De stadsdag is een gebruiksrecht voor het stadsbestuur om gedurende een dag te beschikken over patrimonium dat in concessie of beheer werd gegeven.
Op 21 november 2008 (jaarnummer 14769) keurde de gemeenteraad de concessieovereenkomst voor de commerciële ruimten op de benedenverdieping van het Felix Pakhuis goed. Volgens deze overeenkomst heeft de stad recht op tien stadsdagen, waarvan er momenteel nog negen beschikbaar zijn voor 2022.
Op 19 september 2014 (jaarnummer 9426) besliste het college om de goedkeuring van stadsdagen te delegeren aan de algemeen directeur, met uitzondering van een aantal grote locaties waaronder het Felix Pakhuis.
Het college besliste eveneens dat het evenement waarvoor de stadsdag wordt aangevraagd, moet voldoen aan volgende criteria:
De stad ontving van de dienst Maatschappelijke Veiligheid het verzoek om op 31 mei 2022 het Felix Pakhuis ter beschikking te stellen voor een vergadering rond prostitutiebeleid. De dienst Maatschappelijke Veiligheid vraagt hiervoor een stadsdag aan.
De dienst Maatschappelijk Veiligheid – afdeling Sociale Interventie organiseert voor beleidsambtenaren, parketmagistraten en politiemensen belast met het thema mensenhandel en prostitutie op 31 mei 2022 een uitwisseling tussen steden, politie en parket rond prostitutiebeleid. Er is een wijziging in de strafwet doorgevoerd waardoor prostitutie gedecriminaliseerd werd. De geplande meeting is het ideale moment om tussen steden, politiezones en parketten af te stemmen hoe prostitutiebeleid gevoerd wordt. De dienst Maatschappelijke Veiligheid wenst voor dit evenement gebruik te maken van de benedenverdieping van het Felix Pakhuis en vraagt hiervoor een stadsdag aan. De concessiehouder gaat akkoord met deze aanvraag.
Overeenkomstig artikel 56 §3, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur is het college bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.