Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021180356 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Julie De Pauw met als adres Ketsstraat 46 te 2140 Antwerpen en de heer Robbe Smaelen met als adres Ketsstraat 46 te 2140 Antwerpen |
Ligging van het project: | Ketsstraat 46 te 2140 Borgerhout (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 24 sectie A nr. 372B5 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | het verbouwen van een eengezinswoning met sloop van een bijgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 12/12/1991: vergunning (179#9698) voor het bijbouwen keuken gelijkvloers;
- 13/07/1948: toelating (179#155) voor een herstelling en verbouwing;
- 02/02/1937: toelating (1399#16079) voor vergrotings- en veranderingswerken;
- 01/10/1931: toelating (1399#12911) voor gevelveranderingswerken.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- halfondergrondse kelder en beletage: 13,90m;
- overige verdiepingen: links 11,65m, rechts 12,70m;
- gevelafwerking:
- inrichting:
Huidige toestand
- in overeenstemming met de vergunde toestand, afgezien van:
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie: eengezinswoning;
- bouwvolume:
- halfondergrondse kelder: 13,90m;
- beletage en overige verdiepingen: 11,75m;
- gevelafwerking in overeenstemming met de bestaande toestand, afgezien van:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van aanbouw op beletage;
- slopen van aanbouw over beide bovenliggende verdiepingen ter hoogte van rechter perceelsgrens;
- deels verwijderen van de rechter scheidingsmuur;
- interne structurele werken;
- inrichten van dakterras achteraan op beletage;
- wijzigen van de gevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Er werden geen adviezen gevraagd.
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De bestaande en vergunde functie als eengezinswoning blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De grootste constructieve aanpassingswerken gebeuren aan de achterzijde van het gebouw waar een bestaande gelijkvloerse keukenaanbouw afgebroken wordt om plaats te ruimten voor een buitenterras. Dit terras voorzien van een buitentrap versterkt de relatie tussen de leefruimte en de tuin. De aanvraag voorziet verder om het souterrain om te vormen tot extra leefruimte.
De hoogte van het bouwvolume blijft ongewijzigd en gezien er meer buitenruimte in de aanvraag voorzien wordt kan deze gunstig geadviseerd worden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
In de voorgevel worden de bestaande invulpanelen van de bovenlichten vervangen door glas en wordt het bestaande houten buitenschrijnwerk inclusief de voordeur zwart geschilderd. Het wit geschilderde gevelpleisterwerk blijft behouden.
De voorkeur wordt gegeven om het schrijnwerk in lichte kleur te voorzien. Dit wordt echter niet als voorwaarde gesteld.
De dakkapel vormt samen met de houten kroonlijst en dakrand een geheel. Omdat uit de plannen niet opgemaakt kan worden hoe de afwerking van de kroonlijst en dakkapel zal zijn, wordt in de voorwaarden opgenomen dat deze in wit geschilderd hout behouden blijft. Het buitenschrijnwerk van het raam in de dakkapel dient in dezelfde kleur voorzien te worden als het overige schrijnwerk van de voorgevel.
De achtergevel in wit gevelpleisterwerk is over 3 bouwlagen doorgetrokken waardoor de daklaag niet leesbaar is. De gelijkvloerse keukenaanbouw in baksteen en de beperkte gevelaanbouw aan de linkerperceelsgrens in kunstleien worden verwijderd zodat het gevelvlak terug vrij komt. De volledige achtergevel wordt na-geïsoleerd en terug van wit gevelpleisterwerk voorzien.
De impact van de werken in het straatbeeld is gering waardoor de aanvraag gunstig beoordeeld kan worden.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
In de aanvraag wordt het souterrain omgevormd tot 2 volwaardige leefruimtes. De vrije hoogte is ruim voldoende. Enerzijds door de aanwezigheid van het siertraliewerk aan de straatzijde en anderzijds door het overdekte terras aan de achterzijde is de lichtinval in het souterrain te beperkt. Hierdoor voldoen deze verblijfsruimten niet aan artikel 24 van de bouwcode. Gezien het een eengezinswoning betreft en er een grote leefruimte met keuken op het verhoogde gelijkvloers is voorzien, valt een afwijking op dit artikel te motiveren.
De gelijkvloerse raamopening in de achtergevel komt niet overeen zoals opgetekend op het grondplan. Als voorwaarde wordt opgelegd dat de gelijkvloerse gevelopening dezelfde breedte krijgt als de raamopening op de 2de verdieping namelijk 2,50 m.
De trap van het terras naar de tuin loopt tegen de scheimuur. Deze scheimuur wordt niet opgetrokken. Bij de trapaanzet is de hoogte van de scheimuur op het terras ca. 1,50 m hoog maar bij het afdalen naar de tuin neemt de hoogte van de tuinmuur ten opzichte van de treden snel toe tot ca. 2,80 m op het maaiveld. Hierdoor kan de positie van de trap gunstig beoordeeld worden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De dakkapel, de houten kroonlijst en de dakrand in wit geschilderd hout te voorzien. Het schrijnwerk van de dakkapel voorzien van eenzelfde kleur als het overige schrijnwerk in de voorgevel.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 1 december 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 10 februari 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 11 april 2022 |
Verslag GOA | 25 maart 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De dakkapel, de houten kroonlijst en de dakrand in wit geschilderd hout te voorzien. Het schrijnwerk van de dakkapel voorzien van eenzelfde kleur als het overige schrijnwerk in de voorgevel.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.