Op 29 juni 2020 (jaarnummer 441) keurde de gemeenteraad het nieuwe reglement renovatietoelage voor Antwerpse handelspanden goed.
Zoals bepaald in het reglement renovatietoelage voor Antwerpse handelspanden, goedgekeurd door de gemeenteraad op 14 december 2020 (jaarnummer 742), kunnen eigenaars of huurders een aanvraag indienen voor een renovatietoelage.
Er zijn verschillende soorten toelagen: totale renovatie voorgevel gebouw, totale renovatie voorgevel winkelunit, ruwbouwwerken commerciële ruimte, inrichting commerciële ruimte, afbraak gesloten horecaconstructie, heropbouw gevel, enkel als resultaat van de afbraak van de gesloten horecaconstructie en verhoogde renovatietoelage voor handelspanden in winkelgebieden en strategische horecakernen in heraanleg. Hierbij worden er nog twee tijdelijke toelagen toegevoegd: verhoogde toelage voor totale renovatie voorgevel gebouw en voorgevel winkelunit en toelage voor coronagerelateerde investeringen in de commerciële ruimte.
Op 2 juli 2021 diende Finebek bvba, ondernemingsnummer 0455.558.718, Fruithoflaan 83, 2600 Antwerpen, rekeningnummer BE63 7380 1476 2008, een aanvraag in voor het handelspand Fruithoflaan 83, 2600 Antwerpen, voor volgende toelagen en werken:
Soort toelage | Aanvaarde factuur en factuurbedrag | Subsidiabel |
Verhoogde toelage voorgevel winkelunit (75% van het factuurbedrag exclusief btw met een maximum van 7.500,00 EUR), conform artikel 20 van het reglement. | Nieuwe gevelstenen en nieuwe rolluik Totaalbedrag facturen: 15.029,72 EUR | 7.500,00 EUR |
Ruwbouwwerken commerciële ruimte (50% van het factuurbedrag exclusief btw met een maximum van 5.000,00 EUR), conform artikel 8 van het reglement. | Betegelings-, electriciteits- en vloerwerken Totaalbedrag facturen: 9.265,48 EUR | 4.632,74 EUR |
Inrichtingswerken commerciële ruimte (50% van het factuurbedrag exclusief btw met een maximum van 5.000,00 EUR), conform artikel 8 van het reglement. | Nieuwe verlichting en schilderswerken Totaalbedrag facturen: 20.419,11 EUR | 5.000,00 EUR |
Totaal subsidiabel | 17.132,74 EUR |
Voor de verhoogde toelage voorgevel winkelunit vereist artikel 20 van het reglement van 29 juni 2020 (jaarnummer 441) dat de werken 'uitgevoerd en gefactureerd werden tussen 1 april 2020 en 31 december 2020'. Daarnaast vereist het reglement ook dat de facturen hiervoor uiterlijk ingediend dienden te worden op 30 juni 2021.
Tijdens de behandeling bleek dat de facturen voor de werken opgemaakt werden tussen juli en december 2020 en dat het aanvraagdossier pas op 2 juli 2021 werd ingediend.
Bovendien dateert een van de facturen voor de werken aan de voorgevel winkelunit van 22 juni 2020. Het betreft een voorschotfactuur ter waarde van 2.700,00 EUR voor het plaatsen van nieuwe gevelsteen. Deze factuur beantwoordt niet aan de voorwaarde gesteld onder artikel 12 § 4 van het reglement: ‘De facturen mogen niet ouder zijn dan 1 jaar (te rekenen vanaf de datum van indiening)’. Het saldofactuur ter waarde van 7.515,00 EUR dateert van 13 augustus 2020.
Onder artikel 1 van de gemeenteraad van 14 december 2020 (jaarnummer 742) staat als volgt: ‘De gemeenteraad beslist de artikelen 20 en 21 van het reglement renovatietoelage voor Antwerpse handelspanden, dat werd goedgekeurd in de gemeenteraad van 29 juni 2020 (jaarnummer 441), te verlengen en geldig te maken met ingang van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2021.’
Gezien artikel 20 verlengd werd met een jaar, beoordeelt het college dat de facturen voor werken aan de voorgevel winkelunit gedateerd als volgt:
aanvaard mogen worden voor een verhoogde toelage voorgevel winkelunit, volgens artikel 20 van het reglement.
Op de factuur van 22 juni 2020, die laattijdig werd ingediend, staat duidelijk vermeld dat deze een voorschotfactuur is. Het college beoordeelt dat deze kleine afwijking van tien dagen van de maximumtermijn geen impact heeft gehad op de uitgevoerde werken wat de verfraaiing van de voorgevel betreft en dat de renovatie beantwoordt aan de voorwaarde gesteld in de doelstelling van het reglement (artikel 2), de gerenoveerde gevel en zaak verhogen de uitstraling van de buurt en de verloedering van de buurt wordt tegengegaan.
De zaak gevestigd in het pand is operationeel en ingeschreven in de Kruispuntbank van Ondernemingen (ondernemingsnummer 0455.558.718).
Om de redenen hierboven vermeld en op basis van artikel 18 van het reglement beslist het college om af te wijken van artikel 12 § 4, de factuur van 22 juni 2020 te aanvaarden volgens artikel 20, en de verhoogde toelage voorgevel winkelunit toe te kennen en uit te betalen.
De wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning op de aanwending van toelagen verleend door gemeenten. Besluit van de gemeenteraad van 18 december 2006 (jaarnummer 2730) goedkeuring algemeen reglement op de toelagen. Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 (jaarnummer 742) goedkeuring aanpassing reglement renovatietoelage.
Het college keurt goed om op basis van artikel 18 van het reglement af te wijken van artikel 12, 4 en af te wijken van artikel 20 van het reglement van 29 juni 2020 en de toelage toe te kennen en uit te betalen.
Het college beslist de toekenning van de renovatietoelage goed te keuren aan Finebek bvba, Fruithoflaan 83, 2600 Antwerpen, ondernemingsnummer 0455.558.718, voor het bedrag van 17.132,74 EUR.
Het college beslist de uitbetaling van de renovatietoelage goed te keuren aan Finebek bvba, Fruithoflaan 83, 2600 Antwerpen, ondernemingsnummer 0455.558.718, voor het bedrag van 17.132,74 EUR.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Finebek bvba Fruithoflaan 83 2600 Antwerpen ondernemingsnummer: 0455.558.718
rekeningnummer:
|
17.132,74 EUR | budgetplaats: 5318500000
budgetpositie: 664600 functiegebied: 2LWS010301A00000 subsidie: SUB_NR fonds: intern begrotingsprogramma: 2SA060500 budgetperiode: 2200 |
4505134113 |