Terug
Gepubliceerd op 04/04/2022

2022_CBS_02573 - Omgevingsvergunning - OMV_2021182587. Jules Pauwelsstraat 85. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/04/2022 - 09:00 Hofstraat/Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02573 - Omgevingsvergunning - OMV_2021182587. Jules Pauwelsstraat 85. District Hoboken - Goedkeuring 2022_CBS_02573 - Omgevingsvergunning - OMV_2021182587. Jules Pauwelsstraat 85. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021182587

Gegevens van de aanvrager:

de heer Yousef Saha met als adres Jules Pauwelsstraat 85 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Ligging van het project:

Jules Pauwelsstraat 85 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 37 sectie A nr. 331A9

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van extra bouwlaag

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

  

Relevante voorgeschiedenis

-          29/11/2019: voorwaardelijke vergunning (20193110) voor het regulariseren van het niet plaatsen van een septische put;

-          02/10/2009: vergunning (20093446) voor het regulariseren van een uitbreiding op het gelijkvloers en de verdieping;

-          16/01/2008: 3e doorbreking (AN.66.LB.006732/2008) voor volledige afwerking en ingebruikname van het gebouw;

-          02/10/2007: 2e doorbreking (AN.66.LB.114211/2007) voor volledige afwerking gelijkvloerse verdieping, badkamer groter dan vergund;

-          22/06/2007: vergunning (20072017) voor het verbouwen van een woning;

-          15/06/2007: 1e doorbreking (AN.66.LB.070030/2007) voor binnenafwerking en de 1e verdieping werd uitgebreid met extra ruimte;

-          15/02/2007: PV van stilleg (AN.66.LB.018948/2007) voor constructie- en veranderingswerken achterbouw.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          eengezinswoning 

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder een plat dak in gesloten bebouwing;
  • bouwdiepte: circa 16,18 m op het gelijkvloers en  circa 10,45 m op de verdieping;
  • kroonlijsthoogte van circa 6,86 m.

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen met beige detailleringen;
  • grijze plint
  • buitenschrijnwerk in aluminium kleur.


Huidige toestand

-          gevelafwerking:

  • rode gevelsteen met beige detailleringen;
  • deels geschilderde gevelsteen en wit geschilderde detaillering;
  • plint uitgevoerd in beige bruine tegel;
  • nieuw buitenschrijnwerk in een grijze kleur.


Gewenste toestand

-          eengezinswoning 

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen onder een plat dak in gesloten bebouwing;
  • uitbreiding met een extra bouwlaag;
  • kroonlijsthoogte van circa 10,20 m;

-          gevelafwerking:

  • grijze steenstrips;
  • buitenschrijnwerk in grijs PVC of aluminium. 
  • dorpels en gevelplinten in blauwe hardsteen. 
  • de regenwaterafvoerpijpen worden uitgevoerd in zink;
  • de achtergevel worden afgewerkt met grijs/blauw crépi. 


Inhoud van de aanvraag

-          bijbouwen van een extra verdieping op het hoofdvolume;

-          afwerken met een nieuw plat dak;

-          wijzigen en isoleren van de voorgevel.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 5 bis - 12 bis - 13 bis j. Pauwelsstraat en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 27 februari 1991. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: binnenplaatsen en tuinen, zone voor bijgebouwen en zone voor hoofdgebouwen.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het bijzonder plan van aanleg op volgend punt:

-          1.01 STROOK VOOR HOOFDGEBOUWEN: Afmetingen van de gebouwen schuine bedaking verplicht, nok evenwijdig met de voorgevel. De helling van de bedaking is in principe 45 graden. De daklaag werd uitgevoerd als een volwaardige daklaag.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de voorschriften van de uitvoering van de daklaag. Deze afwijking wordt verder besproken onder “Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid”.

 

Functionele inpasbaarheid

De bestemming van de eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het geldend BPA “BPA NR.5 BIS-12 BIS-13 BIS J.PAUWELSSTRAAT EN OMGEVING”. In het BPA wordt een bouwvolume opgelegd van 2 bouwlagen met een hellende dakstructuur.

BPA voorschriften vormden tot 30 december 2017 een weigeringsgrond voor vergunningsaanvragen. Voortaan is dat enkel nog zo in BPA’s jonger dan 15 jaar. Dit betekent niet dat de BPA voorschriften, ouder dan 15 jaar, “verdwijnen”. Ze verliezen echter hun dwingend karakter. Wanneer men de voorschriften van een BPA niet wenst te volgen, geldt de toets aan de goede ruimtelijke ordening.

Dit gedeelte van de Jules Pauwelsstraat kenmerkt zich voornamelijk door bebouwing van twee bouwlagen onder een hellende dakvormen. Toch zijn er verschillende panden in de straat die werden uitgevoerd met 2 of 3 bouwlagen onder platdakconstructie. Er is dus een verscheidenheid aan typologie aanwezig. We stellen in deze vast dat de aangrenzend straatbreedte voldoende ruim is om een volwaardige derde bouwlaag toe te laten in deze stedelijke context. Er kan hierdoor gesteld worden dat een volwaardige derde bouwlaag in deze ruimtelijke context gunstig kan worden beoordeeld.

 

Visueel-vormelijke elementen

De nieuwe voorgevel wordt uitgevoerd in een grijze steenstrip. Dit materiaalgebruik sluit aan bij de bepalingen van de geldende voorschriften en is visueel inpasbaar in deze omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het trapje dat het terras verbindt met de tuin werd geplaatst ter hoogte van de linker scheidingsmuur. De plaatsing hiervan is strijdig met artikel 678 van het burgerlijk wetboek. In beginsel mag de vergunningverlenende overheid geen rekening houden met burgerrechtelijke aspecten bij het beoordelen van aanvragen tot stedenbouwkundige vergunning. Anderzijds doet een stedenbouwkundige vergunning deze rechten niet teniet en ontslaat de titularis van de vergunning niet om het nodige bouwrecht te bekomen. Indien zou blijken dat de aanvraag strijdig is met een contractuele verbintenis, dan blijft de vergunning onwerkzaam. Indien er niet de correcte erfdienstbaarheden bekomen worden, kan er verkozen worden het trapje centraal te plaatsen op minimaal 1,9 meter van de aangrenzende perceelsgrenzen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

29 november 2021

Volledig en ontvankelijk

27 december 2021

Start openbaar onderzoek

5 januari 2022

Einde openbaar onderzoek

3 februari 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 april 2022

Verslag GOA

22 maart 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

5 januari 2022

3 februari 2022

0

0

0

0

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.