Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021182754 |
Gegevens van de aanvrager: | Stefan Van Herwegen met als contactadres Guido Gezellelaan 110 te 2640 Mortsel |
Eigenaars: | mevrouw Augusta De Peuter met als adres Roodborstlaan 12 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Roodborstlaan 12-16 te 2660 Hoboken (Antwerpen) |
Kadastrale gegevens: | afdeling 38 sectie B nrs. 625G3 en 625M3 |
Vergunningsplichten: | Verkavelen van gronden, Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | het verkavelen van een terrein in twee loten voor woningbouw en een bebouwd restperceel en het vellen van bomen |
Omschrijving aanvraag
Relevante voorgeschiedenis
- 14/12/2018: opheffing (2018126) van verkavelingsvergunning 196383;
- 6/11/1963: verkavelingsvergunning (196383) voor 5 loten voor woningbouw.
Vergunde/vergund geachte toestand
- woning met garage op Roodborstlaan 12.
Huidige toestand
- terrein met een oppervlakte van 1390,97 m²;
- woning met garage op Roodborstlaan 12;
- onbebouwd perceel met enkele hoogstammige bomen tussen huisnummers 12 en 18;
- geen markante reliëfverschillen;
- Roodborstlaan met wegverharding in asfalt, voetpaden in betonstraatstenen en een groene middenberm.
Gewenste toestand
- lot 2 (361,37 m²) en lot 3 (336,68 m²) voor eengezinswoning in halfopen bebouwing:
- bebouwd restperceel (lot 1) met een oppervlakte van 692,92 m²;
- 17 gerooide bomen.
Inhoud van de aanvraag
- verkavelen van een terrein in twee loten voor woningbouw en een bebouwd restperceel;
- vellen van bomen.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 18 januari 2022 | 8 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
PROXIMUS/ Proximus | 18 januari 2022 | 3 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 18 januari 2022 | 18 januari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu | 18 januari 2022 | 7 februari 2022 |
stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen) | 18 januari 2022 | 9 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Artikel 17 Behoud en heraanplanting
De aanvraag bepaalt slechts een bouwzone en houdt aldus geen rekening met de bovenstaande bepalingen. Wanneer de omgevingsvergunningsaanvraag voor de woningen nadien een kleinere footprint zou omvatten, zouden er potentieel te veel bomen gerooid worden op basis van het aangevraagde verkavelingsplan. Het rooien van bomen wordt bij voorkeur gekoppeld aan de effectieve aanvraag voor de bouw van een woning.
Sectorale wetgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Normen en percentages betreffende de verwezenlijking van een sociaal of bescheiden woonaanbod.
Niet van toepassing.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De wijk waarbinnen de verkavelingsaanvraag gelegen is, wordt gekenmerkt door woningen. De beoogde functie ‘wonen’ is bijgevolg inpasbaar in de omgeving. Enkel eengezinswoningen worden toegelaten als hoofdbestemming.
Complementaire functies aan het wonen zijn toegelaten mits deze ondergeschikt zijn aan de woonfunctie. De functionele inpasbaarheid wordt gunstig geadviseerd.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het perceel wordt opgedeeld in 3 loten met één vrijstaande woning en twee halfopen woningen:
Het voorgestelde volume is mits opvolging van de aangepaste voorschriften, vanuit stedenbouwkundig oogpunt aanvaardbaar.
Naar typologie en het bewaren van het open karakter is het niet wenselijk dat er in de zij- of achtertuinzone een garage of carport wordt geplaatst. Daarom worden de garage en carport onder puntje 2.2.1 en 2.3.1 geschrapt.
Op het perceel bevinden zich een groot aantal bomen. Er werd hiervoor advies ingewonnen aan de stedelijke dienst groen en begraafplaatsen:
“De groendienst geeft een ongunstig advies voor het vellen van alle bomen binnen deze verkaveling. Er kan enkel een advies worden gegeven voor het vellen van bomen die binnen de zone vallen waarop effectief gebouwd zal worden. De bomen die in de toekomstige tuin vallen, moeten behouden blijven.”
