Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:
- een openbaar onderzoek te houden;
- advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2021190355 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Bart Van Camp met als contactadres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen en NV PR Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met als adres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Groenendaallaan 394-420 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 1569A2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | het heraanleggen van voet- en fietspadverhardingen |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 19/12/2014: vergunning (2014674) voor het realiseren van het project Brabo 2 (Noorderlijn);
- 16/10/2002: vergunning (20013301) voor het plaatsen van constructies voor verkeersgeleiding;
- 31/01/2002: vergunning (20011372) voor het aanleggen van een parking en een tramkeerlus;
- 23/09/1993: weigering (19931055) voor reclameborden op parking G.M. - 8.4.93;
- 07/09/1987: vergunning (19878027) voor overdekte laad- en loskade.
Vergunde/vergund geachte toestand
- geen laatst vergunde toestand aangeleverd.
Huidige toestand
- fiets- en voetpad langsheen de Groenendaallaan:
- tussen Noorderlaan en oostelijke op- en afrit parking Metropolis: 1,7 m;
- tussen oostelijke op- en afrit parking Metropolis en Vosseschijnstraat: 1,81 m;
- tussen Noorderlaan en oostelijke op- en afrit parking Metropolis: 1,97 m;
- tussen oostelijke op- en afrit parking Metropolis en Vosseschijnstraat: 1,81 m;
Gewenste toestand
- dubbelrichtingsfiets- en voetpad langsheen de Groenendaallaan:
- tussen Noorderlaan en oostelijke op- en afrit parking Metropolis: circa 0,85 à 1 m (versmalling tegenover bestaande toestand);
- tussen deze oostelijke en westelijk op- en afrit parking: circa 1,81 m. (behoud bestaande voetpadverharding).
- groenaanleg:
- langs perceelgrens Metropolis: een groter plantvak met siergrassen en vaste planten (in de plaats van bestaand voetpad);
- tussen fietspad en rijbaan: supprimatie van deel breed plantvak tussen fietspad en rijbaan (in kader van verbreding fietspad).
Inhoud van de aanvraag
- het heraanleggen van voet- en fietspadverhardingen door:
- met een 3m breed dubbelrichtingsfietspad;
- een voetpad;
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 8 februari 2022 | 28 februari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 8 februari 2022 | 9 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 8 februari 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Havenbedrijf Antwerpen/ terreinen | 8 februari 2022 | 18 maart 2022 | Gunstig |
Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij | 8 februari 2022 | 16 februari 2022 | Gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 8 februari 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 8 februari 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen | 8 februari 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Water-link | 8 februari 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 8 februari 2022 | 1 maart 2022 |
Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties | 8 februari 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 8 februari 2022 | 22 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit/ Oosterweelverbinding | 8 februari 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 8 februari 2022 | 15 maart 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening zeehavengebied Antwerpen, goedgekeurd op 30 april 2013.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP contactzone Noorderlaan, goedgekeurd op 14 december 2020. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 5: zone voor publiek domein (pu), artikel 1: zone voor gemengde functies (ge1) en artikel 2: zone voor gemengde functies (ge2).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan contactzone Noorderlaan.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Context
De aanvraag kadert binnen de Oosterweelwerken en wordt aanzien als een flankerende maatregel tijdens de aanlegfase. Bij de bouw van de verdiepte R1 met een dwarsing onder het Albertkanaal moet de Vaartkaai langs het Albertkanaal worden onderbroken voor alle verkeer. De fietssnelweg langs het kanaal wordt in deze periode omgeleid via de Ingenieur Menneslaan, Blijvoort, Winterliung en de Groenendaallaan tot aan de Straatsburgbrug. Ter hoogte van het complex Merksem is er maar aan één zijde van de Groenendaallaan de mogelijkheid om een dubbelrichtingsfietspad in te richten.
Men heeft ervoor gekozen om aan de noordzijde van de Groenendaallaan een dubbelrichtingsfietspad in te richten tussen Winterling en de Vosseschijnstraat. Het bestaande enkelrichtingsfietspad aan deze kant moet omgevormd worden tot een dubbelrichtingsfietspad dat aan de normen van het fietsvademecum en van de stad voldoet.
De dubbelrichtingsfietspaden tussen Winterling en de Lambrechtshoekenlaan en tussen de Spoorbrug en de Noorderlaan kunnen gerealiseerd worden zonder een nieuwe omgevingsvergunning aan te vragen. Het nieuwe dubbelrichtingsfietspad tussen de Noorderlaan en de Vosseschijnstraat gaat gepaard met een gedeeltelijke verharding van bermen langs de Groenendaallaan waardoor een omgevingsvergunning noodzakelijk is. Het dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van de R1 zal Lantis opnemen in de vergunningsaanvraag voor de tijdelijke R1.
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel verenigbaar met bestemmingsvoorschriften van het RUP Contactzone Noorderlaan.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Het bestaande enkelrichtingsfietspad wordt verbreed naar een dubbelrichtingsfietspad met een breedte van 3,00m. Hierdoor breidt de verharding uit in zuidelijke richting en wordt een deel van de groene berm extra verhard. Anderzijds wordt de groenzone ter hoogte van de oostelijke aansluiting tussen de Groenendaallaan en de parking Metropolis vergroot aangezien deze aansluiting wordt versmald tot één rijstrook in elke richting. De westelijke inrit wordt verhoogd aangelegd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van Elia en Fluxys is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies met veiligheidsvoorschriften die geen stedenbouwkundige impact hebben. Om die reden worden geen voorwaarden uit dit advies overgenomen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Ontsluiting/bereikbaarheid
De aanpassingen aan de in- en uitritten waarbij deze versmald worden (oostelijke uitrit) en verhoogd worden aangelegd (westelijke inrit) zorgen ervoor dat de veiligheid voor de voetgangers en fietsers wordt verhoogd. Dit heeft geen impact op de bereikbaarheid van de site van Kinepolis.
