Terug
Gepubliceerd op 02/05/2022

2022_CBS_03310 - Omgevingsvergunning - OMV_2022020616. Conterscherp 28. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03310 - Omgevingsvergunning - OMV_2022020616. Conterscherp 28. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring 2022_CBS_03310 - Omgevingsvergunning - OMV_2022020616. Conterscherp 28. District Berendrecht - Zandvliet - Lillo - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022020616

Gegevens van de aanvrager:

de heer Jaco van den Berg met als adres Conterscherp 28 te 2040 Antwerpen

Ligging van het project:

Conterscherp 28 te 2040 Zandvliet (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 20 sectie B nr. 220T2

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

Bouwen van een achterbouw als zorgwoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

 

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

 

-          er werd geen vergunde/vergund geachte toestand teruggevonden.

 

Huidige toestand

 

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • open bebouwing bestaande uit 2 bouwlagen waarvan de tweede onder hellend dak;
  • de kroonlijsthoogte bedraagt 3,66 m en de nokhoogte 6,62 m;
  • de gevelbreedte bedraagt 10,28 m en de bouwdiepte 6,23 m;
  • aan de achtergevel bevindt zich een aanbouw:

-          op 2,35m van de linker zijgevel;

-          van 1 bouwlaag onder plat dak;

-          met een bouwdiepte van 1,8 m;

-          met een breedte van 4,4 m;

-          met een kroonlijsthoogte van 3m;

-          gevelafwerking:

  • de gevel is afgewerkt met een rode baksteen en onderaan een plint in een witgeschilderde cementering;
  • het dak is afgewerkt met rode dakpannen;
  • het pvc buitenschrijnwerk heeft een witte kleur;

-          inrichting:

  • het perceel heeft een oppervlakte van 454 m² waarvan circa 100 m² bebouwd (75 m² hoofdgebouw en 25 m² vrijstaand bijgebouw);
  • de voortuin is onverhard met uitzondering van een verhard toegangspad naar de voordeur en een autostaanplaats in grind (circa 27 m²); 
  • achteraan en rechts van de woning bevindt zich een terras en pad in betondals met een oppervlakte van circa 66 m²;
  • op circa 2,5 m achter de achtergevel van de woning bevindt zich een vrijstaande schuur van 4,24 m breedte op 6,07 m diepte.

 

Gewenste toestand

 

-          functie: eengezinswoning met ondergeschikte wooneenheid (zorgwoning);

-          bouwvolume:

  • het hoofdvolume blijft ongewijzigd met uitzondering van een wijziging van gevelopeningen in de achtergevel:

-          een raamopening wordt een doorgang naar de tuinkamer; 

-          een deur wordt toegevoegd in de achtergevel;

  • er wordt een nieuwe aanbouw opgetrokken als tuinkamer die tijdelijk ingericht zal worden als zorgwoning:

-          via een sas worden de woning en de zorgwoning met elkaar verbonden;

-          de nieuwe aanbouw wordt op de rechter perceelgrens ingepland;

-          de bouwdiepte bedraagt 9,3 m en de gevelbreedte bedraagt 5,45 m;

-          de aanbouw heeft een plat dak met een kroonlijsthoogte van 3,2 m;

-          gevelafwerking: de tuinkamer wordt afgewerkt met gevelplanken en wit, pvc buitenschrijnwerk;

-          inrichting:

  • de bestaande schuur wordt gesloopt;
  • het terras achteraan de woning wordt heraangelegd met een totale oppervlakte van 40 m² waarvan het hemelwater op natuurlijke wijze infiltreert;
  • er wordt een septische put van 2.000 liter geplaatst en een regenput van 5.000 liter die aangesloten is op een infiltratievoorziening van 1.440 liter (3,6 m²);
  • de riolering wordt gescheiden tot aan de rooilijn gebracht.

 

Inhoud van de aanvraag

 

-          slopen van de bestaande schuur;

-          bouwen van een nieuwe aanbouw die tijdelijk ingericht wordt als zorgwoning;

-          wijzigen van de verharde oppervlakte op het perceel.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

8 maart 2022

6 april 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

 

  • artikel 38 Groendaken:

het is verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m². De nieuwe aanbouw heeft een oppervlakte circa 50 m².

 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project ligt gedeeltelijk in mogelijks overstromingsgevoelig gebied, gezien de beperkte kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat er geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)


Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

 

Het perceel, volgens het gewestplan gelegen in woongebied, bevat een kleine woning met een afzonderlijk schuurtje. Het bestaande schuurtje wordt gesloopt en vervangen door een nieuw aanbouw op de rechter perceelsgrens. Binnen dit nieuwe volume worden de ruimtes tijdelijk ingericht als zorgwoning.

