Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021188642 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Gothar Willekens met als adres Frankrijklei 132 te 2000 Antwerpen |
Ligging van het project: | Frankrijklei 132 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 3 sectie C nr. 481G4 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen en uitbreiden appartementsgebouw |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 28/10/2021: weigering (OMV_2020149307) voor het uitbreiden van de studio op de 1ste verdieping en het appartement op de 7de verdieping;
- 14/06/1957: vergunning (18#36821) voor een wijziging op de voorgaande vergunning;
- 16/11/1956: vergunning (18#36020) voor het afbreken en heropbouwen van appartementengebouw.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Gewenste toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- verbouwen en uitbreiden van het bovenste appartement in een meergezinswoning:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 18 januari 2022 | 19 januari 2022 | Geen advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 18 januari 2022 | 28 februari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 18 januari 2022 | 2 april 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld:
het terras aan de achtergevel van de 7de verdieping is groter en heeft een andere vorm dan de terrassen op de onderliggende verdiepingen;
- 2.1.3 Bouwvolume, bouwlijn, bouwdiepte:
het bouwvolume van de dakverdieping wordt voorzien tot op de perceelgrens waardoor een onbebouwde wachtgevel ontstaat naast de lagere bebouwing op de hoek van het bouwblok.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
- het terras aan de achtergevel van de 7de verdieping is groter en heeft een andere vorm dan de terrassen op de onderliggende verdiepingen;
- het extra bouwvolume op de perceelsgrens creëert een onbebouwde wachtgevel ten opzichte van de lagere bebouwing op de hoek;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De commerciële functie op het gelijkvloers en de woonfunctie op de verdiepingen blijven ongewijzigd. Beide functies zijn in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het RUP Binnenstad en functioneel inpasbaar in de omgeving die bestaat uit een mix van commerciële functies en wonen.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Principieel is het voorzien van een teruggetrokken daklaag op het pand toelaatbaar mits rekening wordt gehouden met de kenmerken van de bebouwing op de omliggende percelen.
De bouwlijn van de daklaag wordt afgestemd op de inplanting van het bestaande technische volume op het dak. Deze bouwlijn sluit aan bij de kenmerkende inplanting van de dakverdiepingen in de gevelrij.
De daklaag wordt daarentegen tot op de rechter perceelgrens voorzien. Hierdoor ontstaat een onbebouwde wachtgevel ten opzichte van de lagere bebouwing op de hoek van het bouwblok.
Gezien de erfgoedwaarde van het hoekpand en de specifieke vorm van de daklaag van het rechts aanpalend pand, waardoor een ophoging van de naastliggende panden niet aan de orde is, kan de extra daklaag zoals dusdanig vormgegeven hier niet worden toegestaan. De aanvraag dient immers uit te gaan van de historische kenmerken van het hoekgebouw en de stedenbouwkundige context waarin het zich bevindt. Om geen bijkomende wachtgevels te creëren wordt vanuit stedenbouwkundig oogpunt verwacht dat de zijgevel van een dakverdieping op minstens 1,90 m van de perceelgrens wordt ingeplant zodat deze als een volwaardige zijgevel met raamopeningen kan worden afgewerkt.
Het uitbreiden van het appartement op de 7de verdieping met een duplex, verbetert op zich de woonkwaliteit van deze woonentiteit. Echter, zoals hierboven uiteengezet, overschrijdt het volume van de duplex de maximaal toelaatbare bebouwing. Mits het volume wordt aangepast aan eerder vermelde uitgangspunten, kan ook een meerwaarde worden gecreëerd voor de woonentiteit op de 7de verdieping. Deze aanpassingen wijzigen de plannen dermate zodat een nieuwe aanvraag nodig is en voorliggende aanvraag moet worden geweigerd.
Er wordt bijkomend opgemerkt dat de inkomhal van het appartement op de 7de verdieping weinig kwalitatief is, rekening houdend met de ruimtelijkheid die wordt nagestreefd in de rest van het plan. Er wordt voorgesteld ook dit te herbekijken en een royale inkomhal, naar analogie met de bestaande inkomhal, te voorzien.
De aanpassingen aan het terras aan de achterzijde van de 7de verdieping zijn vreemd in het gevelbeeld van de achtergevel. Alle terrassen werden op dezelfde manier uitgewerkt. Het voorzien van een groter terras in een L-vorm verstoort dit uniforme gevelbeeld.
Visueel-vormelijke elementen
De aanpassingen aan de gevel doen geen afbreuk aan de gevel en zijn inpasbaar in het straatbeeld.
De materialisatie van de nieuwe daklaag is principieel aanvaardbaar en niet storend in het straatbeeld.
Cultuurhistorische aspecten
De stedelijke dienst Monumentenzorg heeft geen bezwaar tegen de voorliggende ingrepen.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke bouwaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen functiewijziging of vermeerdering van het aantal woongelegenheden inhoudt.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 20 december 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 18 januari 2022 |
Start openbaar onderzoek | 27 januari 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 25 februari 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 3 mei 2022 |
Verslag GOA | 4 april 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
27 januari 2022 | 25 februari 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.
De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.