Op 28 april 2016 (jaarnummer 386) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de aankoop goed van twee appartementsgebouwen, gelegen in de Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne, kadastraal gekend als Antwerpen 27e afdeling, sectie A, nummers 123/T en 123/Z/2.
Op 1 december 2017 (jaarnummer 10248) keurde het college de stedenbouwkundige vergunning goed voor het renoveren en omvormen van twee appartementsgebouwen naar een gebouw voor crisiswonen, gelegen in de Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne.
Op 28 juni 2018 (jaarnummer 445) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het bouwontwerp en het aangepaste projectbudget (raming werken + raming ereloon architect) goed.
Op 28 juni 2018 (jaarnummer 445) keurde de raad voor maatschappelijk welzijn goed om aan de laagst biedende en tegelijk conforme aannemer de opdracht toe te wijzen.
Op 23 augustus 2018 (jaarnummer 9) keurde de bedrijfsdirecteur Vastgoed bestek GAC_2018_00347 voor "Renovatie van twee appartementsgebouwen gelegen in de Tweemontstraat 141-143" goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure werd uitgeschreven. De bedrijfsdirecteur Vastgoed keurde ook de gunning goed voor "Renovatie van twee appartementsgebouwen gelegen in de Tweemontstraat 141-143", op basis van bestek GAC_2018_00347, aan PIC bvba (Paintings & Industrials Coatings), Leeweg 24, 9270 Laarne, met ondernemingsnummer 0421.135.396, voor een bedrag van 791.461,62 EUR + 47.487,70 EUR (6% btw) = 838.949,32 EUR inclusief btw (bedrag inclusief opties, conform artikel III.2 van het administratief bestek GAC_2018_00347).
Op 9 oktober 2020 (jaarnummer 282) keurde het vast bureau de wijziging opdracht en correctiebestelling goed voor de renovatie van twee appartementsgebouwen gelegen in de Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne.
Op 26 februari 2021 (jaarnummer 66) keurt het vast bureau de .wijziging opdracht en correctiebestelling goed voor de renovatie van twee appartementsgebouwen gelegen in de Tweemontstraat 141-143, 2100 Deurne.
Stand van zaken :
De samenwerking met aannemer PIC Renodecor is zeer moeizaam verlopen.
De uitvoeringstermijn werd ruim overschreden. Uit de feiten blijkt duidelijk dat de aannemer de maximale vertragingsboete reeds verschuldigd is ( artikel 86, § 6 KB Uitvoering plafonneert de bovengrens van de vertragingsboetes op 5% van het gunningsbedrag).
De aanbestedende overheid stelde de aannemer meermaals in gebreke. Meerdere sancties waaronder algemene en bijzondere straffen in de vorm van straffen werden opgelegd.
De volgende proces-verbaal van ingebrekestelling werden aan de opdrachtnemer bezorgd:
De appartementen dienen in gebruik te kunnen worden genomen.
Een aantal opmerkingen vermeld op de lijst deel uitmakend van de voorlopige oplevering dienen voorafgaand in orde te kunnen worden gebracht.
De opdrachtnemer heeft ten aanzien van de recente processen-verbaal van ingebrekestelling van 10 februari 2022 en 15 maart 2022 niet de nodige verweermiddelen naar voor gebracht die de aanbestedende overheid ervan kunnen overtuigen om het nodige vertrouwen te hebben dat de gebreken en tekortkomingen tijdig zullen worden hersteld en dat de restpunten zullen worden uitgevoerd. Aangezien minder ingrijpende actiemiddelen, waaronder vertragingsboetes en algemene en bijzondere straffen niet het gewenste effect hebben en de opdrachtnemer niet aanzetten (en in het verleden niet hebben aangezet) tot het zich in regel stellen, ziet de aanbestedende overheid zich genoodzaakt om meer ingrijpende maatregelen te nemen. Het gebouw is bijna twee jaar laattijdig opgeleverd en de aanbestedende overheid kan geen verdere vertraging in de uitvoering van de werken aanvaarden.
De opdrachtnemer vertoont geen gedrag, kwaliteit en handelen dat mag verwacht worden van een aannemer met diens erkenningsklasse. De opdrachtnemer laat de aanbestedende overheid dan ook geen andere keuze om een ambtshalve maatregel te nemen in de zin van artikel 47, § 2, 2° KB Uitvoering waarbij een deel van de niet uitgevoerde opdracht (meest dringende noodzakelijke werken om het gebouw in gebruik te kunnen nemen) in eigen beheer zal worden uitgevoerd.
De volgende werkzaamheden zullen in eigen beheer worden uitgevoerd:
De werken in eigen beheer zullen worden uitgevoerd door onze raamcontracten.
Het betreft zowel het leveren als het plaatsen van de materialen.
De aannemer heeft deze werken niet uitgevoerd en werd hiervoor niet vergoed.
De vrijgekomen bedragen zullen worden aangewend om de raamcontractanten te betalen.
De aannemer heeft wel nog andere werkzaamheden uitgevoerd die hem nog niet werden betaald.
De vertragingsboete is kleiner dan het totale bedrag waarop hij nog recht op heeft.
De vertragingsboete wordt op de eindafrekening in mindering gebracht.
De aannemer heeft tot 3 maanden na de voorlopige oplevering de tijd om zijn eindafrekening te bezorgen.
Wanneer hij dit niet heeft gedaan zal de aanbestedende overheid de eindafrekening zelf opmaken en bezorgen aan de aannemer.
De eindafrekening zal ter goedkeuring aan het vast bureau worden voorgelegd.
Wanneer de aannemers in gebreke blijven, bij de uitvoering van de overheidsopdrachten, beschikt de aanbestedende overheid overeenkomstig het KB Uitvoering over een selectie aan ambtshalve maatregelen.
Art. 47 KB Uitvoering (Koninklijk besluit van 14 januari 20132 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten) biedt de aanbestedende overheden de keuze om:
Deze ambtshalve maatregelen kunnen worden aangevuld met volgende bijkomende sancties:
Artikel 84 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Het vast bureau keurt goed dat op basis van artikel 47 KB Uitvoering een maatregel van ambtswege wordt genomen tegen PIC bvba (Paintings & Industrials Coatings), Leeweg 24 te 9270 Laarne, met ondernemingsnummer 0421.135.396, die bestaat uit het opnemen in eigen beheer van bepaalde werkzaamheden zonder verbreking van de opdracht.