Terug
Gepubliceerd op 31/05/2022

2022_GR_00344 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Abdijstraat 230, 2020 Antwerpen. Convenant - Weigering

gemeenteraad
ma 30/05/2022 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Filip Dewinter, raadslid; Gerolf Annemans, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Mark Tijsmans, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Karen Maes, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Liesbeth Homans, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Serge Muyters, korpschef; Glenn Verspeet, korpschef ad interim

Verontschuldigd

Claude Marinower, raadslid; Güler Turan, raadslid; Imade Annouri, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2022_GR_00344 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Abdijstraat 230, 2020 Antwerpen. Convenant - Weigering 2022_GR_00344 - Kansspelinrichtingen klasse IV - Abdijstraat 230, 2020 Antwerpen. Convenant - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Op 1 februari 2022 werd namens de heer Burak Misirli, bestuurder van BV WEDWINKEL, een aanvraag gedaan om een convenant af te sluiten met BV WEDWINKEL (RPR 0832.913.264), met maatschappelijke zetel aan de Vilvoordesteenweg 146 te 1120 Brussel voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, gelegen aan de Abdijstraat 230 te 2020 Antwerpen.

De BV WEDWINKEL heeft op hogervermeld adres een vestigingseenheid voor een wedkantoor klasse IV sedert 12 juni 2012. De BV WEDWINKEL beschikt over een kansspelvergunning F2 voor de exploitatie van de kansspelinrichting klasse IV op dit adres. De BV WEDWINKEL wenst deze kansspelvergunning F2 te hernieuwen op de eerstvolgende zitting van de kansspelcommissie.

De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet op grond van artikel 43/4, §1 en 43/5, 6° van de Kansspelwet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Deze bepalingen werden ingevoerd door de wet van 7 mei 2019 tot wijziging van de Kansspelwet van 7 mei 1999. Artikel 36 van de wijzigingswet bepaalde dat de houders van een kansspelvergunning F2, die op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze wet over een vergunning beschikten, hun activiteiten onder dezelfde voorwaarden konden voortzetten. Pas ten vroegste twee jaar na de inwerkingtreding van de wet moesten ze voldoen aan deze voorwaarde. De wetswijziging trad in werking op 25 mei 2019. 

Thans moet bij de aanvraag om hernieuwing dus rekening gehouden worden met voormelde voorwaarden. Dit betekent eveneens dat de aanvrager ervoor dient te zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren bezocht worden, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan.

Om de kansspelvergunning F2 te hernieuwen bij de kansspelcommissie is een convenant nodig tussen de BV WEDWINKEL en de stad Antwerpen.

Argumentatie

De BV WEDWINKEL baat de kansspelinrichting gelegen aan de Abdijstraat 230 te 2020 Antwerpen uit. Hiervoor beschikt zij over een kansspelvergunning F2 die nu hernieuwd moet worden. De hernieuwing van de kansspelvergunning F2 gebeurt driejaarlijks. Voorafgaandelijk moet nu een convenant afgesloten worden zoals bepaald in de wijzigingswet van 7 mei 2019. 

De voorwaarden waar de aanvrager conform artikel 43/5 van de Kansspelwet aan moet voldoen om een kansspelvergunning F2 te kunnen verkrijgen, gelden eveneens voor het hernieuwen van dergelijke vergunning. Het gegeven dat er reeds een kansspelvergunning werd uitgereikt, doet geen afbreuk aan het feit dat er thans, na inwerkingtreding van de artikelen 43/4, §1 en 43/5, 6°, alsnog een convenant moet worden afgesloten. Aangezien deze wetswijziging pas in werking trad nadat de eerdere kansspelvergunning werd uitgereikt, behoudt de gemeente zijn discretionaire bevoegdheid te beslissen of en onder welke voorwaarden er thans een convenant wordt afgesloten. Het is immers pas na deze wetswijziging dat de gemeente door de convenantverplichting de bevoegdheid heeft gekregen daadwerkelijk een rol te spelen in de verkrijgingsprocedure voor een kansspelvergunning. 

Artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet bepaalt ondubbelzinnig dat ‘de aanvrager van het convenant ervoor moet zorgen dat een kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, zulks behoudens met redenen omklede afwijking die door de gemeente wordt toegestaan.’

