Terug
Gepubliceerd op 26/04/2022

2022_GR_00226 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2021118070. Uitbreidingstraat 325-331. District Berchem - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 25/04/2022 - 19:30 Bernarduscentrum
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Karim Bachar, schepen; Khadija Chennouf, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Liesbeth Homans, raadslid; Imade Annouri, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2022_GR_00226 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2021118070. Uitbreidingstraat 325-331. District Berchem - Goedkeuring 2022_GR_00226 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2021118070. Uitbreidingstraat 325-331. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

Projectnummer:
OMV_2021118070
Gegevens van de aanvrager:
NV Spitfire met als adres Foreestelaan 86 bus 201 te 9000 Gent
Ligging van het project:
Uitbreidingstraat 325-331 te 2600 Berchem (Antwerpen)
Kadastrale percelen:
afdeling 21 sectie A nrs. 159E2, 159Z en 159G2
Vergunningsplichten:
Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Voorwerp van de aanvraag:
bouwen en exploiteren van drie kantoorgebouwen met ondergrondse parkeergarage en bemaling die technisch noodzakelijk is voor het uitvoeren van bouwkundige werken


Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

Relevante voorgeschiedenis

  • 28/05/2021: vergunning (2021675) voor het slopen van de bestaande bebouwing voormalig gebouw De Post en Belgacom;
  • 17/04/1951: vergunning (957#2431) voor het vergroten telefoongebouw;
  • 25/06/1992: vergunning (961#1140) voor het bouwen van een pyloon RTT;
  • 03/10/2003: vergunning (961#11206) voor het plaatsen van een nieuw Belgacom logo;

Uitbreidingstraat 331:

  • 08/05/1996: vergunning (961#1467) voor GSM-antennes;
  • 09/09/1999: vergunning (961#1918) voor het uitbreiden van een parking en het plaatsen van een omheining d.m.v. een hekwerk;
  • 12/02/2002: vergunning (961#325) voor het uitbreiden van een GSM-netwerk;
  • 04/06/2007: vergunning (3223#52) voor het aanleggen van laad- en loskade en zone voor reiniging personenwagens;
  • 22/06/2007: vergunning (3238#302) voor het plaatsen van twee verlichte publiciteitspanelen van 36 m² op voet. 

Vergunde/vergund geachte toestand/ Huidige toestand

Uitbreidingstraat 325:

  • Belgacomgebouw van 2 bouwlagen onder plat – en zadeldak in open bebouwing.

Uitbreidingstraat 331:

  • postgebouw van 2 bouwlagen onder plat dak in open bebouwing. 

Gewenste toestand

Gebouw A

  • functie:
    1. restaurant/café op een deel van het gelijkvloers;
    2. kantoren, dienstverlening en vrije beroepen;
  • bouwvolume:
    1. open bebouwing met 8 bouwlagen en een teruggetrokken technische verdieping;
    2. footprint van 1.150 m²;
    3. kroonlijsthoogte onderbouw 15,03 meter, kroonlijsthoogte bovenbouw 30,21 meter en een nokhoogte van 33,28 meter;
  • gevelafwerking:
    1. beige/grijs steenachtig materiaal met oranje/rood metselwerk met bronskleurig buitenschrijnwerk en borstwering;

Gebouw B

  • functie:
    1. kantoren, dienstverlening en vrije beroepen;
  • bouwvolume:
    1. open bebouwing met 8 bouwlagen en een teruggetrokken technische verdieping;
    2. footprint van 1.610 m²;
    3. kroonlijsthoogte onderbouw 15,47 meter, kroonlijsthoogte bovenbouw 30,35 meter en een nokhoogte van 33,82 meter;
  • gevelafwerking:
    1. beige/grijs steenachtig materiaal met oranje/rood metselwerk met bronskleurig buitenschrijnwerk en borstwering;

Gebouw C

  • functie:
    1. kantoren, dienstverlening en vrije beroepen;
  • bouwvolume:
    1. open bebouwing met 8 bouwlagen en een teruggetrokken technische verdieping;
    2. footprint van 1.325 m²;
    3. kroonlijsthoogte onderbouw 14,91 meter, kroonlijsthoogte bovenbouw 30,19 meter en een nokhoogte van 33,26 meter;
  • gevelafwerking:
    1. beige/grijs steenachtig materiaal met oranje/rood metselwerk met bronskleurig buitenschrijnwerk en borstwering;
    2. led scherm van 4,8 m² ter hoogte van de oostgevel.

