Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021101601 |
Gegevens van de aanvrager: | NV BURGER BRANDS BELGIUM met als contactadres Sneeuwbeslaan 20 bus 9 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Gegevens van de exploitant: | NV BURGER BRANDS BELGIUM (0460954490) met als contactadres Sneeuwbeslaan 20 bus 9 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Boomsesteenweg 364-368 te 2610 Wilrijk (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 43 sectie A nr. 373R |
waarvan: |
|
- 20210917-0037 | afdeling 43 sectie A nr. 373R (BK Wilrijk - Luik milieu) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | slopen van een deel van het bestaande gebouw, het verbouwen naar en het exploiteren van een fastfoodrestaurant |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 18/10/2013: vergunning (20134312) voor het verbouwen van een garage met showroom tot handelspand;
- 11/04/1988: vergunning (19887584) voor toonzaal en garage.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: handelspand;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- functie: handelspand;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Gewenste toestand
- functie: restaurant;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van een handelspand tot een restaurant;
- gedeeltelijk slopen van de bestaande bebouwing;
- uitbreiden van de bestaande parking;
- wijzigen van de gevels;
- plaatsen van reclame tegen de voor- en zijgevels.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De melding omvat de exploitatie van een fastfoodrestaurant.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 3.500 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 40,58 kW |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 155,90 liter |
45.4.d) | verkooppunten van vlees, vis en gevogelte; | 1 verkooppunt |
45.4.e)1° | opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton; | 2,50 ton |
45.6.a)1°b) | de bewerking en verwerking van zuivelproducten met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied. | 6,20 kW |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 3 november 2021 | 21 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV | 3 november 2021 | 22 november 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 3 november 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 21 december 2021 | 21 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 3 november 2021 | 23 november 2021 | Gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 3 november 2021 | 17 november 2021 | Geen bezwaar |
Water-link | 3 november 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 3 november 2021 | 23 november 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 3 november 2021 | 15 november 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 3 november 2021 | 15 november 2021 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 3 november 2021 | 24 november 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 1 september 2021.
De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet een functiewijziging van een handelspand tot een restaurant. Deze nieuwe bestemming is in overeenstemming met het gewestplan. De voorziene uitwerking is echter onaanvaardbaar.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De aanvraag voorziet het deels slopen van het pand en het herinrichten van het terrein. Het verkleinde gebouw zal omgevormd worden tot een fastfoodrestaurant. Ter hoogte van de linkerzijgevel wordt een buitenterras voorzien en bijkomende parkeerplaatsen. Rondom het gebouw wordt een drive-in aangelegd. Achter het gebouw zal een groenzone verhard worden als opslagzone. Deze uitwerking is onaanvaardbaar in het bouwblokprincipe van voorliggend woongebied.
Naast van de onaanvaardbare impact van voorgestelde uitwerking op de aanpalenden betreft het ook het verlagen van de bouwdichtheid in de rand van het bouwblok. Dit is onaanvaardbaar. In plaats van de bebouwing in de rand van het bouwblok af te breken, zou eerder verdichting in de rand moeten plaatsvinden.
Dit is ook zo meegegeven tijdens meerdere voorbesprekingen, na terugkoppeling met stadsbouwmeester.
Verder wenst men de nieuwe activiteit te richten op het zuiden. Hiervoor is zowel de inkom als het terras aan de zijgevel voorzien in plaats van aan de voorgevel. Vanuit de goede ruimtelijke ordening is het wenselijk dat dergelijke activiteit een gezicht krijgt aan de straatzijde en zich hier dan ook op richt, zoals kenmerkend is langs de Boomsesteenweg.
Door de inrichting van de drive-in wordt er een publiekstrekkende functie voorzien rondom het gebouw. In vergunde toestand was er ook reeds een mogelijkheid om rond het gebouw te rijden. De wachtende voertuigen voor het ophalen van bestelde goederen dienden echter wel te wachten aan de voorzijde van het gebouw. Het laden gebeurde inpandig waardoor dit maar een beperkt effect had op de omgeving. Aan de achterzijde was er enkel een mogelijkheid om zich terug naar de parking te begeven. Ook is er in bestaande toestand voldoende groene buffer aanwezig tussen de activiteit en de achtertuinen. Deze groene buffer verdwijnt grotendeels. De nieuwe inrichting heeft een negatief effect op de woonkwaliteit voor de panden in de Jules Moretuslei en de Hermelijnstraat.
