Terug
Gepubliceerd op 02/05/2022

2022_CBS_03478 - District Antwerpen. Van Craesbeeckstraat. Wegeniswerken. SWOU12724 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03478 - District Antwerpen. Van Craesbeeckstraat. Wegeniswerken. SWOU12724 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2022_CBS_03478 - District Antwerpen. Van Craesbeeckstraat. Wegeniswerken. SWOU12724 - Projectdefinitie en concept. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein 

29 november 2021

 

projectdefinitie en concept
goedkeuring districtscollege Antwerpen
28 maart 2022142

Het districtscollege van Antwerpen wenst te investeren in het creëren van een aangenaam klimaatbestendig woonerf dat ruimte biedt voor groen, verblijven en parkeren en tegelijkertijd de Fierensblokken visueel met elkaar verbindt.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling heeft de zone onderzocht en gekeken naar alternatieven voor de huidige inrichting. Dit is vertaald in een projectdefinitie en concept en werd voor advies aan de betrokken diensten voorgelegd.

Op 28 maart 2022 (jaarnummer 142) keurde het districtscollege de projectdefinitie en het concept voor de wegeniswerken in de Van Craesbeeckstraat, district Antwerpen, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de mobiliteitsvoorwaarden ter goedkeuring voor.

Argumentatie

De Van Craesbeeckstraat is een tweerichtingsstraat met aan beide zijden parkeren in wijk Sint-Andries. In het concept wordt de straat aangelegd als woonerf. Het noordelijke deel van de straat zal daarbij enkelrichting worden richting de Willem Lepelstraat. Het zuidelijke deel, ter hoogte van de Fierensblokken, zal eveneens enkelrichtingsverkeer worden richting de Willem Lepelstraat. Deze wijziging moet sluipverkeer tegengaan, en de algemene verkeersdruk verminderen.

Er wordt in het project ingezet op de trage weggebruiker. Een gelijkgrondse aanleg met asverschuivingen, extra groen en bomen zullen de straat een rustige aanblik geven, wat zal bijdragen aan de beleving en veiligheid in de straat. Deze groene straat zal een verlengde vormen van de bestaande tuinstraat Lange Ridderstraat, en kan zo een groene as doorheen Sint-Andries creëren. De principes van een tuinstraat worden in de mate van het mogelijke toegepast op de Van Craesbeeckstraat, rekening houdende met de aanwezige randvoorwaarden zoals het creëren van voldoende parkeergelegenheid. 

Extra aandacht wordt gegeven aan de vele kinderen, fietsers en andere passanten die deze straat gebruiken. Zo zal er ingezet worden op speelaanleidingen, schaduwplekken en voldoende fietsenstalling. Er worden ook voldoende banken geplaatst.

In de Van Craesbeeckstraat bevinden zich de Fierensblokken, welke zijn opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Momenteel worden deze gebouwen gerenoveerd. Het concept streeft ernaar om deze blokken visueel met elkaar te verbinden. 

Mobiliteitsvoorwaarden 

  • woonerf;
  • snelheidsregime 20;
  • snelheidsremmers nodig;
  • voorrang van rechts;
  • gemengd verkeer;
  • parkeren waar mogelijk;
  • enkelrichting.

Ambitie
Het creëren van een aangenaam klimaatbestendig woonerf dat ruimte biedt voor groen, verblijven en parkeren en tegelijkertijd de Fierensblokken visueel met elkaar verbindt.  

Parkeerbalans
Het concept resulteert in een parkeerbalans van 40 plaatsen in de bestaande toestand naar 29 plaatsen in de nieuwe toestand. Door het wijzigen van het statuut naar een woonerf, en zo in te zetten op het traag verkeer, kan er niet langer aan beide zijden van de straat geparkeerd worden. Binnen het woonerf wordt gewerkt met asverschuivingen, wat eveneens een effect heeft op de parkeerbalans. 

Bomenbalans
Het concept resulteert in een positieve bomenbalans. In de bestaande situatie zijn er slechts 3 bomen aanwezig. Binnen het concept wordt er ruimte voorzien voor ongeveer 18 bijkomende bomen. Het totaal zou zo op ongeveer 21 bomen moeten komen.  

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Van Craesbeeckstraat ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Van Craesbeekstraat is een lokale straat.

Het college is bevoegd voor mobiliteitsvoorwaarden.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2300/5002500000/224/2ANT011101M01891/2AN090200.

Adviezen

coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op het concept op voorwaarden dat:

  • onderzocht wordt of het aantal parkeerplaatsen nog verder gemaximaliseerd kan worden, rekening houdend met de inrichtingsprincipes en voldoende verblijfskwaliteit van het woonerf;
  • in samenspraak met SB/SR onderzocht wordt op welke manier de huisvuilophaling gereguleerd kan worden;
  • bij inplanting van de bomen en groenaanplantingen voldoende rekening wordt gehouden met de aanwezige nutsleidingen in de ondergrond. En de aanwezige ondergrondse infrastructuur in beeld wordt gebracht naar het VO;  
  • voldoende vrije doorloopruimte voor voetgangers en voldoende fietsenstalling en ruimte voor deelvervoersmodi te voorzien;
  • het ontwerp wordt afgestemd op de voortuinen van de Fierensblokken en er wordt onderzocht of een mogelijke inrichting ervan kan meegenomen worden binnen het project;
  • in overleg met SW/MOB de kruispunten verder uitgewerkt worden, rekening houdend met de benodigde bochtstralen voor hulpdiensten;
  • Onderzocht wordt of veilige en comfortabele aansluitingen op de trage wegen gerealiseerd kunnen worden;
  • De parkeervakken conform het draaiboek Openbaar Domein ingericht worden; 
  • het ontwerp voldoende skateproof wordt uitgewerkt.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0111 - Strategisch Programma: Wandelstad
2ANT011101 - Wandelstad
2ANT011101M01891 - SWOU12724 Van Craesbeeckstraat

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college neemt kennis van de projectdefinitie en het concept van 28 maart 2022 voor de wegeniswerken in de Van Craesbeeckstraat, district Antwerpen,

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220210_12724_PD_CB.pdf
  • 20220210_12724_BTNT.pdf