Terug
Gepubliceerd op 25/04/2022

2022_CBS_03139 - Omgevingsvergunning - OMV_2021190301. Koornbloemstraat 61. District Wilrijk - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03139 - Omgevingsvergunning - OMV_2021190301. Koornbloemstraat 61. District Wilrijk - Goedkeuring 2022_CBS_03139 - Omgevingsvergunning - OMV_2021190301. Koornbloemstraat 61. District Wilrijk - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021190301

Gegevens van de aanvrager:

Ginger en Stijn Commerman - Vercauteren met als adres Koornbloemstraat 61 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Koornbloemstraat 61 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 43 sectie A nr. 362Z5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Verbouwen eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Huidige toestand

-          de huidige toestand is gelijk aan de vergunde/vergund geachte toestand die aangeleverd werd door de architect;

-          de functie:

  • een eengezinswoning;

-          het bouwvolume:

  • het hoofdvolume:
    • 2 bovengrondse verdiepingen onder een hellend dak;
    • een gedeeltelijk ondergrondse verdieping;
    • de kroonlijsthoogte bedraagt 7,08m en de nokhoogte 10,14m;
    • de gevelbreedte bedraagt 5,12m;
    • de bouwdiepte bedraagt 8,80m;
  • de aanbouw:
    • achteraan het hoofdvolume bevinden zich verscheidene aanbouwen;
    • de maximale bouwdiepte ter hoogte van de rechter perceelgrens bedraagt 11,52m over een breedte van 3,24m;
    • de maximale bouwdiepte ter hoogte van de linker perceelgrens bedraagt 7,70m over een breedte van 1,90m;
    • een gedeeltelijk plat dak en een gedeeltelijk hellend dak met kroonlijsthoogtes variërend tussen 1,89m en 3,04m;

-          gevelafwerking:

  • de gevels zijn afgewerkt met een roodbruine gevelsteen met onderaan een plint in natuursteen;
  • het pvc buitenschrijnwerk heeft een witte kleur;
  • de dakbedekking heeft een roodbruine kleur;

-          inrichting:

  • achteraan het perceel bevindt zich een tuinhuis op circa 0,3m van de linker perceelgrens met een oppervlakte van 6,16m² met rondom een verharding van 6,66m²;
  • een terras van 12m² bevindt zich achteraan palend aan de woning;
  • de resterende oppervlakte van de tuin is ingericht met gras en grind;
  • de totale oppervlakte van het perceel bedraagt 230m².

Gewenste toestand

-          de functie:

  • een eengezinswoning;

-          een bouwvolume/gevelafwerking:

  • het hoofdvolume:
    • ongewijzigd t.o.v. de huidige toestand met uitzondering van interne indeling en enkele structurele werken in functie van de nieuwe aanbouw;
    • op de eerste verdieping wordt in de achtergevel een raam vervangen door een deur in functie van de. toegang naar de badkamer;
    • de raamopeningen in de achtergevel wijzigen en het buitenschrijnwerk wordt vervangen door antraciet aluminium;
    • er wordt een extra dakraam toegevoegd ter hoogte van slaapkamer 4;
    • op de gelijkvloerse verdieping wordt een interne, bestaande opening vergroot in functie van de toegang van de achterbouw
  • de aanbouw:
    • de bestaande aanbouw wordt volledig vervangen door een nieuwe;
    • op de gelijkvloerse verdieping heeft de aanbouw een bouwdiepte van 6,11m over de volledige breedte van het perceel onder een plat dak met een kroonlijsthoogte van 3,24m;
    • op de eerste verdieping wordt een aanbouw voorzien palend aan de rechter perceelgrens over een breedte van 3,80m en een diepte van 3,25m onder een plat dak met een kroonlijsthoogte van 6,12m;
    • achter de aanbouw wordt een veranda gezien met een extra bouwdiepte van 3,09m;
    • de bestaande scheidingsmuren worden ter hoogte van. de veranda opgetrokken tot een hoogte van 3,04m;
    • de nieuwe gevels worden afgewerkt met wit pleisterwerk, de bestaande gevels blijven voorzien in roodbruin parament;
    • het buitenschrijnwerk in antraciet aluminium;

-          de inrichting:

  • achteraan de woning wordt het bestaande terras vervangen door een nieuw terras met een oppervlakte van 14,35m²;
  • er wordt een regenwaterput van 5.000l geplaatst.

Inhoud van de aanvraag

-          het slopen van de bestaande aanbouw;

-          het bouwen van een nieuwe aanbouw;

-          het wijzigen van raamopeningen in de achtergevel;

-          het wijzigen van interne indeling met structurele werken.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21: Minimale hoogte van ruimten

verblijfsruimtes dienen een minimale hoogte te hebben van 2,60m. De slaapkamers gelegen onder het dak voldoen niet aan de norm.

  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer

de keuken en leefruimte op de gelijkvloerse verdieping voldoen niet aan de norm. Een raamopening van circa 5,4m² is noodzakelijk, enkel het raam aan de voorgevel (opp. 2,1m²) komt in aanmerking aangezien enkel dit rechtstreeks uitmondt in open lucht (achteraan monden de ramen uit in de veranda);

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken met volume uitbreiding situeren zich achteraan de woning in functie van een beter intern ruimtegebruik. De nieuwe bouwdiepte verwijst naar vaker voorkomende bouwdieptes in de omgeving. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving, wordt overschreden.

 

Uit het terreinprofiel is het onduidelijk of de tuinmuur ter hoogte van het terras wijzigt. Het grondplan en het plan van de achtergevel doen dit vermoeden. De hoogte op het plan van de achtergevel is anders voorzien dan het bijgevoegde plan met naamgeving ‘goedkeuring buren’ en de diepte is anders voorzien dan op het inplantingsplan.

Gelet op deze onduidelijkheden en strijdigheden én een wijziging niet noodzakelijk is, zullen alle wijzigingen hieromtrent worden uitgesloten.

Ook met betrekking tot de hoogte van het tuinhuis is er onduidelijkheid.

Gelet op dat dit geen onderdeel is van de aanvraag, zullen alle wijzigingen hieromtrent worden uitgesloten.

 

Visueel-vormelijke elementen

De bestaande voorgevel uit roodbruine gevelsteen met onderaan een plint in natuursteen en pvc buitenschrijnwerk in een witte kleur blijft behouden. Op deze manier blijft het pand zich inpassen in het bouwblok waar gevels met gelijkaardige detaillering kenmerkend zijn.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door het verplaatsen van de badkamer van de gelijkvloerse verdieping naar de eerste verdieping, en de gelijkvloerse verdieping open te werken, ontstaat er een verbetering inzake woonkwaliteit, gezondheid en gebruiksgenot en wordt gunstig geadviseerd.

 

Voorliggend ontwerp wijkt af van artikel 21 van de bouwcode. De twee slaapkamers onder het dak voldoen niet aan dit artikel. Onder een hellend dak dient de helft van de netto-oppervlakte van de slaapkamer, te meten vanaf 1,80 meter, een hoogte te hebben van minstens 2,60 meter. De afwijking is echter beperkt. De plannen voorzien twee ruimtelijk kwalitatieve kamers waarbij de afwerking van het plafond voorzien is tot in de nok, tot een vrije hoogte van 3,41 meter. Verder zijn er in elke kamer twee dakvlakvensters aanwezig waardoor deze over voldoende licht en lucht beschikt. Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode kan een afwijking op artikel 21 van de bouwcode toegestaan worden.

 

Voorliggende aanvraag wijkt af van artikel 24 van de bouwcode. Door de aanwezigheid van schrijnwerk tussen de leefkeuken en de veranda voldoen de gelijkvloerse verblijfsruimtes niet aan dit artikel. Indien de veranda wordt meegeteld bij de bruikbare vloeroppervlakte van het gelijkvloers is er geen afwijking. De veranda kan aanzien worden als een tussenruimte (een niet-verwarmde en niet-geïsoleerde buitenruimte in uitbreiding van een woning, die eventueel middels dak en wanden afgesloten kan worden) tussen de verblijfsruimtes en de tuinzone die er voor zorgt dat er heel het jaar rond gebruik kan gemaakt worden van de buitenruimte. Omdat dit positief is voor het ruimtegebruik van het gelijkvloers kan hier een afwijking worden toegestaan met toepassing van artikel 3 van de bouwcode.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met het tuinhuis worden uitgesloten van de vergunning.

3. Alle wijzigingen aan de tuinmuren ter hoogte van het het terras worden uitgesloten van de vergunning.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

13 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

3 maart 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 mei 2022

Verslag GOA

12 april 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met het tuinhuis worden uitgesloten van de vergunning.

3. Alle wijzigingen aan de tuinmuren ter hoogte van het het terras worden uitgesloten van de vergunning.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.