Visueel-vormelijke elementen
Na de gedeeltelijke sloop van het pand worden de van op straat zichtbare gevels afgewerkt in een rode en beige gevelsteen met elementen in grijs beton. De achtergevel in beige betonpanelen en witte sandwichpanelen. Het buitenschrijnwerk zal voorzien worden in grijs aluminium. Het hogere volume wordt voorzien in een rode gevelsteen en grijze sandwichpanelen. Ter hoogte van de verbruikerszaal zal een rode lichtband voorzien worden. De publiciteit bevindt zich op de voor- en zijgevel in de vorm van logo’s en losse letters.
Cultuurhistorische aspecten
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven de 3.000 m² (4.335 m²) en een ingreep boven de 1.000 m² (1.101 m²). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
Een archeologienota werd opgemaakt door BAAC en waarvan akte door het Agentschap Onroerend Erfgoed op 1 september 2021 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/19764). De archeologienota beveelt geen verder onderzoek.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De verkeerspolitie heeft vanuit veiligheidsoogpunt onderstaande opmerkingen op de aanvraag voor het slopen van een deel van het bestaande gebouw, het verbouwen naar en het exploiteren van een fastfoodrestaurant:
- het leveren van goederen op de site dient steeds voorwaarts in en voorwaarts uit te gebeuren;
- op eigen terrein aanbrengen van signalisatie, dewelke duidelijk maakt dat je een tweerichtingsfietspad kruist;
- zorgen voor een goede zichtbaarheid bij het uitrijden van de site door de aanwezige beplanting laag te houden ter hoogte van de in/uitrit.
Bij een eventuele vergunning zouden deze integraal overgenomen worden.
Het advies van Aquafin is voorwaardelijk gunstig. De naleving van dit advies zou in voorwaarde opgenomen kunnen worden bij een eventuele vergunning.
Het Agentschap Wegen en Verkeer gaat akkoord met het voorstel en geeft een afwijking op de vrije 30 meterstrook. De bouwplaats ligt binnen de bouwvrije 30 m zone, maar buiten de 10 m zone waar een absoluut bouwverbod heerst.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 44 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Momenteel betreft het gebouw een handelspand (Colruyt Collect & Go en magazijn Dreambaby). Een deel van het gebouw wordt afgebroken. (1.395,76 m² waarvan na afbraak 834,73 m² overblijft). Het gebouw zal ingericht worden als fastfoodrestaurant. Ook de buitenaanleg wordt veranderd. Er waren 30 parkeerplaatsen. Dit wordt uitgebreid naar 44.
In de CROW wordt aangegeven dat bij het kengetal voor restaurants een zeer forse marge in acht genomen moet worden. Ze geven aan dat er eigenlijk beter op maat van aantal zitplaatsen wordt bepaald wat de parkeerbehoefte zal zijn. Er zijn binnen 136 zitplaatsen. Hierop een voorzichtige modal split van 70/30 toegepast geeft 95 autogebruikers. Bij een gemiddelde autobezetting van 2,5 zijn er 38 parkeerplaatsen nodig. Er worden 44 parkeerplaatsen voorzien door de aanvrager. Dit is realistisch en nemen we over als behoefte. De werkelijke parkeerbehoefte is 44 parkeerplaatsen. Er wordt ook een drive-in voorzien langsheen het gebouw. Hiervoor voorzien we geen parkeerplaatsen.
|
De plannen voorzien in 44 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
Er zijn 44 nuttige parkeerplaatsen. Er worden ook laadpalen voorzien voor elektrische wagens.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 44.
Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Ontsluiting/bereikbaarheid:
Via een gecombineerde in/uitrit aan de Boomsesteenweg. De breedte wordt voorzien op 7 meter. Het fietspad langs de Boomsesteenweg is een dubbelrichtingsfietspad. Het bedrijf moet zijn bezoekers hierop attenderen door een aanduiding aan de uitgang.
Het verkeer voor de drive-in verloopt deels gecombineerd met de parking.
Fietsvoorzieningen:
Er is een goede 240 m² vloeroppervlakte waar klanten kunnen komen. Dit maakt dat er een fietsparkeerbehoefte is van 240 m²/100 m² x 2 = 4,8, afgerond 5 fietsstalplaatsen voor klanten.
Voor personeel is er een fietsparkeerbehoefte van 835 m²/100 m² x 0,60 = 5,01 afgerond 5 fietsstalplaatsen. Voor bezoekers zijn er buiten het gebouw 9 fietsstalplaatsen. Dit is in orde.
Voor personeel moeten de fietsenstallingen inpandig of op het terrein maar minstens overdekt en afsluitbaar zijn. Dit moet nog voorzien worden.
Laden en lossen:
Het laden en lossen gebeurt over dezelfde rijweg als de drive-in. Leveringen zullen dus moeten gebeuren buiten de openingsuren van de drive-in.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Deze melding werd onderzocht, rekening houdend met de geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en hun uitvoeringsbesluiten.
De melding voldoet aan de verplichte dossiersamenstelling.
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter en alleen in de derde klasse ingedeeld, de exploitatie ervan is dus meldingsplichtig.
De aanvrager heeft in de melding rubriek 45.4.d opgenomen. Deze rubriek heeft echter geen betrekking op restaurants waar enkel bereide producten van dierlijke oorsprong worden verkocht/geconsumeerd. De rubriek is zonder voorwerp.
Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, § 3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.
De gemelde exploitatie is niet verboden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met een goede ruimtelijke ordening en de gegronde bezwaren.
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Gezien het ondeelbare karakter van de beslissing wegens het onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn van de stedenbouwkundige handelingen en de ingedeelde inrichtingen en activiteiten zoals opgenomen in het voorliggende dossier, worden de meldingsplichtige rubrieken zonder voorwerp verklaard.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | zonder voorwerp |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | zonder voorwerp |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | zonder voorwerp |
45.4.d) | verkooppunten van vlees, vis en gevogelte; | zonder voorwerp |
45.4.e)1° | opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton; | zonder voorwerp |
45.6.a)1°b) | de bewerking en verwerking van zuivelproducten met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied. | zonder voorwerp |
Standpunt college
De gemeentelijke omgevingsambtenaar adviseert om voorliggende vergunningsaanvraag te weigeren, omdat de uitwerking onaanvaardbaar is in het bouwblokprincipe van voorliggend woongebied. Het betreft dan hoofdzakelijk twee thema’s; de impact op de aanpalenden enerzijds, voornamelijk door de interne verkeersafwikkeling en het verdwijnen van de groene buffer. En anderzijds de ruimtelijke inpassing van het bouwvolume in zijn context; “In plaats van de bebouwing in de rand van het bouwblok af te breken, zou eerder verdichting in de rand moeten plaatsvinden.”
Met betrekking tot dit laatste volgt het college niet, het betreft geen klassiek gesloten bouwblok, dergelijke ruimtelijk transformatie in de toekomst nastreven is weinig realistisch, gelet op de beperkte maat van het bouwblok, de huidige inrichting van de hoekpercelen aan de Boomsesteenweg en de verplichte bouwvrije strook van 10m ten opzichte van de steenweg. De schaalverkleining die hier voorligt, zowel in volume als in gevelbehandeling, sluiten meer aan bij de korrel van het bouwblok, de morfologie en het kenmerkend materiaalgebruik van de omgeving. Het betreft bovendien een verbouwing, op basis van een lange termijn huurovereenkomst, en dus geen nieuwbouw waarbij ingrijpender kan getransformeerd worden.
Het college is van oordeel dat een vergunning kan verleend worden, mits het opleggen van enkele voorwaarden die tegemoet komen aan de bezwaren.
Met betrekking tot bezwaar 1 en 8 over het concept van een "drive-in" en zijn gevolgen: de rijrichting kan niet omgedraaid worden wegens de evidente logica dat de bestuurder links zit in de wagen enerzijds, en anderzijds omdat er voldoende opstelruimte moet zijn voor wachtende auto’s op eigen terrein (ca. 25 op piekmomenten). Om de overlast tegen te gaan wordt een geluidscherm opgelegd in voorwaarden volgens het aangepaste inplantingsplan en de technische fiche die als bijlage aan de vergunning wordt toegevoegd, ter illustratie van deze voorwaarde.
