Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021184428 |
Gegevens van de aanvrager: | zie exploitant |
Gegevens van de exploitant: | BVBA PROBUMAT (0836784455) met als contactadres Oostkaai 24 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Oostkaai 24 te 2170 Merksem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 40 sectie C nrs. 276C3 en 282H52 |
waarvan: |
|
- 20210507-0075 | afdeling 40 sectie C nrs. 276C3 en 282H52 (Probumat) |
Vergunningsplichten: | Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | de opslag van gasflessen in verplaatsbare recipiënten |
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
Onderhavige aanvraag betreft de opslag van gasflessen in verplaatsbare recipiënten aan de Oostkaai in het district Merksem.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
17.1.2.1.2° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van meer dan 1.000 liter tot en met 10.000 liter. | 7.096 liter |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 30 december 2021 | 3 februari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
De Vlaamse Waterweg nv/ De Vlaamse Waterweg nv - afdeling Albertkanaal | 30 december 2021 | 17 februari 2022 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw | 30 december 2021 | 7 januari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in het gebied waterweg. Binnen het havengebied werden sommige infrastructuurwerken aangeduid op het gewestplan en andere niet. Het is vrijwel onmogelijk al deze voorzieningen binnen een dergelijk dynamisch gebied op voorhand te plannen. De aanduidingen als industriegebied voor het havengebied moet dan ook toelaten dat steeds alle waterbouwkundige, infrastructuur- en uitrustingswerken mogelijk zijn. Het was echter juridisch onmogelijk dat voor het havengebied een bijzonder planologisch voorschrift werd ingevoerd, qua bodembestemming.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag betreft een omgevingsvergunning voor de opslag van gasflessen in verplaatsbare recipiënten.
De aanvraag is gesitueerd aan de Oostkaai. De opslag wordt voorzien op het semi-openbaar domein, tussen de kade van het groot dok van Merksem en de industriehallen.
De aanvraag is in overeenstemming met de bestemmings- en inrichtingsvoorschriften van het gewestplan Antwerpen.
Om deze gasflessen te beschermen tegen de weerselementen of tegen diefstal dient er toch een berging of constructie te worden opgericht.
Echter is er buiten een inplantingsplan – waarop de zone wordt aangeduid waar de opslag komt –geen informatie beschikbaar over hoe deze gasflessen worden opgeslagen. Het is niet duidelijk of hier een berging of constructie wordt opgericht en welke afmetingen deze heeft.
Aangezien hierover geen informatie beschikbaar is, en er dus ook niet kan geoordeeld worden of hier stedenbouwkundige handelingen worden uitgevoerd, is het advies ongunstig.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
Uit het aanvraagdossier blijkt dat er 7.096 liter propaan/butaan opgeslagen zal worden in verplaatsbare recipiënten met het oog op doorverkoop naar particuliere klanten en professionele klanten.
De opgeslagen producten worden -volgens de bijgevoegde informatiefiches- gekenmerkt als brandbare en explosieve producten.
Om risico’s op zware ongevallen te beperken worden de volgende maatregelen getroffen:
- Gasflessen worden gestockeerd op een terrein dat niet voor het cliënteel toegankelijk is.
- Enkel bevoegden hebben toegang tot het gasdepot.
- Op een perimeter van 5 m is er een rookverbod, openvuurverbod en verbod van gebruik elektronische toestellen. Dit wordt aangegeven door een bord met pictogrammen.
- Een brandblusser bevindt zich nabij het gasdepot.
Het gasdepot zelf wordt niet omschreven. Bijkomend is het bijgevoegd uitvoeringsplan vrij summier. Op 22 maart 2022 werd een plaatsbezoek uitgevoerd. Deze aanvraag is in feite een regularisatie van een bestaande opslagplaats voor bouwmaterialen waarin ook butaan- en propaanflessen in verplaatsbare recipiënten worden opgeslagen. Het betreft een opslagplaats in openlucht, omheind met tuindraad, op de kade van ’t Dokske in Merksem.
In tegenstelling tot wat vermeld staat in het aanvraagdossier, blijkt tijdens het plaatsbezoek dat er niet zorgvuldig wordt omgegaan met de opslag van butaan- en propaanflessen:
- Er is geen afgebakende zone of voorbehouden zone voor de opslag van deze recipiënten.
- Een deel van de flessen is opgeslagen op metalen frames, tussen cementproducten, boordstenen en metalen profielen; het andere deel ligt aan de rand van het terrein opgeslagen. Tenslotte blijkt dat de opslagplaats permanent open is.
- De door de exploitant vermelde voorzorgsmaatregelen om calamiteiten en ongevallen te vermijden worden er niet in acht genomen noch toegepast.
Conform de bepalingen opgenomen in artikel 5.17.3.2.2 van Vlarem II dient de opslagplaats voorzien te worden van een veiligheidsscherm van minstens 2 m hoog dat de maximale hoogte van de opgeslagen recipiënten met minstens 0,5 meter overschrijdt. Een draadafscheiding kan niet beschouwd worden als een scherm én is ook niet onbrandbaar uitgevoerd. Hieruit wordt geconcludeerd dat er niet voldaan kan worden aan de sectorale bepalingen aangaande opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen.
Er werd vastgesteld dat er ter plaatse ook andere vergunningsplichtige producten opgeslagen worden terwijl hiervoor geen regularisatieaanvraag werd ingediend.
Ruimtelijk gezien maakt het gebied namelijk deel uit van het ENA (Economisch Netwerk Albertkanaal) waardoor er een zekere ambitie wordt gekoesterd om meer watergebonden bedrijvigheid te voorzien. De verbondenheid met het water geschiedt door middel van specifieke faciliteiten waaronder de kades. Het afsluiten van deze doorvoerplaatsen in functie van de oprichting van permanente opslagplaatsen doet afbreuk aan de beoogde visie en ontwikkelingsplannen voor het gebied.
Advies aan het college
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Gezien niet voldaan wordt aan de Vlarem-bepalingen voor gasopslagplaatsen, is het risico op brand of calamiteit, verbonden aan de exploitatie van de ingedeelde inrichting of activiteit niet beperkt. Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt ongunstig advies gegeven om de vergunning te verlenen.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geweigerd voor |
17.1.2.1.2° | opslagplaatsen voor gevaarlijke gassen in verplaatsbare recipiënten met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van meer dan 1.000 liter tot en met 10.000 liter. | 7.096 liter |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 2 december 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 30 december 2021 |
Start openbaar onderzoek | 9 januari 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 7 februari 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 14 april 2022 |
Verslag GOA | 24 maart 2022 |
naam GOA | Bieke Geypens |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
9 januari 2022 | 7 februari 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.