Terug
Gepubliceerd op 25/04/2022

2022_CBS_03239 - District Wilrijk. Aziëlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03239 - District Wilrijk. Aziëlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2022_CBS_03239 - District Wilrijk. Aziëlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Aziëlaan in het district Wilrijk:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 23 november 1978 (jaarnummer 121);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Neerland';
  • maakt deel uit van de wijk Neerland waar het parkeren beperkt wordt tot voertuigen met een maximale toegelaten massa van 3,50 ton. 

Het college keurde op 28 juli 2017 (jaarnummer 6815) de pilootprojecten voor het inrichten van tuinstraten goed.
Het college keurde op 23 november 2018 (jaarnummer 10404) de proefopstelling voor de Aziëlaan goed. De straat werd hierbij ingericht met beperkt eenrichtingsverkeer.
Het college keurde op 9 augustus 2019 (jaarnummer 6566) de proefopstelling voor de Aziëlaan goed. De straat werd als tuinstraat ontworpen en als woonerf gereglementeerd.

De drie verschillende proefopstellingen (doorlopend - enkel richting - dubbel richting) werden vergeleken en er werd gekozen om bij de heraanleg de straat doorlopend te maken.
In het kader van het nieuwe tuinstraten concept is er uitgebreid regelmatig overleg en participatie geweest van de bewoners uit de straat door het wijkoverlegteam van het district. Mobiliteit en Parkeren Antwerpen heeft in alle situaties objectieve cijfergegevens verzameld en met elkaar vergeleken. Het districtscollege heeft zich op basis van die nota´s en het bewonersoverleg gekozen voor de optie doorlopend.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • de straat wordt als woonerf ingericht (artikel 1). Parkeren wordt enkel toegelaten in aangeduide parkeervakken en de snelheid wordt beperkt tot 20 km/u.
De parkeerbalans neemt af met één (1) parkeerplaats, in deze buurt is de parkeerdruk laag.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 5 juni 2020 Gunstig advies
districtsraad Wilrijk, advies van 31 maart 2022 (jaarnummer 33) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Aziëlaan in het district Wilrijk goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 november 1978 (volgnummer 23).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen