Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021162612 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Ben Catry met als adres Drakenhoflaan 80 te 2100 Deurne (Antwerpen), BVBA COHOUSING PROJECTS met als contactadres Oktrooiplein 1 bus 201 te 9000 Gent en de heer Jan Van Hoof met als adres Drakenhoflaan 80 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Hof Nieles 70 te 2100 Deurne (Antwerpen) en toekomstige toegangsweg tussen Hof Nieles huisnr. 68 en 72, 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 31 sectie B nrs. 389D3, 389M3, 389L3, 389P3, 389T, 389A3 en 438C |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | Wijziging t.o.v. OMV_202003075: reliëfwijziging, wijziging inplanting serre en tuinhuis, aanpassing volume fietsenstallingen, aanpassing toegangsweg, aanpassing gevelafwerking |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 30/08/2021: aktename (20213346) voor het exploiteren van een bronbemaling voor het realiseren van een kelderverdieping horende bij een woonproject;
- 13/11/2020: voorwaardelijke vergunning (20201558) voor het bouwen van een cohousingproject van 2 volumes: blok A, een gebouw met 14 appartementen, 5 kamerwoningen, gemeenschappelijke leefruimtes en ondergrondse parkeerplaatsen, en blok B met 8 grondgebonden eengezinswoningen;
- 16/10/2020: vergunning (202011) voor het verkavelen van een terrein voor cohousing.
Vergunde/vergund geachte toestand
cohousingproject met 2 woonblokken (nog niet uitgevoerd) op een site van 4.700 m²:
- blok A:
- blok B:
- de toegangsweg tot het binnengebied wordt voorzien via Hof Nieles en heeft een totale breedte van 9 m en is voorzien van verharde rijbanen van minstens 4 m breedte.
- alle bestaande, te rooien bomen zijn gecompenseerd binnen het projectgebied: de bomen hebben een tussenafstand en een onderliggende vrije hoogte van 4 m;
- enkel ondergrondse parkeergelegenheid;
- gemeenschappelijke tuin, fietsenstallingen, serre en tuinhuis:
- de serre is een glazen constructie van 3 m x 7 m x H 2,5 m;
- aansluitende tuinberging in hout van 3 m x 7 m x H 2,5 m;
- fietsstalplaats Noord voor 60 plaatsen, met afmetingen van L 24 m x B 2,6 m x H 2,35 m;
- fietsstalplaats West voor 50 plaatsen, met afmetingen van L 20,3 m x B 2,6 m x H 2,35 m;
- fietsstalplaats Zuid voor 20 plaatsen, met afmetingen van L 8,3 m x B 2,6 m x H 2,35 m;
Huidige toestand
- terrein met een oppervlakte van 4.700 m²:
Gewenste toestand
identiek aan vergunning OMV_202003075 van 13/11/2020 en de daarin gestelde voorwaarden, afgezien van:
- aanpassingen aan blok A:
- aanpassingen aan blok B:
- eengezinswoning E4 met initieel 3 slaapkamers, is verminderd naar 2 slaapkamers;
- eengezinswoning E7 met initieel 2 slaapkamers, is vermeerderd naar 3 slaapkamers;
- aanpassingen aan de gemeenschappelijke tuin, fietsenstallingen, serre en tuinhuis:
- aanpassingen aan de toegangsweg via Hof Nieles:
- met een totale breedte van 9 m en bestaande uit een centrale, verharde doorgang van 5,8 m breedte;
- met aansluitend aan elke zijde een groene, onverharde, overrijdbare strook van 1,63 m en 1,43 m breedte;
- aanpassingen aan de riolering en hemelwateropvang aangezien de verharde oppervlakte wijzigt:
- het hemelwater vallend op het woongebouw, de eengezinswoningen, de fietsenstallingen en de serre met een totale dakoppervlakte van 1.490 m², wordt opgevangen in 4 regenputten van elk 15.000 l;
- deze regenputten hebben een overloop naar 3 wadi’s;
- het hemelwater vallend op de verharding wordt opgevangen in 3 wadi’s met een oppervlakte van 28 m² en een diepte tussen de 30 cm en 50 cm;
- deze wadi’s hebben een overloop naar de straatriolering;
- aan de DWA afvoer worden geen aanpassingen doorgevoerd.