Ondergrondse parking

  1. 2 ondergrondse bouwlagen onder Blok A, Blok B en Blok C;
  2. in- en uitrit Blok C oostzijde aansluitend op de Singel;
  3. 319 autostaanplaatsen waarvan 18 voorbehouden voor mindervaliden;
  4. 446 fietsparkeerplaatsen met fietstrap naast Blok A en een fietslift in Blok B;
  5. afvalberging ter hoogte van Blok B niveau -2 van 76 m²;

Onbebouwde ruimte binnen contour van de ondergrondse parking

  1. twee privatieve publiek toegankelijke paden tussen de blokken;
  2. noordzijde en zuidzijde van Blok A en Blok C.

Onbebouwde ruimte buiten contour van de ondergrondse parking

  1. heraangelegd en overgedragen aan de stad Antwerpen als publiek domein;
  2. heraanleg deel van de Uitbreidingstraat, aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg, aanleg van groenzones rond de gebouwen met waterbuffering en aanpassing van een deel van het De Villagepark, hondenweide en de bestaande voetgangers- en fietsbrug. 

Inhoud van de aanvraag

  • herontwikkelen van de site met 3 nieuwe kantoorgebouwen voorzien van kantoren, dienstverlening en vrije beroepen met een gelijkvloers gedeelte restaurant/café;
  • voorzien van een ondergrondse parking met 2 ondergrondse bouwlagen;
  • heraanleg van een deel van Uitbreidingstraat;
  • vellen van hoogstammige bomen;
  • voorzien van een led scherm ter hoogte van de oostgevel Blok C;
  • aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg ter hoogte van de Binnensingel;
  • aanleg van publieke en private groenzones rond de gebouwen met waterbuffering;
  • aanpassen van een deel van het De Villegaspark, de hondenweide en Berchembrug.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg 

Externe adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies ontvangen
Advies
POVC Antwerpen
18 november 2021
8 februari 2022
Ongunstig
POVC Antwerpen
10 februari 2022
8 maart 2022
Ongunstig
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen
10 februari 2022
9 maart 2022
Voorwaardelijk gunstig
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen
18 november 2021
30 december 2021
Ongunstig
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie
18 november 2021
29 november 2021
Voorwaardelijk gunstig


Interne adviezen

Adviesinstantie
Datum advies gevraagd
Datum advies
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit
18 november 2021
8 december 2021
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit
10 februari 2022
14 februari 2022
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte
18 november 2021
9 december 2021


Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet 

De aanvraag betreft de nieuwbouw van 3 kantoorgebouwen (van west naar oost: A, B en C). Deze worden geplaatst op een gemeenschappelijke ondergrondse parking. De in-en uitrit van de ondergrondse parking worden georganiseerd in het meest oostelijke gebouw via een nieuwe ontsluitingsweg. De nieuwe verbindingsweg heeft een directe verbinding met Binnensingel. 

De gebouwen worden gescheiden door twee publiek toegankelijke paden die gelegen zijn op de ondergrondse parking. Ook aan de noordzijde en zuidzijde van de gebouwen A en C bevinden zich onbebouwde ruimtes die publiek toegankelijk zijn en gelegen op de ondergrondse parkeergarage. Deze paden en onbebouwde ruimtes op de ondergrondse parking worden niet overgedragen aan de stad Antwerpen. 

Verder betreft de (her)aanleg van de onbebouwde ruimte binnen het projectgebied de heraanleg van een deel van de Uitbreidingstraat, de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg, de aanleg van de groenzones rond de gebouwen met waterbuffering en de aanpassing van een deel van het De Villegaspark, de hondenweide en de bestaande voetgangers- en fietsbrug (Berchembrug). 

