Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021193352 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Natasja Blokland met als adres Kerkstraat 75 bus 3 te 2060 Antwerpen en de heer Steven Renders met als adres Kerkstraat 75 bus 3 te 2060 Antwerpen |
Ligging van het project: | Kerkstraat 75 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 5 sectie E nr. 651G |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van een dakterras en plaatsen van een extra dakterras op een mansardedak |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 15/06/2021: proces-verbaal (11002_2021_14247_VPV) voor het plaatsen van een dakterras;
- 10/11/2004: aktename milieuvergunning klasse 3 (2004516) voor een eetcafé;
- 22/04/1938: toelating (18#10000) voor gevel- en binnenveranderingen.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- functie: meergezinswoning met 2 wooneenheden op gelijkvloerse recazaak;
- gevelafwerking:
- inrichting:
Gewenste toestand
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- voorzien van een dakterras op de derde verdieping en op het mansardedak;
- plaatsen van een buitentrap tegen de linker perceelgrens om de terrassen te verbinden;
- maken van nieuwe gevelopeningen in de achtergevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 25 januari 2022 | 28 februari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 25 januari 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 24 januari 2022 | 7 februari 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 24 januari 2022 | 1 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 24 januari 2022 | 18 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning | 24 januari 2022 | 7 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: overdruk - handel en reca - (hr), zone recht van voorkoop - algemene voorschriften en artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060 op volgend punt:
- artikel 1.3 Harmonieregel en referentiebeeld:
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid, Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen en Visueel-vormelijke elementen
Gelet op de kenmerkende bebouwing en de hoger opgaande scheimuren aan weerszijden van het perceel zijn terrassen op beide voorziene lagen aanvaardbaar op voorwaarde dat deze de privacy van de aanpalende percelen respecteren en dat het hoogste terras niet zichtbaar is vanop de publieke ruimte gelet op zijn ligging op een klassiek mansardedak.
Met deze laatste voorwaarde is een afwijking op het eerste punt van artikel 1.3 van het ruimtelijk uitvoeringsplan aanvaardbaar.
In functie van privacy zal het terras aan de achterzijde op 2m van de kroonlijst beperkt worden, gelet op de ligging van de gebouwen op de aanpalende percelen, en in functie van zichtbaarheid zal het terras aan de voorzijde op 4m van de kroonlijst beperkt worden, gelet op de breedte van het publieke domein (meer dan circa 2x de standaardbreedte).
Op basis van de toegevoegde foto’s is duidelijk zichtbaar dat de nieuwe trap geen rekening houdt met de schouwen.
In functie hiervan en in functie van de privacy van de aanpalende percelen zal worden opgelegd de trap niet te voorzien tegen de scheidingsmuur aan de linkerzijde, maar aan de rechterzijde.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
3. Het dakterras op de derde verdieping op minstens 2 m van de dakrand te voorzien, waarbij het overige dak moet worden voorzien als klimaat robuust groendak.
4. Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze in functie van de terrassen, rekeninghoudend met de voorwaarden, worden uitgesloten van vergunning.
5. Het dakterras op de vierde verdieping op minstens 4 m van de dakrand te voorzien, waarbij het overige dak moet worden voorzien als klimaat robuust groendak.
6. De nieuwe trap niet te voorzien tegen de scheidingsmuur aan de linkerzijde, maar aan de rechterzijde.
Standpunt college
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar. De omgevingsambtenaar adviseert om onder meer volgende voorwaarden op te leggen:
Gelet op de hiernavolgende argumentatie acht het college het niet nodig deze voorwaarden te weerhouden.
De voorwaarde om het dakterras op de derde verdieping op minstens 2 meter van de dakrand te voorzien wordt geadviseerd in functie van de privacy. Evenwel stelt het college vast dat het dakterras op voldoende afstand gelegen is van de achterste perceelsgrens. Aan de rechterzijde reikt het terras minder diep dan de aanwezige scheidingsmuur. Het voorziene extensief groendak zorgt verder voor voldoende afstand tot de dakrand. De aanvraag lijkt dan ook in overeenstemming met de bepalingen van het burgerlijk wetboek inzake lichten en zichten, waardoor in alle redelijkheid geoordeeld kan worden dat de aanvraag geen onaanvaardbare hinder genereert naar omliggende percelen.
Inzake het dakterras en de balustrade op de vierde verdieping stelt het college op basis van de snede nieuwe toestand vast dat de balustrade ruim binnen de hoek van 45° ten opzichte van de voorgevel blijft en dat ook de ruime maat van het openbare domein aan de voorzijde van het pand in rekening gebracht werd. De balustrade blijft binnen de hoek van 26°, gemeten vanaf de overzijde van het plein en zoals aangegeven op de snede. Het terras en de balustrade houden daarmee voldoende afstand tot de voorgevellijn om geen onaanvaardbare visuele hinder te creëren ten opzichte van dat openbare domein.
Wat betreft de positionering van de trap werd contact opgenomen met de architect. Die bevestigt dat wel degelijk rekening werd gehouden met de schouwen (rookkanalen), maar dat deze niet langer in gebruik zijn en dus verwijderd worden. Er is dus geen aanleiding om de trap te moeten voorzien aan de rechterzijde van het terras.
Omwille van deze redenen echt het college het niet noodzakelijk deze voorwaarden op te nemen in het besluit.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 22 december 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 24 januari 2022 |
Start openbaar onderzoek | 2 februari 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 3 maart 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 5 mei 2022 |
Verslag GOA | 7 april 2022 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
2 februari 2022 | 3 maart 2022 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Bespreking van de bezwaren
Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ingediend, die zich als volgt laat samenvatten:
Lucht-, licht- en geluidshinder: de terrassen die uitgeven op het open binnengebied bevinden zich op 10 m van de achterliggende woning en hoger dan de omliggende gebouwen waardoor er risico is voor lucht-, licht- en geluidspollutie.
Luchtpollutie kan ontstaan door het gebruik van een vuurkorf en de barbecue.
Eventuele nieuwe lichtbronnen op de twee dakterrassen kunnen lichtpollutie veroorzaken, hetgeen natuurlijke habitats en de nachtrust van omwonenden verstoort. In de Klappeistraat werd ingezet op slimme nachtverlichting – een inspanning die hierdoor te niet gedaan wordt.
Doordat de terrassen aan een open ruimte grenzen, zich op hoogte bevinden en op relatief korte afstand liggen van de omliggende bebouwing, zal geluid dat vanop de nieuwe terrassen geproduceerd wordt niet gehinderd worden en vrijspel krijgen in de lucht. Er dient voorkomen te worden dat de grenzen van normaal geluid overschreden worden waardoor er burenhinder zou ontstaan.
Beoordeling:
Dit bezwaar betreft overwegend hypothetische en burgerrechterlijke kwesties. Bijgevolg kunnen deze opmerkingen niet mee in afweging worden genomen bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project.
Het bezwaar is ongegrond.
Het college sluit zich integraal aan bij:
Het college sluit zich gedeeltelijk aan bij:
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
3. Alle handelingen, werken en wijzigingen buiten deze in functie van de terrassen, rekeninghoudend met de voorwaarden, worden uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.