Terug
Gepubliceerd op 04/04/2022

2022_CBS_02650 - Bestek GAC_2021_01859 - Raamovereenkomst voor de levering en installatie van betaalterminals inclusief acquiring en omkaderende dienstverlening - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/04/2022 - 09:00 Hofstraat/Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02650 - Bestek GAC_2021_01859 - Raamovereenkomst voor de levering en installatie van betaalterminals inclusief acquiring en omkaderende dienstverlening - Bestek en procedure - Goedkeuring 2022_CBS_02650 - Bestek GAC_2021_01859 - Raamovereenkomst voor de levering en installatie van betaalterminals inclusief acquiring en omkaderende dienstverlening - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De stad Antwerpen heeft een groot aantal betaalterminals in haar bezit en heeft in de toekomst nood aan nieuwe toestellen (als vervanging of uitbreiding). Voor al deze automaten is er ook een dienstverlening nodig op vlak van 'acquiring', zodat de transacties daadwerkelijk verwerkt en goedgekeurd kunnen worden en zodat de gelden op de gepaste rekening terecht komen. 

In het verleden werd hiervoor raamovereenkomst GAC/2017/00110 afgesloten, die voorzag in de levering van betaalterminals, het onderhoud van de desbetreffende terminals en de dienstverlening met betrekking tot 'acquiring'. Deze neemt een einde op 11 september 2022.  

Om de nieuwe betaalterminals aan te kopen en te onderhouden, alsook om te voorzien in 'acquiring' voor alle terminals in het bezit van de stad Antwerpen, wenst de stedelijke bedrijfseenheid Financiën een nieuwe raamovereenkomst af te sluiten.

De Gemeenschappelijke Aankoopcentrale stelt voor om hiervoor openbare procedure met Europese bekendmaking GAC_2021_01859 uit te schrijven. 

Argumentatie

De inschrijver toont zijn beroepsbekwaamheid aan betreft levering van de toestellen, door minimaal 3  referenties van andere firma’s , waarvan minimum 1 referentie uit de openbare sector. Elke referentie bevat minimaal 50 toestellen en is uitgevoerd in de laatste 3 jaar.

De inschrijver toont zijn beroepsbekwaamheid aan betreft acquiring en  bezorgt hiervoor minimaal 3 referenties waarin hij acquiring diensten heeft aangeboden, waarvan minimum 1 referentie uit de openbare sector.  Elke referentie bevat minimaal 100.000 transacties per jaar en is uitgevoerd in de laatste 3 jaar.


De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de volgende gunningscriteria:

  1. Prijs op een totaal van 50 punten;
  2. Plan van aanpak bij calamiteiten op een totaal van 40 punten;
  3. Rapportering op een totaal van 20 punten;
  4. Technische bijstand op een totaal van 10 punten;
  5. Leveringstermijn van nieuwe betaalterminals op een totaal van 5 punten;
  6. Activatietermijn betaaldiensten en brands op een totaal van 5 punten;
  7. Verwerkingstermijn voor gevraagde aanpassingen op een totaal van 5 punten;
  8. Terugbetaaltermijn van eventuele tegoeden op een totaal van 5 punten;
  9. Plan van aanpak ifv overname acquiring van de huidige acquirer op een totaal van 5 punten;
  10. Gemiddelde transactietijd op een totaal van 5 punten;
  11. Uitgebreidheid van de catalogus op een totaal van 5 punten.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname.

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van de artikelen 2, 6° en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal de stad Antwerpen optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aanvullende aankoopactiviteiten verricht die bestemd zijn voor andere aanbesteders die in de opdrachtdocumenten zijn aangeduid.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Algemene financiële opmerkingen

Bij deze raamovereenkomst treedt de stad op als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen. Indien andere entiteiten dan de stad afnemen op deze raamovereenkomst, zal dat gebeuren in eigen naam en voor eigen rekening. De vastleggingen voor die deelopdrachten zullen dan ook op de eigen budgetten gebeuren.

Deze overeenkomst voorziet in de aankoop van betaalterminals. Deze kosten worden afgerekend op investeringskredieten. 

Naast de aankoop van betaalterminals wordt ook voorzien
- in acquiring diensten gedurende de looptijd van de raamovereenkomst (48 maanden);
- in een onderhoudscontract en/of wisselstukkencontract voor een periode van 10 jaar vanaf de betreffende aankoop (dit is de gemiddelde economische levensduur van dergelijke producten). 

Deze uitgaven worden verrekend op exploitatiekredieten.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS04 - Financiën
2SBS0405 - Financiële dienstverlening en (groeps)controlling
2SBS040502 - Thesaurie

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt bestek GAC_2021_01859 voor "Raamovereenkomst voor de levering en installatie van betaalterminals inclusief acquiring en omkaderende dienstverlening"  goed en keurt eveneens goed dat:

  • hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven (met Europese bekendmaking);
  • de stad voor deze opdracht optreedt als aankoopcentrale voor de aankoopgroep van de stad Antwerpen.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Raamovereenkomst voor de levering en installatie van betaalterminals


budgetplaats: 5174000000
budgetpositie: 2402
functiegebied: 2SBS040502A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080111
budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500, 2600

volgt later

Raamovereenkomst voor het onderhoud van betaalterminals

budgetplaats: 5171500000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 2SBS040502A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080111
budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500, 2600, 2700, 2800, 2900, 3000, 3100, 3200, 3300, 3400, 3500, 3600
volgt later
Raamovereenkomst voor acquiring

budgetplaats: 5171500000
budgetpositie: 657
functiegebied: 2SBS040502A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA080111
budgetperiode: 2200, 2300, 2400, 2500, 2600
volgt later

Bijlagen

  • 01859_20220311_bestek.pdf
  • 01859_20220311_Inventaris.xlsx
  • 01859_20210830_Bijkomende bijlagen_toelichtingen.pdf