Met betrekking tot Bezwaar 7, 8 en 16, over het verharden van de groenbuffer in functie van de exploitatie: (stockage leeggoed en afval). Er werd contact opgenomen met de aanvrager, deze zone blijkt niet nodig te zijn voor de exploitatie. Deze zone mag volledig als groene bufferzone worden voorzien, het betreft dan zelfs bijkomende ontharding en vergroening ten opzichte van de bestaande toestand. Dit wordt bekrachtigd in voorwaarden.
Bezwaar 10 acht het college ongegrond: terrassen richten naar de Boomsesteenweg heeft geen enkele verblijfskwaliteit voor de klanten. De zuidgevel is het beste compromis.
Bezwaar 13 acht het college ongegrond; er wordt voldaan aan de sectorale voorwaarden, de verlichting wordt niet aangebracht op de achtergevel.
Het advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten is gunstig, mits naleving van de algemene en sectorale voorwaarden worden de risico's voor mens en omgeving tot een aanvaardbaar niveau beperkt.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 1 oktober 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 3 november 2021 |
Start 1e openbaar onderzoek | 9 november 2021 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 8 december 2021 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 10 december 2021 |
Start laatste openbaar onderzoek | 30 december 2021 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 28 januari 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 13 april 2022 |
Verslag GOA | 24 maart 2022 |
naam GOA | Bieke Geypens en Wim Van Roosendael |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
9 november 2021 | 8 december 2021 | 1 | 0 | 2 | 7 |
30 december 2021 | 28 januari 2022 | 1 | 1 | 0 | 10 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van 1e ingebruikname/ exploitatie strikt na te leven;
2. de bijgevoegde voorwaarden van het advies van Aquafin zijn strikt na te leven;
3. de bijgevoegde voorwaarden van het advies van AWV zijn strikt na te leven;
4. Een vetafscheider te voorzien cfr. art 44 van de bouwcode;
5. het leveren van goederen op de site dient steeds voorwaarts in, en voorwaarts uit te gebeuren;
6. op eigen terrein is signalisatie aan te brengen, dewelke duidelijk maakt dat je een tweerichtingsfietspad kruist;
7. er moet ten alle tijde gezorgd worden voor een goede zichtbaarheid bij het uitrijden van de site door de aanwezige beplanting laag te houden ter hoogte van de in/uitrit;
8. Een vergroenbaar geluidsscherm te voorzien van 2m hoog en ca. 40m lang, naast de drive-in zone aan de achterzijde van het gebouw, cfr de aanduiding in het aangepaste plan BA_2021-034 BK Wilrijk_I_N_1_inplanting NT2022 03 31, en de technische fiche die ter illustratie worden toegevoegd aan de vergunning;
9. De zone aangeduid als ‘stockage afval’ volledig te ontharden en te vergroenen met een dense aanplanting met een variatie van streekeigen heesters cfr aanduiding in het aangepaste plan BA_2021-034 BK Wilrijk_I_N_1_inplanting NT2022 03 31 dat ter illustratie wordt toegevoegd aan de vergunning;
10. Voor personeel moet een fietsenstalling met 5 plaatsen inpandig voorzien worden.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 3.500 m³/jaar |
16.3.2°a) | koelinstallaties, luchtcompressoren, warmtepompen, airconditioninginstallaties, en andere installaties voor het fysisch behandelen van gassen met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 200 kW; | 40,58 kW |
17.4. | opslagplaatsen voor gevaarlijke vloeistoffen en vaste stoffen, met uitzondering van deze vermeld onder rubriek 48, in verpakkingen met een inhoudsvermogen van maximaal 30 liter of 30 kg, voor zover de maximale opslag begrepen is tussen 50 kg of 50 liter en 5.000 kg of 5.000 liter; | 155,9 liter |
45.4.d) | verkooppunten van vlees, vis en gevogelte; | 1 verkooppunt |
45.4.e)1° | opslagplaatsen voor producten van dierlijke oorsprong met uitzondering van de producten vermeld in rubriek 48, van 1 ton tot en met 50 ton; | 2,5 ton |
45.6.a)1°b) | de bewerking en verwerking van zuivelproducten met een geïnstalleerde totale drijfkracht van 5 kW tot en met 100 kW, als de inrichting volledig of gedeeltelijk is gelegen in een ander gebied dan industriegebied. | 6,2 kW |