 

De voorgestelde functie kan in de bestemmingszone ‘woongebied’ aanvaard worden.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

 

Aan de woning zelf wordt nauwelijks geraakt. Van één bestaande raamopening wordt de doorgang naar het nieuwe volume gemaakt. Een bestaande deur in de eetkeuken wordt verwijderd en verplaatst naar de achtergevel. 

 

Achteraan de woning wordt een volume met plat dak aangebouwd, bestaande uit één bouwlaag. Het nieuwe volume volgt de rechter perceelsgrens, de tuingevel wordt opgetrokken evenwijdig aan deze perceelsgrens. Het verste punt van het nieuwe volume situeert zich op 17 m van de voorgevel. De hoogte van dit volume wordt bepaald in functie van een vereiste interne hoogte van 260 cm. Rekening houdend met het gegeven dat de scheidingsmuur 30 cm hoger dan het hoogste dakvlak moet zijn, resulteert dit in een gebouw met een kroonlijsthoogte van 3,35 m, gemeten vanaf de pas van de tuin. Het nieuwe volume is via een sas toegankelijk vanuit de bestaande woning en bevat een slaapkamer, badkamer en een zithoek.

 

Door de knik in de percelen komt het nieuwe volume in lijn te staan met de achtergevel van de rechterbuur, Conterscherp nr. 30. Het nieuwe volume is lager dan het bestaande volume van de schuur. Gelet op de oriëntatie van het nieuwe volume ten opzichte van deze rechts aanpalende, zijn de noordzijde, zal het volume geen zonlicht van deze aanpalende wegnemen. Bovendien hypothekeert de aanwezigheid van de nieuwe scheidingsmuur mogelijke uitbreidingen op dit rechts aanpalende perceel niet. Bovendien werden er geen bezwaren ingediend over deze aanvraag.

 

Het ontwerp is zodanig dat na het opheffen van de zorgsituatie de zorgwoning zonder problemen deel uit kan maken van de eengezinswoning. Het voorgestelde volume is stedenbouwkundig inpasbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

 

De nieuwe scheidingsmuur zal in deze fase hetzelfde uitzicht krijgen als de achtergevel van de rechterbuur.

De gevels van het nieuwe volume aan de tuinzijde worden bekleed met houten planken, een materiaal dat vaker voorkomt in de omgeving. Het schrijnwerk wordt uitgevoerd in wit PVC zoals de bestaande ramen.

 

De voorgestelde materialen passen zich in in de omgeving.

 

Cultuurhistorische aspecten

 

De werken werden voorafgaand aan de aanvraag voorbesproken met de stedelijke dienst Monumentenzorg. Het polderhuisje wordt bewaard. Gezien de dermate slechte bouwfysische staat van de achterliggende schuur kan een gunstig advies worden verleend voor sloop.

 

Het nieuwe volume bewaart de kenmerken van kleinschaligheid en past zich voldoende in in de context, waardoor geen onaanvaardbare afbreuk wordt gedaan aan de cultuurhistorische waarde van de omgeving. Gelet hierop, worden ook voor de aangevraagde werken gunstig advies verleend door de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

Hinderaspecten – gebruiksgenot – gezondheid – veiligheid in het algemeen

 

Voorliggende aanvraag wijkt af van artikel 38 van de bouwcode. De nieuwe aanbouw heeft een oppervlakte circa 50 m². In toepassing van voornoemd artikel 38 is het

verplicht om nieuwe daken van meldings- en vergunningsplichtige constructies aan te leggen als een groendak, indien deze daken een helling hebben van minder dan 15° en een oppervlakte hebben van ten minste 20 m².

 

Het aanleggen van een groendak op de nieuwe constructie zal als voorwaarde bij de vergunning opgelegd worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

 

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning tot een zorgwoning van tijdelijke aard. De inhoud van de aanvraag heeft geen impact op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

 

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het platte dak van de nieuwe constructie uit te voeren als groendak conform artikel 34 van de bouwcode.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

11 februari 2022

Volledig en ontvankelijk

8 maart 2022

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

7 mei 2022

Verslag GOA

19 april 2022

naam GOA

Katrine Leemans

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het platte dak van de nieuwe constructie uit te voeren als groendak conform artikel 34 van de bouwcode.

2. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.