De aanvraag bevat een rooilijnplan ‘I_N_13_ROOILIJNPLAN’. Hierop werden de te behouden, te wijzigen en op te heffen rooilijnen aangeduid:

  • wijzigen rooilijn Uitbreidingstraat voor het verbreden van de gemeenteweg en het heraanleggen van een plein;
  • vastleggen nieuwe rooilijn voor de aanleg van een nieuw gedeelte gemeenteweg tussen de nieuwe gebouwen en Binnensingel;
  • vastleggen nieuwe rooilijn aan de westzijde van het project voor het versmallen van het openbaar domein en innemen van een deel van een perceel;
  • gedeeltelijk opheffen van buurtweg 5;
  • gedeeltelijk opheffen van voetweg 28. 

Het project wordt omgeven door:

  • Uitbreidingstraat, een gemeenteweg;
  • Binnensingel, een gewestweg;
  • Berchembrug, een gewestweg;
  • De Villegaspark. 

De aanvraag bevat een berekening van de eventuele waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de aanleg, wijziging of verplaatsing van een gemeenteweg en een berekening van de eventuele waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de opheffing van de gemeenteweg overeenkomstig artikel 28. De meer- of minwaarde wordt geschat op 0 euro. Hiermee wordt akkoord gegaan. 

Wijzigen rooilijn Uitbreidingstraat
Ter hoogte van de nieuwe gebouwen wordt de rooilijn opgeschoven om de Uitbreidingstraat te verbreden. De Uitbreidingstraat wordt heraangelegd tussen de Anjelierstraat en de Meibloemstraat. De rijbaan wordt aangelegd in asfalt en ter hoogte van de verkeersplateaus in betonstraatstenen. Aan weerszijden ligt een voetpad in betontegels/betonstraatstenen, onderbroken door groenzones. Voor gebouw B ligt een laad- en loszone. 

Ten oosten van gebouw C komt een nieuwe ontsluitingsweg (gemeenteweg) die toegang verleent tot de ondergrondse parking. De weg is 8,50 m breed en wordt aangelegd met betonstraatstenen met afwerking natuursteengranulaat. 

Aan de meest oostelijke zijde van het project wordt een nieuw driehoekig buurtgroenpark voorzien. Deze zone wordt groen aangelegd met een wadi en houten zitelementen. 

Nieuwe rooilijn tussen gebouwen en Binnensingel
Tussen de nieuwe gebouwen en de Binnensingel wordt een strook ingericht als gemeenteweg. Deze zone wordt voornamelijk groen aangelegd met enkele paden in betonstraatstenen of uitgewassen beton. 

Nieuwe rooilijn westzijde
Aan de westzijde schuift de grens van het openbaar domein op in westelijke richting. Op die manier ontstaat de gewenste overeenstemming tussen de sites ten noorden van de Uitbreidingstraat (Sint-Maria) en ten zuiden (Belgacom en Bpost, huidige aanvraag). 

De fiets- en wandelpaden en de hondenweide worden verlegd, schuiven mee op in westelijke richting. Ook de helling van de Berchembrug schuift mee op. De staat van het park en de sociale functie blijven bewaard. 

De eventuele wijziging of opheffing van gewestelijke rooilijnen wordt hier niet behandeld. 

Gedeeltelijke opheffing buurtweg 5
Buurtweg 5, zoals gekend in de Atlas der buurtwegen, vertrekt in het noorden aan de Boomgaardstraat in zuidelijke richting over de Generaal Drubbelstraat, kruist het woonzorgcentrum en maakt dan een knik in zuidwestelijke richting over het project om te eindigen in het De Villegaspark ter hoogte van de Binnensingel. Deze buurtweg wordt gedeeltelijk opgeheven, namelijk binnen de contour van de aanvraag. Rondom de buurtweg zijn tal van andere verbindingswegen aangelegd die aansluiten op mekaar en die afgestemd zijn op de ontwikkeling van de omgeving in de loop der jaren. Daarom wordt de gedeeltelijke opheffing aanvaard. 

Gedeeltelijke opheffing voetweg 28
Voetweg 28, zoals gekend in de Atlas der buurtwegen, vertrekt op de site van het woonzorgcentrum in noordoostelijke richting, loopt over het project, kruist de Binnensingel, de spoorwegen en de ring om te eindigen op de kruising met de Diksmuidelaan. Deze buurtweg wordt gedeeltelijk opgeheven, namelijk binnen de contour van de aanvraag. Rondom de buurtweg zijn tal van andere verbindingswegen aangelegd die aansluiten op mekaar en die afgestemd zijn op de ontwikkeling van de omgeving in de loop der jaren. Daarom wordt de gedeeltelijke opheffing aanvaard. 

 

De uitbreiding van de bestaande open ruimte met 2.000 m² open parkruimte wordt voorzien aan de noordoostzijde van het terrein in plaats van aan de zijde van het De Villegaspark. Deze 2.000 m² aan groene ruimte resulteert samen met de compensatie van 1.000 m² aan groene ruimte (door verschuiven bouwgrens richting De Villegaspark) in een aaneengesloten driehoekig buurtgroenpark. Door het opschuiven van de bouwlijn aan het De Villegaspark wordt een sterke symmetrische stedenbouwkundige figuur gecreëerd die de bestaande trage assen en de historische lijnen in het Berchems weefsel versterkt. De verschuiving maakt het immers mogelijk de drie gebouwen zodanig in te planten dat de zichtassen langsheen het bestaand (centraal) volume op de site van Sint-Maria en als verlengde van de Meibloemstraat en de Zonnebloemstraat kunnen worden doorgetrokken. Het centrale volume, op de site van BPost - Belgacom, wordt voorzien in de as van de bestaande, historisch waardevolle bebouwing van Sint-Maria terwijl de twee andere volumes inspelen op de richtingen van de omliggende wijk. De nieuwe publieke ruimte die ontstaat en de bestaande publieke ruimte rondom wordt afgestemd op de nieuwe stedenbouwkundige figuur en op de nieuwe invulling van het terrein. Hierbij is er aandacht voor zowel gemotoriseerd als traag verkeer. 

De site wordt voor gemotoriseerd verkeer ontsloten via een nieuwe rechtstreekse in- en uitrit op de Binnensingel. Hierdoor wordt het bestaande verkeer in de Uitbreidingstraat niet geïmpacteerd en zijn er in de bestaande woonwijk geen negatieve effecten te verwachten van het project. Hier is wel een duidelijke markering nodig die automobilisten waarschuwt dat er een drukbereden dubbelrichtingsfietspad ligt tussen afslagstrook en parkeergarage. Gezien de rechtstreekse in- en uitrit op de Binnensingel leent de site zich prima voor het inrichten van een buurtparking. Het project voorziet een afname van het aantal parkeerplaatsen op het openbaar domein. Minimaal dient dit aantal aan parkeerplaatsen binnen het project als buurtparkeerplaatsen gecompenseerd te worden.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Fasering


Procedurestap
Datum
Indiening aanvraag
22 oktober 2021
Volledig en ontvankelijk
18 november 2021
Start 1e openbaar onderzoek
30 november 2021
Einde 1e openbaar onderzoek
29 december 2021
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag
27 december 2021
Start laatste openbaar onderzoek
15 februari 2022
Einde laatste openbaar onderzoek
16 maart 2022
Gemeenteraad voor wegenwerken
25 april 2022
Uiterste beslissingsdatum
17 mei 2022
naam GOA
Wim Van Roosendael


Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen. Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden. De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken. 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

StartdatumEinddatumSchriftelijke bezwaarschriftenSchriftelijke gebundelde bezwaarschriftenPetitielijstenDigitale bezwaarschriften
30 november 202129 december 202120046
15 februari 202216 maart 20220003


Bespreking van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

  1. Gebiedsvreemde stedenbouwkundige figuur - Mariahof: Het bezwaar dat de aanvrager aangeeft dat de nieuwe gebouwen deel uitmaken van het bouwblok Mariahof terwijl uit historische kaarten blijkt dat het Mariahof nooit deel heeft uitgemaakt van een bouwblok;
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Het feit deze sites vroeger geen bouwblok gevormd hebben betekent niet dat deze geen nieuw bouwblok kunnen vormen.
    Al heel vroeg in het ontwerpproces werd een doorgedreven samenwerking tussen bouwheer van voorliggende aanvraag (sites Belgacom en BPost) en het Zorgbedrijf Antwerpen (site Sint-Maria) opgezet. Voorliggende projectgrenzen én een jaar lang uitgebreid en doordacht onderzoek resulteerden vervolgens in een krachtige stedenbouwkundige totaalvisie.
    De bebouwing zoekt de grens op van de gewestplanbestemming woongebied- parkgebied. De uitbreiding van de bestaande open ruimte met 2.000 m² open parkruimte wordt voorzien aan de noordoostzijde van het terrein in plaats van aan de zijde van het De Villegaspark. Deze 2.000 m² aan groene ruimte resulteert samen met de compensatie van 1.000 m² aan groene ruimte (door verschuiven bouwgrens richting De Villegaspark) in een aaneengesloten driehoekig buurtgroenpark. Tevens vrijwaart deze ingreep de bestaande bebouwing aan de noordzijde van de Uitbreidingstraat site van een vis à vis.
    Door de samenwerking tussen bouwheer van voorliggende aanvraag en het Zorgbedrijf Antwerpen en het opschuiven van de bouwlijn aan het De Villegaspark wordt een sterke symmetrische stedenbouwkundige figuur gecreëerd die de bestaande trage assen en de historische lijnen in het Berchems weefsel versterkt. Het aldus ontstane Gasthof is functioneel verbonden over de Uitbreidingstraat heen en maakt plaats voor een royale centrale, publieke groenruimte;
  2. Gebiedsvreemde stedenbouwkundige figuur - Uitbreidingstraat: Het bezwaar dat nergens in de omgeving de Uitbreidingstraat door een bouwblok snijdt;
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Het feit dat de Uitbreidingstraat op andere plaatsen geen bouwblok doorsnijdt, betekent niet dat dit hier niet mogelijk is;
  3. Gebiedsvreemde stedenbouwkundige figuur - Schermbebouwing: Het bezwaar dat schermbebouwing niet ingegeven is vanuit de ruimtelijke eigenschappen van de buurt en de omgeving;
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De inzet op meer groen en open ruimte voor dit dicht bevolkte deel van Berchem intra muros was een belangrijk uitgangspunt, in combinatie met een kwalitatieve en levendige randbebouwing aan de Ringzone met als bijkomend voordeel een afschermende functie voor geluid en fijn stof ten aanzien van de achterliggende wijk.
    De ontwikkeling voorziet een maximaal aaneengesloten schermbebouwing met levendige gevels aan de Singelzijde, aan de Uitbreidingstraat en rondom de centrale groenzone aan het Gasthof. Bijkomend worden drie bouwzones op de sites BPost en Belgacom gedefinieerd door het doortrekken van twee zichtassen langsheen het bestaand (centraal) volume op de site van Sint-Maria en als verlengde van de Meibloemstraat en de Zonnebloemstraat. Het centrale volume, op de site van BPost - Belgacom, wordt voorzien in de as van de bestaande, historisch waardevolle bebouwing van Sint-Maria terwijl de twee andere volumes inspelen op de richtingen van de omliggende wijk.
    De onderbouw wordt op schaal van de omgeving gebracht, waardoor het project meer communiceert met de wijk, het park, de bestaande, historisch waardevolle bebouwing van Sint-Maria en de driehoekige open ruimte aan de noordoostzijde. In deze onderbouw komt een levendige en buurtgerichte plint met publiek toegankelijke functies. Aan de zijde van het De Villegaspark plooit het bouwvolume weg in functie van meer openheid waardoor de connectie tussen de groene parken van Brialmont en De Villegas via de centrale groenzone van het Gasthof met de wijk versterkt wordt. Een kwalitatieve aantakking van de wijk op de groene ruimte van park De Villegas, Wolvenberg en park Brialmont wordt binnen het project gegarandeerd in afstemming met het Ringpark Groene Vesten;
  4. Leesbaarheid van de wijk: Het bezwaar dat de geplande stedenbouwkundige figuur ongepast en gebiedsvreemd is en deze afbreuk doet aan de leesbaarheid van de wijk en de kenmerkende ruimtelijke elementen;
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. De inzet op meer groen en open ruimte voor dit dicht bevolkte deel van Berchem intra muros was een belangrijk uitgangspunt, in combinatie met een kwalitatieve en levendige randbebouwing aan de Ringzone met als bijkomend voordeel een afschermende functie voor geluid en fijn stof ten aanzien van de achterliggende wijk.
    De ontwikkeling voorziet een maximaal aaneengesloten schermbebouwing met levendige gevels aan de Singelzijde, aan de Uitbreidingstraat en rondom de centrale groenzone aan het Gasthof. Bijkomend worden drie bouwzones op de sites BPost en Belgacom gedefinieerd door het doortrekken van twee zichtassen langsheen het bestaand (centraal) volume op de site van Sint-Maria en als verlengde van de Meibloemstraat en de Zonnebloemstraat. Het centrale volume, op de site van BPost - Belgacom, wordt voorzien in de as van de bestaande, historisch waardevolle bebouwing van Sint-Maria terwijl de twee andere volumes inspelen op de richtingen van de omliggende wijk.
    De onderbouw wordt op schaal van de omgeving gebracht, waardoor het project meer communiceert met de wijk, het park, de bestaande, historisch waardevolle bebouwing van Sint-Maria en de driehoekige open ruimte aan de noordoostzijde. In deze onderbouw komt een levendige en buurtgerichte plint met publiek toegankelijke functies. Aan de zijde van het De Villegaspark plooit het bouwvolume weg in functie van meer openheid waardoor de connectie tussen de groene parken van Brialmont en De Villegas via de centrale groenzone van het Gasthof met de wijk versterkt wordt. Een kwalitatieve aantakking van de wijk op de groene ruimte van park De Villegas, Wolvenberg en park Brialmont wordt binnen het project gegarandeerd in afstemming met het Ringpark Groene Vesten;
  5. Tekort groen – project de Grote Verbinding: Het bezwaar dat de site onvoldoende groene zones voorziet, waardoor dit niet inpast binnen de context van het project de Grote Verbinding welke een verbinding wil maken tussen groene zones en woonwijken;
    Beoordeling: Het project voldoet aan de randvoorwaarden van het ontwikkelingskader zoals goedgekeurd door het college van Burgemeester en Schepenen op 20/11/2020. Hierbij werd rekening gehouden met de context van het project de Grote Verbinding. De bebouwing zoekt de grens op van de gewestplanbestemming woongebied- parkgebied. De uitbreiding van de bestaande open ruimte met 2.000 m² open parkruimte wordt voorzien aan de noordoostzijde van het terrein in plaats van aan de zijde van het De Villegaspark. Deze 2.000 m² aan groene ruimte resulteert samen met de compensatie van 1.000 m² aan groene ruimte (door verschuiven bouwgrens richting De Villegaspark) in een aaneengesloten driehoekig buurtgroenpark. Tevens vrijwaart deze ingreep de bestaande bebouwing aan de noordzijde van de Uitbreidingstraat site van een vis à vis.
    Door de samenwerking tussen Cores, Alides en het Zorgbedrijf Antwerpen en het opschuiven van de bouwlijn aan het De Villegaspark wordt een sterke symmetrische stedenbouwkundige figuur gecreëerd die de bestaande trage assen en de historische lijnen in het Berchems weefsel versterkt. Het aldus ontstane Gasthof is functioneel verbonden over de Uitbreidingstraat heen en maakt plaats voor een royale centrale, publieke groenruimte.
    De onderbouw wordt op schaal van de omgeving gebracht, waardoor het project meer communiceert met de wijk, het park, de bestaande, historisch waardevolle bebouwing van Sint-Maria en de driehoekige open ruimte aan de noordoostzijde. In deze onderbouw komt een levendige en buurtgerichte plint met publiek toegankelijke functies. Aan de zijde van het De Villegaspark plooit het bouwvolume weg in functie van meer openheid waardoor de connectie tussen de groene parken van Brialmont en De Villegas via de centrale groenzone van het Gasthof met de wijk versterkt wordt. Een kwalitatieve aantakking van de wijk op de groene ruimte van park De Villegas, Wolvenberg en park Brialmont wordt binnen het project gegarandeerd in afstemming met het Ringpark Groene Vesten.
    Zowel de centrale open ruimte binnen de figuur van het Gasthof, als de driehoekige groene ruimte aan de noordoostzijde van de site, zullen worden aangelegd als publiek toegankelijke groene ruimte.
    Het bezwaar is ongegrond;
  6. Tekort groen - meer groen mogelijk: Het bezwaar dat het mogelijk en nodig is om een groter gedeelte van de onbebouwde ruimte te vergroenen;
    Beoordeling: De verharding op het projectgebied blijft beperkt tot de paden die noodzakelijk zijn voor een vlotte en veilige circulatie op het terrein voor zwakke weggebruikers, de verharding die noodzakelijk is voor de bereikbaarheid voor de hulpdiensten en de verharding die noodzakelijk is voor de circulatie van gemotoriseerd verkeer (laden en lossen en toegang tot parking). Het bezwaar is ongegrond. Ten opzichte van de vergunde toestand wordt er zelfs veel meer groen op het terrein voorzien;
  7. Mobiliteit – publieke parkeerplaatsen: Het bezwaar dat er publieke parkeerplaatsen verdwijnen;
    Beoordeling: Het bezwaar is gegrond. Het verlies aan parkeerplaatsen op de publieke ruimte dient als buurtparking op eigen terrein gecompenseerd te worden;
  8. Mobiliteit – fietsveiligheid: Het bezwaar dat de in-en uitrit van de parking en de helling van de fiets- en voetgangersbrug gevaarlijke situaties creëren voor fietsers en zwakke weggebruikers;
    Beoordeling: De voorgestelde situatie inzake fietsveiligheid ter hoogte van de in- en uitrit van de parking en de helling van de fiets- en voetgangersbrug is voldoende gelet op het feit dat er geen fietspad langs de in- en uitrit van de parking aan het gebouw wordt voorzien. Het bezwaar is ongegrond. Er dienen wel gepaste voorwaarden opgenomen te worden om de verkeersveiligheid van het druk bereden dubbelrichtingsfietspad tussen voorziene afslagstrook en de weg van en naar de in-en uitrit van de parking te verbeteren;
