Terug
Gepubliceerd op 20/05/2022

2022_CBS_02958 - Omgevingsvergunning - OMV_2022004490. Vorstermanstraat 4-12C, Verlatstraat 9 en 15. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 22/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen; Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_02958 - Omgevingsvergunning - OMV_2022004490. Vorstermanstraat 4-12C, Verlatstraat 9 en 15. District Antwerpen - Goedkeuring 2022_CBS_02958 - Omgevingsvergunning - OMV_2022004490. Vorstermanstraat 4-12C, Verlatstraat 9 en 15. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022004490

Gegevens van de aanvrager:

BVBA LYCON met als contactadres Verlatstraat 9 bus 001 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Vorstermanstraat 4-12C, Verlatstraat 9 en 15 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3656G2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

opsplitsen van een gelijkvloerse handelsruimte in 2 handelsruimtes (Vorstermanstraat nr. 4-6);

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          17/12/2021: gedeeltelijke voorwaardelijke vergunning (20212698) voor opsplitsen van een commercieel gelijkvloers in 4 entiteiten en aanbrengen van gevelpubliciteit;

-          11/06/2021: voorwaardelijke vergunning (20211257) voor de functiewijziging van kantoor en diensten naar wonen;

-          04/05/2018: voorwaardelijke vergunning (2018337) voor het wijzigen van de functie van een kantoor naar een gelijkvloers appartement;

-          27/04/2018: vergunning (2018337) voor het regulariseren van een aantal aanpassingen aan een bouwvergunning met nummer AN0/B/digitaal/20171632; 30/10/2017: vergunning (20171632) voor een functiewijziging van commerciële ruimte naar parking en de regularisatie van bouwvergunning met nummer AN0/B02016389;

-          03/06/2016: vergunning (2016460) voor de regularisatie van bouwvergunning AN0/B/20151682;

-          22/01/2016: vergunning (20152724) voor het samenvoegen appartement en regularisatie bouwdossier AN0/B/20151682;

-          04/09/2015: vergunning (20151682) voor het bouwen van appartementen, detailhandel, kantoor, diensten en een ondergrondse parking + regulariseren van verbouwingswerken ten opzichte van de bouwvergunning AN1/B/20132828;

-          03/04/2015: integrale kwaliteitskamer;

-          27/02/2015: integrale kwaliteitskamer;

-          13/02/2015: integrale kwaliteitskamer;

-          09/05/2014: milieuvergunning klasse 3 (2014219) voor distributiecabine nr 491;

-          16/06/2013: vergunning (20132828) voor het bouwen appartementen, commerciële ruimtes en ondergrondse garage;

-          08/10/1998: vergunning (19981333) voor het slopen van bestaande constructie en het bouwen van commerciële ruimte, kantoren en appartementen;

-          24/01/1996: vergunning (19952777) voor reg. verbouwen hangaar - 16.10.95.

Vergunde/huidige toestand

-          meergezinswoning met commercieel gelijkvloers (detailhandel en diensten);

-          bouwvolume:

  • Vorstermanstraat nr. 4-10: 5 bouwlagen onder plat dak;

-          voorgevelafwerking:

  • Vorstermanstraat nr. 4-10: grijze betonpanelen met bronskleurig aluminium buitenschrijnwerk en bronskleurige metalen balustrades, gevel dakniveau in zink.

Gewenste toestand

-          gesplitste handelsruimte (rechts) in 2 handelsruimtes (Vorstermanstraat nr. 4-6);

-          fietsstalplaatsen in binnengebied;

-          brandtrap in binnengebied.

