Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022002548 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Tom Fremau met als adres Cliviastraat 29 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Cliviastraat 29 te 2610 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 43 sectie A nr. 134F8 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van handelspand met 1 wooneenheid naar een eengzinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 21/09/1970: toelating (222#2732) verbouwen van gelijkvloers;
- 15/07/1963: toelating (222#225) verbouwingswerken;
- 21/09/1954: milieuvergunning (236#1086) bakkerij;
- 27/03/1937: milieuvergunning (236#1321) broodbakkerij met elektromotor 3 pk;
- 19/07/1930: milieuvergunning (236#1988) broodbakkerij.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- een hoekpand bestaande uit 2 bouwlagen onder een platdak;
- een complementaire handelsfunctie op de gelijkvloerse verdieping met bovenliggende woningfuncties;
- de gevel aan de zijde van de Lotusstraat:
Huidige toestand
- een woning van 2 bouwlagen onder een plat dak met complementaire functie;
- de gevel aan de zijde van de Lotusstraat:
- afwerking voorgevel:
Gewenste toestand
- een ééngezinswoning waarbij de complementaire handelsfunctie ook wordt ingevuld met woonfuncties;
- de afwerking van de gevel:
- wijzigingen aan de raamindeling;
- interne verbouwingswerken.
Inhoud van de aanvraag
- werken aan de voorgevel;
- interne verbouwingswerken aan de ééngezinswoning;
- de gelijkvloerse complementaire functie omvormen tot woonfuncties.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 9 februari 2022 | 16 februari 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 9 februari 2022 | 24 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 9 februari 2022 | 10 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
De voorgestelde grijze steenstrips passen niet in het referentiebeeld waarbinnen verschillende tinten rood metselwerk voor komen.
De decoratieve elementen in de voorgevel vallen weg bij het voorzien van steenstrips tegen de gevel. De decoratieve elementen dienen behouden te blijven daar deze in het referentiebeeld als beeldbepalend beschouwd worden.
Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. In de keuken treedt er enkel licht binnen via de kleine patio.
Een woning moet minstens toegankelijk zijn via een circulatieruimte of verblijfsruimte. Momenteel is de woning enkel toegankelijk via de garage.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het ontwerp wijkt af van de bouwcode op volgende artikels:
- artikel 6 Harmonie:
De voorziene grijze steenstrips passen niet in het referentiebeeld waarbinnen verschillende tinten rood metselwerk voor komen. Als voorwaarden bij de vergunning wordt opgenomen ze in een rode tint te voorzien.
- artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
De decoratieve elementen in de voorgevel vallen weg bij het voorzien van de steenstrips tegen de gevel. Deze decoratieve elementen dienen behouden te blijven daar deze in het referentiebeeld als beeldbepalend beschouwd worden. Dit wordt als voorwaarde opgelegd.
- artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
De keuken op de eerste verdieping krijgt momenteel enkel daglicht via een patio. Hierop kan geen afwijking gegeven worden. Als voorwaarde bij de vergunning wordt opgenomen om meer daglichttoetreding te creëren in de keuken door de muur tussen de keuken en de wasplaats te verwijderen. Zie ook rode aanduiding op de plannen.
- artikel 25 Toegankelijkheid van de functie:
Een woning moet minstens toegankelijk zijn via een circulatieruimte of verblijfsruimte. Momenteel is de woning enkel toegankelijk via de garage. Als voorwaarde bij de vergunning wordt opgenomen dat de woning toegankelijk gemaakt moet worden via een circulatieruimte afgezonderd van de garage. De voordeur moet duidelijk afleesbaar zijn in de gevel. Zie ook rode aanduiding op de plannen.
Functionele inpasbaarheid
Het advies van de Stedelijke dienst Ondernemen en stadsmarketing/Business en Innovatie is gunstig en luidt als volgt:
“Gunstig advies voor de functiewijziging van (voormalige) handel naar woonst, gelijkvloers in een pand gelegen buiten de afgebakende kernwinkelgebieden (verspreide bewinkeling). Gelet op het principe van clustering winkelvloeroppervlakte in afgebakende kernen, is behoud van commerciële ruimte op deze locaties niet op te leggen en kan er gelijkvloers woonruimte voorzien worden.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt voegen we hieraan toe dat de complementaire functie bij de eengezinswoning verdwijnt. De eengezinswoning blijft aldus behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd wordt.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.
