Terug
Gepubliceerd op 04/04/2022

2022_CBS_02565 - Omgevingsvergunning - OMV_2022001155. Oudedonklaan 87. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/04/2022 - 09:00 Hofstraat/Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02565 - Omgevingsvergunning - OMV_2022001155. Oudedonklaan 87. District Deurne - Goedkeuring 2022_CBS_02565 - Omgevingsvergunning - OMV_2022001155. Oudedonklaan 87. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022001155

Gegevens van de aanvrager:

Daan en Sofie Storms - Adriaensens met als adres Lodewijk van Berckenlaan 348 bus 102 te 2140 Antwerpen en Karolien Van Put met als adres Lints Veld 6 te 2550 Kontich

Ligging van het project:

Oudedonklaan 87 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nr. 600N

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          01/01/1933: toelating (329#10534) voor het bouwen van een houten duivenhok;

-          vaststelling (ID: 97687) van Unitas Tuinwijk als bouwkundig erfgoed;

-          bescherming (ID: 6387) van Unitas Tuinwijk als stads- of dorpsgezicht.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          geen relevante vergunning.

 

Huidige toestand

 

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • besloten bebouwing bestaande uit 2 bouwlagen met schilddak en deels onderkelderd;
  • de kroonlijsthoogte bedraagt 5,34 m en de nokhoogte 9,32 m;
  • er is een erker in het dak zowel aan de voor- als achterzijde;
  • de gevelbreedte bedraagt 5,30 m;
  • de bouwdiepte bedraagt 7,65 m;
  • de woning is opgebouwd uit 2 traveeën: 1 functioneel deel en een tweede deel met de verblijfsruimtes;
  • achter het hoofdgebouw bevindt zich een aanbouw met een extra bouwdiepte van 4,92 m onder gedeeltelijk een plat dak en gedeeltelijk een hellend dak variërende kroonlijsthoogte tussen 1,8 m – 3,12m;

-          gevelafwerking:

  • ter hoogte van de voordeur is de gevel afgewerkt met boomse klamsteen in een sierverband, met een luifel boven de inkomzone;
  • de voorgevel is afgewerkt met een beige rotsbepleistering met onderaan een gevelplint in boomse klampsteen in horizontaal en verticaal kruisverband;
  • het houten buitenschrijnwerk heeft een witte kleur;

-          inrichting:

  • de voortuin heeft een oppervlakte van 14 m² waarvan 6 m² verhard als toegangspad naar de woning en pad rond de woning;
  • de achtertuin is onverhard met uitsluiting van een terras met een oppervlakte van 10 m²;
  • er is een beerput aanwezig.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: eengezinwoning;

-          bouwvolume:

  • de aanbouw achteraan de woning wordt gesloopt en vervangen door een nieuwe aanbouw:

-          de aanbouw heeft een plat dak met een kroonlijsthoogte van 2,70 m (en een 20 cm teruggetrokken kroonlijsthoogte van 2,85 m) en is voorzien van verschillende dakramen;

-          het nieuwe plat dak wordt voorzien van een groen dak;

-          de maximale bouwdiepte (hoofdgebouw + aanbouw) wordt beperkt tot 10,40 m;

-          de bouwbreedte bedraagt 5,30 m (volledige perceelbreedte);

-          in de achterbouw wordt de opdeling volgens de 2 traveeën bewaard en zichtbaar gemaakt in de achtergevel door gebruik te maken van een raam op borstwering in combinatie met een verdieping hoog schuifraam;

  • het hoofdgebouw wordt gewijzigd:

-          het schilddak wordt achteraan voorzien van 2 dakramen;

-          het schilddak wordt geïsoleerd en afgewerkt met rood-oranje pottelbergse pannen;

-          interne structurele werken i.f.v. het openwerken van de woning en de nieuwe aanbouw;

-          gevelafwerking:

  • de achtergevel wordt opgetrokken in metselwerk met een gevelplint in metselwerk;
  • het buitenschrijnwerk wordt vervangen naar het oorspronkelijk model in de oorspronkelijke kleurstelling;

-          inrichting:

  • de interne indeling wordt gewijzigd: slaap- en badkamer worden op de eerste verdieping gewisseld;
  • achteraan de woning wordt een terras van 23 m² aangelegd dat afwatert naar de tuin;
  • ter hoogte van het nieuwe terras wordt een nieuwe muur geplaatst met een hoogte van 1,8 m en richting de tuin wordt de scheiding aangevuld met levendige hagen.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          slopen van de bestaande aanbouw en vervangen door een nieuwe aanbouw;

-          aanleggen van verharding in de achtertuin;

-          uitvoeren van interne, structurele werken;

-          wijzigen van het buitenschrijnwerk en de dakbedekking.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Onroerend Erfgoed

17 februari 2022

23 februari 2022

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

17 februari 2022

15 maart 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 7 Eksterlaar, goedgekeurd bij koninklijk besluit van 13 april 1971. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: plaatsen bestemd voor groepsbouw van sociale woningen-art.15.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De lichtdoorlatende oppervlakte van de opening is minimaal 10% van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte, met een minimum van 1 m². De raamopening in slaapkamer 2 heeft slechts een oppervlakte van 0,5 m².

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De betreffende woning is onderdeel van een bouwblok bestaande uit eengezinswoningen gelegen in de Unitas Tuinwijk. De hoofdbouwen zijn op de gelijkvloerse verdieping voornamelijk aan de achterzijde uitgebreid met achterbouwen.

 

De voorgestelde bouwdiepte is inpasbaar in de omgeving. De beperkte uitbreiding op de gelijkvloerse verdieping overschrijdt de kenmerkende bouwdiepte in de straat niet. Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over om een kwalitatieve tuinzone te behouden.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

Aan de voorgevel worden alle ramen vervangen en teruggeplaatst naar oorspronkelijk model. De nieuwe gelijkvloerse achtergevel wordt afgewerkt met gevelmetselwerk en blauw/groen houten buitenschrijnwerk. Vermits de materialen in overeenstemming zijn met de stedelijke context en een gunstig advies verleend werd door het Agentschap Onroerend Erfgoed, is de gevelafwerking vanuit stedenbouwkundig oogpunt inpasbaar.

 

Cultuurhistorische aspecten

 

De woning is gelegen in het beschermd stadsgezicht Unitas tuinwijk, daarom werd het advies ingewonnen van het Agentschap Onroerend Erfgoed. Aangezien de aangevraagde werken geen afbreuk doen aan de bescherming en de woning aan het beheersplan onroerend erfgoed voldoet, verleent het Agentschap Onroerend Erfgoed een gunstig advies.

 

De stedelijke dienst Monumentenzorg verleent eveneens gunstig advies:

 

“Men wenst het pand te verbouwen. De bestaande achterbouw wordt afgebroken en er wordt een nieuwe achterbouw voorzien. Intern wordt er een opening voorzien tussen de keuken en leefruimte.

De nieuwe achterbouw voldoet aan de voorwaarden die in het beheersplan zijn opgenomen. Ook de interne verbouwing respecteert de erfgoedwaarde van het pand.”

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De aanvraag is strijdig met artikel 24 van de bouwcode. De raamopening in de nieuwe slaapkamer op de verdieping (slaapkamer 2) heeft slechts een oppervlakte van 0,5 m². Conform artikel 24 moet een verblijfsruimte een raamopening van minstens 1 m² hebben. Ook voldoet de kamer niet aan de VMSW-normen. De minimale breedte voor een slaapkamer dient 2,20 m te zijn voor voldoende wooncomfort. Bijgevolg wordt als voorwaarde opgenomen om de ruimte, op plan aangeduid als slaapkamer 2, niet als slaapkamer te gebruiken.

 

De uitbreiding en de scheimuurwijziging hebben ruimtelijk weinig tot geen impact naar de omgeving en de naastliggende percelen, de werken zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening van de plaats.

 

De woning voldoet verder aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van het bestaande ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De ruimte, op plan aangeduid als slaapkamer 2, niet als slaapkamer te gebruiken.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

26 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

17 februari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

18 april 2022

Verslag GOA

24 maart 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De ruimte, op plan aangeduid als slaapkamer 2, niet als slaapkamer te gebruiken.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.