Terug
Gepubliceerd op 25/04/2022

2022_CBS_03129 - Omgevingsvergunning - OMV_2022008079. Slachthuislaan 19. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03129 - Omgevingsvergunning - OMV_2022008079. Slachthuislaan 19. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_03129 - Omgevingsvergunning - OMV_2022008079. Slachthuislaan 19. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022008079

Gegevens van de aanvrager:

AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Slachthuislaan 19, 68 en 68A 2060 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 7 sectie G nrs. 305V7, 305P12, 333D3, 333Z2 en 367C5

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van gebouwen in het kader van de ontwikkeling en herinrichting van de voormalige Slachthuissite (fase 1)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          09/08/2001: vergunning (86#8724105) voor het regulariseren vergroten van ramen (Slachthuislaan 68).

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          Slachthuislaan 68: gebouwen van de Milieu- en Groendienst;

-          Slachthuislaan 19: voormalig waterzuiveringsstation;

-          garage aan het Lobroekdok.

 

Huidige toestand

 

-          te slopen gebouwen: 3 bouwwerken van de Milieu- en Groendienst en het waterzuiveringsstation, en 1 garage;

-          de 3 vrijstaande gebouwen zijn groter dan 100 m2 en de vrijstaande garage heeft een kleinere oppervlakte;

-          rondom gelegen infrastructuur (verhardingen, nutsleidingen en aanwezige bomen).

 

Gewenste toestand

 

-          gesloopte vrijstaande gebouwen (3 grotere en 1 garage) in het kader van de ontwikkeling en herinrichting van de voormalige Slachthuissite;

-          genivelleerd terrein, waarbij de kelders aangevuld worden met aangevoerde grond;

-          de rondom gelegen infrastructuur blijft behouden.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          slopen van gebouwen;

-          nivelleren van terrein.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

3 maart 2022

3 maart 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

3 maart 2022

11 maart 2022

Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten

3 maart 2022

3 maart 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

3 maart 2022

11 april 2022

stadsontwikkeling/ vergunningen/ milieuvergunningen)

3 maart 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Slachthuissite, goedgekeurd op 25 februari 2019. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 7. zone voor wonen (wo3) - de fronten, artikel 11. zone voor groen (gr1) - kalverwei en kalverpad en artikel 10. zone voor publiek domein (pu).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 16 Stedelijk slachthuis en omgeving, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 juni 2001.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) en bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.


De nota toont gemotiveerd aan dat er geen verder archeologisch onderzoek moet plaatsvinden.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

In het kader van de aanvraag werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Business en Innovatie. Door hen werd een gunstig advies gegeven dat zich als volgt laat lezen:

 

“Het project omvat de sloop van enkele stadsgebouwen op de ruime Slachthuissite waaronder een voormalig kantoorgebouw, garages en een deel van de waterzuivering. De werken kaderen binnen het goedgekeurd ruimtelijk plan voor de site. Voor de aanvraag kan gunstig advies gegeven worden.”

 

Dit advies wordt bijgetreden.

 

De aanvraag betreft de sloop zonder onmiddellijke wederopbouw van een aantal gebouwen op de Slachthuissite, met name de gebouwen van de Milieudienst en de Groendienst, het voormalig waterzuiveringsstation en een garage aan het Lobroekdok.

 

De sloop van deze gebouwen gebeurt in het kader van de ontwikkeling en herinrichting van de voormalige Slachthuissite en het omringende terrein. De voorgenoemde gebouwen zijn, met uitzondering van dat van de Groendienst, niet meer in dienst. Aangezien de nieuwe ontwikkelingen in afzonderlijke vergunningsaanvragen en fase zullen verlopen, wordt uitzonderlijk de sloop van bovenvermelde gebouwen afzonderlijk aangevraagd.

De functionele inpasbaarheid van de sloop kan toegelaten worden aangezien deze zones in het RUP vastgelegd zijn als zones voor groen en publiek domein in het kader van de ontwikkelingen op de Slachthuissite.
 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

De voorgestelde sloop omvat de bovengrondse en de ondergrondse bouwlagen, met uitzondering van de kelder van de voormalige waterzuivering. Deze constructie zal waarschijnlijk behouden blijven als bufferbekken voor opvang en hergebruik van regenwater in de wijk in de toekomst.

Omliggende infrastructuur zoals verhardingen, nutsvoorzieningen en bomen worden niet opgenomen in deze sloopaanvraag.

 

De aanvraag tot sloop kadert in het masterplan van de Slachthuissite waar deze vrijgekomen ruimte ingericht wordt als zones voor groen en publiek domein. De sloop is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening en kan gunstig beoordeeld worden.

 

Cultuurhistorische aspecten

 

Het terrein wordt genivelleerd. In het kader van de aanvraag werd advies ingewonnen bij de stedelijke dienst Archeologie. Door hen werd volgend gunstig advies gegeven:

 

“Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen buiten een woon- en recreatiegebied met een oppervlakte boven 3.000 m² (8.343 m²) en een ingreep boven 1.000 m² (ca. 2.457 m²). De aanvrager is publiekrechtelijk. Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.

De archeologienota werd ingediend door de BAAC en waarvan akte door het agentschap Onroerend Erfgoed op 09/04/2022 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/21975). De afbakening van het projectgebied is correct. De archeologienota schrijft geen verder onderzoek voor.”

 

Dit advies wordt integraal bijgetreden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

 

De stedelijke dienst Vastgoed en AG Vespa verleenden gunstig advies op deze aanvraag.

De sloop zal geen blijvende hinder of overlast veroorzaken in de omgeving en zal op langere termijn resulteren in een kwalitatieve groene open ruimte.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

3 februari 2022

Volledig en ontvankelijk

3 maart 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 mei 2022

Verslag GOA

14 april 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.