Op 20 december 2021 (jaarnummer 741) keurde de gemeenteraad de opheffing van het werkkader van de adviesraden voor cultuur, sport, jeugd en senioren goed en nam de gemeenteraad kennis van de nieuwe krachtlijnen voor het organiseren van inspraak voor de domeinen cultuur, sport en jeugd..
De nieuwe krachtlijnen voor het organiseren van inspraak voor de domeinen cultuur, sport en jeugd, waarvan de gemeenteraad op 20 december 2021 (jaarnummer 741) kennis nam, stelt dat de stad voor elk van de beleidsdomeinen rechtstreekse inspraak kan organiseren, van de professionele en niet-professionele sector, alsook rechtstreeks van gebruikers.
Deze nieuwe krachtlijnen voor inspraak werden voor het domein jeugd op maat van het beleidsdomein verder uitgewerkt.
Het doel is om de inspraak van kinderen, tieners, jongeren en jeugdwerkorganisaties op een structurele en duurzame manier te verzekeren bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van de verschillende onderdelen van het beleid die impact hebben op het dagelijkse leven van de jeugd in de stad. Dit gebeurt op een open, laagdrempelige en transparante manier.
Door de omvang en diversiteit van de doelgroep jongeren en door de uiteenlopende scope van inspraaktrajecten is er nood aan een veelheid aan methodieken om invulling te geven aan de stedelijke jeugdraad. Deze methodieken kaderen we binnen volgende drie pijlers:
Pijler 1: bottom-up participatie
Kinderen, tieners en jongeren kunnen rechtstreeks in dialoog gaan met beleidsmakers en deze zo toelaten om de leefwereld van kinderen en jongeren mee te nemen in hun visie- en beleidsontwikkeling. Op deze manier kunnen kinderen en jongeren bottom-up het stadsbestuur inspireren en adviseren over hun leefwereld. De onderwerpen en thema's komen vanuit de kinderen en jongeren zelf.
Hiervoor kunnen verschillende methodieken gehanteerd worden. Take over (een methodiek waarbij jongeren de kans krijgen om vrij ideeën en meningen te geven aan het stadsbestuur rond een bepaald thema) en jongerenreporters zijn twee voorbeelden, maar er kunnen telkens nieuwe werkvormen ontwikkeld worden.
Pijler 2: top-down inspraak
Bij top-down inspraak is het de stad die bepaalt over welk onderwerp of project ze jongeren wil bevragen: een project, heraanleg van een plein, komst van een jeugdcentrum, … Ook dit kan via verschillende methodieken (bevraging, focusgesprekken, onderzoek, …). Voor een aantal van deze methodieken kan OOR worden gebruikt, een digitaal instrument voor bevragingen bij inspraakprojecten.
Pijler 3: adviesorganen jeugd
De stad kan adviezen met betrekking tot jeugdbeleid en andere relevante beleidsthema's voorleggen aan volgende reeds bestaande adviesgroepen
Voor beide adviesorganen gelden volgende voorwaarden:
Voor de invulling van de jeugdraad zoals omschreven in het decreet moet worden rekening gehouden met de omvang en de diversiteit van de doelgroep kinderen en jongeren in de Antwerpse context. Daardoor is er behoefte aan een veelheid van werkingen en methodieken, zoals beschreven in de bovenstaande pijlers. Om de concrete werking van de jeugdraad vorm te geven zal de stad Antwerpen een inspraaktraject met jongeren organiseren. Doel is een concrete flow te bepalen om jeugdinspraak te garanderen voor stedelijke besluitvorming waarbij adviezen van de jeugdraad nodig zijn. Verdere concretisering van deze werkwijze zal te gepasten tijde ter goedkeuring aan de gemeenteraad worden voorgelegd.
Het college waarborgt het recht op informatie van de jeugdraad via de werking van de stedelijke jeugddienst die voor jeugd relevante besluiten zal aftoetsen via de hierboven beschreven pijlers.
De jeugdraad wordt niet enkel door de stedelijke jeugddienst ondersteund, maar ook door andere stedelijke diensten indien nodig.
Adviezen vanuit de jeugdraad zullen door de stedelijke jeugddienst worden voorgelegd aan het college, dat ernaar streeft om binnen de zes weken op de adviezen te reageren.
Rol van de stedelijke jeugddienst
De stedelijke jeugddienst is binnen de stad en districten en bij Antwerpse organisaties een draaischijf van kennis- en expertise rond inspraak en participatie van kinderen en jongeren. De stedelijke jeugddienst is een service- en expertisecentrum voor inspraak en participatie van kinderen en jongeren ten behoeve van andere stedelijke diensten en de districten en zorgt voor inhoudelijke ondersteuning om kwalitatieve inspraak mogelijk te maken. De stedelijke jeugddienst kan ook adviesraden ondersteunen op vlak van organisatie en methodologie wanneer zij inspraak van jongeren willen verkrijgen.
Decreet houdende de ondersteuning en stimulering van het lokaal jeugdbeleid van 6 juli 2012.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, hoofdstuk 2, artikel 304, over inspraak, voorstellen van burgers en verzoekschriften aan de organen van het lokaal bestuur.
Artikel 304, §3 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat alleen de gemeenteraad kan overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
De gemeenteraad keurt bij monde van de fractievoorzitters volgend besluit goed.
Stemden ja: N-VA, Vooruit, Vlaams Belang, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
Stemden nee: Groen en CD&V.
Hebben zich onthouden: PVDA.
De gemeenteraad keurt de uitgewerkte krachtlijnen voor het organiseren van inspraak voor het domein jeugd goed.