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de interne indeling waaronder het aantal slaapkamers en het herontwerp van de stookruimte;
- wijzigen van de inplanting op het perceel van de gemeenschappelijke serre en tuinhuis tegen de bestaande scheidingsmuur;
- wijzigen van het beplantingsplan/inrichtingsplan/reliëfwijzigingen;
- vergroten van de oppervlakte/volume van de fietsenstallingen Noord en West;
- wijzigen van de toegangsweg via Hof Nieles;
- wijzigen van de gevelafwerking.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 22 november 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
AQUAFIN NV | 1 februari 2022 | 2 februari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 22 november 2021 | 23 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 1 februari 2022 | 25 februari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 22 november 2021 | 3 december 2021 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 22 november 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 22 november 2021 | 3 december 2021 | Gunstig |
Vlaamse Milieumaatschappij | 22 november 2021 | Geen datum ingevuld | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen | 22 november 2021 | 15 februari 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 24 november 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen | 22 november 2021 | 7 december 2021 |
Stadsbeheer/ Vastgoed/ Ontwikkeling/ Bouwprojecten | 22 november 2021 | 15 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Beheer en Operaties | 22 november 2021 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 22 november 2021 | 6 december 2021 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 22 november 2021 | 8 december 2021 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie | 22 november 2021 | 7 december 2021 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 22 november 2021 | 14 december 2021 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woonuitbreidingsgebied. De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groepswoningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promotor.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt in de verkaveling 202011, goedgekeurd op 16 oktober 2020, meer bepaald in lot(en) 1.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden op volgend punt:
- artikel 3.1.C Constructies:
de fietsenstallingen Noord en West hebben een totale diepte van 3,5 m, hetgeen afwijkt van het verkavelingsplan waar een maximale diepte van 2,6 m is toegelaten.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgend punt:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
nieuwe daken met een helling van minder dan 15° en een oppervlakte groter dan 20 m² dienen te worden voorzien van een groendak, zoals ook deze van de fietsenstallingen;
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Archeologienota: overeenkomstig artikel 5.4.1 van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013 moet aan bepaalde aanvragen een archeologienota worden toegevoegd waarvan akte werd genomen.
Van de archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 19/04/2020 met maatregelen ‘uitgesteld vooronderzoek’. Een verder vooronderzoek vond reeds plaats. Van deze archeologienota werd akte genomen door het agentschap Onroerend Erfgoed op 16/07/2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen.
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Op 13/11/2020 werd een voorwaardelijke vergunning (met dossiernummer OMV_2020030750) verleend voor een cohousingproject, gelegen in een binnengebied aan Eksterlaar te Deurne. In het project worden private zelfstandige woningen voorzien, aangevuld met collectieve groenzone en faciliteiten.
Voorliggende aanvraag betreft voornamelijk wijzigingen om aan de voorwaarden opgenomen in de laatste vergunning OMV_2020030750, te voldoen.
De voorziene functies worden niet gewijzigd, waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
Inzake volumetrie zijn er geen aanpassingen doorgevoerd aan de hoofdvolumes. De voornaamste wijzigingen worden voorzien aan de bijgebouwen om aan de voorwaarden opgenomen in de vergunning OMV_2020030750 te voldoen.
De fietsstallingen ten noorden en westen in de projectzone worden vergroot in functie van afsluitbaarheid. In OMV_2020030750 wordt immers opgelegd dat de fietsstallingen afgesloten moeten worden. Om aan deze voorwaarde te voldoen wordt de diepte van de fietsstallingen vergroot met 0,90 m, de lengte en hoogte blijven ongewijzigd. De nieuwe diepte wijkt hierdoor af van de voorschriften van de verkavelingsvergunning. Overeenkomstig artikel 4.4.1 van de VCRO kunnen na het voeren van een openbaar onderzoek afwijkingen op de voorschriften worden toegestaan. Gezien de beperkte afwijking en omdat er voldoende open ruimte op het perceel is, kan deze afwijking worden toegestaan.
