De Programmatorische Overheidsdienst Maatschappelijke Integratie (POD MI) kent jaarlijks subsidies toe voor de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van het OCMW (klanten met een actief OCMW-dossier). Het vast bureau bekrachtigde op 7 augustus 2020 (jaarnummer 218) de bestemming van de POD MI-middelen voor de periode 2020-2025, waaronder het faciliteren van de toegang tot informatie- en communicatietechnologie.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 30 november 2021 (jaarnummer 47) de aanpassing 4 van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Om de toegang tot informatie- en communicatietechnologie te vereenvoudigen en de kansen op maatschappelijke participatie te verhogen, wordt jaarlijks een deel van de POD MI-middelen voorbehouden voor de aankoop van tweedehands laptops voor gebruikers van de dienstverlening van het OCMW (klanten met een actief OCMW-dossier).
De toenemende digitalisering op heel wat domeinen zorgt voor kritieke situaties bij deze klantengroep: kinderen die thuis geen online lessen kunnen volgen, inburgeraars die geen lessen Nederlands of inburgeringslessen kunnen volgen, mensen op zoek naar werk die niet online kunnen solliciteren enzoverder. De nood aan een laptop is hoog om te kunnen blijven participeren en om digitale vaardigheden te kunnen versterken.
AG Digipolis Antwerpen voerde een onderhandelingsprocedure om voor 135.000,00 EUR:
FTC Pgeneration diende overeenkomstig de gunningscriteria de meest voordelige offerte in met een aanbod van 730 laptops aan 134.998,89 EUR. Het directiecomité van AG Digipolis Antwerpen keurde op 7 april 2022 de gunning aan FTC Pgeneration goed.
Artikel 30, §3 van de Wet inzake overheidsopdrachten bepaalt dat een aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan niettemin een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan:
Artikel 84, §3, 3° van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het vast bureau bevoegd is voor het financiële beheer, onder voorbehoud van de bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Artikel 84, §3, 4° van het decreet lokaal bestuur stelt vast dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van de overheidsopdrachten.
De aankoop van 730 tweedehands laptops bedraagt conform de aangeleverde offerte 134.998,89 EUR. Wie een laptop aanvraagt, betaalt hiervoor 60,50 EUR.
De middelen voor de aankoop zijn ingeschreven in het meerjarenplan 2020-2025:
Het vast bureau keurt de aankoop goed van tweedehands laptops voor een bedrag van 134.998,89 EUR via AG Digipolis Antwerpen, Generaal Armstrongweg 1, 2020 Antwerpen, met ondernemingsnummer BE0751541350.
Het vast bureau bekrachtigt de aankoopprijs door de klant van 60,50 EUR incl. BTW.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
aankoop tweedehands laptops AG Digipolis Antwerpen Generaal Armstrongweg 1 2020 Antwerpen ONR BE0751 541 350 IBAN BE16 0910 2236 3074 | 134.998,89 EUR incl. BTW | budgetplaats:4380100000 budgetpositie:6141 functiegebied:2HMS050303A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2OA040900 budgetperiode:2200 | 4004031170 |
De financieel directeur regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
klantbijdrage laptop | 60,50 EUR, incl. BTW | budgetplaats:4403515000 budgetpositie:701 functiegebied: 2HMS050303A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2OA040900 budgetperiode: 2200 | --- |