Terug
Gepubliceerd op 25/04/2022

2022_CBS_03128 - Omgevingsvergunning - OMV_2021153553. Marnixstraat 32. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 22/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03128 - Omgevingsvergunning - OMV_2021153553. Marnixstraat 32. District Antwerpen - Weigering 2022_CBS_03128 - Omgevingsvergunning - OMV_2021153553. Marnixstraat 32. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021153553

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jacobus Mosterd met als contactadres Marnixstraat 32 te 2060 Antwerpen

Ligging van het project:

Marnixstraat 32 te 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nr. 190G6

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van de kantoren behorende tot een magazijn naar een zelfstandige wooneenheid

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          07/10/1949: toelating (18#25993) voor een verandering aan de achterbouw;

-          10/03/1944: toelating (18#18649) voor gevel- en binnenveranderingen;

-          19/12/1930: toelating (1930#38174) voor gevelveranderingen.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping voorbouw en de volledige achterbouw ingericht als magazijn (industrie en bedrijvigheid);
  • verdiepingen voorbouw ingericht als kantoorruimte in functie van het magazijn;

-          bouwvolume:

  • pand in gesloten bebouwing;
  • voorbouw met drie bouwlagen onder hellend dak. Kroonlijst- en nokhoogte van respectievelijk circa 12,20 en 15,55 m;
  • achterbouw met drie bouwlagen onder plat dak;
  • het volledige perceel werd dicht gebouwd;

-          gevelafwerking:

  • bepleisterde gevel (kleur niet gekend) op een plint in blauwe steen;
  • materiaal en kleur buitenschrijnwerk niet gekend.

Huidige toestand

-          functie ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • de vorm van het dak van de achterbouw en de verbinding tussen voor- en achterbouw werd gewijzigd;
  • aantal bouwlagen voor- en achterbouw en bouwhoogte voorbouw conform vergunde toestand;

-          doorgevoerde interne constructieve werken:

  • werken aan dragende binnenmuren (alle verdiepingen);
  • gewijzigde verticale circulatie:
  • ter hoogte van de achterste perceelgrens werden extra raamopeningen voorzien in de scheidingsmuur;
  • de overloop op de eerste verdieping werd uitgebreid;

-          gevelafwerking:

  • donkergrijze bepleisterde gevel;
  • poort in lichtgrijs aluminium;
  • buitenschrijnwerk verdiepingen in donkergrijs aluminium. De raamindeling werd eveneens gewijzigd.

Gewenste toestand

-          functie:

  • gelijkvloerse verdieping voorbouw en de volledige achterbouw ingericht als magazijn (industrie en bedrijvigheid);
  • verdiepingen voorbouw ingericht als autonoom functionerende wooneenheid;

-          bouwvolume:

  • de aansluiting tussen voor- en achterbouw blijft beperkt tot de gelijkvloerse en eerste verdieping;
  • volume voor- en achterbouw ongewijzigd;

-          gevelafwerking ongewijzigd ten opzichte van de bestaande toestand.

Inhoud van de aanvraag

-          supprimeren van de laad- en losfaciliteiten van de stapelplaats;

-          supprimeren van de kantoorruimten van de stapelplaats;

-          voorzien van een zelfstandige woongelegenheid;

-          wijzigen van het dak van de stapelplaats en het supprimeren van volume tussen de voormalige kantoorruimten en de stapelplaats;

-          wijzigen van de voorgevelafwerking en raamindeling;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

19 januari 2022

23 februari 2022

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

19 januari 2022

28 februari 2022

Voorwaardelijk gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

19 januari 2022

28 januari 2022

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

19 januari 2022

Geen tijdig advies ontvangen

Geen tijdig advies ontvangen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

19 januari 2022

4 februari 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

19 januari 2022

28 januari 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

19 januari 2022

3 februari 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

-          1 Algemene voorschriften, 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld:
Het talrijkst als kleur voor een gevelafwerking in pleisterwerk is een lichte kleur. Een donkergrijze kleur is bijgevolg niet kenmerkend.

-          1 Algemene voorschriften, 1.9 Bestaande vergunde activiteiten in ambachten, opslag en ateliers:
Door supprimeren van de laad- en losfaciliteiten van de stapelplaats wordt het laden en lossen niet meer op eigen terrein opgevangen;

-          2 Bijzondere voorschriften, Artikel 1 Zone voor wonen – (Wo), 1.2 Inrichting, 1.2.1 Bouwdiepte:
De aanvraag betreft een functiewijziging en een verbouwing met volumewijziging. Er wordt echter geen 5 meter afstand van de achterste perceelsgrens voorzien;

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 11 Afwerken van gevel en materiaalgebruik:
    Alle natuurstenen elementen in de voorgevel worden geschilderd;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    De raamopeningen op de derde verdieping zijn onvoldoende groot om de verblijfsruimte te voorzien van een voldoende grote rechtstreekse toevoer van licht en zicht;

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid en Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het behoud van de industriële of ambachtelijke activiteit in de achterbouw wordt als positief beoordeeld. Echter door de voorziene ingrepen kan deze niet meer optimaal functioneren.

 

Het laden en lossen van de stapelplaats wordt in het voorstel voorzien via de gang van de nieuwe woongelegenheid en een nieuwe trap en niet meer via de laad- en losfaciliteiten op eigen terrein. Deze wijzigingen komen het gebruik van het volume in binnengebied als stapelplaats niet ten goede.

 

Doordat er in de voorbouw ook géén woonfunctie bevond maar de kantoorruimten van de stapelplaats was de hinder tot de woonfuncties beperkt.

Door het introduceren van een woongelegenheid in de voorbouw komt de verweefbaarheid van de industriële of ambachtelijke activiteit in de achterbouw met de woonfunctie in het gedrang.

 

Tevens kun je de vraag stellen of het zinvol is een industriële of ambachtelijke activiteit te behouden zonder enige kantoorruimten.

 

Ook worden er ramen ingepland op de achterste perceelgrens en kijken rechtstreeks uit op de achterliggende percelen  en gebouwen.

Dit geeft onaanvaardbare hinder inzake privacy.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het voorstel voorziet het supprimeren van volume tussen de voormalige kantoorruimten en de stapelplaats. Deze volumewijziging komt het gebruik van het volume in binnengebied als stapelplaats niet ten goede.

 

Het beperken van het volume in binnengebied, achteraan op het eigen perceel of achter het links aansluitende perceel, in plaats van op de voorziene plaats, zou de bestaande woonfunctie in het bouwblok wel ten goede komen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Het advies van de dienst mobiliteit wordt gevolgd.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van kantoor naar wonen.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

1 bijkomende wooneenheid : parkeerbehoefte = 1

De bestaande opslagplaats en garage op het gelijkvloers blijft behouden.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1

 

De plannen voorzien in 4 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Dit perceel betreft een smal perceel met atypische vorm dewelke reeds volledig bebouwd is. Bijkomend dient de doorgang naar de achterliggende functie (industriële of ambachtelijke activiteit + bergzone) gegarandeerd te blijven. Gezien deze motivatie is de realisatie van een extra bruikbare parkeerplaats niet mogelijk is.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

In de laatst vergunde toestand zijn er kantoren.

120m² kantoren met parkeernorm 1.1/100m² : XX120 x 1.1/100m² = 1.32

Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 1

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 december 2021

Volledig en ontvankelijk

19 januari 2022

Start openbaar onderzoek

28 januari 2022

Einde openbaar onderzoek

26 februari 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

4 mei 2022

Verslag GOA

12 april 2022

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

28 januari 2022

26 februari 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.