Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om advies uit te brengen.
Projectnummer: | OMV_2021178727 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Atlas Copco Airpower met als contactadres Boomsesteenweg 957 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Gegevens van de exploitant: | NV Atlas Copco Airpower (0403992231) met als contactadres Boomsesteenweg 957 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Boomsesteenweg 957, Folklorelaan 16-18 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) en Ingberthoeveweg 7 te 2630 Aartselaar |
Kadastrale percelen: | Aartselaar sectie B nrs. 38D, 52D, 53A, 58A, 58B, 59A, sectie C nrs. 16A, 19M, Antwerpen afdeling 44 sectie D nrs. 439F5, 498F, 518D en 521 |
waarvan: |
|
- 20180312-0081 | Aartselaar sectie B nrs. 38D, 52D, 53A, 58A, 58B, 59A, sectie C nrs. 16A, 19M, Antwerpen afdeling 44 sectie D nrs. 439F5, 498F, 518D en 521 (Atlas Copco Airpower NV) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | het bouwen van een kopcabine aan de bestaande bebouwing en een inrichting voor de fabricage van compressoren en generatoren - het veranderen door uitbreiding |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/04/2021: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020166026) voor het plaatsen van een tijdelijke tent voor stockage;
- 03/12/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020085273) voor het afbreken van de bestaande luifel, bouwen van een nieuw bedrijfsgebouw, de tijdelijke uitbating van een bronbemaling en het uitbreiden van de vergunning voor de fabricage van compressoren en generatoren;
- 16/04/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020016533) voor het regulariseren van het plaatsen van tijdelijke bureelcontainers;
- 30/01/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019145690) voor het uitbreiden van bestaande parking met 47 extra parkeerplaatsen;
- 12/12/2019: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019100275) voor het aanleggen van een fietspad;
- 29/08/2001: vergunning (20012586) voor het bouwen van burelen in prefab en het uitbreiden en aanpassen van bestaande luifels.
Vergunde/vergund geachte toestand
- geen relevante laatst vergunde toestand.
Huidige toestand
- vaststelling (ID: 11555) van nijverheidsgebouwen als bouwkundig erfgoed;
- inrichting en bouwvolume:
- het hoofdgebouw met burelen en A-Shop;
- ten zuiden van het hoofdgebouw een grote, geasfalteerde parking, met meteen aansluitend aan het hoofdgebouw 14 autostalplaatsen.
Gewenste toestand
- inrichting en bouwvolume conform bestaande toestand met:
- 5 autostalplaatsen (supprimatie 9 parkeerplaatsen)
- een kopcabine als technisch lokaal van 2 bouwlagen onder een plat dak met:
- een buitentrap met overloopconstructie van 1,25 m bij 7,42 m als toegang tot het kopgebouw.
Inhoud van de aanvraag
- het bouwen van een kopcabine aan de bestaande bebouwing;
- het bouwen van trap- en overloopconstructie als toegang tot het kopgebouw;
- als gevolg het supprimeren van 9 parkeerplaatsen.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorgeschiedenis
Op 26 november 2009 verleende de deputatie een milieuvergunning (kenmerk MLAV1/09-296) aan Atlas Copco Airpower nv voor het verder uitbaten van een productie-inrichting van compressoren, generatoren en de bijhorende randactiviteiten en technische installaties. Op 23 maart 2017 werd de vergunning grondig aangepast en uitgebreid (kenmerk MLAV1/2016-163). Een laatste uitbreiding van de vergunning dateert van 3 december 2020 en betrof de uitbreiding van het bestaande productiegebouw (B-shop) (kenmerk OMV_2020085273). Op 19 november 2021 diende de exploitant een aanvraag in voor de bouw en exploitatie van een nieuw kantoorgebouw; de procedure is hiervan lopende (OMV_2021164280). De vergunning is geldig tot 26 november 2029.
Inhoud van de aanvraag
Het project omvat de bouw van een kopcabine voorzien van een warmtepomp.
Aangevraagde rubrieken
Atlas Copco Airpower NV
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
16.3.1° | koelinstallaties, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een gezamenlijke hoeveelheid van meer dan 2.000 ton CO2–equivalent; | +1,28 ton CO2–equivalent |
16.3.2°b) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW; | +8,80 kW |
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 2 maart 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 2 maart 2022 | 3 maart 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 2 maart 2022 | 17 maart 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 2 maart 2022 | 4 maart 2022 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 2 maart 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 31 bis Nijverheidszone II, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 22 juni 1994. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: plaatsen bestemd voor dagrecreatie, plaatsen bestemd als bufferzone en plaatsen bestemd als bedrijfszone.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan het bijzonder plan van aanleg.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is niet in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode en wijkt af op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex wonen van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet het bouwen van een kopcabine tegen de bestaande bebouwing. Dit is in overeenstemming met de voorschriften van het geldend BPA en het gewestplan. De bestaande functie blijft behouden.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing – Business en Innovatie. Zij verleenden een gunstig advies met volgende afweging: ‘het betreft hier de bouw van een elektriciteitscabine voor de site Atlas Copco. Voor het dossier worden naast het bouwtechnische verhaal ook de bijhorende milieurubrieken aangepast. Het kleine bouwvolume sluit aan bij de bestaande bebouwing. De milieu-aanpassing is voornamelijk een actualisatie van de nieuwe cabine aan de bestaande lopende vergunning. De site is gelegen in industriegebied Neerland zoals voorzien in de beleidsnota Ruimtelijke economie. Voor het dossier kan gunstig advies gegeven worden.’
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De plannen voorzien een nieuw volume tegen het bestaande hoofdgebouw. Het nieuwe gebouw heeft een beperkte oppervlakte van circa 56 m² met nog een bijkomende open constructie om toegang te hebben tot het gebouw. Deze aanpassingen zijn aanvaardbaar. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden.
Visueel-vormelijke elementen
De voorgestelde materialisatie voor de gevels in een rode gevelsteen, antraciet buitenschrijnwerk en een stalen trap is stedenbouwkundig aanvaardbaar. Dit sluit aan bij de materialisatie van het hoofdgebouw en wordt ook gunstig beoordeeld door de stedelijke dienst Monumentenzorg.
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Het nieuwe platte dakvlak heeft een oppervlakte van circa 56 m² en dient bijgevolg aangelegd te worden als groendak zoals omschreven in artikel 38 van de bouwcode. Dit wordt in een voorwaarde opgelegd.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden. Om die reden kunnen geen voorwaarden uit dit advies overgenomen worden.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 9 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Er wordt op de parking P een hoogspanningscabine gebouwd. De bouw van de cabine zelf heeft geen parkeerbehoefte. Er verdwijnen door de verbouwing 9 parkeerplaatsen. Deze worden bijgeteld bij de parkeerbehoefte.
De werkelijke parkeerbehoefte is 9 parkeerplaatsen.
|
De plannen voorzien nu geen, maar in toekomst 9 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Op korte termijn verdwijnen deze plaatsen. Op middellange termijn wordt er een parkeergebouw voorzien waarin deze plaatsen gecompenseerd zullen worden. In de parkeerboekhouding wordt verwezen naar een toekomstige omgevingsvergunningsaanvraag voor de bouw van een parkeergebouw. De uitbreiding die daar voorzien wordt kan het tekort (met deze aanvraag gaat het op dit moment om een tekort van 44 parkeerplaatsen) worden opgevangen. Na alle geplande werken zou er een overschot zijn van 61 plaatsen. |
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 9.
Deze zullen in de toekomst voorzien worden.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 9 – 9 = 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 9 – 0 = 9. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte van de aanvrager wordt bijgehouden door middel van een parkeerboekhouding die opgevolgd wordt door de stedelijke dienst Mobiliteit. Zo wordt erover gewaakt dat steeds correct wordt omgesprongen met het aantal parkeerplaatsen om de behoefte af te dekken. Daarom kan een tijdelijke afwijking toegestaan worden onder voorwaarde dat het tekort effectief aangezuiverd wordt. Bijgevolg kan de parkeerbehoefte in mindering gebracht worden voor 9 parkeerplaats.
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 9 – 9 = 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Door voorziene uitbreiding van de productie en het plaatsen van meerdere elektrische laadpalen zal het opgenomen elektrisch vermogen op de site toenemen. Het bestaande elektrisch hoogspanningsnet wordt aangepast zodat aan de toegenomen vraag voldaan zal kunnen worden.
Het hoogspanningsnet bestaat nu uit meerdere onderstations verdeeld over de site. Deze onderstations zijn met elkaar verbonden in een lus die aftakt van het kopstation. Het kopstation wordt gevoed door Fluvius vanaf ‘TS Wilrijk 8343’. De exploitant wenst de bestaande lus te splitsen in drie nieuwe lussen die worden gevoed vanuit een nieuw onderstation. De kopcabine zal worden opgenomen in één van de lussen.
Bestaande kabels worden zoveel mogelijk hergebruikt. Indien nodig worden nieuwe kabels getrokken. Verder worden enkele nieuwe elektrische borden geplaatst en aanpassingen uitgevoerd aan bestaande borden.
Voor het koelen en verwarmen van de kopcabine zal een nieuwe warmtepomp voorzien worden. Deze zal een elektrisch vermogen hebben van 8,8 kW. De totale drijfkracht opgenomen in rubriek 16.3.2°b) stijgt tot 5.897,38 kW. De warmtepomp bevat 1,9 kg R32-koelmiddel met een lage GWP van 675; de totale gezamenlijke hoeveelheid stijgt tot 4.024,64 ton.
Er wordt geen toename van de hinder of risico’s verwacht als gevolg van de nieuwe installatie.
Conclusie
Mits de algemene en sectorale milieuvoorwaarden nageleefd worden, worden de risico’s voor mens en milieu niet verhoogd. Er wordt gunstig advies gegeven de vergunning uit te breiden.
Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.
Advies van het college
Gunstig advies te verlenen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het tekort aan parkeerplaatsen dat naar aanleiding van deze aanvraag zal blijken uit de parkeerboekhouding moet terug aangezuiverd worden.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
16.3.1° | koelinstallaties, warmtepompen en airconditioninginstallaties, met een gezamenlijke hoeveelheid van meer dan 2.000 ton CO2–equivalent; | +1,28 ton CO2–equivalent |
16.3.2°b) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van meer dan 200 kW; | +8,80 kW |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:
Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.
Procedurestap | Datum |
Ontvangst adviesvraag | 24 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste adviesdatum | 26 maart 2022 |
De aanvraag moet niet onderworpen worden aan een openbaar onderzoek.
Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag, onder volgende voorwaarden:
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het tekort aan parkeerplaatsen dat naar aanleiding van deze aanvraag zal blijken uit de parkeerboekhouding moet terug aangezuiverd worden.
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
Stadsontwikkeling/Vergunningen | het advies college te bezorgen aan de instantie die dit gevraagd heeft. |