Inhoud van de aanvraag

-          opsplitsen van een gelijkvloerse handelsruimte in 2 handelsruimtes (Vorstermanstraat nr. 4-6);

-          inrichten van een fietsenstalling in binnengebied;

-          wijzigen van brandladder in het binnengebied naar een brandtrap.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

2 maart 2022

15 maart 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

2 maart 2022

11 maart 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

2 maart 2022

10 maart 2022

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

2 maart 2022

10 maart 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

2 maart 2022

15 maart 2022

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

2 maart 2022

24 maart 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel  2:   zone voor wonen - (wo2).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De voorliggende aanvraag wenst een handelszaak op te delen in twee kleinere handelszaken. De functie blijft ongewijzigd en inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

De aanvraag wenst de brandladder om te vormen naar een brandtrap. De aanvraag bevat enkel plannen van de gelijkvloerse verdieping en niet van de 1ste verdieping zodat de impact van de brandtrap niet volledig beoordeeld kan worden. Indien een brandtrap vereist is volgens het brandweeradvies is de plaatsing ervan aanvaardbaar.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

Het commercieel gelijkvloers wordt opgesplitst in 2 kleinere units. De functie en oppervlakte blijft hetzelfde. Hierdoor ontstaat er geen bijkomende parkeerbehoefte.

 

De plannen voorzien 21 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De 21 autostalplaatsen zijn reeds vergund.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 21.

 

Dit aantal is toereikend.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

In een voorgaande vergunning (20212698) werd de voorziene fietsenberging gesupprimeerd. Omwille van het verdwijnen van de fietsstalplaatsen werd opgelegd om het aantal nodige fietsen voor bezoekers en bewoners in de kelder te voorzien. In voorliggende aanvraag worden de fietsen geplaatst in het binnengebied, achter de private buitenruimte van een wooneenheid. Deze plek is niet aanvaardbaar voor het stallen van fietsen en het is niet duidelijk of deze al dan niet overdekt zijn. Ook zou een overdekte fietsenberging strijdig zijn met het RUP, wat niet aanvaardbaar zou zijn. De gewenste fietsstalplaatsen in het binnengebied worden uitgesloten en in voorwaarden wordt opgenomen om fietsstalplaatsen in de kelder te voorzien conform artikel 29 van de bouwcode.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De fietsstalplaatsen in binnengebied worden uitgesloten in deze vergunning. Dit werd verduidelijkt op het plan BA_commercieel_P_N_01_niveau _0_ROOD.

4. Voldoende fietsstalplaatsen voor bezoekers te voorzien voor iedere unit in de kelder, conform de inrichtingsprincipes van artikel 29 van de bouwcode.

 

Standpunt college

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. Naar aanleiding van vorige vergunningsaanvraag voor het opdelen van de commerciële unit verdween ook de gelijkvloerse inpandige fietsenberging voor bezoekers van de commerciële functie. In voorwaarde werd toen opgelegd opnieuw fietsstalplaatsen voor bezoekers te voorzien op eigen terrein. In huidige aanvraag worden deze fietsstalplaatsen in binnengebied voorzien. De omgevingsambtenaar adviseert de fietsstalplaatsen voor bezoekers in binnengebied uit te sluiten van vergunning en deze stalplaatsen te voorzien in de kelder.

Het college sluit zich niet aan bij dit advies. De fietsstalplaatsen op het maaiveld zijn voldoende vlot toegankelijk, ook voor kortstondig gebruik. Fietsstalplaatsen in de kelder zouden het gebruiksgemak voor bezoekers kunnen verminderen, zeker wanneer het in tijd eerder beperkte bezoeken aan de commerciële functies betreft. In functie van het beoogde gebruik acht het college de inplanting van de fietsstalplaatsen op het maaiveld meer aangewezen. In voorwaarde wordt wel opgelegd de toegang tot de gelijkvloerse fietsstalplaatsen niet af te sluiten tijdens de openingsuren van de commerciële functies.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

24 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

2 maart 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

1 mei 2022

Verslag GOA

7 april 2022

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

3. De toegang tot de gelijkvloerse fietsstalplaatsen niet af te sluiten tijdens de openingsuren van de commerciële functies.


 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.