Terug
Gepubliceerd op 04/04/2022

2022_CBS_02543 - Omgevingsvergunning - OMV_2022006596. Lange Elzenstraat 55. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/04/2022 - 09:00 Hofstraat/Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02543 - Omgevingsvergunning - OMV_2022006596. Lange Elzenstraat 55. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_02543 - Omgevingsvergunning - OMV_2022006596. Lange Elzenstraat 55. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022006596

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Lisa Van Passel met als adres Bredestraat 11-13 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Lange Elzenstraat 55 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1750G7

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/11/2021: voorwaardelijke vergunning (20213416) voor het verbouwen van een eengezinswoning (met uitsluiting van de achterbouw in voorwaarden);

-          10/02/1967: vergunning (18#82854) voor de voorgevel;

-          08/08/1872: toelating (1872#754) voor Twee huizen en stal.

Geacht vergunde toestand

-          eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 2 bouwlagen onder zadeldak in gesloten bebouwing;
  • bouwdiepte hoofdgebouw: 8,6 m
  • bouwdiepte achterbouw aan linker perceelsgrens: tot 18 m;
  • de vrije hoogte in de uitbouw is 2,45 m op het gelijkvloers en 2,50 m op de 1ste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • wit geschilderde gevelsteen met gevelplint en dorpels in blauwe hardsteen;
  • achtergevel in rood-oranje gevelsteen op het gelijkvloers en wit geschilderde gevelsteen op verdieping;
  • wit pvc buitenschrijnwerk;

-          indeling:

  • buitenruimte van circa 50,4 m²;

Huidige toestand

-          overeenkomstig de vergund geachte toestand, afgezien van:

  • gelijkvloerse uitbouw tot 16,6 m bouwdiepte aan de rechterperceelgrens met een vrije hoogte van 2,45 m;
  • de buitenruimte op het maaiveld is verkleind tot circa 33,4 m²;
  • achteruitbouw in rode gevelsteen met wit pvc buitenschrijnwerk.

Gewenste toestand

-          inkorting en gelijktrekking van de gelijkvloerse achtergevel tot dezelfde diepte als de rechterbuur;

-          interne verhoging van de gelijkvloerse achterbouw tot 2,60 m;

-          aanleg van een dakterras achteraan op de 1ste verdieping;

-          gevelafwerking in wit geschilderde gevelsteen met nieuw buitenschrijnwerk in lichtgrijs aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          verbouwen van een eengezinswoning;

-          slopen van een deel van de achterbouw en wijzigen van de achtergevel;

-          aanleggen van een dakterras:

-          uitvoeren van interne constructieve werken.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel

elk van de aansluitingspunten moet voorzien zijn van een toezichtsput, gemerkt "DWA" of "RWA" overeenkomstig het type afvalwater. De toezichtsput is gelegen op het private perceel en zo dicht mogelijk bij de perceelsgrens. Het is niet duidelijk of hier aan voldoen wordt.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag betreft het verbouwen van een eengezinswoning. De bestaande woonfunctie blijft behouden en is in overeenstemming met de kenmerkende functies in de Lange Elzenstraat.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De voorliggende aanvraag wijzigt de openingen in de straatgevel en stelt een gedeeltelijke afbraak en herbouw van de uitbouw aan de achtergevel voor. De nok- en kroonlijsthoogte blijven ongewijzigd. Na de wijzigingen sluit de achtergevel aan op de bouwdiepte van het buurpand nr. 57. 

In de laatste aanvraag werd de gelijkvloerse uitbouw uitgesloten omdat deze enkel in aanmerking kon komen voor vergunning, indien er binnenin een vrije hoogte van minstens 2,60 m werd bekomen. De huidige aanvraag beantwoordt aan deze voorwaarde.

 

Het kenmerkende entresol volume blijft visueel behouden. Een vide met raam op de verdieping trekt ter vervanging van de 2 verwijderde dakkoepels het daglicht verder de leefkeuken in.

Het platte dak op de 1ste verdieping tussen de entresol en scheimuur met buurpand nr.57 wordt ingericht als dakterras. Wel dient de vraag gesteld te worden of een dakterras, gevat tussen 2 muren en van 2,20 m op ca. 8,00 m, meer meerwaarde biedt dan een ruime dakkoepel die extra daglicht in de leefkeuken binnen laat. Om inkijk bij de buren vanaf het dakterras te voorkomen wordt opgelegd om de borstwering 60cm van de achtergevel te plaatsen.

De nieuwe uitbouw kan gunstig geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

In de voorgevel worden de raam- en deuropening op het gelijkvloers en 1ste verdieping verhoogd om de lichtinval binnenin te verbeteren. De gevelafwerking in wit geschilderde gevelsteen met gevelplint en dorpels in blauwe hardsteen blijven behouden. Het witte pvc buitenschrijnwerk wordt vervangen door lichtgrijs aluminium buitenschrijnwerk. De bestaande kroonlijst blijft behouden. In het dak worden aan elke zijde 2 nieuwe dakvlakramen aangebracht.

 

De gevel van de aanbouw wordt afgewerkt in witte crepi met raampartijen in wit aluminium. De ramen op de verdiepingen in witte pvc blijven behouden.

De lichte kleurstelling van de gevels is gunstig te adviseren omwille van de stedelijke opwarming, de beeldkwaliteit en de inpassing in het straatbeeld. De materialen van de nieuwe gevels zijn in overeenstemming met de stedelijke context van het perceel.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De scheimuur met de rechterbuur zal met 0,26 m over een lengte van ca. 7,95 m verhoogd worden, van 5,52 m tot 5,78 m. Gezien het feit dat deze ophoging beperkt is en er op het gelijkvloers hierdoor voldoende vrije hoogte gecreëerd wordt, kan dit gunstig beoordeeld worden.

In de vorige vergunning werd afgeweken op art. 24 waardoor de lichtinval in de slaapkamers onder het dak onvoldoende was en deze niet als leefruimte gebruikt konden worden. De aanvraag voorziet 2 dakvlakvensters per kamer waardoor de  ruimtes ingericht kunnen worden als verblijfsruimte.

In de vorige vergunning werd als voorwaarde opgenomen dat de toezichtputten op eigen perceel en zo dicht mogelijk bij de voorste perceelgrens voorzien moeten worden. Omdat het niet duidelijk is of hier aan voldaan wordt, wordt deze voorwaarde hernomen.

Het opnemen en verwerken van enkele knelpunten uit voorgaande vergunning komt de woonkwaliteit ten goede waardoor de aanvraag gunstig geadviseerd kan worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Toezichtputten op eigen perceel zo dicht mogelijk bij de voorste perceelgrens te voorzien, conform artikel 41 van de bouwcode.

3. De borstwering van het dakterras op 60cm van de achtergevel te plaatsen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

9 februari 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

10 april 2022

Verslag GOA

25 maart 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Toezichtputten op eigen perceel zo dicht mogelijk bij de voorste perceelgrens te voorzien, conform artikel 41 van de bouwcode.

3. De borstwering van het dakterras op 60cm van de achtergevel te plaatsen.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.