Dit advies wordt bevestigd door de stedelijke dienst Klimaat en leefmilieu:
“Volgens artikel 17 §2 van de Bouwcode: De inplanting van de vergunningsplichtige en meldingsplichtige werken worden zo bepaald dat de aanwezige bomen maximaal behouden kunnen blijven. Dat is hier niet aangetoond.”
Deze adviezen worden vanuit stedenbouwkundig oogpunt bijgetreden. De aanvraag bepaalt immers slechts een bouwzone en houdt aldus geen rekening met de bepalingen van artikel 17 van de bouwcode. Wanneer de omgevingsvergunningsaanvraag voor de woningen nadien een kleinere footprint zou omvatten, zouden er potentieel te veel bomen gerooid worden op basis van het aangevraagde verkavelingsplan. Het rooien van bomen moet gekoppeld worden aan de effectieve aanvraag voor de bouw van een woning binnen de verkaveling.
Er wordt ongunstig advies verleend voor het kappen van de bomen.
Visueel-vormelijke elementen
In het voorschrift ‘Materiaalgebruik’ wordt er verwezen naar de harmonie van de omgeving. Dit valt terug op de uitgangsprincipes van de bouwcode. De concrete inpasbaarheid in het straatbeeld dient op het niveau van de aanvraag tot stedenbouwkundige handelingen te worden beoordeeld.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Gezien de beperkte impact van de aangevraagde verkavelingsvergunning wordt geoordeeld dat de aanvraag in overeenstemming is met de goede ruimtelijke ordening.
Mobiliteitsimpact
Gezien de bestemming van het lot, met name 3 eengezinswoning, worden er geen mobiliteitsproblemen verwacht. Een toekomstige aanvraag voor stedenbouwkundige handelingen dient te voldoen aan de bouwcode om de mobiliteitsimpact voldoende op te vangen.
Bespreking van de stedenbouwkundige voorschriften
De voorgestelde verkavelingsvoorschriften zijn opgebouwd aan de hand van de uitgangsprincipes van de geldende stedenbouwkundige voorschriften van de bouwcode. Er wordt wel opgemerkt dat in de verkavelingsvoorschriften geen onderscheid wordt gemaakt tussen lot 1,2 en 3. Op lot 1 werd al bebouwd. De voorgestelde verkavelingsvoorschriften zijn bijgevolg enkel van toepassing op lot 2 en lot 3. De verkavelingsvoorschriften zijn in dit geval niet van toepassing op Lot 1. Voor dit perceel zijn enkel de algemene stedenbouwkundige voorschriften (zoals de bouwcode) en overige verordeningen van toepassing. Dit wordt aangepast in de voorschriften.
Bespreking van de opgelegde randvoorwaarden van de ingewonnen adviezen
Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door Proximus. De voorgestelde voorwaarden worden mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.
Het dossier werd voorwaardelijk gunstig geadviseerd door Fluvius. De voorgestelde voorwaarden worden mee opgenomen als voorwaarde van vergunning.
Advies aan het college
Aan het college wordt voorgesteld om de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde voorwaarden
1. De voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius moeten strikt worden nageleefd.
2. Volgende voorwaarde van Proximus moeten worden nageleefd:
- Een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan.
- Uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.
- Van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor winddicht dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het downloadbaar formulier (zie onderstaande URL) ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com. https://www.proximus.be/dam/jcr:ffc363f8-2d58-4d85-9df7-fbda9694f859/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/PXM-10916-PACK-Aanvraag-vooraanleg~2019-01-25-15-33-13~cache.pdf
- De Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan.
- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via werfcoordinatie@proximus.com.
- Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.
3. De bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en/of aangevuld:
o In de voorschriften 2.2.1 Verharding en 2.3.1 verhardingen en constructie worden ‘garage en carport’ geschrapt;
Uitsluitingen:
4. Er wordt geen vergunning verleend voor het rooien van de bomen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Aangezien verkavelingen niet voorkomen op de Vlaamse of provinciale lijst, is het college bevoegd voor de vergunning.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 11 december 2021 |
Volledig- en ontvankelijk | 18 januari 2022 |
Start openbaar onderzoek | 26 januari 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 24 februari 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 3 mei 2022 |
Verslag GOA | 6 april 2022 |
naam GOA | Gerd Cryns |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
26 januari 2022 | 24 februari 2022 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ingediend, dat zich als volgt laat samenvatten:
Beoordeling: Er kan inderdaad worden vastgesteld dat er meer te kappen bomen wordt aangeduid op het verkavelingsplan ten opzichte van het inplantingsplan. In de voorwaarde van vergunning wordt er naar aanleiding van interne adviezen opgenomen dat er geen bomen gekapt mogen worden. Het bezwaar is deels gegrond.
Beoordeling: Tijdens het volledig en ontvankelijk verklaren werd er bijkomende informatie opgevraagd aan de aanvrager. Er werd een nieuwe projectinhoudversie opgeladen, welke werd aanvaard op 11 januari. De tegenstrijdigheid werd in de nieuwe projectinhoudversie aangepast. Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling: Van de 23 bestaande woningen in deze straat zijn er 14 woningen die uitgevoerd zijn als een halfopen bebouwing. Er kan bijgevolg geoordeeld worden dat zowel een vrijstaande als een halfopen bebouwing kenmerkend is in de Roodborslaan. Het bezwaar is ongegrond.
Beoordeling: In de verkaveling wordt een gelijkvloers bouwdiepte voorzien van maximaal 13 meter voorzien met een minimale overblijvende achtertuinzone van 15 meter. Deze voorgestelde bouwdiepte is aanvaardbaar in deze context. Er zijn meerdere gebouwen in deze straat die een gelijkaardig bouwvolume met 2 bouwlagen onder een hellende dak hebben. Het voorgestelde bouwvolume kan dan ook als inpasbaar worden beschouwd. Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de bijstelling van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden goed te keuren en aan de aanvrager de goedkeuring af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden.
Voorwaarden
1. De voorwaarden opgelegd in het advies van Fluvius moeten strikt worden nageleefd.
2. Volgende voorwaarde van Proximus moeten worden nageleefd:
- Een finale netwerkanalyse zal gebeuren na ontvangst van het vergunde plan.
- Uitbreiding van de telecominfrastructuur van Proximus is ten laste van de aanvrager.
- Van zodra vergund en minimaal 6 maanden voor winddicht dient de aanvrager zijn project kenbaar te maken bij Proximus door het downloadbaar formulier (zie onderstaande URL) ingevuld te versturen naar werf.a2@proximus.com. https://www.proximus.be/dam/jcr:ffc363f8-2d58-4d85-9df7-fbda9694f859/cdn/sites/iportal/documents/pdfs/res/PXM-10916-PACK-Aanvraag-vooraanleg~2019-01-25-15-33-13~cache.pdf
- De Proximus infrastructuur dient proactief voorzien te worden in het project. De technische documentatie hiervoor wordt ter beschikking gesteld na ontvangst van het vergunde plan.
- Proximus wenst betrokken te worden bij alle coördinatievergaderingen via werfcoordinatie@proximus.com.
- Na de werken kunnen de bewoners eenvoudig aansluiten op de nutsvoorzieningen voor telefonie-, internet- en televisiediensten. Hiervoor kan de aanvrager terecht bij onze klantendienst op het gratis nummer 0800 22 800. Meer informatie op www.proximus.be/bouwen.
3. De bijgevoegde stedenbouwkundige voorschriften dienen strikt toegepast te worden. Ze worden evenwel met volgende bepalingen gewijzigd en/of aangevuld:
o In de voorschriften 2.2.1 Verharding en 2.3.1 verhardingen en constructie worden ‘garage en carport’ geschrapt;
Uitsluitingen:
4. Er wordt geen vergunning verleend voor het rooien van de bomen.
Het college beslist de plannen waarvan overzicht als bijlage bij dit besluit gevoegd, goed te keuren.