De gemeenschappelijke serre en tuinhuis worden in deze aanvraag tegen de bestaande scheidingsmuur ingeplant. Het volume wijzigt niet. Dit is eveneens inpasbaar.
Visueel-vormelijke elementen
Aan de oost- en zuidgevel van het woongebouw is een staalconstructie voorzien voor de terrassen en de buitentrap. De kleur van de constructie wordt aangepast naar een neutrale kleur afgestemd op de kleur van het gevelmateriaal.
Een aantal raamopeningen in de kopgevels worden vergroot.
De gevels van het ‘Common House’ (hoek van het woongebouw waar de gemeenschappelijke interne ruimtes zijn gesitueerd) worden aangepast. Het betreft de noord-, zuid- en westgevel van het woongebouw. Hier wordt een doorlopende plint geplaatst en horizontaal metselwerkverband voorzien in plaats van verticaal.
De wijzigingen voldoen aan de gestelde voorwaarden en zijn vanuit stedenbouwkundig oogpunt inpasbaar.
Cultuurhistorische aspecten
Het projectgebied bevindt zich buiten een archeologisch vastgestelde zone. Het projectgebied is gelegen binnen een woon- en recreatiefgebied. Het projectgebied heeft een oppervlakte boven de 3.000 m² (ca. 4.935 m²) en ingreep in de bodem boven 1.000 m² (gelijk aan projectgebied). Volgens het Onroerenderfgoeddecreet van 2 juli 2013, artikel 5.4.1 is hiervoor een archeologienota verplicht.
Een archeologienota werd ingediend door Verrijckt Archeologie en Advies op 03/04/2002 (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/14493) ter aktename bij het agentschap Onroerend Erfgoed. Hiervan werd door het agentschap Onroerend Erfgoed akte genomen op 19/04/2020. Het programma van maatregelen beval een vervolgonderzoek met ingreep in de bodem in uitgesteld traject, nl. een proefsleuvenonderzoek. Hiervoor worden de gebouwen bovengronds gesloopt en de aanwezige bomen tot net boven het maaiveld gerooid.
Het onderzoek werd in uitgesteld traject uitgevoerd top 16/06/2021 door Verrijckt Archeologie en Advies. De nota werd ingediend bij het agentschap Onroerend Erfgoed (https://loket.onroerenderfgoed.be/archeologie/notas/notas/19323), die hiervan akte nam op 16/07/2021. Het programma van maatregelen gaf het terrein vrij. Er dient m.a.w. geen verplicht verder onderzoek te gebeuren.
Er is aan de voorwaarden voldaan. Het gehele gebied zal bij de toekomstige ingrepen verstoord worden waardoor deze in zijn totaliteit onderzocht werd door middel van proeflseuven. De wijzigingen in de vergunningsaanvraag hebben geen invloed op de inschatting en waardebepaling die zijn uitgewerkt in de archeologienota en nota.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Er zijn wijzigingen voorzien in meer of minder slaapkamers in bepaalde woonunits om meer wooncomfort te bieden:
- Duplex D4 had initieel 3 slaapkamers en wordt in deze aanvraag verminderd naar 2 slaapkamers.
- Eengezinswoning E4 had initieel 3 slaapkamers en wordt in deze aanvraag verminderd naar 2 slaapkamers.
- Eengezinswoning E7 had initieel 2 slaapkamers en wordt in deze aanvraag vermeerderd naar 3 slaapkamers.
De stookruimte in de kelder wordt vergroot tot circa 30 m², waardoor aan de minimale oppervlakte voldaan wordt conform artikel 37 van de bouwcode.
De fietsenstallingen worden niet voorzien van een groendak. Conform artikel 38 van de bouwcode dienen nieuwe daken met een helling van minder dan 15° en een oppervlakte groter dan 20 m² te worden voorzien van een groendak. Ook naar beeldkwaliteit en uitzicht heeft een groendak een meerwaarde naar de omgeving toe. Als voorwaarde wordt opgenomen de fietsenstallingen van een groendak te voorzien.
