Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021118070 |
Gegevens van de aanvrager: | NV Spitfire met als adres Foreestelaan 86 bus 201 te 9000 Gent |
Ligging van het project: | Uitbreidingstraat 325-331 te 2600 Berchem (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 21 sectie A nrs. 159E2, 159Z en 159G2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | bouwen en exploiteren van drie kantoorgebouwen met ondergrondse parkeergarage en bemaling die technisch noodzakelijk is voor het uitvoeren van bouwkundige werken |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
Uitbreidingstraat 331:
Vergunde/vergund geachte toestand/ Huidige toestand
Uitbreidingstraat 325:
Uitbreidingstraat 331:
Gewenste toestand
Gebouw A
Gebouw B
Gebouw C
Ondergrondse parking
Onbebouwde ruimte binnen contour van de ondergrondse parking
Onbebouwde ruimte buiten contour van de ondergrondse parking
Inhoud van de aanvraag
Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
POVC Antwerpen | 18 november 2021 | 8 februari 2022 | Ongunstig |
POVC Antwerpen | 10 februari 2022 | 8 maart 2022 | Ongunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 10 februari 2022 | 9 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 18 november 2021 | 30 december 2021 | Ongunstig |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 18 november 2021 | 29 november 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 18 november 2021 | 8 december 2021 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 10 februari 2022 | 14 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 18 november 2021 | 9 december 2021 |
Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet
De aanvraag betreft de nieuwbouw van 3 kantoorgebouwen (van west naar oost: A, B en C). Deze worden geplaatst op een gemeenschappelijke ondergrondse parking. De in-en uitrit van de ondergrondse parking worden georganiseerd in het meest oostelijke gebouw via een nieuwe ontsluitingsweg. De nieuwe verbindingsweg heeft een directe verbinding met Binnensingel.
De gebouwen worden gescheiden door twee publiek toegankelijke paden die gelegen zijn op de ondergrondse parking. Ook aan de noordzijde en zuidzijde van de gebouwen A en C bevinden zich onbebouwde ruimtes die publiek toegankelijk zijn en gelegen op de ondergrondse parkeergarage. Deze paden en onbebouwde ruimtes op de ondergrondse parking worden niet overgedragen aan de stad Antwerpen.
Verder betreft de (her)aanleg van de onbebouwde ruimte binnen het projectgebied de heraanleg van een deel van de Uitbreidingstraat, de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg, de aanleg van de groenzones rond de gebouwen met waterbuffering en de aanpassing van een deel van het De Villegaspark, de hondenweide en de bestaande voetgangers- en fietsbrug (Berchembrug).
De aanvraag bevat een rooilijnplan ‘I_N_13_ROOILIJNPLAN’. Hierop werden de te behouden, te wijzigen en op te heffen rooilijnen aangeduid:
Het project wordt omgeven door:
De aanvraag bevat een berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg en een berekening van de eventuele waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de opheffing van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28. De meer- of minwaarde wordt geschat op 0 euro. Hiermee wordt akkoord gegaan.
Wijzigen rooilijn Uitbreidingstraat
Ter hoogte van de nieuwe gebouwen wordt de rooilijn opgeschoven om de Uitbreidingstraat te verbreden. De Uitbreidingstraat wordt heraangelegd tussen de Anjelierstraat en de Meibloemstraat. De rijbaan wordt aangelegd in asfalt en ter hoogte van de verkeersplateaus in betonstraatstenen. Aan weerszijden ligt een voetpad in betontegels/betonstraatstenen, onderbroken door groenzones. Voor gebouw B ligt een laad- en loszone.
Ten oosten van gebouw C komt een nieuwe ontsluitingsweg (gemeenteweg) die toegang verleent tot de ondergrondse parking. De weg is 8,50 m breed en wordt aangelegd met betonstraatstenen met afwerking natuursteengranulaat.
Aan de meest oostelijke zijde van het project wordt een nieuw driehoekig buurtgroenpark voorzien. Deze zone wordt groen aangelegd met een wadi en houten zitelementen.
Nieuwe rooilijn tussen gebouwen en Binnensingel
Tussen de nieuwe gebouwen en de Binnensingel wordt een strook ingericht als gemeenteweg. Deze zone wordt voornamelijk groen aangelegd met enkele paden in betonstraatstenen of uitgewassen beton.
Nieuwe rooilijn westzijde
Aan de westzijde schuift de grens van het openbaar domein op in westelijke richting. Op die manier ontstaat de gewenste overeenstemming tussen de sites ten noorden van de Uitbreidingstraat (Sint-Maria) en ten zuiden (Belgacom en Bpost, huidige aanvraag).
De fiets- en wandelpaden en de hondenweide worden verlegd, schuiven mee op in westelijke richting. Ook de helling van de Berchembrug schuift mee op. De staat van het park en de sociale functie blijven bewaard.
