Terug
Gepubliceerd op 04/04/2022

2022_CBS_02476 - District Merksem. Rustoordstraat. Wegeniswerken. SWOU12236 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/04/2022 - 09:00 Hofstraat/Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02476 - District Merksem. Rustoordstraat. Wegeniswerken. SWOU12236 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2022_CBS_02476 - District Merksem. Rustoordstraat. Wegeniswerken. SWOU12236 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

participatie bewoners

digitale bevraging

mei  – juni 2021

 

advies

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

13 december 2021

 

projectdefinitie en conceptgoedkeuring districtscollege10 maart 202278

De Rustoordstraat is aan vernieuwing toe. Het district Merksem wenst ze dan ook om te vormen tot een woonerf, als kwalitatieve verbinding tussen het Groene Hart van Merksem en het Bouckenborghpark.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Argumentatie

De Rustoordstraat wordt ingericht als een klimaatrobuust woonerf, waarbij onder andere een centrale groenzone ruimte biedt voor verblijven en enkele speelaanleidingen. Voetgangers en fietsers spelen de hoofdrol, autoverkeer blijft mogelijk maar is ondergeschikt. De straat vormt hierdoor een kwalitatieve verbinding tussen het Bouckenborghpark en het Groen Hart van Merksem.

In de huidige toestand is de verkeerssituatie verwarrend. Een deel van de straat is dubbelrichting, omwille van de in- en uitgang van de parking aan de bibliotheek. Met het nieuwe ontwerp wordt de straat volledig enkelrichting, van Bredabaan naar Van Heybeeckstraat. Een asverschuiving zorgt voor snelheidsremming. In een woonerf is een toegang naar een rotatieparking niet wenselijk. De bestaande in- en uitgang van de parking wordt dan ook verplaatst naar de Van Heybeeckstraat. Dit wordt opgenomen in een apart project, waarbij ook zal worden bekeken of de hoofdingang van de bibliotheek groener kan worden.

Er komen vier grote groenvakken met telkens één grote, nieuwe boom. Deze zorgen voor verkoeling in de straat. De groenvakken worden verlaagd aangelegd in functie van opvang regenwater. De groenvakken aan het begin en einde van de straat worden aangeplant met vaste, bloemrijke beplanting/heesters. De centrale groenvakken worden voorzien van intensief gemaaid gras, waar ook ruimte is voor zitten en enkele speelaanleidingen. De parkeerstroken worden aangelegd in kasseien met groene, waterdoorlatende voegen en delen van de rijloper worden aangelegd in grasbetontegels. 

Mobiliteitsvoorwaarden

  • snelheidsregime: 20km/u (woonerf), gelijkgrondse aanleg
  • snelheidsremming: asverschuiving om de circa 50m
  • voorrangsregeling: voorrang van rechts
  • verkeerssamenstelling: gemengd verkeer
  • parkeerorganisatie: afgebakende plaatsen voorzien van ‘P’ (in hoek en volgens rijrichting) en witte haakjes, duidelijk afgebakend (niet gewoon ander legverband zelfde steen of subtiel kleurverschil)
  • parkeerbalans in evenwicht nastreven mits mogelijk op openbaar domein
  • rijrichting: enkelrichting naar Van Heybeeckstraat
  • rekening houden met de inritten/garages

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 17 plaatsen in de bestaande toestand naar 14 plaatsen in de nieuwe toestand, in de straat zelf. Dit is een gevolg van de asverschuiving en van de keuze voor het omvormen tot groen woonerf.

Op de naastliggende parking kan er één extra parkeerplaats bij gecreëerd worden en kan er een optimalisatie gebeuren van een aantal bestaande parkeerplaatsen die door de beperkte breedte momenteel moeilijk bruikbaar zijn. Hierdoor wordt de totale balans -één.

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. Er komen vier grote, nieuwe bomen in de straat. Twee kleine bomen ter hoogte van de Van Heybeeckstraat worden gesupprimeerd.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Rustoordstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.

De Rustoordstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden.

Inspraak

Voor de opmaak van het concept van start ging, vond er een digitale bevraging plaats bij de bewoners in de straat in mei en juni 2021. 

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2300-2400/5072500000/224/2MER010102M01300/2ME090200.

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein zitting van 13 december 2021 Gunstig onder voorwaarden
  • de vormgeving en afmetingen van de zones in grasbetontegels verder verfijnd worden in overleg met SW/PR/structureel onderhoud;
    Dit wordt meegenomen in een volgende fase.
  • onderzocht wordt waar voetgangersdoorsteken voorzien kunnen worden in de groenstroken achter de parkeerplaatsen;
    Dit werd aangepast.
  • in overleg met SB/Groen het type vaste beplanting voor de plantvakken wordt bepaald in functie van de robuustheid en beheerbaarheid;
    Dit wordt meegenomen in een volgende fase.
  • de afwateringprincipes in het dwars- en langsprofiel worden verduidelijkt;
    Dit wordt meegenomen in een volgende fase.
  • Onderzocht wordt of het haalbaar is om het projectgebied uit te breiden naar het pleintje voor de begraafplaats in functie van ondergrondse maatregelen voor de toekomstbomen op het pleintje en bijkomende waterbuffering/infiltratie;
    Dit wordt niet weerhouden omwille van financiële redenen.
  • bij de verdere uitwerking rekening wordt gehouden met de benodigde draaicirkels in functie van hulpdiensten en huisvuilophaling;
    Hiermee werd reeds rekening gehouden.
  • Onderzocht wordt of groenzones en de voetgangersdoorsteken geoptimaliseerd kunnen worden, in functie van ruimere, aaneengesloten plantvakken;
    Dit werd aangepast.
  • De maatvoering van het karrespoor wordt afgestemd op een comfortabele en veilige kruising van  gemotoriseerd verkeer en fietsverkeer uit de tegenovergestelde rijrichting; Dit werd aangepast en zal nog verder worden uitgewerkt in de volgende fase.
  • bij uitwerking (legverband) van de zones in grasbetontegels rekening wordt gehouden met het comfort en veiligheid voor fietsers;
    Dit wordt meegenomen in een volgende fase.
  • de parkeervakken conform het draaiboek Openbaar Domein ingericht worden;
    Dit wordt meegenomen in een volgende fase.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2MER01 - Trots op een leefbaar, veilig en dynamisch Merksem
2MER0101 - Bouwen aan een leefbaar en groen district
2MER010102 - Slim investeren in het openbaar domein
2MER010102M01300 - SWOU12236 Rustoordstraat (heraanleg Rustoordstraat)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept (15 februari 2022) voor de wegeniswerken in de Rustoordstraat, district Merksem.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20210610_12236_PVE_rapport_digitale_bevraging.pdf
  • 20220215_12236_CON_NT_def.pdf
  • 20220215_12236_PD_CON_def.pdf