Gelet op:
- de wetenschappelijke twijfel over de doeltreffendheid van de lage-emissiezone (LEZ);
- de grote financiële en sociale impact van de LEZ op automobilisten;
- de conclusie van de VAB (Vlaamse Automobilistenbond) dat:
- het afbouwen van de LEZ door steden zoals Rotterdam;
- de erbarmelijke dienstverlening van De Lijn;
- de onveiligheid op het openbaar vervoer;
- het feit dat onze stad, op Brussel na, wereldwijd de duurste boetes hanteert voor het binnenrijden van de Lage-Emissiezone (LEZ).
- met de verstrengde LEZ-regels die sinds 1 januari 2020 van toepassing zijn, de strengste normen worden opgelegd (dieselwagens met een Euro 4-norm worden in Nederlandse steden nog wel toegelaten, maar bij ons niet).
Overwegend dat:
- de LEZ een asociale maatregel is die vooral mensen uit de onderklasse en lagere middenklasse treft;
- de LEZ een omgekeerd mattheuseffect genereert, waarbij vooral degenen die al minder middelen hebben financieel zwaar worden getroffen;
- de LEZ een hypocriete maatregel is waarbij wie betaalt toch nog met zijn zogenaamd te vervuilende of te oude auto de stad in mag;
- de LEZ een schoolvoorbeeld is van bureaucratie, regelneverij en groene autofobie;
- de LEZ door talloze mensen wordt aangevoeld als een autopestbeleid.
Leggen wij volgende motie voor:
Wij verzoeken het stadsbestuur om de LEZ in Antwerpen per direct af te schaffen.
Volgende moties worden tezamen behandeld.
Raadsleden Van Rooy en Mertens licht hun voorstellen tot motie toe.
Schepenen Kennis en Meeuws geven antwoord op de vragen.
Raadsleden Van Rooy en Mertens houden nog een wederwoord.
De gemeenteraad verwerpt de voorliggende motie bij monde van de fractievoorzitters.
Stemden voor de motie: Vlaams Belang.
Stemden tegen de motie: N-VA, Groen, Vooruit, CD&V, Open VLD en raadslid Khadija Chennouf.
Hebben zich onthouden: PVDA.
Het volledige debat is opgenomen en raadpleegbaar via de website van de stad Antwerpen.