Terug
Gepubliceerd op 02/05/2022

2022_CBS_03474 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03474 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2022_CBS_03474 - Districten Antwerpen en Borgerhout. Sinksenfoor - Proefopstelling. Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 18 april 2014 (jaarnummer 3439) besliste het college om vanaf 2015 de Sinksenfoor op de site Spoor Oost te organiseren, onder voorbehoud van het bereiken van een akkoord over het gebruik van de gronden.

Op 20 maart 2015 (jaarnummer 2224) keurde het college het principe goed om het betalend parkeren in de omgeving van Spoor Oost toe te passen tot 22.00 uur en op zondag.

Op 29 april 2016 (jaarnummer 3684) keurde het college de aangepaste proefopstelling goed. De zone werd lichtjes anders afgebakend.

Het college keurde op 9 juli 2021 (jaarnummer 5746) het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer goed voor "Parkeren met beperkte parkeertijd binnen de Singel en in de 20ste-eeuwse gordel" in de districten Antwerpen, Berchem, Borgerhout, Deurne, Hoboken, Merksem en Wilrijk goed.

Wegens de Corona pandemie kon de Sinksenfoor de voorbije twee jaren niet doorgaan.
Het college keurde in zitting van 7 januari 2022 (jaarnummer 157) de data voor verschillende kermissen goed. De Sinksenfoor krijgt een nieuwe editie op Spoor Oost, van zaterdag 4 juni 2022 tot en met zondag 10 juli 2022. Het blijft natuurlijk afwachten hoe het coronavirus verder evolueert.
De zone voor deze editie wordt afgebakend conform de proefopstellingen van de voorbije jaren.

Argumentatie

Op 18 april 2014 besliste het college om de Sinksenfoor vanaf 2015 op de site Spoor Oost te organiseren. Hierover werd met de foorkramers een overeenkomst bereikt. Jaarlijks trekt de Sinksenfoor ongeveer tussen de 800.000 en 1.200.000 bezoekers, met op topdagen 100.000 bezoekers per dag. Het organiseren van een dergelijk groot evenement vraagt daarom de nodige mobiliteitsmaatregelen om al deze bezoekers op een veilige en comfortabele manier naar het evenement te brengen. Daarom maakte stad Antwerpen een evenementenvervoerplan op in functie van de Sinksenfoor.

Eén van de maatregelen in dit evenementenvervoerplan is het toepassen van een flankerend parkeerbeleid in de onmiddellijke omgeving van Spoor Oost. Er worden diverse mobiliteitsmaatregelen genomen gedurende de Sinksenfoor om de verkeersoverlast rond Spoor Oost ten gevolge van de Sinksenfoor zo beperkt mogelijk te houden. Elk jaar wordt er een beschrijvende evaluatie gemaakt van deze maatregelen en voorgelegd aan het college.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en 'Mobiliteit en Parkeren Antwerpen (MPA)' stellen voor, naar analogie met de vorige edities, om voor deze editie van de Sinksenfoor, het betalend parkeren binnen de Singel voor een deel van het gebied uit te breiden tot 22.00 uur en op zondag specifiek in de zones Dam en Stuivenberg (oostelijk deel van de spoorweg boven Park Spoor Noord tot aan Schijnpoortweg) en een gedeelte in Borgerhout in zone Borgerhout Intra Muros Noord (met als Westgrens de volgende straten die nog inbegrepen zijn: Bothastraat/Drossaardstraat/Potgieterstraat/Pothoekstraat). 

De nodige afspraken werden gemaakt voor het gebruik van de parking aan de overzijde Trix.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) en MPA stellen voor om de proefopstelling goed te keuren.

Regelgeving: bevoegdheid

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer.
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling en Mobiliteit en Parkeren Antwerpen zullen de nodige signalisatie aanpassen. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Districtscollege Borgerhout, advies van 29 maart 2022 (jaarnummer 71) Gunstig onder voorwaarden

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling Sinksenfoor (zones Dam, Stuivenberg en Borgerhout Intra Muros Noord) voor de periode van zaterdag 4 juni 2022 tot en met zondag 10 juli 2022 onder volgende voorwaarden:

  • dat bezoekers van de Sinksenfoor zo veel als mogelijk wordt aangeraden om te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer te komen (duidelijke bewegwijzering);
  • dat de stad in overleg met De Lijn werk maakt van een ‘Sinksenfoor-ticket’ waarbij bezoekers korting krijgen op een attractie als ze met het openbaar vervoer naar de Sinksenfoor komen;
  • dat bezoekers van de Sinksenfoor die toch met de auto komen zo veel als mogelijk worden toe geleid naar de betaalparkings;
  • dat parkeren op de betaalparkings goedkoper is dan in de straat parkeren;
  • dat betalend parkeren wordt ingevoerd tot 24u;
  • dat er extra toezicht wordt voorzien van politie en parkeerwachters.
Districtscollege Antwerpen, advies van 14 maart 2022 (jaarnummer 135) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling voor deze editie van de Sinksenfoor (zones Dam, Stuivenberg en Borgerhout Intra Muros Noord) voor de periode van zaterdag 4 juni 2022 tot en met zondag 10 juli 2022 goed.

In de volgende straten wordt het parkeren toegelaten. De parkeertijd wordt er beperkt volgens de gebruiksmodaliteiten van de parkeerautomaten met tekst “Verplicht gebruik van maandag tot zondag van 9.00 tot 22.00 uur”.

Gebied omsloten door volgende (delen van) straten, deze straten niet inbegrepen:

IJzerlaan (tussen Spoor Noord en Slachthuislaan), Spoor Noord, Slachthuislaan en Noordersingel, Turnhoutsebaan (tussen Noordersingel en Bothastraat), Bothastraat (wel inbegrepen), Generaal de Wetstraat (wel inbegrepen), van de Poelstraat (wel inbegrepen), Examenstraat (wel inbegrepen), Borsbeekstraat (van Terlostraat tot Ranststraat), Drossaardstraat, Groeningerplein, Van Montfortstraat, Eggestraat, Pothoekstraat (tussen Eggestraat en Potgieterstraat), Pothoekstraat (van Potgieterstraat tot Schijnpoortweg (wel inbegrepen)), Schijnpoortweg (van Lange Lobroekstraat tot Slachthuislaan (wel inbegrepen)).

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • Event_Geheel_Stippellijn_2-gecomprimeerd.pdf