  9. Mobiliteit – Toestand na coronacrisis: De bezwaren dat na afloop van de Corona-tijden de parkeerdruk opnieuw zal normaliseren of stijgen;
    Beoordeling: Bij opstelling van het MOBER werd geen rekening gehouden met de verminderde verkeersdrukte tijdens de coronacrisis. Deze bezwaren betreffen vermoedens. Het bewaar is ongegrond;
  10. Procedure – opmerkingen MOBER: Het bezwaar dat het mobiliteitseffectenrapport gebaseerd is op foutieve informatie;
    Beoordeling: Het MOBER werd opgesteld op basis van voldoende recente informatie en voldoende relevante informatie. Het bezwaar is ongegrond;
  11. Procedure – fout aantal parkeerplaatsen: Het bezwaar dat in het dossier vermeld wordt dat er geen parkeerplaatsen buiten het gebouw of buiten het goed aanwezig zijn, terwijl dit in de werkelijke situatie wel zo is;
    Beoordeling: Het bezwaar is gegrond. Bij de beoordeling wordt rekening gehouden met de werkelijke vergunde toestand van de site en de omgeving;
  12. Privatisering van openbaar domein: Het bezwaar dat het project buiten de kadasterpercelen op een deel van het openbaar domein zal bouwen en dat er geen maatschappelijke verantwoording mogelijk is om dit openbaar domein te privatiseren;
    Beoordeling: De bebouwing zoekt de grens op van de gewestplanbestemming woongebied- parkgebied. De uitbreiding van de bestaande open ruimte met 2.000 m² open parkruimte wordt voorzien aan de noordoostzijde van het terrein in plaats van aan de zijde van het De Villegaspark. Deze 2.000 m² aan groene ruimte resulteert samen met de compensatie van 1.000 m² aan groene ruimte (door verschuiven bouwgrens richting De Villegaspark) in een aaneengesloten driehoekig buurtgroenpark. Tevens vrijwaart deze ingreep de bestaande bebouwing aan de noordzijde van de Uitbreidingstraat site van een vis à vis. Door de samenwerking tussen bouwheer van voorliggende aanvraag en het Zorgbedrijf Antwerpen en het opschuiven van de bouwlijn aan het De Villegaspark wordt een sterke symmetrische stedenbouwkundige figuur gecreëerd die de bestaande trage assen en de historische lijnen in het Berchems weefsel versterkt. Het aldus ontstane Gasthof is functioneel verbonden over de Uitbreidingstraat heen en maakt plaats voor een royale centrale, publieke groenruimte.
    De stedenbouwkundige figuur wordt symmetrisch naar analogie met het historisch weefsel van Oud Berchem.
    De ontwikkeling voorziet een maximaal aaneengesloten schermbebouwing met levendige gevels aan de Singelzijde, aan de Uitbreidingstraat en rondom de centrale groenzone aan het Gasthof. Bijkomend worden drie bouwzones op de sites BPost en Belgacom gedefinieerd door het doortrekken van twee zichtassen langsheen het bestaand (centraal) volume op de site van Sint-Maria en als verlengde van de Meibloemstraat en de Zonnebloemstraat. Het centrale volume, op de site van BPost - Belgacom, wordt voorzien in de as van de bestaande, historisch waardevolle bebouwing van Sint-Maria terwijl de twee andere volumes inspelen op de richtingen van de omliggende wijk.
    De onderbouw wordt op schaal van de omgeving gebracht, waardoor het project meer communiceert met de wijk, het park, de bestaande, historisch waardevolle bebouwing van Sint-Maria en de driehoekige open ruimte aan de noordoostzijde. In deze onderbouw komt een levendige en buurtgerichte plint met publiek toegankelijke functies. Aan de zijde van het De Villegaspark plooit het bouwvolume weg in functie van meer openheid waardoor de connectie tussen de groene parken van Brialmont en De Villegas via de centrale groenzone van het Gasthof met de wijk versterkt wordt. Een kwalitatieve aantakking van de wijk op de groene ruimte van park De Villegas, Wolvenberg en park Brialmont wordt binnen het project gegarandeerd in afstemming met het Ringpark Groene Vesten.
    Zowel de centrale open ruimte binnen de figuur van het Gasthof, als de driehoekige groene ruimte aan de noordoostzijde van de site, zullen worden aangelegd als publiek toegankelijke groene ruimte.
    Het projectvoorstel voorziet in een kwalitatieve heraanleg en stedelijke inrichting van zowel de open ruimtes, de publieke doorsteken als de betrokken openbare wegenis. De publieke doorsteken worden voldoende ruim ontworpen met aandacht voor de sociaal-ruimtelijke veiligheidsaspecten. De sociale veiligheid en controle en het intergenerationeel karakter van het projectgebied en haar omgeving vormen uitgangspunten voor het ontwerp.
    Het bezwaar is ongegrond;
  13. Gewijzigde fiets- en voetgangersbrug: Het algemene bezwaar tegen aanpassingen aan de fiets- en voetgangersbrug;
    Beoordeling: Door de voorgestelde wijzigingen wordt de vooropgestelde stedenbouwkundige figuur en open ruimte mogelijk. De voorgestelde wijzigingen hypothekeren het normale gebruik van de fiets- en voetgangersbrug niet. Het bewaar is ongegrond.

