Terug
Gepubliceerd op 02/05/2022

2022_VB_00108 - GAC_2017_00174 Raamovereenkomst voor ziektecontrole - Wijziging opdracht - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 29/04/2022 - 10:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_VB_00108 - GAC_2017_00174 Raamovereenkomst voor ziektecontrole - Wijziging opdracht - Goedkeuring 2022_VB_00108 - GAC_2017_00174 Raamovereenkomst voor ziektecontrole - Wijziging opdracht - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 16 november 2018 (jaarnummer 10130) keurde het college, op basis van het bestek GAC_2017_00174, de gunning van de raamovereenkomst voor ziektecontrole goed aan de firma Certimed vzw, Gouverneur Roppesingel 25 te 3500 Hasselt, met ondernemingsnummer 0409.671.085.

Op 7 maart 2022 lichtte de opdrachtnemer de aanbestedende overheid in dat alle niet-therapeutische medische handelingen vanaf 1 januari 2022 btw-plichtig zijn (21%), daaronder valt ook ziektecontrole.

Dit heeft een serieuze impact op deze opdracht. Deze impact kon volgens de opdrachtnemer redelijkerwijze niet worden voorzien bij het indienen van de offerte dan wel de sluiting van de opdracht en rechtvaardigt volgens hem een wijziging aan de opdracht.

Argumentatie

De opdrachtnemer lichtte de stand Antwerpen begin januari 2022 mondeling in van deze wijziging in de wetgeving, ze hadden toen nog geen formele bevestiging dat dit ook voor hun dienstverlening van toepassing ging zijn.

Op 7 maart 2022 lieten ze per mail weten dat de wijziging rond de btw-plicht (21%) formeel bevestigd werd, ook voor ziektecontrole.

Aan de voorwaarden voor een wijziging op basis van artikel 38/9 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 wordt voldaan. De omstandigheden waarnaar verwezen wordt, waren onvoorzienbaar op het moment van de intekening op de opdracht. De wijziging van de btw-wetgeving is tot stand gekomen na de indiening van de offerte voor deze opdracht, zodat de opdrachtnemer er toen redelijkerwijze geen rekening mee kon houden. 

Er wordt aan het vast bureau gevraagd de gemotiveerde prijsaanpassingen formeel goed te keuren.

Het raamcontract loopt nog tot en met 31 december 2022, de prijsaanpassing omwille van btw-plicht (21%) is van toepassing vanaf 1 januari 2022 tot het einde van de lopende opdracht.

Juridische grond

In toepassing van artikel 38/9 van het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 dat de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten bepaalt, kan de opdracht op vraag van de opdrachtnemer worden gewijzigd, voor zover de opdrachtnemer kan aantonen dat de herziening noodzakelijk is geworden door omstandigheden die redelijkerwijze niet voorzienbaar waren bij de indiening van zijn offerte, deze omstandigheden niet konden worden ontweken en de gevolgen ervan niet konden worden verholpen niettegenstaande hij al het nodige daartoe heeft gedaan. De wijziging kan bestaan uit hetzij een verlenging van de uitvoeringstermijn hetzij, wanneer er sprake is van een zeer belangrijk nadeel, een andere vorm van herziening of de verbreking van de opdracht. 

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 84 §3,4° van het decreet lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Algemene financiƫle opmerkingen

Er is voldoende krediet beschikbaar gemaakt bij AMJP5 voor de bijkomende uitgave als gevolg van de btw aanrekening op 2SBS080505A00000/4201200000/613/2200. Dit budget wordt verschoven vanuit 2SBS080505A00000/5201200000/613/2200 en 2SBS080505A00000/5207500000/61418/2200.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS08 - Personeel
2SBS0805 - Personeelsmanagement
2SBS080505 - Gemeenschappelijke preventiedienst

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt de bovenvermelde wijziging opdracht omwille van verhoging btw-percentage goed voor de raamovereenkomst GAC_2017_00174, ziektecontrole met als uitvoerder Certimed vzw, Gouverneur Roppesingel 25 te 3500 Hasselt, ondernemingsnummer 0409.671.085.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Wijziging opdracht : raamovereenkomst GAC_2017_00174, ziektecontrole

Certimed vzw,
Gouverneur Roppesingel 25 te 3500 Hasselt
ondernemingsnummer 0409.671.085

budgetplaats: 4201200000
budgetpositie:613
functiegebied:2SBS080505A00000
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2OA080115
 budgetperiode: 2200
nvt

Bijlagen

  • 20220328_Prijsraming_Wijziging_opdracht_Ziektecontrole.xlsx