Terug
Gepubliceerd op 25/04/2022

2022_CBS_03226 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Beiaardcantus. Groenplaats. 28 april 2022 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03226 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Beiaardcantus. Groenplaats. 28 april 2022 - Goedkeuring 2022_CBS_03226 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Beiaardcantus. Groenplaats. 28 april 2022 - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 20 oktober 2021 diende Beiaardcantus Antwerpen vzw, Lange Lobroekstraat 97 bus 102 , 2060 Antwerpen, een aanvraag in om de Beiaardcantus te organiseren op donderdag 28 april 2022 op de Groenplaats in Antwerpen. 

Zeven studentenverenigingen van de stadscampus en buitencampus van de Universiteit Antwerpen en van de Karel de Grote Hogeschool organiseren een gemeenschappelijke Beiaardcantus op de Groenplaats. Deze locatie werd gekozen omdat de kathedraal en de beiaard noodzakelijk zijn voor dit evenement. 

Het evenement heeft geen commerciële doeleinden, de winst wordt aan het goede doel 'onbespreekbaar' geschonken, een podcast waarin onderwerpen rond mentale gezondheid aan bod komen en besproken worden. 

Het evenement wordt volledig afgebakend met herashekken en begeleid door security omdat het evenement enkel toegankelijk is voor studenten met een ticket.

Er worden 1200 tickets verkocht voor de Beiaardcantus van 2022. 

  • de opbouw start op donderdag 28 april 2022 om 07.00 uur;
  • de afbraak eindigt uiterlijk op vrijdag 29 april 2022 om 02.00 uur;
  • het evenement opent om 16.45 uur en het terrein dient vrij te zijn om 20.00 uur;
  • de zang en de beiaard starten om 17.30 uur en eindigen om 20.00 uur.

Er worden extra flankerende maatregelen getroffen om de overlast tijdens en na de cantus te beperken:

  • de opgegeven contactpersonen zullen tijdens het evenement altijd bereikbaar en nuchter zijn;
  • er wordt extra security (12 personen) voorzien en vrijwilligers (105 studenten) voorzien;
  • zowel de vrijwilligers als de security worden uitgebreid gebrieft en zijn duidelijk herkenbaar;
  • er zullen maximum 1200 studenten deelnemen aan de cantus;
  • het aantal toilet units op het evenementen terrein wordt gelijk gehouden met de editie van 2019;
  • er worden extra toiletten voorzien voor de uitstroom richting Melkmarkt;
  • op strategische plaatsen, buiten het terrein, worden ook toiletten voorzien op weg naar de studentenwijk om zo wildplassen te voorkomen, het aantal dient opgetrokken te worden in de richting van de Melkmarkt;
  • er wordt voldoende water en frisdrank voorzien op de tafels;
  • er wordt catering voorzien om dronkenschap te voorkomen, hiervoor dient de lokale horeca betrokken te worden;
  • de ingangen worden ruim afgebakend met nadarhekken in rij vorm zodat er geen opstoppingen ontstaan op de terrassen;
  • de regel voor de deelnemers is: 'binnen is binnen en buiten is buiten', er kan niet binnen en buiten gegaan worden;
  • de studenten worden na het evenement door de vrijwilligers terug geleid naar de studentenwijk zodat ze niet op de Groenplaats blijven hangen;
  • de politie, de horeca en de handelaars worden op de hoogte gebracht; 
  • er vindt een veiligheidsrondgang plaats met de veiligheidsdiensten voor het evenement start;
  • de politie wordt op de hoogte gebracht van de studentencafés die achteraf aanvullende activiteiten organiseren;
  • aan deze cafés worden extra stewards voorzien;
  • de ondergrond zal meteen na het evenement door de studenten volledig ontruimd en opgekuist worden;
  • er wordt een afvaleiland voorzien en er worden ook voldoende afvalcontainers voorzien rond de site;
  • het terrein wordt afgezet met herashekken;
  • De organisatoren zorgen cf. hun aanvraag voor een 'strenge ticketverkoop' met registratie.

