Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022001596 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Janssens Deleu met als adres Edelgesteentenstraat 12 bus 202 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Edelgesteentenstraat 12 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 22 sectie A nr. 80Y4 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | voorzien van een nieuwe achterbouw bij een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/12/1928: toelating (961#10326) voor het bouwen van 24 woningen;
- 25/04/1956: toelating (957#4171) voor het vergroten.
Vergunde toestand/Geacht vergunde toestand
- functie en bouwvolume:
Huidige toestand
- vaststelling/bescherming (ID: 102552) van Tuinwijken Groenenhoek als bouwkundig geheel;
- functie en bouwvolume:
- visueel:
Gewenste toestand
- functie en bouwvolume:
- visueel:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de gelijkvloerse achterbouw;
- voorzien van een perceelbrede gelijkvloerse aanbouw;
- regulariseren van de bouwdiepte op de eerste verdieping;
- regulariseren van de bouwhoogte van de eerste verdieping;
- regulariseren van de dakkapel ter hoogte van de achtergevel;
- aanpassen van de achtergevel in functie van de nieuwe interne indeling.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 7 februari 2022 | 18 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid en Cultuurhistorische aspecten
De aanvraag betreft het uitbreiden van een eengezinswoning.
Het gelijkvloers wordt uitgebreid tot een bouwdiepte van 13,85 meter. Dit sluit voldoende aan bij de vergunde gelijkvloerse aanbouwen in de omgeving. Er wordt hierbij een nieuwe opening voorzien tussen de eetkamer achteraan en de woonkamer vooraan waarbij de oorspronkelijke raamopeningen behouden blijven binnen de woning. Ook wordt er achteraan een groot schuifraam voorzien. De ideale daglichttoetreding van de gelijkvloerse verblijfsruimtes wordt verbeterd ten opzichte van de laatst vergunde toestand. De gelijkvloerse wijzigingen worden vanuit stedenbouwkundig oogpunt gunstig geadviseerd.
De omgeving wordt gekenmerkt door een hoofdbebouwing van twee bouwlagen onder een zadeldak met lage kroonlijsthoogte. Langs de volledige Edelgesteentestraat beschikken alle zadeldaken doorlopend over een kroonlijsthoogte vooraan en achteraan van circa 5,7 meter. De nokhoogte van alle zadeldaken betreft doorlopend 10,21 meter.
Bij een groot deel van de woningen langs de oneven zijde van de Edelgesteentenstraat werd achteraan de eerste verdieping een uitbreiding voorzien die de kroonlijst doorbreekt. Dit is ook bij de vergunde toestand van deze en aanpalende woningen het geval. Deze aanbouwen betreffen echter steeds een entresolvolume , waarbij een voldoende groot deel van de kroonlijst behouden blijft zodat de kenmerkende doorlopende dakvorm herkenbaar blijft.
De vergunde toestand van de woning betreft een beperkte aanbouw links, waarbij oorspronkelijke kroonlijst rechts nog behouden bleef. De aanvraag betreft het regulariseren van een uitbreiding rechts achteraan de eerste verdieping tot een diepte van 10,22 meter.. Hierdoor verdwijnt het laatste deel van de oorspronkelijke kroonlijst, waardoor de kenmerkende dakvorm van deze rij woningen verstoort werd. Bijkomend werd achteraan de daklaag een dakkapel met breedte van 3,3 meter voorzien die de herkenbaarheid van de doorlopende dakvorm achteraan nog verder beperkt.
Gelet op de diepte van de aanpalende en het advies van Monumentenzorg is de uitbreiding en bijgevolg de afwijking op artikel 6 van de bouwcode aanvaardbaar.
Gelet ook op de kenmerkende aanwezigheid van dakkapellen in dit deel aan de achterzijde is ook een afwijking op artikel 15 van de bouwcode aanvaardbaar.
De afweging in het advies van Monumentenzorg luidt alsvolgt: “De aangevraagde werken betreffen een aantal wijzigingen achteraan de woning. Eerder werden verschillende niet-vergunde aanbouwen gecreëerd op het gelijkvloers en de eerste verdieping.
De aanvrager wenst nu de gelijkvloerse aanbouw te vernieuwen en gedeeltelijk uit te breiden. Vanuit oogpunt monumentenzorg is hiertegen geen bezwaar.
De achterbouw op de eerste verdieping blijft bewaard; en wordt dus als regularisatie aangevraagd. Waar de typologie van de tuinwijkarchitectuur aan de straatzijde tamelijk gaaf werd bewaard, werd de leesbaarheid van de oorspronkelijke achtergevel sterk verstoord door de hoogte van de achterbouw door te trekken tot boven de kroonlijsthoogte. Gezien de beperkte oppervlakte van de oorspronkelijke eengezinswoningen, zijn uitbreidingen in het kader van levenslang wonen bijna vanzelfsprekend. De beperkte kroonlijsthoogte maakt het daarbij onmogelijk om 2 bouwlagen onder de bestaande kroonlijst te organiseren. Daar de achterbouw niet zichtbaar is vanop de straat en dus geen rechtstreekse verstoring betekent van de waardevolle tuinwijktypologie en gezien de diepte van de eerste verdieping beperkt blijft, vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar tegen de uitbreiding +1.”
Visueel-vormelijke elementen
De voorgevel blijft ongewijzigd met uitzondering van de natuurstenen plint die wit bepleisterd werd. Dit is in strijd met de verordende voorschriften en betreft een verarming van het straatbeeld. Het bepleisteren van de elementen in natuursteen in de voorgevel is niet aanvaardbaar.
Bijkomend toont de geveltekening onvoldoende of de overige delen in natuursteen onbeschilderd en bepleisterd behouden blijven. De aangeleverde foto’s verduidelijken dat dit conform de voorschriften ongewijzigd bleef.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aangeleverde snede van de nieuwe toestand toont dat de daklaag als zolder voorzien wordt. De aangeleverde grondplannen van de nieuwe toestand tonen echter dat dit als slaapkamer ingericht wordt. Het inrichten van de zolder als slaapkamer met onvoldoende vrije hoogte wordt ongunstig geadviseerd.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het schilderen en bepleisteren van de plint in de voorgevel wordt uitgesloten uit de vergunning.
2. Bijkomende verhardingen in de voortuin worden uitgesloten uit de vergunning.
3. De verharding in de achtertuin te beperken tot 1/3de van de tuinzone, conform artikel 27 van de bouwcode.
4. Het private rioolstelsel en de aansluiting van het private rioolstelsel op het openbaar rioolstelsel te voorzien conform artikel 40 en 41 van de bouwcode.
5. Een septische put te voorzien, conform artikel 43 van de bouwcode.
6. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
7. Het voorzien van de daklaag als slaapkamer wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 januari 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 7 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 8 april 2022 |
Verslag GOA | 23 maart 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het schilderen en bepleisteren van de plint in de voorgevel wordt uitgesloten uit de vergunning.
2. Bijkomende verhardingen in de voortuin worden uitgesloten uit de vergunning.
3. De verharding in de achtertuin te beperken tot 1/3de van de tuinzone, conform artikel 27 van de bouwcode.
4. Het private rioolstelsel en de aansluiting van het private rioolstelsel op het openbaar rioolstelsel te voorzien conform artikel 40 en 41 van de bouwcode.
5. Een septische put te voorzien, conform artikel 43 van de bouwcode.
6. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
7. Het voorzien van de daklaag als slaapkamer wordt uitgesloten uit de vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.