Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022015472 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Proost met als adres Tielenstraat 33 te 3900 Pelt |
Ligging van het project: | Breughelstraat 49 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 6 sectie F nrs. 1434V, 1434T, 1434S en 1437F |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | renoveren en aanpassen van een handelsruimte |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 07/10/2021: milieuvergunning (20213793) voor het exploiteren van een supermarkt;
- 09/05/2008: vergunning (3152#975) voor het bouwen van een meergezinswoning en uitbreiden bestaande winkelruimte (Lange Leemstraat 149);
- 27/04/1979: vergunning (18#54081) voor appartementen en winkel na afbraak (Lange Leemstraat 147);
- 06/08/1971: vergunning (18#54081) voor het verbouwen winkel, studio's, flatgebouw na afbraak 4 gebouwen (Lange Leemstraat 139-145);
- 01/06/1956: vergunning (18#35278) voor veranderingswerken (Breughelstraat 45-47-49).
Vergunde/huidige toestand
- pand op de hoek van de Lange Leemstraat en de Breughelstraat met op het gelijkvloerse niveau een handelszaak en op de bovenliggende verdiepingen appartementen;
Gewenste toestand
- de aanvraag heeft enkel betrekking op de winkelruimte en bijhorende functies;
- bouwvolume:
- voorgevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- interne constructieve werken;
- vernieuwen van de hoogspanningscabine;
- wijzigen van de voorgevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 11 februari 2022 | 9 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 11 februari 2022 | 24 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 11 februari 2022 | 28 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt niet af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):
verblijfsruimtes dienen een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 m. De vrije hoogte van de kantine (vergund als magazijn) is slechts 2,50 m.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag voorziet geen functiewijzigingen in het gebouw. De bestaande handelsruimte blijft behouden. Een nieuwe huurder zal zijn intrek nemen op het gelijkvloers, met personeelsruimten en opslagruimten op de verdieping. In de kelder wordt de hoogspanningscabine vernieuwd. De bovenliggende woningen aan de straatzijde maken geen deel uit van de aanvraag.
Het advies van de dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie is gunstig en kan als volgt worden samengevat:
“De nieuwe huurder, Jumbo, wenst het gebouw aan te passen o.a. op het vlak van goederenlift, opslagruimte, stabiliteit, vloeren enz. De investeringen die nodig zijn zorgen voor behoud van de supermarktfunctie in deze buurt en vermijden leegstand op deze locatie.”
Aangezien de netto-handelsoppervlakte weinig of niet wijzigt dient hiervoor geen kleinhandelsvergunning aangevraagd te worden.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De voorliggende aanvraag omvat aanpassingswerken aan de bestaande handelsruimte om zo een verbeterde efficiëntie en functionaliteit tussen de winkelruimte en de bovenliggende opslagruimte te bekomen.
Gezien het merendeel van deze werken interne werken omvatten die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van de uitbating wordt er geen afbreuk aan de goede ruimtelijke ordening gedaan en kunnen deze werken gunstig geadviseerd worden.
Visueel - vormelijke elementen - cultuurhistorische aspecten
De visuele wijzigingen zijn beperkt van aard gezien de gevel van de winkel aan de kant van de Lange Leemstraat ongewijzigd blijft en de toevoeging van utilitaire constructies op het plat dak, zoals stalen trappen en een veiligheidsvloer niet zichtbaar zijn vanaf de straatzijde.
Zichtbare wijzigingen gebeuren enkel in de Breughelstraat waar ter hoogte van de laad- en loszone en de toegang tot het magazijn er 2 nieuwe sectionaalpoorten met elk een vluchtdeur in antracietkleurig aluminium voorzien worden.
Deze werken worden volledig binnen de contouren van de huidige gevelopeningen voorzien.
De inkomzone voor werknemers wordt in navolging van de bestaande toegangsdeur voor bovenliggende appartementen, voorzien van een bovenlicht.
Door deze integrale aanpak krijgen beide toegangen een uniform karakter wat het straatbeeld ten goede komt en kunnen deze werken gunstig geadviseerd worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De kantine aan de patio op de 1ste verdieping wordt voorzien van een buitendeur zodat er nu naast daglicht ook toegang is tot de buitenruimte.
De vrije hoogte van 2,5 m wijkt is van de 2,6 m die de bouwcode voorop stelt. Desalniettemin is dit aanvaardbaar gezien het geringe verschil en de beperkte tijd die de werknemers er doorbrengen.
Aan de andere kant van de patio wordt een magazijn omgevormd tot een nieuwe en ruime sanitaire voorziening wat het welzijn van de werknemers ten goede zal komen.
De aanvraag kan bijgevolg gunstig geadviseerd worden.
De technische installaties zoals de hoogspanningscabine in de kelder en de koelgroep met airco’s op het dak werden reeds in eerdere aanvraag vergund en blijven ongewijzigd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 2 februari 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 11 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 12 april 2022 |
Verslag GOA | 25 maart 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.