Extra materiaal

Vanwege opgelegde veiligheids- en flankerende maatregelen door verschillende stadsdiensten en door het veiligheidsoverleg zal er extra materiaal toegestaan worden. Er zullen extra nadarhekken bezorgd worden voor een veilige en gecontroleerde instroom en extra herashekken voor het omheinen van de evenementenzone zodat er geen bezoekers in en uit de evenementenzone kunnen zonder tickets. Daarnaast zullen er extra vuilniscontainers bezorgd worden, zodat de omliggende horeca gespaard blijft van afval. 

Het evenement wordt georganiseerd conform de corona-protocollen die op het moment van het evenement van kracht zijn.

Argumentatie

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle studenten van de stad Antwerpen.

De afgelopen edities werden geƫvalueerd door de betrokken stadsdiensten. Er werden extra flankerende maatregelen opgelegd en het aantal deelnemers wordt opgetrokken tot 1200 personen. Het evenement kan plaats vinden mits het naleven van bijkomende voorwaarden.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader ingedeeld in categorie 5, nominatief vrijgestelde evenementen.

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad  het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Adviezen

MV - Bevolkingszorg Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van uw digitaal dossier, bijlagen van FOD Volksgezondheid. 

Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit:  1 ziekenwagen en 2 BLS ploegen.

Brandweer - preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven. 

Link naar standaardvoorwaarden: https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen 

Aanvulling op standaardvoorwaarden nr. 2201 - plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein:

  • De nooduitgangen van de ondergrondse parking van de Groenplaats dienen te allen tijde vrijgehouden te worden. De volledige breedte van de nooduitgang (breedte tussen de bollen) dient volledig vrij te blijven over de gehele evenementensite. In deze zone mogen geen tafels, stoelen en/of andere opstellingen geplaatst worden. 

Aanvulling op standaardvoorwaarden nr. 2222 - al dan niet gesloten wand of omheining die vaste delen of elementen bevat die niet met de hand verplaatsbaar zijn.

  • De organisatie dient ter hoogte van de ingangen en de nooduitgangen stewards te voorzien. 
  • De nooduitgangen dienen duidelijk op hoogte gesignaleerd te worden.  

Informatie bij standaardvoorwaarden nr. 2225 - kooktoestel (bak- & braadtoestel, frituurpan, barbecue, waterkoker, grill, spit of gelijkaardig), verwarmingstoestel, stroomaggregaat, koelmachine of een gelijkaardige installatie en haar brandstofvoorraad.

  • Foodtrucks, e.d., …: het gebruik van gas dient te voldoen aan de bepalingen vervat in de code van gemeentelijke politiereglementen van de stad Antwerpen.
Antwerpen Studentenstad (STAN) Gunstig advies
SW - Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het maximum geluidsniveau (gemeten als LAmax,slow) mag niet hoger zijn dan 92 dB(A).

Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85 dB(A). Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.

SW - Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig onder voorwaarden

Signalisatie aanbrengen dat er geen fietsen aan de herassen bevestigd mogen worden.

Als er deelfietsen gebruikt worden dan kan dit best gemeld worden bij Velo, dan worden de fietsenstallingen regelmatig leeggemaakt.

Graag ook de Lijn verwittigen. En niets op de keerlus van de tram plaatsen qua opstellingen (heras, nadars, toiletten…).

Agev-overleg - Noodplanning Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

OS - Business en innovatie Gunstig onder voorwaarden

Mits er voldoende toiletten en security/begeleiders voorzien worden. Er goede en tijdige communicatie naar de omliggende horecazaken is en zorgen dat zij steeds bereikbaar en zichtbaar blijven voor eigen klanten.

Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen Gunstig onder voorwaarden

zie specifieke voorwaarden

OS - advies taxi's Gunstig advies
SB - EFMF - Ambulante Handel Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient rekening te houden met de 2 standplaatsen ambulante handel op de Groenplaats. In bijlage vindt u een foto van beide standplaatsen.