De gerooide bomen in de projectzone worden gecompenseerd door nieuwe kwalitatieve aanplantingen op eigen site. De reeds aangeplante bomen in de straat Hof Nieles en het parkgebied worden tijdens de werken beschermd met een hekwerk. De dienst Stadsbeheer/Groen en Begraafplaatsen verleent hier een gunstig advies voor.
Verder werden in de vergunning OMV_2020030750 voorwaarden gesteld met betrekking tot brandveiligheid, opvang van hemelwater en aansluiting van de riolering. Hiervoor is het advies ingewonnen van de brandweer en Aquafin. Beide diensten adviseren voorwaardelijk gunstig. Deze adviezen dienen stipt nageleefd te worden.
Tenslotte is de toegangsweg via Hof Nieles aangepast. De initiële toegangsweg via Hof Nieles is herontworpen conform de brandvoorzorgsmaatregelen van de vergunning OMV_202003750. Deze heeft een totale breedte van 9 m en bestaat uit een centrale, verharde doorgang van 5,8 m breedte, met aansluitend aan elke zijde een groene, onverharde, overrijdbare strook van 1,63 m en 1,43 m breedte.
Met betrekking tot de nieuwe weg is volgend advies ontvangen van de dienst Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte:
“De bouwheer zal voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07,
herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:
https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken.
Het dossier werd in de verschillende ontwerpfasen besproken met SW/Publieke ruimte, stadsontwikkeling, publieke ruimte en alle betrokken diensten. Er kan een gunstig advies worden afgeleverd.
De verbindingszone tussen Eksterlaar (Hof Nieles) en het cohousing project is vooraf besproken. SW/Publieke ruimte dient betrokken te worden bij de uitvoering en de procedure hiervan te volgen.”
Mits voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden, is de aanvraag in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De voorwaarden in het hydraulisch en technisch advies van Aquafin zijn strikt na te leven.
3. De bouwheer meldt twee weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be).
4. De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
5. De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4). De stedelijke dienst Archeologie kan de waarde steeds komen inschatten.
6. De bouwheer dient voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:
https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken. SW/Publieke ruimte dient betrokken te worden bij de uitvoering en de procedure hiervan te volgen.
7. De fietsenstallingen zijn van een groendak te voorzien, conform artikel 38 van de bouwcode.
8. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 24 oktober 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 22 november 2021 |
Start 1e openbaar onderzoek | 1 december 2021 |
Einde 1e openbaar onderzoek | 30 december 2021 |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 31 januari 2022 |
Start laatste openbaar onderzoek | 10 februari 2022 |
Einde laatste openbaar onderzoek | 11 maart 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 6 mei 2022 |
Verslag GOA | 14 april 2022 |
naam GOA | Katrine Leemans |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
De aanvaarde wijzigingen zijn zodanig dat er een nieuw openbaar onderzoek werd gehouden en eventuele adviezen opnieuw werden gevraagd.
De aanvraag werd onderworpen aan 2 openbare onderzoeken.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
1 december 2021 | 30 december 2021 | 1 | 0 | 0 | 0 |
10 februari 2022 | 11 maart 2022 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Bezwaren uit vorige openbare onderzoeken over de aanvraag, die nog relevant zijn, worden hier ook besproken.
1. Open ruimte: Door het vergroten van de fietsenstallingen zal de totale verharde oppervlakte toenemen. De fietsenstalling wordt nu opgevat alsof alle te stallen fietsen bakfietsen zijn.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De fietsstallingen ten noorden en westen in de projectzone worden vergroot in functie van afsluitbaarheid, wat in de vorige vergunning OMV_2020030750 werd opgelegd. Om aan deze voorwaarde te voldoen en er voldoende ruimte beschikbaar is achter de fietsstalplaatsen wordt de diepte van de fietsstallingen vergroot met 0,90 m. De beperkte uitbreiding van de fietsstallingen is niet van die aard dat er onvoldoende onverharde open ruimte in de projectzone overblijft.
