fase | actie | datum | jaarnummer |
participatie bewoners | digitale bevraging | mei – juni 2021 |
|
advies | Coördinatieoverleg Openbaar Domein | 13 december 2021 |
|
projectdefinitie en concept | goedkeuring districtscollege | 10 maart 2022 | 78 |
De Rustoordstraat is aan vernieuwing toe. Het district Merksem wenst ze dan ook om te vormen tot een woonerf, als kwalitatieve verbinding tussen het Groene Hart van Merksem en het Bouckenborghpark.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.
De Rustoordstraat wordt ingericht als een klimaatrobuust woonerf, waarbij onder andere een centrale groenzone ruimte biedt voor verblijven en enkele speelaanleidingen. Voetgangers en fietsers spelen de hoofdrol, autoverkeer blijft mogelijk maar is ondergeschikt. De straat vormt hierdoor een kwalitatieve verbinding tussen het Bouckenborghpark en het Groen Hart van Merksem.
In de huidige toestand is de verkeerssituatie verwarrend. Een deel van de straat is dubbelrichting, omwille van de in- en uitgang van de parking aan de bibliotheek. Met het nieuwe ontwerp wordt de straat volledig enkelrichting, van Bredabaan naar Van Heybeeckstraat. Een asverschuiving zorgt voor snelheidsremming. In een woonerf is een toegang naar een rotatieparking niet wenselijk. De bestaande in- en uitgang van de parking wordt dan ook verplaatst naar de Van Heybeeckstraat. Dit wordt opgenomen in een apart project, waarbij ook zal worden bekeken of de hoofdingang van de bibliotheek groener kan worden.
Er komen vier grote groenvakken met telkens één grote, nieuwe boom. Deze zorgen voor verkoeling in de straat. De groenvakken worden verlaagd aangelegd in functie van opvang regenwater. De groenvakken aan het begin en einde van de straat worden aangeplant met vaste, bloemrijke beplanting/heesters. De centrale groenvakken worden voorzien van intensief gemaaid gras, waar ook ruimte is voor zitten en enkele speelaanleidingen. De parkeerstroken worden aangelegd in kasseien met groene, waterdoorlatende voegen en delen van de rijloper worden aangelegd in grasbetontegels.
Mobiliteitsvoorwaarden
Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 17 plaatsen in de bestaande toestand naar 14 plaatsen in de nieuwe toestand, in de straat zelf. Dit is een gevolg van de asverschuiving en van de keuze voor het omvormen tot groen woonerf.
Op de naastliggende parking kan er één extra parkeerplaats bij gecreëerd worden en kan er een optimalisatie gebeuren van een aantal bestaande parkeerplaatsen die door de beperkte breedte momenteel moeilijk bruikbaar zijn. Hierdoor wordt de totale balans -één.
Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er komen vier grote, nieuwe bomen in de straat. Twee kleine bomen ter hoogte van de Van Heybeeckstraat worden gesupprimeerd.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
De Rustoordstraat is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden.
Voor de opmaak van het concept van start ging, vond er een digitale bevraging plaats bij de bewoners in de straat in mei en juni 2021.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2300-2400/5072500000/224/2MER010102M01300/2ME090200.
Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (15 februari 2022) voor de wegeniswerken in de Rustoordstraat, district Merksem.
Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.