Terug
Gepubliceerd op 12/05/2022

2022_VB_00103 - OCMW patrimonium. Sociale Dienstverlening. Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne - Appartementsgebouw met zes appartementen. Renovatie. Maatregel van ambtswege - Goedkeuring

Vast Bureau
vr 22/04/2022 - 10:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Nabilla Ait Daoud, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_VB_00103 - OCMW patrimonium. Sociale Dienstverlening. Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne - Appartementsgebouw met zes appartementen. Renovatie. Maatregel van ambtswege - Goedkeuring 2022_VB_00103 - OCMW patrimonium. Sociale Dienstverlening. Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne - Appartementsgebouw met zes appartementen. Renovatie. Maatregel van ambtswege - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 28 april 2016 (jaarnummer 386) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aankoop goed van twee appartementsgebouwen, gelegen in de Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne, kadastraal gekend als Antwerpen 27e afdeling, sectie A, nummers 123/T en 123/Z/2. 

Op 1 december 2017 (jaarnummer 10248) keurde het college de stedenbouwkundige vergunning goed voor het renoveren en omvormen van twee appartementsgebouwen naar een gebouw voor crisiswonen, gelegen in de Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne. 

Op 28 juni 2018 (jaarnummer 445) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het bouwontwerp en het aangepaste projectbudget (raming werken + raming ereloon architect) goed.  

Op 28 juni 2018 (jaarnummer 445) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn goed om aan de laagst biedende en tegelijk conforme aannemer de opdracht toe te wijzen. 

Op 23 augustus 2018 (jaarnummer 9) keurde de bedrijfsdirecteur Vastgoed bestek GAC_2018_00347 voor "Renovatie van twee appartementsgebouwen gelegen in de Tweemontstraat 141-143" goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure werd uitgeschreven. De bedrijfsdirecteur Vastgoed keurde ook de gunning goed voor "Renovatie van twee appartementsgebouwen gelegen in de Tweemontstraat 141-143", op basis van bestek GAC_2018_00347, aan PIC bvba (Paintings & Industrials Coatings), Leeweg 24, 9270 Laarne, met ondernemingsnummer 0421.135.396, voor een bedrag van 791.461,62 EUR + 47.487,70 EUR (6% btw) = 838.949,32 EUR inclusief btw (bedrag inclusief opties, conform artikel III.2 van het administratief bestek GAC_2018_00347).

Op 9 oktober 2020 (jaarnummer 282) keurde het vast bureau de wijziging opdracht en correctiebestelling goed voor de renovatie van twee appartementsgebouwen gelegen in de Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne.

Op 26 februari 2021 (jaarnummer 66) keurt het vast bureau de .wijziging opdracht en correctiebestelling goed voor de renovatie van twee appartementsgebouwen gelegen in de Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne.

Stand van zaken :

  • gunningsbedrag: 791.461,62 EUR exclusief btw;
  • hiervan reeds gevorderd: 734.858,93 EUR exclusief btw;
  • verschil : 56.622,69 EUR exclusief btw;
  • borgtocht 5%: 39.580,00 euro,
  • hiervan reeds vrijgegeven bij voorlopige oplevering (50%): 19.790,00 EUR exclusief btw,
  • totaal bedrag goedgekeurde verrekeningen: 46.067,48 EUR exclusief btw;
  • hiervan reeds gevorderd: 42.730,11 EUR exclusief btw;
  • verschil: 3.337,37 EUR exclusief btw;
  • reeds gevorderd van nog goed te keuren verrekeningen bij nog te ontvangen eindafrekening: 8.175,93 EUR exclusief btw;
  • aanvangsdatum: 30 oktober 2018;
  • uitvoeringstermijn: 240 werkdagen;
  • voorziene contractuele einddatum: 29 november 2019;
  • goedgekeurde termijnverlenging: 56 werkdagen;
  • nieuwe einddatum: 2 maart 2020;
  • voorlopige oplevering: 25 januari 2022.

Argumentatie

De samenwerking met aannemer PIC Renodecor is zeer moeizaam verlopen.

  • De werken werden door de hoofdaannemer onvoldoende gecoördineerd met de onderaannemers. De hoofdaannemer werd herhaaldelijk gevraagd zijn verantwoordelijkheid op te nemen en een doeltreffende werfleiding te organiseren met dagelijkse controle van de arbeiders op de werf.
  • De uitvoering van de werken verliep zeer gebrekkig.
    1. Door de ingenieur stabiliteit werden tijdens de uitvoering serieuze tekortkomingen geconstateerd die de stabiliteit van het gebouw in gevaar brachten. De ingenieur stabiliteit diende zijn studie hieraan aan te passen.
    2. Maatvoeringen werden niet gerespecteerd met afbraakwerken en heropbouwwerken door de aannemer tot gevolg.
  • Veiligheidsvoorschriften en schriftelijke bevelen van de aanbestedende overheid en de veiligheidscoördinator werden niet nageleefd. Tot drie maal toe werd de uitvoering van de werken stopgezet totdat alle veiligheidsmaatregelen terug in orde waren gebracht.
  • Planningen werden niet nageleefd. De uitvoering verliep zeer traag en met een gebrek aan continuïteit. Herhaaldelijk werd een aangepaste planning gevraagd. Daarbij werd de volgorde van de werken niet gerespecteerd. Pleisterwerken werden uitgevoerd nog voor de dakwerken waterdicht waren uitgevoerd. Scheidingsmuren met de geburen werden niet afgeschermd met waterschade bij de geburen tot gevolg. 
  • Werken werden uitgevoerd zonder dat technische fiches en/of uitvoeringstekeningen ter goedkeuring werden voorgelegd. Aanpassingswerken dienden daardoor door de aannemer te worden uitgevoerd. 

De uitvoeringstermijn werd ruim overschreden. Uit de feiten blijkt duidelijk dat de aannemer de maximale vertragingsboete reeds verschuldigd is ( artikel 86, § 6 KB Uitvoering plafonneert de bovengrens van de vertragingsboetes op 5% van het gunningsbedrag).

De aanbestedende overheid stelde de aannemer meermaals in gebreke. Meerdere sancties waaronder algemene en bijzondere straffen in de vorm van straffen werden opgelegd.

De volgende proces-verbaal van ingebrekestelling werden aan de opdrachtnemer bezorgd:

  • 1 maart 2019: De nodige maatregelen dienen door de opdrachtnemer te worden getroffen om de veiligheid op de werf te verzekeren;
  • 20 maart 2019: De nodige stut- en andere maatregelen dienen door de opdrachtnemer te worden genomen om het verder verzakken van het gebouw tegen te gaan;
  • 3 mei 2019: De nodige maatregelen dienen door de opdrachtnemer te worden getroffen om de veiligheid op de werf te verzekeren;
  • 8 juli 2019: De nodige maatregelen dienen te door de opdrachtnemer te worden getroffen om de voortgang van de werken te garanderen. De opdrachtnemer dient een bronbemaling aan te vragen en te plaatsen. De opdrachtnemer dient een aangepaste planning te bezorgen. De opdrachtnemer dient te werf op te ruimen;
  • 28 augustus 2019: De opdrachtnemer dient de nodige maatregelen te treffen om de voortgang van de werken te hervatten en om de ernstige gebreken die gemeld zijn in de PV van 8 juli 2019 op te lossen;
  • 11 februari 2020: De opdrachtnemer dient de nodige maatregelen te treffen om de veiligheid van de werklieden te garanderen. Hij dient de stelling tegen de achtergevel te laten optrekken door werklieden die daarvoor de juiste opleiding hebben gekregen en de stelling te  laten keuren. De opdrachtnemer dient de werf op te ruimen;
  • 27 februari 2020: De opdrachtnemer dient de nodige maatregelen te nemen waarin hij in de PV van 11 februari 2020 wordt verzocht. Hij dient de stelling te laten keuren alvorens ze te betreden. Hij dient de werf op te ruimen;
  • 2 april 2021: De opdrachtnemer dient de nodige maatregelen te nemen om de voortgang van de werken te hervatten. De uitvoeringstermijn is sinds meer dan een jaar overschreden;
  • 14 september 2021: De opdrachtnemer dient de nodige maatregelen te nemen om de werkzaamheden te vervolledigen en af te werken. De uitvoering van de werken werd in feite sinds de voorrondgang van 8 juli 2021 onderbroken zonder toestemming van de aanbestedende overheid. De punten vermeld op de niet-uitputtende lijst met opmerkingen en bijhorende foto’s en plannen dienen te worden opgelost;
  • 10 februari 2022: De opdrachtnemer dient de restpunten welke werden vastgesteld tijdens de rondgang van de voorlopige oplevering op 25 januari 2022 te herstellen tegen uiterlijk 25 februari 2022. Initieel diende de opdrachtnemer de restpunten op te lossen tegen 4 februari waaraan hij geen gevolg had gegeven. Hij beweert namelijk dat hij hiervoor de tijd heeft gedurende de volledige waarborgperiode vanaf de voorlopige tot de definitieve oplevering. Dit werd aan de opdrachtnemer weerlegd;
  • 15 maart 2022: De opdrachtnemer dient de restpunten welke werden vastgesteld tijdens de rondgang van de voorlopige oplevering op 25 januari 2022 te herstellen tegen uiterlijk 31 maart 2022. Hij dient het as-built dossier en de eindafrekening te bezorgen.

De appartementen dienen in gebruik te kunnen worden genomen.

Een aantal opmerkingen vermeld op de lijst deel uitmakend van de voorlopige oplevering dienen voorafgaand in orde te kunnen worden gebracht.