Fiets- en voetgangersvoorzieningen
De stedelijke dienst mobiliteit beoordeelt de fiets- en voetgangersvoorzieningen voorwaardelijk gunstig:
“Op basis van kruispunttellingen Noorderlaan x Groenendaallaan van september 2020 blijkt dat er op dit kruispunt op het drukste spitsuur 265 fietsers de Noorderlaan dwarsen. Een deel van deze fietsers vervolgt echter zijn weg aan de westzijde van de Noorderlaanbrug richting stad. Als we enkel kijken naar fietsers die reglementair verder kunnen fietsen op de Groenendaallaan komen we op maximaal 128 fietsers per uur op de Groenendaallaan tussen de Noorderlaan en de Vosseschijnstraat. Bovendien zal een deel van deze fietsers (het bestemmingsverkeer) het fietspad aan de zuidzijde van de Groenendaallaan blijven gebruiken.
De voorziene maatvoering van het dubbelrichtingsfietspad voldoet aan de normen voor dubbelrichtingsfietspaden uit het Vlaamse fietsvademecum (2m50 bij maximaal 150 fietsers tijdens het drukste spitsuur). Het draaiboek openbaar domein van de stad Antwerpen is echter strenger en vraagt een dubbelrichtingsfietspad met een breedte van 3m50 bij dergelijke fietsintensiteiten. Aangezien het hier echter gaat over een gedeeltelijke heraanleg van de Groenendaallaan als minder hinder-maatregel kunnen we akkoord gaan met de voorgestelde fietspadbreedte van 3m00. Op die manier is er een beperkte marge om doorgaande fietsers op te vangen die niet langer het fietspad langs de Vaartkaai kunnen volgen.
De versmalling van het voetpad is te verantwoorden door het beperkte aantal voetgangers op deze locatie. Tijdens het drukste ochtendspitsuur passeren er amper 34 voetgangers op de noordwestelijke hoek van het kruispunt Noorderlaan x Groenendaallaan. In de avondspits ligt het aantal voetgangers een stuk hoger (136 voetgangers op het drukste uur). Dit is vooral te wijten aan de voetgangers van en naar Kinepolis die een eigen voetgangerszone hebben op de parking van de site. Deze voetgangers maken geen gebruik van de voetpaden langs de Groenendaallaan. De totale beschikbare breedte voor zwakke weggebruikers tussen de Nooorderlaan en de oostelijke inrit varieert daarmee tussen de 3m83 en 4m02 hetgeen volstaat voor het gecombineerd gebruik als voet- en fietspad.
Het verdwijnen van het voetpad tussen de westelijke inrit van Kinepolis en de Vosseschijnstraat zorgt ervoor dat voetgangers gebruik moeten maken van het fietspad. Het verdient de aanbeveling dat Lantis in overleg met Kinepolis een veilige wandelroute (1m50 breed) inricht tussen beide punten. Deze wandelroute moet permanent beschikbaar zijn voor alle voetgangers.”
Dit advies, dat ook door de stedelijke dienst Publieke Ruimte wordt vernoemd, wordt bijgetreden en moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.
Verder stelt het advies van de dienst mobiliteit dat de nodige signalisatie en markeringen moeten voorzien worden zodat het duidelijk is voor alle weggebruikers dat het heraangelegde fietspad een dubbelrichtingsfietspad is. Dit moet als voorwaarde aan de vergunning worden gekoppeld.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De nodige signalisatie en markeringen moeten voorzien worden zodat het duidelijk is voor alle weggebruikers dat het heraangelegde fietspad een dubbelrichtingsfietspad is.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 2 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | 16 februari 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 17 maart 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 24 maart 2022 |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
16 februari 2022 | 17 maart 2022 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdelijke onbeschikbaarheid van een voldoende breed voetpad: Het bezwaar dat het tijdelijk onbeschikbaar zijn van een voldoende breed en veilig voetpad hier geen goed idee is. Het voorzien van een tijdelijk voetpad binnen de zone van (de parking van) Kinepolis moet zo beperkt mogelijk gehouden worden in doorlooptijd en ook veilig ingericht zijn (duidelijk afgescheiden, breed genoeg, en op afstand van auto- en fietsverkeer). Wanneer dit niet gebeurt, zal voetgangersverkeer in deze zone nog meer ontraden worden en onveilig worden;
Boordeling: Het bezwaar is gegrond. De stedelijke dienst mobiliteit maakt een vergelijkbare opmerking. In de beschrijvende nota kan gelezen worden dat de voetgangers via de randzone van de parking naar het westen worden geleid en dat de realisatie van dit voetpad binnen het aanpalende project Vosseschijnstraat wordt gerealiseerd. Hiervoor zal een afzonderlijke aanvraag worden ingediend. Deze belofte geeft echter geen garantie. In de voorwaarden bij de vergunning moet worden opgelegd dat Lantis in overleg met Kinepolis een veilige wandelroute (1,50 m breed) moet inrichtingen tussen de westelijke toegang naar Metropolis en de Vosseschijnstraat. Deze wandelroute moet permanent beschikbaar zijn voor alle voetgangers.
Informatievergadering
Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De nodige signalisatie en markeringen moeten voorzien worden zodat het duidelijk is voor alle weggebruikers dat het heraangelegde fietspad een dubbelrichtingsfietspad is.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/V/SV | Het advies te bezorgen aan de instantie die advies gevraagd heeft. |