De parlementaire voorbereiding stipuleert verder dat: ‘Dat convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd, inzonderheid rekening houdend met onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden onderzocht, plaatsen waar erediensten worden gehouden of gevangenissen.’ De concrete omstandigheden die een weigering om een convenant te kunnen sluiten, kunnen verantwoorden zijn derhalve niet beperkt tot de inrichtingen die uitdrukkelijk vermeld staan in hoger geciteerd artikel uit de Kansspelwet. Dit werd bevestigd door een arrest van het Grondwettelijk Hof van 9 december 2021 (arrest nr. 177/2021).

Er moet bij de beoordeling om al dan niet over te gaan tot het afsluiten van een convenant nagegaan worden of de voorgestelde locatie al dan niet in de nabijheid van dergelijke inrichtingen gelegen is. De ingevoerde bepaling strekt ertoe om de risico’s in verband met de ligging van een vaste kansspelinrichting klasse IV te beperken en de spelers te beschermen. Dergelijk nabijheidsonderzoek is een determinerend motief in de afweging van de gemeente om in een individueel dossier te beslissen om al dan niet het convenant af te sluiten.

De stad Antwerpen investeert in een coherent en geïntegreerd drugbeleid. Naast middelenverslavingen wordt binnen dit beleid ook aandacht geschonken aan gedragsverslavingen, zoals gamen en gokken. Het is daarbij belangrijk om preventief en voor aanvang van de problematiek in te grijpen. Bijgevolg zijn uiterst belangrijke doelgroepen voor verslavingspreventie jongeren en kwetsbare personen.

Onderzoek toont aan dat het in contact komen met middelen of verslavende gedragingen op jonge leeftijd, het risico op verslaving op latere leeftijd verhoogt. Dit heeft te maken met de ontwikkeling van de hersenen: ‘Hoe eerder iemand begint, hoe meer invloed dit heeft op de ontwikkeling van de hersenen, hoe impulsiever iemand wordt, wat dan weer de kans op verslaving verhoogt. Dit is voor gokken net zo: problematische gokkers bleken telkens vroeger te zijn gestart met gokken - vaak al rond de leeftijd van 10 jaar - dan leeftijdsgenoten die (niet problematisch) gokken.’ (Shead, Derevensky & Gupta, 2010, Geel en Fisher in Bowden-Jones & Georges, 2015)

Antwerpen is een bruisende studentenstad en heeft ook heel wat (middelbare) scholen op het grondgebied. Geld inzetten op sportwedstrijden is de gokvorm die het meest frequent wordt beoefend door de Vlaamse studenten, zo blijkt uit onderzoek van de VAD. (Van Damme et al., 2022). Nog problematischer, hoewel gokken onder de 18 jaar verboden is, is de vaststelling dat in Vlaanderen 10 % van de leerlingen in het secundair onderwijs ooit al eens gokte op een sportwedstrijd. Bij 17-18 jarigen klimt dit zelfs tot 19 %; en dit is een groeiend cijfer. Sportweddenschappen zijn populairder bij jongens dan bij meisjes (Rosiers et al., 2019 https://www.vad.be/artikels/detail/tienmaal-meer-risicovol-gokken-in-sportclubs) Er kan bijgevolg niet aan voorbijgegaan worden dat hier zeer strikt op moet toegezien worden.

Het wedkantoor ‘BETTICA’ is gevestigd sedert 12 juni 2012 te 2020 Antwerpen, Abdijstraat 230. 

Concreet onderzoek toont aan dat het wedkantoor ‘BETTICA’ zich in de nabijheid van diverse onderwijsinstellingen bevindt.

Het Stedelijk Lyceum Olympiade is gelegen aan de VIIde-Olympiadelaan 2 te 2020 Antwerpen. Dit is een middelbare school met lessen van de eerste tot en met de derde graad, en er is ook een 7de specialisatiejaar op de campus. Deze school ligt op een wandelafstand van 300 meter, een viertal minuten wandelen, van het wedkantoor. De scholieren passeren het wedkantoor op weg naar de diverse horecagelegenheden of winkels gelegen in de Abdijstraat.

De campus van de derde graad van het Pius X-instituut is gelegen aan de Abdijstraat 128 te 2020 Antwerpen. Deze campus ligt op 400 meter wandelafstand van het wedkantoor. De studenten dienen de Abdijstraat af te lopen, op weg naar de diverse haltes van het openbaar vervoer gelegen aan de VIIde-Olympiadelaan.

Het stedelijk Lyceum Expo is gelegen aan de Boomsesteenweg 270 te 2020 Antwerpen. Dit is een secundaire school met een lesaanbod voor leerlingen van de tweede en derde graad, en biedt ook een 7de specialisatiejaar aan. Deze school ligt op een wandelafstand van 500 meter van het wedkantoor. Op weg naar de diverse haltes van het openbaar vervoer gelegen aan de VIIde-Olympiadelaan passeren deze leerlingen het wedkantoor.

Het wedkantoor is gelegen nabij diverse onderwijsinstellingen voor middelbaar onderwijs, wat op zich volstaat om het convenant te weigeren op grond van artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet.

Dit wordt tevens bevestigd door rechtspraak van de Raad van State: Te dezen vermeldt de bestreden beslissing de afstanden van de onderwijsinstellingen tot de kansspelinrichting en aldus doet zij blijken van een in concreto onderzoek. Het nabijheidsverbod voor onderwijsinstellingen wil de scholieren behoeden voor de verleiding om een speelautomatenhal op te zoeken omdat zij de inrichting niet ver verwijderd weten of omdat het slechts een minimale inspanning vergt om ze te bereiken. De concrete beoordeling van de nabijheid betreft ipso facto de aantrekkingskracht van de kansspelinrichting en van de inspanning om er te geraken. De gedetailleerde opgave van de afstand tot de kansspelinrichting voor wat onder meer een aantal onderwijsinstellingen betreft, volstaat om te gewagen van een aantrekkingskracht die van de kansspelinrichting op die scholieren uitgaat.

(…)

De verzoekende partij maakt ook niet aannemelijk dat de vermelde afstanden voldoende ruim zijn opdat de scholieren een zekere inspanning moeten doen om de kansspelinrichting te bereiken. 

Het motief betreffende de nabijheid van onderwijsinstellingen, dat de wettigheidstoetsing heeft doorstaan, volstaat op zich om de weigering van het gevraagde convenant te verantwoorden. (RvS, nr. 208.789 van 9 november 2010).

Verder dient er op toegezien te worden dat de vooropgestelde locatie niet in de nabijheid gelegen is van plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht.

Verder onderzoek toont aan dat het wedkantoor ‘BETTICA’ gelegen is in de nabijheid van het Olympisch Stadion en diverse sportverenigingen met een grote jeugdwerking, die derhalve gekwalificeerd worden als ‘plaatsen waar veel jongeren samenkomen’.

Tennisclub 7de Olympiade, gelegen aan de Julius De Geyterlaan 133 te 2020 Antwerpen ligt op 700 meter wandelafstand van het wedkantoor. Deze club heeft een uitgebreide jeugdwerking. De tennisclub organiseert kidstoers, jeugdtoernooien en paas- en zomerstages voor kinderen en jongeren. 

De sportclub BVAC (Beerschot Atletiek), gelegen aan het Kielpark te 2020 Antwerpen is een atletiekclub met een zeer grote jeugdwerking, ze hebben zeven jeugdteams voor kinderen en jongeren tussen de 5 en de 18 jaar en een G-ploeg voor kinderen en volwassenen met een lichte of zware beperking. Ook deze sportclub ligt op wandelafstand (700 meter) van het wedkantoor.

Het wedkantoor ligt op geringe wandelafstand (600 meter) van het Olympisch Stadion. Hier speelt ook de beloftenploeg van Beerschot. Bovendien is dit een plaats waar veel sportliefhebbers de thuismatch van hun favoriete ploeg bijwonen, waaronder ook veel jongeren.

Een wedkantoor zo dicht bij het Olympisch Stadion is vanzelfsprekend uitnodigend om voor de match nog een weddenschap te komen plaatsen. De fysieke nabijheid en makkelijke beschikbaarheid van een wedkantoor verhoogt immers de participatie aan het gokken met een verhoogd risico op problematisch gokgedrag (Vasiliadis, Jackson, Christensen & Francis, 2013; St-Pierre, Walker, Derevensky & Gupta, 2014).

Uit onderzoek blijkt dat leden en medewerkers van sportclubs, onterecht, op basis van hun kennis van sport en expertise denken hierover meer invloed te hebben op sportweddenschappen. Dat blijkt uit een recent onderzoek (Rosiers et al., 2020) waar het aandeel respondenten dat aangeeft in het laatste jaar op sportweddenschappen te hebben gegokt 5 tot 6 keer hoger ligt in vergelijking met de algemene Vlaamse bevolking. Ook lopen sportclubleden ongeveer 10 keer zoveel kans op risicovol gokken. Kijkend naar louter de laatstejaarsgokkers, vertoont zelfs een derde van de respondenten een risico-indicatie.