2. Toegangsweg: De toegangsweg via Hof Nieles telt twee baanvakken, wat overbodig is. De breedte van de straat kan beperkt worden, waardoor meer ruimte beschikbaar is voor groenaanleg. In geval de brandweer hier niet door kan, zouden de bluswerken vanuit de Hof Nieles zelf kunnen gebeuren, dat op slechts 20 m afstand is van de gebouwen.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
In de projectzone wordt een nieuwe ontsluiting voorzien. Deze wordt door de aanvrager ingericht zoals besproken met de stedelijke dienst Openbaar Domein en wordt afgestaan aan de Stad Antwerpen. De inrichting moet daarbij voldoen aan de voorwaarden van de brandweer en tijdens de procedure werd een voorwaardelijk gunstig advies verleend door de dienst Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte.
3. Veiligheid: De toegangsweg wordt te dicht bij de twee zijdelingse voet- en fietspaden gelegd. Nu ligt er een veel te brede ontsluitingsweg voor, met als gevolg dat er toch nog veel te dicht langs de zijdelingse voet- en fietspaden zal gereden worden.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de lokale verkeerspolitie. Vanuit veiligheidsoogpunt is er geen bezwaar op voorliggend project.
4. Hemelwater: Het regenwater zou niet plaatselijk kunnen infiltreren in de bodem: de verderaf gelegen wadi's brengen het regenwater niet in de grond waar het valt/nodig is nl. de beplanting in de naastgelegen tuinen. Infiltratie kan hier perfect zonder hinder door bv. gebruik te maken van een infiltratiekoffer, genoegzaam bekend bij waterbeheerders.
Beoordeling:
Het bezwaar is ongegrond.
In de projectzone wordt infiltratie op eigen perceel voorzien in de vorm van wadi’s. De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan Aquafin. Deze dienst heeft voor de opvang en infiltratie van hemelwater een gunstig advies verleend.
5. Groendak: De fietsenstallingen zijn niet met een groendak uitgevoerd, waardoor er impact is op het zicht van de aangrenzende percelen.
Beoordeling:
Het bezwaar is gegrond.
Conform artikel 38 van de bouwcode dienen nieuwe daken met een helling van minder dan 15° en een oppervlakte groter dan 20 m² te worden voorzien van een groendak. Ook naar beeldkwaliteit en uitzicht heeft een groendak een meerwaarde naar de omgeving toe. Als voorwaarde wordt opgenomen de fietsenstalling van een groendak te voorzien.
Het college sluit zich integraal aan bij:
- de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;
- het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De voorwaarden in het hydraulisch en technisch advies van Aquafin zijn strikt na te leven.
3. De bouwheer meldt twee weken voor aanvang de start van de werken aan de stedelijke dienst Archeologie (archeologie@stad.antwerpen.be).
4. De bouwheer laat werfcontroles toe door stadsarcheologen.
5. De bouwheer is verplicht om eventuele vondsten waarvan hij redelijkerwijs vermoedt dat ze archeologisch relevant zijn, deze te melden onder de vondstmeldingsplicht (Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, artikel 5.1.4). De stedelijke dienst Archeologie kan de waarde steeds komen inschatten.
6. De bouwheer dient voor de werken contact opnemen met Stadsontwikkeling – Dienst Beheer & Onderhoud, Postadres aangetekende zending: Grote Markt 1, 2000 Antwerpen, tel. 03 338 84 07, herstellingopenbareruimte@antwerpen.be, betreffende opmaak plaatsbeschrijving en herstellingen openbaar domein na afloop van de bouwwerken. Meer informatie vindt u op:
https://www.antwerpen.be/nl/info/52d5052439d8a6ec798b4a7e/schade-aan-openbaar-domein-of-aanpassing-na-werken. SW/Publieke ruimte dient betrokken te worden bij de uitvoering en de procedure hiervan te volgen.
7. De fietsenstallingen zijn van een groendak te voorzien, conform artikel 38 van de bouwcode.
8. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.