Terug
Gepubliceerd op 04/04/2022

2022_CBS_02574 - Omgevingsvergunning - OMV_2022006629. Rodekruislaan 16. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/04/2022 - 09:00 Hofstraat/Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02574 - Omgevingsvergunning - OMV_2022006629. Rodekruislaan 16. District Hoboken - Goedkeuring 2022_CBS_02574 - Omgevingsvergunning - OMV_2022006629. Rodekruislaan 16. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022006629

Gegevens van de aanvrager:

de heer Eric Loos met als adres Rodekruislaan_HO 16 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Rodekruislaan 16 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 38 sectie B nr. 423G2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          1/01/1952: toelating (1006#8827) nieuwe woning.

Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand

-          een eengezinswoning van twee bouwlagen onder een schilddak in een halfopen bebouwing;

-          op het gelijkvloers is achteraan een aanbouw voorzien tot een bouwdiepte van circa 15,00 meter vanaf de voorgevel;

-          de verdieping heeft een bouwdiepte van circa 9,00 meter;

-          op de dakverdieping bevindt zich voor- en achteraan een dakkapel;

-          de dakverdieping is ingericht als zolder;

-          achteraan op het perceel bevindt zich een losstaande garage tegen de rechter perceelsgrens.

Huidige toestand

-          conform de vergunde toestand met een gewijzigde functie van de dakverdieping die ingericht werd als twee slaapkamers en een badkamer.

Gewenste toestand

-          de regularisatie van de gewijzigde dakverdieping;

-          het verbouwen van de gelijkvloerse aanbouw:

  • het ombouwen van het overdekte terras tot een volwaardige binnenruimte;
  • voorzien van een grote harmonicaraam in de achtergevel;
  • de achtergevel en de rechter zijgevel van de gelijkvloerse aanbouw voorzien van buitenisolatie en een nieuwe houten gevelbekleding;
  • interne constructieve werken;
  • ophogen van de bestaande scheimuur (dakopstand);

-          het aanpassen van de buitenverharding.

Inhoud van de aanvraag

-          het uitbreiden van een eengezinswoning op de gelijkvloerse verdieping;

-          interne constructieve verbouwingswerken;

-          het regulariseren van twee slaapkamers en een badkamer in de zolderverdieping;

-          het aanpassen van de buitenverhardingen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de slaapkamers op de bovenste verdieping hebben een vrije hoogte van circa 2,23 m tot circa 2,39 m waar dit minimaal 2,60 m moet zijn.


Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

-          Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de twee slaapkamers onder het schilddak hebben maar een vrije hoogte van 2,23 meter tot 2,39 meter ten opzichte van de vereiste minimale vrije hoogte van 2,60 meter. Een vrije hoogte van 2,39 m is in woningen uit die periode niet vreemd, een hoogte van 2,23 m is echter erg laag voor een verblijfsruimte. Volgens de aangeleverde plannen betreft dit echter een verlaagd plafond.

Een afwijking tot 2,39 m toegestaan kan worden, daarom zal in voorwaarde opgelegd worden om het verlaagd plafond te verwijderen daar waar de plafondhoogte geen 2,39 m bedraagt.

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van een eengezinswoning blijft behouden en blijft verenigbaar met de omgeving die gekenmerkt wordt door hoofdzakelijk eengezinswoningen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De Rodekruislaan wordt gesitueerd aan de rand van het park Broydenborg. Enkel de oostkant van de straat is bebouwd met tweewoonsten die uitkijken over het park en die homogene kenmerken vertonen op vlak van inplanting, volumetrie en materiaalgebruik. Het hoofdvolume heeft een bouwdiepte van circa 9,00 meter over twee bouwlagen en wordt samen met de aanpalende woning overdekt door een schilddak. Het gelijkvloers is aan de achterzijde uitgebreid met een aanbouw tot een totale bouwdiepte van circa 15,00 meter.

Bij de woning uit de aanvraag wordt op het gelijkvloers het bestaande, inpandige terras omgebouwd tot volwaardige binnenruimte. De achtergevel en rechter zijgevel van de gelijkvloerse aanbouw worden voorzien van buitenisolatie en een nieuwe houten gevelbekleding. Deze geplande werken aan de achtergevel zijn niet storend voor de omgeving.

 

Visueel-vormelijke elementen

Het referentiebeeld van de omgeving wordt gevormd door tweewoonsten in rode en roodbruine baksteen en rode dakpannen. De overgang van de gevels naar het dak wordt geaccentueerd door een brede kroonlijst. De plint en dorpels zijn uitgevoerd in arduin. De raam- en deuropeningen van verschillende woningen worden geaccentueerd door sierelementen in natuursteen of beton.

 

De achtergevel van de aanbouw van de woning uit de aanvraag wordt geïsoleerd en voorzien van een nieuwe afwerking in hout. Door het materiaalgebruik te diversifiëren, onderscheidt de nieuwe aanbouw zich van het bestaande hoofdvolume. De materiaalkeuze voor de nieuwe aanbouw wordt gunstig geadviseerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De geplande werken optimaliseren het wooncomfort en de woonkwaliteit van de woning doordat de keuken en eethoek vergroot worden. Het plaatsen van een groot schuifraam in de achtergevel optimaliseert het contact tussen de eethoek/keuken en de tuin. De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot. De geplande verbouwingswerken zijn niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ordening van de plaats.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Na de werken moet de minimale hoogte van de twee verblijfsruimtes (slaapkamers) onder het dak minimaal 2,39 meter bedragen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

11 februari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

12 april 2022

Verslag GOA

24 maart 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Na de werken moet de minimale hoogte van de twee verblijfsruimtes (slaapkamers) onder het dak minimaal 2,39 meter bedragen.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.