Terug
Gepubliceerd op 25/04/2022

2022_CBS_03125 - Omgevingsvergunning - OMV_2021188642. Frankrijklei 132. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 22/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03125 - Omgevingsvergunning - OMV_2021188642. Frankrijklei 132. District Antwerpen - Weigering 2022_CBS_03125 - Omgevingsvergunning - OMV_2021188642. Frankrijklei 132. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021188642

Gegevens van de aanvrager:

de heer Gothar Willekens met als adres Frankrijklei 132 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Frankrijklei 132 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 3 sectie C nr. 481G4

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden appartementsgebouw

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          28/10/2021: weigering (OMV_2020149307) voor het uitbreiden van de studio op de 1ste verdieping en het appartement op de 7de verdieping;

-          14/06/1957: vergunning (18#36821) voor een wijziging op de voorgaande vergunning;

-          16/11/1956: vergunning (18#36020) voor het afbreken en heropbouwen van appartementengebouw.

 

Vergunde/vergund geachte toestand 

-          functie: 

  • handelsgelijkvloers met 13 appartementen op de verdiepingen;
  • drieslaapkamerappartement op de 7de verdieping met een netto-oppervlakte van circa 146,1 m² met een buitenruimte van 10,8 m²;

-          bouwvolume:

  • 8 bouwlagen onder een plat dak;
  • perceel volledige bebouwd;
  • gesloten bebouwing met een bouwdiepte van 22,4 m op het gelijkvloers en 14,5 m op de verdiepingen met een uitbreiding aan de rechterzijde tot een bouwdiepte van 19 m en een kroonlijsthoogte van circa 25,45 m;
  • terras achteraan het appartement op 7de verdieping met een netto-oppervlakte van 4,6 m²;

-          gevelafwerking:

  • gevel afgewerkt met witte steen en plint in blauwe natuursteen;
  • stalen buitenschrijnwerk, ijzeren balustrades;
  • arrière-corps in beige chromolithe.

 

Huidige toestand 

-          functie: 

  • handelsgelijkvloers met appartementen op de verdiepingen (aantal onbekend);
  • tweeslaapkamerappartement op de 7de verdieping met een netto-oppervlakte van 146,1 m² met een buitenruimte van 13,8 m²;

-          bouwvolume:

  • overeenkomstig vergunde toestand;
  • terras achteraan het appartement op de 7de verdieping met een netto-oppervlakte van 7,6 m²;

-          gevelafwerking:

  • gevel afgewerkt met beige natuursteen en plint in grijze natuursteen;
  • wit aluminium buitenschrijnwerk en balustrades.

 

Gewenste toestand 

-          functie: 

  • handelsgelijkvloers met appartementen op de verdiepingen (aantal onbekend);
  • drieslaapkamerappartement op de 7de en 8ste verdieping met een netto-oppervlakte van 210 m² met een buitenruimte van 46,6 m²;

-          bouwvolume:

  • extra teruggetrokken bouwlaag, ingeplant op 4,2 m van de rooilijn, met een bouwdiepte van 8,3 m;
  • dakterras vooraan met een netto-oppervlakte van 19,2 m² en dakterras achteraan met een netto-oppervlakte van 13,6 m²;

-          gevelafwerking:

  • gevel afgewerkt met beige natuursteen en plint in grijze natuursteen;
  • wit aluminium buitenschrijnwerk en balustrades;
  • inkomdeur in wit aluminium;
  • 8ste verdieping bekleed met zwart aluminium, zwart aluminium buitenschrijnwerk, zwarte houten kroonlijst, zwarte aluminium balustrades en schoorstenen in wit metselwerk met betonnen deksteen.

 

Inhoud van de aanvraag 

-          verbouwen en uitbreiden van het bovenste appartement in een meergezinswoning:

  • oprichten van een extra teruggetrokken bouwlaag.
  • aanpassen inkomdeur en gevelafwerking van het hoofdgebouw.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen

18 januari 2022

19 januari 2022

Geen advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

18 januari 2022

28 februari 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

18 januari 2022

2 april 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:

 

-          2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:

het terras aan de achtergevel van de 7de verdieping is groter en heeft een andere vorm dan de terrassen op de onderliggende verdiepingen;

-          2.1.3 Bouwvolume, bouwlijn, bouwdiepte:

het bouwvolume van de dakverdieping wordt voorzien tot op de perceelgrens waardoor een onbebouwde wachtgevel ontstaat naast de lagere bebouwing op de hoek van het bouwblok.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

 

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht en artikel 10 Inplanting en bouwhoogte:

-          het terras aan de achtergevel van de 7de verdieping is groter en heeft een andere vorm dan de terrassen op de onderliggende verdiepingen;

-          het extra bouwvolume op de perceelsgrens creëert een onbebouwde wachtgevel ten opzichte van de lagere bebouwing op de hoek;

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    het gedeelte van de scheidingsmu(u)r(en) heeft geen opstand van minimaal 0,30 m ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak. De voorziene dakopstand bedraagt circa 0,23 m.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

De commerciële functie op het gelijkvloers en de woonfunctie op de verdiepingen blijven ongewijzigd. Beide functies zijn in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Binnenstad en functioneel inpasbaar in de omgeving die bestaat uit een mix van commerciële functies en wonen.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Principieel is het voorzien van een teruggetrokken daklaag op het pand toelaatbaar mits rekening wordt gehouden met de kenmerken van de bebouwing op de omliggende percelen.

De bouwlijn van de daklaag wordt afgestemd op de inplanting van het bestaande technische volume op het dak. Deze bouwlijn sluit aan bij de kenmerkende inplanting van de dakverdiepingen in de gevelrij.

 

De daklaag wordt daarentegen tot op de rechter perceelgrens voorzien. Hierdoor ontstaat een onbebouwde wachtgevel ten opzichte van de lagere bebouwing op de hoek van het bouwblok.

Gezien de erfgoedwaarde van het hoekpand en de specifieke vorm van de daklaag van het rechts aanpalend pand, waardoor een ophoging van de naastliggende panden niet aan de orde is, kan de extra daklaag zoals dusdanig vormgegeven hier niet worden toegestaan. De aanvraag dient immers uit te gaan van de historische kenmerken van het hoekgebouw en de stedenbouwkundige context waarin het zich bevindt. Om geen bijkomende wachtgevels te creëren wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt verwacht dat de zijgevel van een dakverdieping op minstens 1,90 m van de perceelgrens wordt ingeplant zodat deze als een volwaardige zijgevel met raamopeningen kan worden afgewerkt.

 

Het uitbreiden van het appartement op de 7de verdieping met een duplex, verbetert op zich de woonkwaliteit van deze woonentiteit. Echter, zoals hierboven uiteengezet, overschrijdt het volume van de duplex de maximaal toelaatbare bebouwing. Mits het volume wordt aangepast aan eerder vermelde uitgangspunten, kan ook een meerwaarde worden gecreëerd voor de woonentiteit op de 7de verdieping. Deze aanpassingen wijzigen de plannen dermate zodat een nieuwe aanvraag nodig is en voorliggende aanvraag moet worden geweigerd.

 

Er wordt bijkomend opgemerkt dat de inkomhal van het appartement op de 7de verdieping weinig kwalitatief is, rekening houdend met de ruimtelijkheid die wordt nagestreefd  in de rest van het plan. Er wordt voorgesteld ook dit te herbekijken en een royale inkomhal, naar analogie met de bestaande inkomhal, te voorzien.

 

De aanpassingen aan het terras aan de achterzijde van de 7de verdieping zijn vreemd in het gevelbeeld van de achtergevel. Alle terrassen werden op dezelfde manier uitgewerkt. Het voorzien van een groter terras in een L-vorm verstoort dit uniforme gevelbeeld.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De aanpassingen aan de gevel doen geen afbreuk aan de gevel en zijn inpasbaar in het straatbeeld.

 

De materialisatie van de nieuwe daklaag is principieel aanvaardbaar en niet storend in het straatbeeld.

 

Cultuurhistorische aspecten

 

De stedelijke dienst Monumentenzorg heeft geen bezwaar tegen de voorliggende ingrepen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen functiewijziging of vermeerdering van het aantal woongelegenheden inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 december 2021

Volledig en ontvankelijk

18 januari 2022

Start openbaar onderzoek

27 januari 2022

Einde openbaar onderzoek

25 februari 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 mei 2022

Verslag GOA

4 april 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

27 januari 2022

25 februari 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.