SB - EFMF - District Antwerpen Gunstig advies
SB - Logistiek - Bijzondere opdrachten en feestmateriaal Gunstig onder voorwaarden

Standaardvoorwaarden 

Dit evenement kan plaatsvinden, indien aan de voorwaarden beslist in de gemeenteraadsbesluiten van 16 en 17 december 2019 (jaarnummers 715 en 716) wordt voldaan.

Daarin wordt onder meer bepaald dat organisatoren zelf moeten instaan voor de reiniging van de locatie en de verwijdering van afvalstoffen tijdens en/of na het evenement of de opname. Indien bij controle blijkt dat de reinheid onvoldoende is, kan een niet-geplande reinigingstaak worden uitgevoerd op initiatief van de stad. 

De kosten hiervan worden doorgerekend aan de organisator van het evenement of de opname volgens de bepalingen van het retributiereglement. 


De organisator dient de evenementen- of opnamesite in dezelfde staat achter te laten als men deze aantrof voor aanvang van het evenement of de opname.

Iedere bewijslast met betrekking tot de staat van de site voor ingang van het evenement of de opname ligt bij de organisator.

De site is proper voor aanvang, tenzij anders gemeld én aangetoond door de organisator voor het begin van het evenement of de opname

(de melding gebeurt telefonisch naar 03 338 41 79 én per mail met foto’s als plaatsbeschrijving naar ama@stad.antwerpen.be).


Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname (ook het afval verspreid in omliggende straten en pleinen), wordt onmiddellijk na afloop opgeruimd. 

Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de reiniging aan de organisator doorgerekend. 

Het is verboden confetti of serpentines uit te delen.

Bij het bewegwijzeren zorgt de organisator ervoor dat er niets op stadsmeubilair of op de grond wordt aangebracht (zoals bijvoorbeeld plakband, krijtverf, enz.)


De organisator voorziet voldoende sluitende afvalcontainers op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij is eveneens verantwoordelijk om deze afvalcontainers tijdig te (laten) ledigen.

Indien de organisator afvalcontainers ontleent van de stad, zorgt hij zelf voor het beheer en de bewaking van de afvalcontainers en dit voor de periode die in het aanvraagformulier staat. 

De organisator zorgt ervoor dat er geen klein gevaarlijk afval, grofvuil, olie, gasflessen en/of glas in de containers gedumpt wordt.


De retributie voor het leveren en ledigen van afvalcontainers van de stad bedraagt 7,00 euro per container van 240 liter en 27,00 euro per container van 1.100 liter inhoud. 

Voor elke lediging tijdens het evenement, rekent de stad een bijkomend bedrag van 7,00 euro of 27,00 euro aan per geledigde container.

OS - Toerisme Gunstig onder voorwaarden

GROENPLAATS

De organisatie moet erop toezien dat de zone rondom de Groenplaats (tramsporen) vrij blijft zodat de toeristische rondritten en het tramverkeer geen hinder ondervinden en het evenement veilig voor alle deelnemers kan verlopen.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0301 - Reguliere taken
2BRS030101 - Ondersteuning evenementen derden

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie en logistieke ondersteuning van de 'Beiaardcantus', georganiseerd door Beiaardcantus Antwerpen vzw, Lange Lobroekstraat 97 bus 102  te 2060 Antwerpen, zoals hierboven beschreven op donderdag 28 april 2022 op de Groenplaats, goed.

De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven. 

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SB/L/BOF
  • om logistieke ondersteuning te verlenen volgens het materiaaldossier nummer 8328 en om elektriciteit te regelen volgens het elektriciteitsdossier met nummer 8640.
  • om extra herashekken, nadarhekken en vuilniscontainers toe te staan en te leveren, dit vanwege de veiligheidsmaatregelen die de betrokken stadsdiensten hebben opgelegd. Hierdoor wordt ook de overlast voor de omliggende horeca beperkt.
SR/BIT
  • om kosteloos ondersteuning te bieden voor het schoonmaken van het terrein kort na afloop van het evenement. De schoonmaak dient te gebeuren met water
  • om een goedkeuring te geven over het opgekuiste terrein door een ploegleider 
LP/OO/EV
  • om toezicht te houden op het evenement.