Visueel-vormelijke elementen
De Cliviastraat en Lotusstraat worden gekenmerkt door gevels in verschillende tinten van rode gevelsteen. De voorgestelde materialisatie voor de voorgevel in grijze steenstrips is bijgevolg niet kenmerkend in de straat. Daarom wordt als voorwaarde opgenomen om roodkleurige steenstrips te voorzien.
De arrière-corps is een veel voorkomend detail bij aaneengesloten bebouwing. Ter hoogte van de perceelsgrens springt het gevelvlak terug, en dit over de volledige gevelhoogte. Dit levert een verticale ritmering op die percelering in het straatbeeld nuanceert. Het is wenselijk om dit detail eigen aan de stedelijke context te behouden. Bijkomend leidt het toepassen van buitengevelisolatie tot een vervlakking van het straatbeeld door een verlies aan detaillering. Om een verarming van het materiaal tegen te gaan, wordt er opgelegd dat bestaande elementen in natuursteen (raamdorpel, plint, horizontale decoratieve banden,…) behouden blijven of worden vervangen door nieuwe elementen in natuursteen of witte cementering.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het plaatsen van de wasplaats tegen de gevel op de eerste verdieping zorgt voor onvoldoende gebruiksgenot van de aangrenzende leefkeuken. Zo krijgt de keuken enkel daglicht via de kleine, ingesloten patio. Hierdoor wordt dit stedenbouwkundig als niet aanvaardbaar beschouwd. Als voorwaarde bij de vergunning wordt opgenomen om de muur tussen de wasplaats en de leefkeuken te verwijderen zodat de leefkeuken van voldoende licht en lucht voorzien wordt conform artikel 24 van de bouwcode.
Het voorzien van slaapkamers op de gelijkvloerse verdieping, grenzend aan het openbaar domein, wordt stedenbouwkundig als weinig kwalitatief ervaren wegens net die nabijheid van het openbaar domein. Met het oog op het creëren van levendige straten is het bovendien belangrijk dat de gebouwen in de straat een dagfunctie hebben op de gelijkvloerse verdieping. Op het gelijkvloers van elk gebouw dient er daarom minstens één levendige functie aan de straat te grenzen die met de straat en haar gebruikers en passanten een relatie aangaat, bijvoorbeeld via een raam. Het is dus meer wenselijk om hier een bureauruimte of een speelkamer te voorzien dan een slaapkamer. Het voorzien van een levendige functie op het gelijkvloers wordt opgelegd als voorwaarde bij de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
Het advies van de Stedelijke dienst Stadsontwikkeling/Mobiliteit is gunstig en luidt als volgt:
“Aangezien er geen uitbreiding van wonen is, enkel de handelsruimte aan de woning verdwijnt, is de parkeerparagraaf niet van toepassing. De bestaande garage blijft behouden. De ruimte is groot genoeg om nog fietsen in te kunnen stallen. Er is een aparte toegang naast de poort om met fietsen binnen te gaan.”
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt voegen we hieraan toe dat de complementaire functie bij de eengezinswoning verdwijnt. De eengezinswoning blijft aldus behouden waardoor de parkeerparagraaf niet van toepassing is aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De gevel moet bekleed worden met steenstrips in een rode tint.
3. De decoratieve gevelelementen in natuursteen en witte cementering dienen behouden te blijven of dienen opnieuw toegevoegd te worden.
4. De keuken moet voorzien worden van voldoende daglicht. Hiervoor moet de muur tussen de wasplaats en de keuken verwijderd worden. Zie rode aanduiding op plan.
5. De woning moet toegankelijk gemaakt worden via een afzonderlijke circulatie vanaf de straat. De voordeur moet hierbij duidelijk afleesbaar zijn in het straatbeeld. Zie rode aanduiding op plan.
6. Er moet minstens één dagfunctie grenzen aan het openbaar domein op de gelijkvloerse verdieping.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 12 januari 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 9 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 10 april 2022 |
Verslag GOA | 22 maart 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De gevel moet bekleed worden met steenstrips in een rode tint.
3. De decoratieve gevelelementen in natuursteen en witte cementering dienen behouden te blijven of dienen opnieuw toegevoegd te worden.
4. De keuken moet voorzien worden van voldoende daglicht. Hiervoor moet de muur tussen de wasplaats en de keuken verwijderd worden. Zie rode aanduiding op plan.
5. De woning moet toegankelijk gemaakt worden via een afzonderlijke circulatie vanaf de straat. De voordeur moet hierbij duidelijk afleesbaar zijn in het straatbeeld. Zie rode aanduiding op plan.
6. Er moet minstens één dagfunctie grenzen aan het openbaar domein op de gelijkvloerse verdieping.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.