De opdrachtnemer heeft ten aanzien van de recente processen-verbaal van ingebrekestelling van 10 februari 2022 en 15 maart 2022 niet de nodige verweermiddelen naar voor gebracht die de aanbestedende overheid ervan kunnen overtuigen om het nodige vertrouwen te hebben dat de gebreken en tekortkomingen tijdig zullen worden hersteld en dat de restpunten zullen worden uitgevoerd. Aangezien minder ingrijpende actiemiddelen, waaronder vertragingsboetes en algemene en bijzondere straffen niet het gewenste effect hebben en de opdrachtnemer niet aanzetten (en in het verleden niet hebben aangezet) tot het zich in regel stellen, ziet de aanbestedende overheid zich genoodzaakt om meer ingrijpende maatregelen te nemen. Het gebouw is bijna twee jaar laattijdig opgeleverd en de aanbestedende overheid kan geen verdere vertraging in de uitvoering van de werken aanvaarden. 

De opdrachtnemer vertoont geen gedrag, kwaliteit en handelen dat mag verwacht worden van een aannemer met diens erkenningsklasse. De opdrachtnemer laat de aanbestedende overheid dan ook geen andere keuze om een ambtshalve maatregel te nemen in de zin van artikel 47, § 2, 2° KB Uitvoering waarbij een deel van de niet uitgevoerde opdracht (meest dringende noodzakelijke werken om het gebouw in gebruik te kunnen nemen) in eigen beheer zal worden uitgevoerd.

De volgende werkzaamheden zullen in eigen beheer worden uitgevoerd:

  • het onder-metsen van 2 schachten op de gelijkvloerse verdieping tot op de begane grond, overeenkomstig de studie van de ingenieur stabiliteit;
  • het vastzetten van de trapleuning op de gelijkvloers;
  • het in dienst stellen van de ketels voor centrale verwarming in zes appartementen;
  • het inregelen van de ventilatieboxen in 6 appartementen;
  • het plaatsen van 4 ontbrekende verlichtingsarmaturen;
  • het roestwerend behandelen en terug afdekken met beton van zichtbare wapening in de voorgevel;
  • het plaatsen van 24 deurstoppen;
  • het verwijderen van metalen elementen aan de dorpels van de garagepoorten

              

De werken in eigen beheer zullen worden uitgevoerd door onze raamcontracten.
Het betreft zowel het leveren als het plaatsen van de materialen.
De aannemer heeft deze werken niet uitgevoerd en werd hiervoor niet vergoed.
De vrijgekomen bedragen zullen worden aangewend om de raamcontractanten te betalen.


De aannemer heeft wel nog andere werkzaamheden uitgevoerd die hem nog niet werden betaald.
De vertragingsboete is kleiner dan het totale bedrag waarop hij nog recht op heeft.
De vertragingsboete wordt op de eindafrekening in mindering gebracht.
De aannemer heeft tot 3 maanden na de voorlopige oplevering de tijd om zijn eindafrekening te bezorgen.
Wanneer hij dit niet heeft gedaan zal de aanbestedende overheid de eindafrekening zelf opmaken en bezorgen aan de aannemer.

De eindafrekening zal ter goedkeuring aan het vast bureau worden voorgelegd.



Juridische grond

Wanneer de aannemers in gebreke blijven, bij de uitvoering van de overheidsopdrachten, beschikt de aanbestedende overheid overeenkomstig het KB Uitvoering over een selectie aan ambtshalve maatregelen.

Art. 47 KB Uitvoering (Koninklijk besluit van 14 januari 20132 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten) biedt de aanbestedende overheden de keuze om:

  • de opdracht te verbreken en het geheel van de borgtocht als forfaitaire schadevergoeding te verwerven;
  • de opdracht in eigen beheer verder uit te voeren;
  • de opdracht door een derde te laten uitvoeren op kosten van de oorspronkelijke aannemer.

Deze ambtshalve maatregelen kunnen worden aangevuld met volgende bijkomende sancties:

  • expliciete uitsluiting voor deelname aan nieuwe overheidsopdrachten voor een periode van drie jaar (art. 48 KB Uitvoering);
  • een klacht bij de erkenningscommissie waardoor de aannemer zijn erkenning kan verlieze, geschorst zien of een klassenverlaging kan risceren (art. 19 wet 21 maart 1991 houdende de erkenning der aannemers).

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 84 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Beleidsdoelstellingen

4 - Harmonieuze stad
2HMS04 - Sociale zaken
2HMS0403 - De stad is regisseur van een ketenaanpak dak- en thuisloosheid en zorgt dat geen enkele Antwerpenaar op straat hoeft te slapen
2HMS040301 - Dak- en thuisloosheid
2HMS040301P08666 - 2montstr_141-143_ Renovat

Besluit

Het vast bureau beslist:

Artikel 1

Het vast bureau keurt goed dat op basis van artikel 47 KB Uitvoering een maatregel van ambtswege wordt genomen tegen PIC bvba (Paintings & Industrials Coatings), Leeweg 24 te 9270 Laarne, met ondernemingsnummer 0421.135.396, die bestaat uit het opnemen in eigen beheer van bepaalde werkzaamheden zonder verbreking van de opdracht.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.