Terug
Gepubliceerd op 07/06/2022

2022_CBS_04561 - Omgevingsvergunning - OMV_2021137357. Putsebaan 175. District Berendrecht Zandvliet Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/06/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_04561 - Omgevingsvergunning - OMV_2021137357. Putsebaan 175. District Berendrecht Zandvliet Lillo - Goedkeuring 2022_CBS_04561 - Omgevingsvergunning - OMV_2021137357. Putsebaan 175. District Berendrecht Zandvliet Lillo - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2021137357

Gegevens van de aanvrager:

de heer Joeri Puttevils met als adres Van Couwervenstraat 26 te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Putsebaan 175 te 2040 Zandvliet (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 20 sectie C nrs. 573S16, 573W14 en 573F19

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

herbouwen van scoutslokalen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/06/2020: opname in het vergunningenregister (2019224) van scoutslokalen;

-          - 25/06/2004: milieuvergunning klasse 3 (2004248) voor een bovengrondse, enkelwandige propaantank 1600 liter.

Vergunde/vergund geachte toestand

-          gebouw voor scoutslokalen bestaande uit één bouwlaag afgewerkt met een licht hellend dak;

-          inrichting:

  • gebouw situeert zich links achteraan het terrein;
  • terrein bestaande uit drie kadastrale percelen.

Huidige toestand

-          de aanvraag handelt over een sloop van het gebouw aan de linkerzijde achteraan en een nieuwbouw;

-          verwijderde propaantank;

-          constructie aan de rechterzijde van het perceel bestaande uit een niet vergund bijgebouw en een materiaalcontainer.

Gewenste toestand

-          gebouw voor scoutslokalen bestaande uit één bouwlaag afgewerkt met een plat dak;

-          kroonlijsthoogte circa 3,28 m;

-          gevelafwerking:

  • houten gevelplanken gecombineerd met groene metalen panelen
  • geel grijs pvc buitenschrijnwerk;
  • twee poorten aan de zijde van de Brazilianenstraat;

-          inrichting:

  • constructie aan de rechterzijde van het perceel bestaande uit een niet vergund bijgebouw en een materiaalcontainer blijft behouden tijdens de bouwwerken;
  • zijde Putsebaan: zandpad aangelegd voor een kiss & ride- zone en 10 onverharde parkeerplaatsen.

Inhoud van de aanvraag

-          volledig slopen van het gebouw achteraan de linkerzijde van het perceel en verwijderen van de bijhorende verharding;

-          nieuw bouwen van gebouw met scoutslokalen;

-          wijzigen van scheidingsmuren;

-          aanleggen van verharding in betondals rond het gebouw en als toegangsweg naar het gebouw;

-          aanleggen van een laad- en loszone in grasdals aansluitend aan het gebouw;

-          voorzien van 50 onverharde fietsenstalplaatsen en 10 onverharde autoparkeerplaatsen (niet overdekt);

-          verwijderen en nieuw planten van hoogstammige bomen.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

18 februari 2022

15 maart 2022

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen

18 februari 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen

12 april 2022

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

18 februari 2022

21 februari 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

18 februari 2022

20 april 2022

Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen

12 april 2022

20 april 2022

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

18 februari 2022

9 maart 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in agrarisch gebied. De agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven. Gebouwen bestemd voor niet aan de grond gebonden agrarische bedrijven met industrieel karakter of voor intensieve veeteelt, mogen slechts opgericht worden op ten minste 300 m van een woongebied of op ten minste 100 m van een woonuitbreidingsgebied, tenzij het een woongebied met landelijk karakter betreft. De afstand van 300 en 100 m geldt evenwel niet in geval van uitbreiding van bestaande bedrijven. De overschakeling naar bosgebied is toegestaan overeenkomstig de bepalingen van artikel 35 van het Veldwetboek, betreffende de afbakening van de landbouw- en bosgebieden.

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgend punt:

-          artikel 4.1  Agrarische gebieden:

de agrarische gebieden zijn bestemd voor de landbouw in de ruime zin. Behoudens bijzondere bepalingen mogen de agrarische gebieden enkel bevatten de voor het bedrijf noodzakelijke gebouwen, de woning van de exploitanten, benevens verblijfsgelegenheid voor zover deze een integrerend deel van een leefbaar bedrijf uitmaakt, en eveneens para-agrarische bedrijven.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer:

elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding voor voldoende daglicht en zicht. De warme en koude keuken voldoen niet.

  • artikel 38 Groendaken:
    het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 vierkante meter. Het gedeelte dat niet wordt voorzien met zonnepanelen moet aangelegd worden als groen dak.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Voorliggende aanvraag voldoet niet integraal aan artikel 24 van de bouwcode. Noch de warme, noch de koude keuken beschikken over openingen voor de toetreding van voldoende daglicht. Om hieraan tegemoet te komen kunnen beide ruimtes voorzien worden van een voldoende grote dakkoepel. Het voorzien van deze koepels zal als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden.

Ook wordt vastgesteld dat de platte daken niet als groendak aangelegd worden zoals vereist in artikel 38 van de bouwcode. Ook het voorzien van groendaken zal als voorwaarde aan de vergunning gekoppeld worden.

 

Functionele inpasbaarheid

De zone waarop de nieuwe scoutslokalen voorzien worden bestaat uit 3 kadastrale percelen maar worden als 1 geheel gebruikt door Scouts ‘De Reigers’ en dit al sinds 1970. Het meest linkse perceel is gedeeltelijk bestemd als agrarisch gebied. De lokalen, materiaalbergingen, sanitaire voorzieningen en aanverwanten op dit links gelegen perceel zijn onlangs opgenomen in het vergunningenregister (collegebesluit 2020_CBS_05267, 19/06/2020). De huidige aanvraag betreft het slopen en herbouwen van dit gebouw. De huidige functie van dagrecreatie, hoewel zonevreemd, kan derhalve gedoogd worden. 

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De huidige bebouwing bestaat uit 2 vleugels op een afstand van 2 à 7 meter van de perceelsgrenzen links en achteraan. De bebouwde oppervlakte is 518m² groot.

Andere bestaande constructies, op het rechtse kadastrale perceel, bestaan uit het ‘Stenen Gebouw’ en een materiaalcontainer. Deze blijven ongewijzigd.

Het nieuwe gebouw wordt op dezelfde plek ingeplant om een fysieke barrière te blijven vormen met de 5 aanpalende percelen, om de openheid van het terrein te versterken en om de geest van de plek te bewaren. Het wordt echter niet op exact dezelfde plaats ingeplant. Slechts 39% van de te bouwen oppervlakte overlapt met deze van het bestaande gebouw. Volgens artikel 4.4.18 van het VCRO is dit toegestaan indien dit voorstel gunstig geadviseerd wordt. De nieuwe bebouwde oppervlakte is 536m². Uitbreiding mag volgens artikel 4.4.19 van het VCRO omdat het hier om een erkende jeugdvereniging gaat. 

Omdat bouwen in een binnengebied niet evident is, wordt de bouwhoogte van de nieuwe constructie beperkt. Dit wordt verwezenlijkt door de vloerpas te verlagen ten opzichte van deze van de bestaande constructies. Het huidige centrale speelplein ligt nu al een stuk lager. Het laagste punt zal als referentie gelden om de nieuwe pas te bepalen en het terrein lichtjes aan te passen. Deze binnenpas is nagenoeg gelijk met die van de achterburen. 

De kroonlijsthoogte van de achterste garage van de links aanpalende percelen (Brazilianenstraat 4B) wordt als referentie genomen. Deze ligt 312cm boven de straatpas. De huidige scheimuur ligt even hoog. Het hoogst gelegen aangrenzende dakvlak ligt slechts 14cm lager. De scheimuur zal dus 16cm verhoogd moeten worden. Deze nieuwe hoogte wordt aangehouden voor de gehele blinde scheimuur. De impact van de nieuwe muur op de omliggende percelen blijft daardoor beperkt. 

Het bestaande gebouw staat weliswaar verder van de perceelsgrens dan de nieuwe constructie, maar heeft een veel hogere nok. Zonder een hoger gelegen nok kan met volledig platte daken binnen toch voldoende vrije hoogte gecreëerd worden. De impact van het nieuwe gebouw zal daarmee minder groot zijn dan deze van het huidige gebouw. De toegevoegde PV-panelen op de platte daken hebben een geringe hellingsgraad en zullen vanop de begane grond nauwelijks zichtbaar zijn. 

Rechtsachter in het nieuwe gebouw bevindt zich een polyvalent lokaal dat deels hoger is. In plaats van het dak te verhogen, wordt de vloer hier met nog een halve meter verlaagd. De binnenpas hier komt overeen met de pas van de tuin van de achterburen, Brazilianenstraat 6. Op die manier integreert het gebouw zich maximaal in de omgeving.

Naast de gebouwen wordt ook het terrein heraangelegd. Het terrein wordt, zoals hoger reeds aangehaald, ter plaatse van de nieuwe bebouwing verlaagd naar de pas van het centrale speelplein. Een pad vanaf de straat bedient de verschillende lokalen. Onderaan het speelplein wordt nog een lager gelegen infiltratieveld voorzien worden als buffer van de regenwaterput van 10000 liter.

Omdat bouwen in een binnengebied niet evident is, wordt de bouwhoogte van de nieuwe constructie beperkt. Dit wordt verwezenlijkt door de vloerpas te verlagen ten opzichte van deze van de bestaande constructies. Het huidige centrale speelplein ligt nu al een stuk lager. Het laagste punt zal als referentie gelden om de nieuwe pas te bepalen en het terrein lichtjes aan te passen. Deze binnenpas is nagenoeg gelijk met die van de achterburen. 

Voor het inplanten van het nieuwe volume zullen 2 loofbomen gerooid worden. Deze worden op eigen terrein gecompenseerd door het planten van 3 nieuwe hoogstammige bomen. Hierop aansluitend willen we het advies van de dienst groen en begraafplaatsen aanhalen. Zij formuleren het volgende in hun advies: “Het groepje essen aan de linkse kant staat op het plan BT als zijnde te rooien, en op het plan NT als zijnde te behouden. Dit dient in overeenstemming te worden gebracht. Bijkomend zijn er onvoldoende argumenten om deze bomen te rooien. Het groepje essen dient te blijven. Bij de aanleg van het versterkt gazon dienen de nodige beschermingsmaatregelen genomen te worden”

Deze opmerkingen zullen als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Bij het ontmantelen en slopen van de bestaande gebouwen wordt er zo veel mogelijk ingezet op hergebruik van de materialen, al dan niet op eigen terrein.

De grote hoeveelheid geprofileerde, metalen panelen zullen toegepast worden als voornaamste gevelmateriaal, verticaal geplaatst, opnieuw te schilderen in Loofgroen (RAL 6002) of dergelijke. De dakrand, de buitenplafonds en de delen boven de gevelopeningen worden uitgevoerd in nieuwe houten, horizontaal geplaatste gevelplanken. Hout is aanwezig in de huidige bebouwing en komt veelvuldig voor in de onmiddellijke omgeving. De ramen en deuren zijn voorzien in PVC in geelgrijs, een kleur die mooi aansluit bij de houten gevelplanken. Deze gekozen kleuren komen voort uit de traditie en herkenbaarheid van de lokalen van scouts “De Reigers”. 

De scheimuren zijn opgetrokken in een neutrale, gladde, grijze betonsteen.  Zoals hoger reeds aangehaald wordt het nieuwe gebouw grotendeels tot tegen de perceelsgrens opgericht. Op de plaatsen waar dit niet het geval is worden de bestaande erfscheidingen ofwel behouden ofwel wordt een draadafsluiting voorzien. Ter hoogte van de perceelsgrens met de links aanpalende in de Putsebaan blijft de draadafsluiting en de afsluiting in betonpanelen, beide met een hoogte van 2 meter, behouden. Ter hoogte van de achterste perceelgrens, aansluitend aan de tuin van de woning in de Brazilianenstraat 6, wordt een nieuwe draadafsluiting voorzien, met een hoogte van maximaal 2,6 meter ten opzichte van de laagste pas (-1.00 meter). Op de rechter perceelsgrens wordt geen afsluiting voorzien. Hier loopt het bos, aanwezig op het perceel van de aanvraag naadloos over in het bos op het rechts aanpalende perceel en eindigt tegen het talud van de autosnelweg A12.

 

Bodemreliëf

Om de gebouwen zo laag mogelijk te houden wordt het terrein gedeeltelijk verlaagd. Het huidige centrale speelplein ligt nu al een stuk lager. Het laagste punt zal als referentie gelden om de nieuwe pas te bepalen en het terrein lichtjes aan te passen. Deze binnenpas is nagenoeg gelijk met die van de achterburen.

Deze aanpassingen kunnen gunstig beoordeeld worden

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Door het lager gelegen terrein, door de samenstelling van het dakpakket, door de overstekende daken ten opzichte van de lokalen en door de uiterste locatie van het polyvalent lokaal zal de akoestische hinder voor de omgeving tot een minimum herleid zijn.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

De plannen betreffen het herbouwen van een bestaande, vergund geachte toestand, zonder het wijzigen van de functie.

Om de bestaande toestand te verbeteren worden op het terrein een onverharde zone voorzien van 125m², en waar voldoende ruimte aanwezig is voor het occasioneel parkeren van 10 auto’s. Deze parkeerplaatsen, ook te gebruiken als kiss&ride-zone zijn bereikbaar via een zandpad met een breedte van +/- 3,6 meter. De parkeerzone zelf zal slechts sporadisch betreden worden. De groei van het gras zal niet belemmerd worden waardoor het groene karakter behouden blijft.

Aan de linkerzijde van het perceel worden eveneens 50 fietsenstalplaatsen voorzien. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode en zowel de warme als de koude keuken voorzien van een voldoende grote dakkoepel.

2. Te voldoen aan artikel 38 van de bouwcode en de platte daken als groendak aan te leggen.

3. Te voldoen aan de voorwaarde zoals geformuleerd in het advies van de dienst 'groen en begraafplaatsen. Het groepje essen aan de linkse kant staat op het plan BT als zijnde te rooien, en op het plan NT als zijnde te behouden. Dit dient in overeenstemming te worden gebracht. bijkomend zijn er onvoldoende argumenten om deze bomen te rooien. Het groepje essen dient te blijven. Bij de aanleg van het versterkt gazon dienen de nodige beschermingsmaatregelen genomen te worden”

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

18 februari 2022

Start 1e openbaar onderzoek

1 maart 2022

Einde 1e openbaar onderzoek

30 maart 2022

Beslissing toepassing administratieve lus

12 april 2022

Start laatste openbaar onderzoek

21 april 2022

Einde laatste openbaar onderzoek

22 april 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

3 juni 2022

Verslag GOA

2 juni 2022

naam GOA

Brenda Dierckx

 

Administratieve lus

Op de aanvraag werd een administratieve lus toegepast, omwille van de volgende reden(en):

 

de gele affiche heeft niet aangeplakt gedurende de volledige periode van het openbaar onderzoek

 

De stappen in de procedure die verkeerd gelopen zijn werden opnieuw uitgevoerd om te voorkomen dat de eindbeslissing over de aanvraag vernietigd wordt omwille van de vastgestelde procedurefout(en).

 

Tijdens het tweede openbaar onderzoek werd vastgesteld dat dit openbaar onderzoek onterecht werd opgestart. De gele affiche werd correct aangeplakt op 26 februari 2022.

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

1 maart 2022

30 maart 2022

1

0

0

0

21 april 2022

22 april 2022*

0

0

0

0

* Het openbaar onderzoek was korter dan de normale 30 dagen omdat het vroegtijdig is stopgezet.

 

Bespreking van de bezwaren

Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.

 

Tijdens de periode van beide openbare onderzoeken werd 1 bezwaarschrift ingediend handelend over volgende aspecten:

Bezwaarindiener is bezorgd dat de lokalen verhuurd zullen worden aan derden voor het organiseren van feesten, wat gepaard zal gaan met overlast. Overlast naar geluid maar ook naar afval dat achtergelaten zal worden. Bezwaarindiener stelt voor om zeker al extra geluidsisolatie te voorzien om de geluidshinder te beperken.

Het plaatsen van geluidsisolatie kan inderdaad de geluidsoverlast naar en aanpalende beperken. Echter, het nieuwe gebouw in voorliggende aanvraag grenst aan de achtertuinen van de omwonenden en sluit daarmee niet direct aan bij verblijfsruimtes, waardoor het aanbrengen van geluidsisolatie weinig tot geen impact zal hebben naar de geluidsoverlast naar deze aanpalenden.

Het bezwaar is ongegrond

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Te voldoen aan artikel 24 van de bouwcode en zowel de warme als de koude keuken voorzien van een voldoende grote dakkoepel.

2. Te voldoen aan artikel 38 van de bouwcode en de platte daken als groendak aan te leggen.

3. Te voldoen aan de voorwaarde zoals geformuleerd in het advies van de dienst 'groen en begraafplaatsen. Het groepje essen aan de linkse kant staat op het plan BT als zijnde te rooien, en op het plan NT als zijnde te behouden. Dit dient in overeenstemming te worden gebracht. bijkomend zijn er onvoldoende argumenten om deze bomen te rooien. Het groepje essen dient te blijven. Bij de aanleg van het versterkt gazon dienen de nodige beschermingsmaatregelen genomen te worden”

4. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.