Qua profilering van de meer risicovolle gokkers gelden mannen, jongere leden en – in iets mindere mate – teamsporters als groepen die vaker gokken op sportweddenschappen en/of meer gerelateerde risico’s lopen. (Rosiers, J., Moernaut, J., Möbius, D. & Wijgaerts, F. (2020). Survey sportweddenschappen: onderzoeksrapport bevraging over sportweddenschappen onder leden en medewerkers van sportclubs. VAD)

Aan de aanwezigheid van hogervermelde sportclubs en het Olympisch Stadion kan dus niet voorbijgegaan worden. De nabijheid van elk van deze plaatsen, waar tevens veel jongeren samenkomen, volstaat om het sluiten van het convenant te weigeren.

Wedkantoor ‘BETTICA’ is bovendien gelegen nabij het Kielpark zelf, de enige grote groene ruimte in dit deel van de stad, met basketveld, een buurthuis voor jongeren in het park zelf. Het park is een plaats waar veel jongeren samenkomen om rond te hangen, te sporten en te spelen. Dit park ligt op een wandelafstand van minder dan tien minuten van het wedkantoor (700 meter). 

Vanwege de nagestreefde sociale bescherming van jongeren betreft de aangevraagde vestigingsplaats aldus een ongeschikte locatie gezien de wet uitdrukkelijk verbiedt dat kansspelinrichtingen gelegen zijn in de buurt van plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht. Dit wordt ook uitdrukkelijk door de Raad van State bevestigd: 

“Tevergeefs brengt verzoekster tegen die beoordeling in dat er dan blijkbaar geen enkele locatie in het centrum van Kortrijk aan de voorwaarden voor XII-3866-13/21het sluiten van een convenant kan voldoen. Daargelaten de feitelijke juistheid hiervan, gaat verzoekster er blijkbaar van uit dat een kansspelinrichting in het centrum mogelijk moet zijn. De Raad van State is geen dergelijk voorschrift bekend. Daarentegen bestaat er wel een wetsvoorschrift dat kansspelinrichtingen in de buurt van plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, verbiedt.

(…)

Wanneer dan ook de weigering op dat motief berust volstaat het ten aanzien van de formele-motiveringseis dat de prohibitieve nabijheid afdoende met redenen wordt omkleed. Te dezen is daaraan voldaan. Immers preciseert de bestreden beslissing welke door het voorschrift bedoelde inrichtingen of plaatsen te dicht bij de vestigingsplaats van verzoekster gelegen zijn en waarom, namelijk op welke afstand ze zich ten opzichte van de kansspelinrichting (slechts) bevinden.” (RvS nr. 197.781 van 13 november 2009)
 
De nabijheid van elk van bovengenoemde plaatsen, waar tevens veel jongeren samenkomen, volstaat derhalve om het sluiten van het convenant te weigeren op grond van artikel 43/5, 5° van de Kansspelwet.

Ondergeschikt dient te worden verwezen naar de inbreuken op de stedenbouwkundige regelgeving (11002_2022_15649_VPV van 3 maart 2022). Hieruit blijkt dat er boven het schrijnwerk van de gelijkvloerse voorgevel zaakgebonden publiciteit werd geplaatst. De afstand tot de naburige eigendommen bedraagt minder dan 0,60 meter, wat in strijd is met artikel 33.2 van de Bouwcode. Bijkomend werden de ramen beplakt met zaakgebonden publiciteit. De gecumuleerde oppervlakte van de zaakgebonden publiciteit bedraagt meer dan 4 m².

Gezien de publiciteit aldus een oppervlakte heeft van meer dan 4 m² valt deze niet onder het vrijstellingsbesluit en is dus vergunningsplichtig.

De heel uitgebreide reclame op de voorgevel van het wedkantoor ‘BETTICA’ is geplaatst zonder vergunning. Bovendien is deze erg uitgebreide reclame aan de gevel van het wedkantoor ‘BETTICA’ gelegen aan de Abdijstraat 230 te 2020 Antwerpen een factor die de aantrekkingskracht voor het gokken bij de passanten vergroot. Deze vaststelling is niet alleen een indicatie dat de aanvrager de regelgeving ter zake niet strikt opvolgt, maar vergroot in samenlezing met de nabijheidscriteria het risico dat de in de buurt aanwezige jongeren worden aangetrokken tot het wedkantoor.

De fysieke nabijheid of makkelijke beschikbaarheid van gokgelegenheden verhoogt de participatie aan gokken bij de bewoners uit de buurt. Zij zullen meer geld uitgeven aan gokspelen, alsook de prevalentie van problematisch gokgedrag neemt toe. (Vasiliadis, Jackson, Christensen & Francis, 2013; St-Pierre, Walker, Derevensky & Gupta, 2014). De aanwezigheid van tal van kwetsbare inrichtingen in de omgeving van het wedkantoor betreffen concrete lokale omstandigheden die de stad Antwerpen ertoe dwingen om het afsluiten van een convenant met BV WEDWINKEL (RPR 0832.913.264), met maatschappelijke zetel aan de Vilvoordesteenweg 146 te 1120 Brussel voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, gelegen aan de Abdijstraat 230 te 2020 Antwerpen, te weigeren.

De beoordeling of voldaan is aan de bepalingen van artikel 43/5 van de wet van 7 mei 1999 komt enkel de kansspelcommissie toe.

Juridische grond

Kansspelinrichtingen klasse IV zijn, op basis van artikel 43/4 §1 van de Kansspelwet, plaatsen die uitsluitend bestemd zijn voor het aannemen van weddenschappen. Het aannemen van weddenschappen vereist een kansspelvergunning F2. Behoudens de uitzonderingen bepaald in §5, is het verboden weddenschappen aan te nemen buiten een kansspelinrichting klasse IV. De uitbating van een vaste kansspelinrichting klasse IV moet geschieden krachtens een convenant dat voorafgaandelijk wordt gesloten tussen de gemeente van vestiging en de uitbater. Het convenant bepaalt waar de kansspelinrichting wordt gevestigd alsook de nadere voorwaarden. In het convenant worden de openings- en sluitingsuren én de openings- en sluitingsdagen bepaald van de kansspelinrichtingen klasse IV en wordt vastgelegd wie het gemeentelijk toezicht waarneemt.

Om een kansspelvergunning klasse F2 te kunnen verkrijgen moet de aanvrager volgens artikel 43/5 van de Wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers:

  1. indien het gaat om een natuurlijk persoon, onderdaan zijn van een lidstaat van de Europese Unie; indien het gaat om een rechtspersoon, deze hoedanigheid naar Belgisch recht of naar het recht van een lidstaat van de Europese Unie bezitten;
  2. indien het gaat om een natuurlijk persoon, volledig zijn burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie; indien het gaat om een rechtspersoon, moeten de bestuurders en zaakvoerders volledig hun burgerlijke en politieke rechten genieten en zich gedragen op een wijze die beantwoordt aan de vereisten van de functie;
  3. het reglement van de weddenschappen, evenals iedere wijziging hiervan aan de commissie meedelen en zich ertoe verbinden hiervan een exemplaar uit te hangen;
  4. een advies overleggen van de Federale Overheidsdienst Financiën en de gewestelijke belastingadministratie waaruit blijkt dat alle vaststaande en onbetwiste belastingschulden werden voldaan;
  5. ervoor zorgen dat de kansspelinrichting klasse IV niet gevestigd wordt in de nabijheid van onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, plaatsen die vooral door jongeren worden bezocht, behoudens een met redenen omklede afwijking toegestaan door de gemeente; en
  6. het convenant kunnen voorleggen dat werd gesloten tussen de kansspelinrichting klasse IV en de gemeente waar die inrichting gevestigd is onder de voorwaarde dat de vergunning van klasse F2 wordt verkregen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 43/4 van de wet van 7 mei 1999 op de kansspelen, de kansspelinrichtingen en de bescherming van de spelers (Belgisch Staatsblad 30 december 1999).

De gemeenteraad heeft een algemene regelgevende bevoegdheid voor zaken van gemeentelijk belang tenzij de bevoegdheid is toegewezen aan een ander orgaan van de gemeente (artikel 40 Decreet Lokaal Bestuur).

Besluit

De gemeenteraad keurt eenparig het volgende besluit goed.
De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad weigert om met de BV WEDWINKEL (RPR 0832913264), met maatschappelijke zetel aan de Vilvoordesteenweg 146 te 1120 Brussel een convenant af te sluiten voor de exploitatie van een kansspelinrichting klasse IV, gelegen aan de Abdijstraat 230 te 2020 Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.