Terug
Gepubliceerd op 25/04/2022

2022_CBS_03244 - District Wilrijk. Karel Pomastraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03244 - District Wilrijk. Karel Pomastraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2022_CBS_03244 - District Wilrijk. Karel Pomastraat - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Karel Pomastraat in het district Wilrijk:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 24 februari 2012 (jaarnummer 263);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Omgeving Sint-Bavostraat - Koning Leopoldstraat'.

Op 17 november 2021 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Karel Pomastraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.

Het college keurde op 12 juni 2020 (jaarnummer 5195) de proefopstelling voor de Karel Pomastraat goed. Het pleintje werd hierbij verbonden met de groenzone tegenover nummer 30, dat wil zeggen dat er geen doorgaand verkeer meer mogelijk is tussen de Sint-Bavostraat en de Jules Moretuslei via de Karel Pomastraat.
De proefopstelling werd zowel door het district als door verkeerspolitie positief geëvalueerd. Na een moeizame start en enkele aanpassingen om de signalisatie duidelijker te plaatsen, heeft de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) geen klachten of meldingen meer over de opstelling ontvangen. Deze proefopstelling wordt nu bestendigd. 

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • het pleintje ter hoogte van de Druivenstraat wordt verbonden met de groenzone tegenover nummer 30.
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 34 (artikel 3).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de Karel Pomastraat 34, voldoet aan de voorwaarden. 
De parkeerbalans neemt af met vier parkeerplaatsen, in deze buurt is de parkeerdruk laag, er is voldoende parkeermogelijkheid in de aanpalende Druivenstraat. Momenteel wordt er verder uitgezocht hoe de drie pleintjes best tot één buurtpark kunnen omgevormd worden.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 21 januari 2021 Gunstig advies
Districtsraad Wilrijk, advies van 31 maart 2022 (jaarnummer 30) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Karel Pomastraat in het district Wilrijk goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 maart 2012 (jaarnummer 263).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen