Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022016942 |
Gegevens van de aanvrager: | BV MARQA met als adres Canadalaan 109 te 2030 Antwerpen en de heer Veysi Demir met als adres Eugeen De Bocklaan 4 te 2900 Schoten |
Gegevens van de exploitant: | BV MARQA (0728912735) met als adres Canadalaan 109 te 2030 Antwerpen |
Ligging van het project: | Canadalaan 109-113, Noorderlaan 103 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 2183Y |
waarvan: |
|
- 20220204-0093 | afdeling 7 sectie G nr. 2183Y (BA_2168_Canadalaan 109 functiewijziging feestzaal) |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen, Exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van structurele wijzigingen en voorgevels, het samenvoegen van een woongelegenheid naar een kantoor, een functiewijziging van een polyvalente zaal naar een feestzaal en de exploitatie van de feestzaal |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 09/04/1992: vergunning (199217647) voor omvormen zaal tot burelen (opsplitsen inkomzone met aangrenzende functie);
- 15/10/1981: vergunning (1981614) voor aanpassen zijgevel op binnenkoer - 4.9.1981;
- 26/11/1954: toelating (Felixarchief inventarisnummer 18#31012) voor “Parochiaal gebouw oprichten”.
Vergunde/vergund geachte toestand
- functie:
- gevelafwerking:
Huidige toestand
- vaststelling van (ID: 122126) “Sociale woonwijk Luchtbal” als bouwkundig erfgoed;
- vaststelling van (ID: 201245) “Parochiekerk Onze-Lieve-Vrouw Boodschap” als bouwkundig erfgoed.
- functie conform vergunde toestand, uitgezonderd van:
- gevelafwerking idem vergunde toestand uitgezonderd:
Gewenste toestand
- functie:
- gevelafwerking idem vergunde toestand uitgezonderd:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie van een polyvalente zaal (gemeenschapsvoorziening) en wonen naar dagrecreatie (feestzaal en bijhorende kantoren);
- interne constructieve wijzigingen;
- wijzigen van de voorgevels gericht naar de Canadalaan en Noorderlaan.
Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Inhoud van de aanvraag
De aanvraag betreft de exploitatie van een nieuwe feestzaal.
Aangevraagde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Gevraagd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 1.035 m³/jaar |
32.1.1° | feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min. | 95 dB(A) LAeq,15min |
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen Vergunningen | 9 maart 2022 | 1 april 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV | 9 maart 2022 | 1 april 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 9 maart 2022 | 30 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 9 maart 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 9 maart 2022 | 11 maart 2022 | Geen bezwaar |
Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen | 9 maart 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Water-link | 9 maart 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 9 maart 2022 | 14 maart 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 9 maart 2022 | 29 maart 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Visit Antwerpen | 9 maart 2022 | 20 april 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 9 maart 2022 | 21 maart 2022 |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 9 maart 2022 | 2 april 2022 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 9 maart 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijn: art. 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Art. 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag is functioneel inpasbaar in de omgeving. Het betreft een interne verbouwing met functiewijziging van een polyvalente zaal zonder winstoogmerk (gemeenschapsvoorzieningen) naar een private feestzaal waarbij de gebruiker voorziet in eigen drank en/of eten (dagrecreatie). Hoewel de beoogde activiteiten onder een andere functiecategorie vallen dan de vergunde, blijft de ruimtelijke impact dezelfde. De aanvraag omvat een woonondersteunende activiteit en is verenigbaar met het woongebied van de wijk Luchtbal.
De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing. Zij hebben geen bezwaar tegen de functiewijziging. Er wordt enkel gewezen op het feit dat voor de activiteit waarschijnlijk een horecavergunning vereist zal zijn. De exploitant dient dit na te gaan en indien nodig in orde te brengen.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
De schaal en het ruimtegebruik van de aanvraag zijn verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Het bestaande vergunde volume blijft behouden.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag bevat geen nieuwe werken aan de buitenzijde van het gebouw.
Er wordt vastgesteld dat het oorspronkelijk schrijnwerk in lichtkleurig ijzerwerk werd vervangen door schrijnwerk in witte PVC. De aanvraag wordt gesitueerd in een wijk die vastgesteld is op de inventaris onroerend erfgoed als het bouwkundig geheel ‘Sociale woonwijk Luchtbal’. Gezien de erfgoedwaarde van de omgeving, is de vervanging van dit schrijnwerk in strijd met artikel 5 van de bouwcode. De aanvraag werd ter advies voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg. Zij geven voorwaardelijk gunstig advies: “Geen bezwaar tegen de geplande functiewijziging en de hiermee gepaard gaande beperkte ingreep, zijnde het plaatsen van een open keuken. Deze ingreep doet geen afbreuk aan de erfgoedwaarde.
Om de beeldwaarde van het complex te versterken is het wenselijk om het schrijnwerk in de buitengevels op termijn opnieuw te vervangen naar oorspronkelijk model (materiaal, profilering, detaillering). Het onvergunde pvc-schrijnwerk moet bijgevolg uitgesloten worden van vergunning. Wanneer deze werken zullen uitgevoerd worden, moet het dossier voorbesproken worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg.”
Het advies wordt bijgetreden. Het schrijnwerk wordt uitgesloten uit vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De aanvraag betreft de functiewijziging van een polyvalente zaal naar dagrecreatie/feestzaal. Er worden enkel interne verbouwingen gedaan. De werking van de zaal wijzigt niet, en zal blijven gebruikt worden als polyvalente zaal. Onder deze bestemming is dit gedeelte van het gebouw in de praktijk steeds gebruikt als café en speel- en feestzaal. De werkelijke parkeerbehoefte is 0.
|
De plannen voorzien in 34 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. De bestaande parking met 34 plaatsen blijft behouden.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 34. Dit aantal is toereikend.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
Er zijn geen ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Ontsluiting/bereikbaarheid
De parking wordt ontsloten naar Canadalaan.
Fietsvoorzieningen
De bestaande 18 fietsenstallingen blijven behouden.
Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu
De ingedeelde inrichtingen of activiteiten zijn louter in de derde klasse ingedeeld. De zaal maakt deel uit van het pariochaal centrum en wordt de facto al jaren uitgebaat als café/feestzaal. Het gebouw wordt gevat tussen twee hogere gebouwen die eveneens deel uitmaken van het complex. De zaal heeft geen gemene muren met woningen. Wanneer de exploitant het maximumgeluidsniveau respecteert wordt geen geluidshinder verwacht.
Er wordt voldaan aan artikel 5.4.3, §3 van het DABM betreffende verbods- en afstandsregels.
De gemelde exploitatie is meldingsplichtig en niet verboden.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Het wit pvc schrijnwerk wordt uitgesloten uit vergunning en geschrapt uit de legende (BA_2168_I_N_01_legende nieuw_ROOD).
Advies over de ingedeelde inrichtingen of activiteiten
Mits voldaan wordt aan de algemene en sectorale voorwaarden, wordt vanuit milieutechnisch oogpunt positief advies gegeven de omgevingsvergunning te verlenen.
Geadviseerde rubrieken
Rubriek | Omschrijving | Geadviseerd voor |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 1.035 m³/jaar |
32.1.1° | feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min; | 95 dB(A) LAeq,15min |
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 7 februari 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 9 maart 2022 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 7 mei 2022 |
Verslag GOA | 22 april 2022 |
naam GOA | Bieke Geypens en Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Het wit pvc schrijnwerk wordt uitgesloten uit vergunning en geschrapt uit de legende (BA_2168_I_N_01_legende nieuw_ROOD).
Brandweervoorwaarden
De brandweervoorwaarden uit het verslag met referentie BW/DDC/2022/G.00301.A3.0004 zijn van toepassing.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.
De vergunning omvat thans volgende rubriek(en):
Rubriek | Omschrijving | Gecoördineerd |
3.2.2°a) | het lozen van meer dan 600 m³/jaar huishoudelijk afvalwater, niet afkomstig van woongelegenheden, wanneer het lozingspunt gelegen is in een centraal gebied en/of een collectief geoptimaliseerd en individueel te optimaliseren buitengebied en/of buiten het zoneringsplan; | 1.035 m³/jaar |
32.1.1° | feestzalen en andere publiek toegankelijke lokalen waar muziek geproduceerd wordt met een geluidsniveau van hoger dan 85 dB(A) LAeq,15min en lager of gelijk aan 95 dB(A) LAeq,15min. | 95 dB(A) LAeq,15min |
Het college beslist dat de omgevingsvergunning geldig is voor onbepaalde duur.