De wachttijden aan de loketten lopen erg op. Er zijn daarover heel wat getuigenissen. Ook op de voorstelling van het jaarrapport van de Ombudsvrouw tijdens de commissie van 19/4/2022 kwam dit euvel aan bod. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het loket op maat. Er blijven nog slechts 4 gespecialiseerde regio-loketten over: Merksem, Wilrijk, Harmonie en Deurne. Daarnaast komt er een decentraal aanbod op 6 locaties, die nog slechts 2 dagen per week open zijn, waaronder 1 avondopening. Een derde pijler wordt het loket op verplaatsing.
Vragen:
1)wat zijn de redenen voor de huidige lange wachttijden?
2)welke oplossingen ziet u op korte termijn voor deze lange wachttijden?
3)de afbouw van het aantal contacturen in de loketten lijkt op het eerste zicht eerder een risico voor nog langere wachttijden. Welke goede redenen hebt u om het loket op maat toch verder uit te voeren mét de garantie om de wachtlijsten in te korten?
4)het loket op maat zal gepaard gaan met een verder doorgedreven digitalisering. Welke maatregelen zal u nemen zodat de Antwerpenaren die digitaal achterop lopen toch 100% dienstverlening zullen krijgen?
5)is er een plan om de infrastructuur van de districtsloketten die 3 dagen per week inactief zullen zijn, een andere invulling te geven? Zo ja, welke?
Raadsleden Branders, Staes, Van Rooy en Bastiaens stellen hun vragen.
Schepen Ait Daoud geeft antwoord op de vragen.
Raadsleden Branders, Staes, Van Rooy en Bastiaens
houden nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.