Besluit

De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vooruit, Vlaams Belang, CD&V en Open VLD.
Stemden nee: Groen en PVDA. 
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de ongegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ te verwerpen en voor de gegronde bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ milderende maatregelen op te leggen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan bijgevoegd rooilijnplan ‘I_N_13_ROOILIJNPLAN’.

Artikel 4

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, de breedte en de uitrusting van de (nieuwe) gemeentewegen onder volgende voorwaarden en lasten: 

Voorwaarden

  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  • de voorwaarden opgelegd in het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer zijn strikt na te leven;
  • het verlies aan parkeerplaatsen op publieke ruimte moet op eigen terrein ondergronds als buurtparking aangeboden worden in samenwerking met Mobiliteit en Parkeren Antwerpen;
  • een duidelijke markering die automobilisten waarschuwt dat er een drukbereden dubbelrichtingsfietspad ligt tussen afslagstrook en parkeergarage moet worden voorzien. 

Lasten

Vooraleer onderhavige omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen kan worden uitgevoerd dient de begunstigde van de omgevingsvergunning:

  • een overeenkomst, conform het raadsbesluit van 26 oktober 2015 (jaarnummer 576), af te sluiten met de stad Antwerpen voor de kosteloze overdracht (kosteloos voor de stad) van de met infrastructuur voorziene gronden, gelegen in het toekomstig openbaar domein;
  • een afdoende financiële waarborg voor de uitvoering van de wegeniswerken te stellen in de handen van de stadsontvanger/financieel beheerder van de stad Antwerpen.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen