Terug
Gepubliceerd op 26/04/2022

2022_GR_00221 - Ombudsvrouw - Jaarverslag 2021 - Kennisneming

gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 19:30 Bernarduscentrum
Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen; Caroline Bastiaens, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Liesbeth Homans, raadslid; Imade Annouri, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2022_GR_00221 - Ombudsvrouw - Jaarverslag 2021 - Kennisneming 2022_GR_00221 - Ombudsvrouw - Jaarverslag 2021 - Kennisneming

Motivering

Aanleiding en context

In het reglement op de gemeentelijke ombudsman/vrouw wordt in artikel 6 bepaald dat minimaal jaarlijks gerapporteerd moet worden aan de gemeenteraad. Ter voorbereiding van de themacommissie op 19 april 2022 wordt het jaarverslag ter kennisneming voorgelegd aan het college.

Argumentatie

De ombudsvrouw legt het jaarverslag over haar activiteiten in 2021 voor aan de gemeenteraad, samen met het eerstelijnsrapport van 2021 voor de stad, de politiezone Antwerpen, Brandweerzone Antwerpen, Woonhaven Antwerpen en Zorgbedrijf Antwerpen. Het jaarverslag wordt besproken in een themacommissie op19 april 2022.

Juridische grond

Bij beslissing van 22 mei 2006 (jaarnummer 1167) werd het reglement op de gemeentelijke ombudsman/vrouw vastgesteld.
Artikelen 302 en 303 van het Decreet Lokaal Bestuur regelen de verplichting om een systeem van klachtenbehandeling te organiseren.

Regelgeving: bevoegdheid

Het gemeenteraadsbesluit 444 van 23 juni 2013 is van toepassing.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS01 - Bestuurszaken
2SBS0105 - Onafhankelijke diensten
2SBS010503 - Ombudsdienst

Besluit

De gemeenteraad neemt kennis van het volgende besluit.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het rapport over de eerstelijnsklachtenbehandeling bij de stad, het OCMW, de lokale politie en Woonhaven Antwerpen voor het jaar 2021.

Artikel 2

De gemeenteraad neemt kennis van het jaarverslag 2021 van de ombudsvrouw.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.