten heeft aangeboden, waarvan minimum 1 referentie uit de openbare sector. Elke referentie bevat minimaal 100.000 transacties per jaar en is uitgevoerd in de laatste 3 jaar.
De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:
In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.
Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.
In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.
Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.
Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.
Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.
Deze overeenkomst voorziet in de aankoop van betaalterminals. Deze kosten worden afgerekend op investeringskredieten.
Naast de aankoop van betaalterminals
wordt ook voorzien
- in acquiring diensten gedurende de looptijd van de raamovereenkomst (48 maanden);
- in een onderhoudscontract en/of wisselstukkencontract voor een periode van 10 jaar vanaf de betreffende aankoop (dit is de gemiddelde economische levensduur van dergelijke producten).
Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.
Het college keurt bestek GAC_2021_01859 voor "Raamovereenkomst voor de levering en installatie van betaalterminals inclusief acquiring en omkaderende dienstverlening" goed en keurt eveneens goed dat:
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
GAC | dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw) |
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Raamovereenkomst voor de levering en installatie van betaalterminals |
budgetplaats: 5174000000 |
volgt later | |
Raamovereenkomst voor het onderhoud van betaalterminals | budgetplaats: 5171500000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2SBS040502A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA080111 budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100, 3200, 3300, 3400, 3500, 3600 | volgt later | |
Raamovereenkomst voor acquiring | budgetplaats: 5171500000 budgetpositie: 657 functiegebied: 2SBS040502A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA080111 budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500, 2600 | volgt later |