De eventuele wijziging of opheffing van gewestelijke rooilijnen wordt hier niet behandeld.
Gedeeltelijke opheffing buurtweg 5
Buurtweg 5, zoals gekend in de Atlas der buurtwegen, vertrekt in het noorden aan de Boomgaardstraat in zuidelijke richting over de Generaal Drubbelstraat, kruist het woonzorgcentrum en maakt dan een knik in zuidwestelijke richting over het project om te eindigen in het De Villegaspark ter hoogte van de Binnensingel. Deze buurtweg wordt gedeeltelijk opgeheven, namelijk binnen de contour van de aanvraag. Rondom de buurtweg zijn tal van andere verbindingswegen aangelegd die aansluiten op mekaar en die afgestemd zijn op de ontwikkeling van de omgeving in de loop der jaren. Daarom wordt de gedeeltelijke opheffing aanvaard.
Gedeeltelijke opheffing voetweg 28
Voetweg 28, zoals gekend in de Atlas der buurtwegen, vertrekt op de site van het woonzorgcentrum in noordoostelijke richting, loopt over het project, kruist de Binnensingel, de spoorwegen en de ring om te eindigen op de kruising met de Diksmuidelaan. Deze buurtweg wordt gedeeltelijk opgeheven, namelijk binnen de contour van de aanvraag. Rondom de buurtweg zijn tal van andere verbindingswegen aangelegd die aansluiten op mekaar en die afgestemd zijn op de ontwikkeling van de omgeving in de loop der jaren. Daarom wordt de gedeeltelijke opheffing aanvaard.
De uitbreiding van de bestaande open ruimte met 2.000 m² open parkruimte wordt voorzien aan de noordoostzijde van het terrein in plaats van aan de zijde van het De Villegaspark. Deze 2.000 m² aan groene ruimte resulteert samen met de compensatie van 1.000 m² aan groene ruimte (door verschuiven bouwgrens richting De Villegaspark) in een aaneengesloten driehoekig buurtgroenpark. Door het opschuiven van de bouwlijn aan het De Villegaspark wordt een sterke symmetrische stedenbouwkundige figuur gecreëerd die de bestaande trage assen en de historische lijnen in het Berchems weefsel versterkt. De verschuiving maakt het immers mogelijk de drie gebouwen zodanig in te planten dat de zichtassen langsheen het bestaand (centraal) volume op de site van Sint-Maria en als verlengde van de Meibloemstraat en de Zonnebloemstraat kunnen worden doorgetrokken. Het centrale volume, op de site van BPost - Belgacom, wordt voorzien in de as van de bestaande, historisch waardevolle bebouwing van Sint-Maria terwijl de twee andere volumes inspelen op de richtingen van de omliggende wijk. De nieuwe publieke ruimte die ontstaat en de bestaande publieke ruimte rondom wordt afgestemd op de nieuwe stedenbouwkundige figuur en op de nieuwe invulling van het terrein. Hierbij is er aandacht voor zowel gemotoriseerd als traag verkeer.
De site wordt voor gemotoriseerd verkeer ontsloten via een nieuwe rechtstreekse in- en uitrit op de Binnensingel. Hierdoor wordt het bestaande verkeer in de Uitbreidingstraat niet geïmpacteerd en zijn er in de bestaande woonwijk geen negatieve effecten te verwachten van het project. Hier is wel een duidelijke markering nodig die automobilisten waarschuwt dat er een drukbereden dubbelrichtingsfietspad ligt tussen afslagstrook en parkeergarage. Gezien de rechtstreekse in- en uitrit op de Binnensingel leent de site zich prima voor het inrichten van een buurtparking. Het project voorziet een afname van het aantal parkeerplaatsen op het openbaar domein. Minimaal dient dit aantal aan parkeerplaatsen binnen het project als buurtparkeerplaatsen gecompenseerd te worden.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 oktober 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 18 november 2021 |
Start 1e openbaar onderzoek | 30 november 2021 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 29 december 2021 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 27 december 2021 |
Start laatste openbaar onderzoek | 15 februari 2022 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 16 maart 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | 25 april 2022 |
Uiterste beslissingsdatum | 17 mei 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen. Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden. De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
30 november 2021 | 29 december 2021 | 2 | 0 | 0 | 46 |
15 februari 2022 | 16 maart 2022 | 0 | 0 | 0 | 3 |
Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg
De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.
De gemeenteraad beslist de ongegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen en voor de gegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ milderende maatregelen op te leggen.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan bijgevoegd rooilijnplan ‘I_N_13_ROOILIJNPLAN’.
De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van de (nieuwe) gemeentewegen onder volgende voorwaarden en lasten:
Voorwaarden
Lasten
Vooraleer onderhavige omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen kan worden uitgevoerd dient de begunstigde van de omgevingsvergunning: