Terug
Gepubliceerd op 20/05/2022

2022_CBS_03232 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Rijnkaai. District Antwerpen. Herstelprocedure - Voorlopige Vaststelling - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03232 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Rijnkaai. District Antwerpen. Herstelprocedure - Voorlopige Vaststelling - Goedkeuring 2022_CBS_03232 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Rijnkaai. District Antwerpen. Herstelprocedure - Voorlopige Vaststelling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Realisatie Sigmakering en Masterplan Scheldekaaien

In 2005 keurde de Vlaamse regering het geactualiseerde Sigmaplan goed, waarin bepaald wordt dat de waterkering ter hoogte van Antwerpen van 8,35 meter TAW (Tweede Algemene Waterpassing) tot 9,25 meter TAW wordt opgehoogd om de stad in de toekomst te blijven beschermen tegen overstromingen. Op 9 juli 2010 (jaarnummer 8556) keurde het college het Masterplan Scheldekaaien goed als het richtinggevend document voor alle uitvoeringsprojecten bij de heraanleg van de Scheldekaaien.

Kaaivlakte Rijnkaai

De kaaivlakte langs de Rijnkaai is net als de volledige Scheldekaaien in eigendom van het Vlaamse Gewest. Het Vlaamse Gewest kende in 1997 aan de stad Antwerpen een concessie toe op de Scheldekaaien voor een periode van 100 jaar.

Op de kaaivlakte aan de Rijnkaai zijn concessies gesloten met private concessiehouders voor Hangar 26/27 en Kaai 29 (Waagnatie). Er werd een terbeschikkingstellingsovereenkomst afgesloten met het Gemeentelijk Autonoom Parkeerbedrijf Antwerpen (nu : Mobiliteit en Parkeren Antwerpen) voor de inrichting van Kaai 28 als publieke parking en locatie voor evenementen en manifestaties.

RUP Rijnkaai

Op 17 december 2018 (jaarnummer 733) werd het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Rijnkaai definitief vastgesteld door de gemeenteraad van de stad Antwerpen.

Met het RUP Rijnkaai werd de ruimtelijke ontwikkelingsvisie voor kaaivlakte aan de Rijnkaai uit het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA), het Masterplan Scheldekaaien en het Masterplan Eilandje overgenomen en verder geconcretiseerd.

Het plangebied voor het RUP Rijnkaai is gelegen tussen de Schelde aan de westzijde, Kattendijksluis en het toekomstige Droogdokkenpark aan de noordzijde (grens plangebied RUP Droogdokken), de Bonapartesluis in het zuiden en de Montevideowijk in het oosten (grens plangebied RUP Eilandje).

Algemene doelstellingen en krachtlijnen van het RUP Rijnkaai zijn de volgende:

  • De kaaivlakte langs de Rijnkaai wordt omgevormd tot een continue publieke ruimte met de kenmerkende continuïteit van open kaaivlaktes afgewisseld met grote havenloodsen als ruimtelijke basis.
  • Met een stedelijke functiemix en het principe van de stedelijke plint zal de bebouwing op de kaaivlakte aansluiting vinden bij het omliggend stedelijk weefsel. De entreefunctie van het plangebied ter hoogte van de Kattendijksluis kan worden geaccentueerd met een nieuw kopgebouw.
  • De kaaivlakte langs de Rijnkaai wordt bestendigd als een belangrijke geheugenplek in de stad met de waardevolle collectie havenkranen met kraansporen, behoud van de historische aanmeerkade, de link met het Red Star Line-museum en de cultuurhistorisch waardevolle havenloodsen. Ook het breed perspectief vanuit de toren van het Red Star Line-museum op de Schelde(bocht) tussen St-Anneke plage en de Hogere Zeevaartschool mag niet gestoord worden.
  • De realisatie van een centrale parking in combinatie met het opheffen van het parkeren op maaiveld buiten de footprint van de bebouwing wordt vooropgesteld.

In het RUP Rijnkaai zijn, naast de algemene stedenbouwkundige voorschriften, een aantal specifieke voorschriften gekoppeld aan een zonering bepaald in het grafisch plan, opgenomen:

    • Zone voor Publieke ruimte (Artikel 1)

Deze zone is bestemd voor groene en/of verharde ruimte met verblijfskarakter in open lucht, wegenis, infrastructuur voor openbaar vervoer, langzame verkeersvoorzieningen en parkeren. De voorschriften leggen een inrichting op als een kwalitatieve en toegankelijke publieke ruimte die de onderlinge samenhang tussen de gebouwen en objecten kan versterken. Aan waterzijde van de waterkering wordt langs de Blauwe steen een zone van 10 meter te allen tijde obstakelvrij gehouden. Enkel constructies die het publiek functioneren van de ruimte ondersteunen, een parkeergebouw en/of noodzakelijke stijgpunten naar ondergrondse parking zijn toegelaten.

    • Zone voor Centrumfuncties (Artikel 2)

Deze zone is bedoeld voor kantoren, diensten, horeca, gemeenschapsvoorzieningen, vrijetijdsvoorzieningen, socio-culturele voorzieningen en groene en/of verharde ruimte als hoofdfunctie. Detailhandel en parkeren zijn nevenfuncties. De inrichtingsvoorschriften leggen het behoud van de havenloodsen op. Aanpassingen zijn toegelaten in zoverre afgestemd op identiteit van het gebouw. De maximale uitbreidingsmogelijkheden zijn vastgelegd.

Raad van State: verzoek tot nietigverklaring

Tegen het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het RUP Rijnkaai werd een verzoek tot nietigverklaring (dd. 19 april 2019) ingediend bij de Raad van State.

Op 9 juli 2021 heeft de Raad van State een arrest geveld. Daarbij wordt het annulatieberoep ontvankelijk en gegrond verklaard en vernietigde de Raad de beslissing van de gemeenteraad om het RUP Rijnkaai definitief vast te stellen.

Na consultatie van DLA Piper, die de stad Antwerpen in het kader van de procedure voor de Raad van State heeft bijgestaan, werd een herstelprocedure voor het RUP Rijnkaai uitgezet.

Op 18 november 2021 werd de opdracht ‘Herstelprocedure RUP Rijnkaai’ toegewezen binnen de raamovereenkomst voor het opmaken van ruimtelijke instrumenten, ruimtelijke veiligheidsrapporten en milieueffectenrapporten aan Sweco Belgium nv.

Argumentatie

Met deze herstelprocedure wordt een gewijzigde RUP Rijnkaai beoogd dat een juridisch robuust stedenbouwkundig kader zal kunnen vormen voor de verdere ontwikkeling van het plangebied aan de Rijnkaai.

Door DLA Piper is aangegeven dat met een herformulering van de stedenbouwkundige voorschriften en een bijkomende motivering in de toelichtende nota tegemoet gekomen kan worden aan de beoordeling en opmerkingen uit het arrest van de Raad van State en het verslag van de Auditeur. 

Op 18 november 2021 werd de opdracht ‘Herstelprocedure RUP Rijnkaai’ toegewezen binnen de raamovereenkomst voor het opmaken van ruimtelijke instrumenten, ruimtelijke veiligheidsrapporten en milieueffectenrapporten aan Sweco Belgium nv. 

In het gewijzigd RUP Rijnkaai zijn geen inhoudelijke aanpassingen aan de stedenbouwkundige voorschriften en/of aan de toelichtende nota gebeurd. De aanpassingen zijn louter verduidelijkingen die steeds door de stad Antwerpen bedoeld werden en volgen uit het arrest van de Raad van State of het verslag van de Auditeur. Tot slot zijn een beperkt aantal vormelijke aanpassingen gebeurd. 

Een overzicht van de aanpassingen is opgenomen in de onderstaande overzichtstabel. 

 Overzichtstabel inhoudelijke aanpassingen : 

Thema parkeren

Formulering initieel RUP Rijnkaai

Artikel 1. Zone voor publiek domein – artikel 1.2.5 ‘parkeren’

“(…) parkeerplaatsen op maaiveld zijn te beschouwen als overgangsmaatregel (en enkel toegelaten indien zij het OD niet domineren en de toegankelijkheid van de kaaivlakte niet belemmeren

Toelichtingsnota : 

“(…) huidige autoparking is tijdelijk en wordt beschouwd als overgangsmaatregel in afwachting van definitieve parkeeroplossing na kaaimuurstabilisatie en bouw nieuwe keermuur”

Arrest Raad van State

In het arrest worden 2 opmerkingen aangehaald : 

  • de overgangsmaatregel is niet aan een tijdsbeperking gekoppeld in de stedenbouwkundige voorschriften (enkel toelichtend)
  • het straatparkeren langs de Rijnkaai valt ook onder de overgangsmaatregel. 

Aanpassing RUP Rijnkaai

Artikel 1. Zone voor publiek domein – artikel 1.2.5 ‘parkeren’

(…) Met uitzondering van de langsparkeerplaatsen langs de Kaaiweg, zijn de parkeerplaatsen op het maaiveld op de Kaaivlakte te beschouwen als overgangsmaatregel. Dit betekent dat de aanwezige parkeerplaatsen op het maaiveld op de Kaaivlakte, met uitzondering van de langsparkeerplaatsen langs de Kaaiweg, moeten worden opgeheven : 

  • Zodra een nieuwe parkeeroplossing wordt gerealiseerd in de vorm van een parkeergebouw, ondergrondse parking of een parking onder verhoogd maaiveld. Een combinatie tussen een nieuwe parkeeroplossing en parkeerplaatsen op het maaiveld op de Kaaivlakte is niet toegestaan. 
  • Uiterlijk bij de realisatie van de heraanleg van de Kaaivlakte na de kaaimuurstabilisatie of de bouw van de nieuwe kaaimuur. 

De opheffing van het maaiveldparkeren kan gefaseerd binnen het plangebied gebeuren. 

 Toelichtingsnota (blz. 32)

“(…) Met een nieuwe parkeeroplossing of parkeervorm wordt een andere of alternatieve parkeeroplossing bedoeld voor de huidige parkeerplaatsen op het maaiveld op de Kaaivlakte (in de vorm van een ondergrondse parking, een parking onder verhoogd maaiveld, of een parkeergebouw).”

Effecten op de grondwaterstroming

Formulering initieel RUP Rijnkaai

Algemene voorschriften (Artikel 1.6 Maaiveld en ondergrondse constructies)

“(…) ondergrondse constructies zijn toegelaten in zoverre geen negatieve gevolgen op veiligheid en waterhuishouding.”

Toelichtingsnota: 

“(…) om aan te tonen dat er geen negatieve gevolgen zijn op waterhuishouding, dient onder meer het advies van de bevoegde adviesinstantie te worden toegevoegd.”

Verslag Auditeur

De Auditeur formuleert 2 opmerkingen in zijn verslag. Hoewel de Raad van State hierop niet is ingegaan in haar beoordeling wordt toch voorgesteld om de voorschriften aan te passen aan de opmerkingen van de Auditeur. 

  • De voorschriften bepalen dat een aanvraag dient geweigerd te worden bij negatieve impact op de waterhuishouding. Er wordt echter niet opgelegd op welke wijze dit dient aangetoond te worden. 
  • De voorschriften bevatten geen verplichting tot opname van een advies van de bevoegde instantie bij bepaalde ondergrondse constructies hoewel uit de plan-m.e.r.-screening blijkt dat dit advies noodzakelijk kan zijn. 

Aanpassing RUP Rijnkaai

DLA geeft aan dat conform het nieuwe Omgevingsvergunningenbesluit de samenstelling van een Omgevingsaanvraagdossier decretaal is vastgelegd. Het ontbreken van andere stukken kan niet leiden tot onvolledigheid/onontvankelijkheid van het dossier. 

Voorstel van aanpassing : 

Artikel 1.6 Maaiveld en ondergrondse constructies 

(…)Voorgaande moet blijken uit het aanvraagdossier door deze informatie op te nemen in de verplichte dossierstukken of door het toevoegen van bijkomende stukken. (…)

Toelichtingsnota : (blz. 31)

“(…) Voor het aantonen dat een wijziging van het maaiveld en de aanleg van ondergrondse constructies geen negatieve gevolgen hebben op de waterhuishouding, kan de aanvrager van een omgevingsvergunning onder meer een pre-advies van de bevoegde adviesinstantie toevoegen aan het aanvraagdossier. De aanvrager kan daarnaast ook bijkomende info bieden via de verantwoordingsnota, de project-m.e.r.-screeningsnota of de project-MER of middels een studie inzake de impact van het project op de waterhuishouding (al dan niet geïntegreerd in de project-m.e.r.-screeningsnota of de project-MER).”

Benoemen van functies 

Stadsontwikkeling – Vergunningen (hierna : SW – Vergunningen) 

Door SW – Vergunningen werd gevraagd om de functies onder de bestemmingsvoorschriften te benoemen conform de functies opgenomen in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (hierna : VCRO) 

Aanpassing RUP Rijnkaai

In de toelichtingsnota (blz. 32 en 33) wordt het volgende toegevoegd: 

Wat betreft Artikel 1. Zone voor publiek domein :

“Omwille van de duidelijkheid wordt voor bepaalde functies of activiteiten, vermeld in de bestemmingsvoorschriften van de zone voor publiek domein (artikel 1), hieronder aangegeven onder welke functies conform het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 april 2000 tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen deze ressorteren:

  • Recreatieve activiteiten valt onder de functie ‘dagrecreatie, met inbegrip van sport’;
  • Socio-culturele activiteiten valt onder de functie ‘dagrecreatie, met inbegrip van sport’; en 
  • Sport en spel valt onder de functie ‘dagrecreatie, met inbegrip van sport’.”

Wat betreft Artikel 2. Zone voor centrumfuncties

“Omwille van de duidelijkheid wordt voor bepaalde functies of activiteiten, vermeld in de bestemmingsvoorschriften van de zone voor centrumfuncties (artikel 2), hieronder aangegeven onder welke functies conform het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 april 2000 tot bepaling van de vergunningsplichtige functiewijzigingen deze ressorteren:

  • Kantoren valt onder de functie ‘kantoorfunctie, dienstverlening en vrije beroepen’;
  • Diensten valt onder de functie ‘kantoorfunctie, dienstverlening en vrije beroepen’;
  • Hotel valt onder de functie ‘verblijfsrecreatie’;
  • Reca valt onder de functie ‘dancing, restaurant en café’;
  • Gemeenschapsvoorzieningen valt onder de functie ‘gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen’;
  • Vrijetijdsvoorzieningen valt onder de functie ‘dagrecreatie, met inbegrip van sport’;
  • Socio-culturele voorzieningen valt onder de functie ‘dagrecreatie, met inbegrip van sport’; en 
  • Detailhandel valt onder de functie ‘detailhandel’.”

Andere aanpassingen

 

Aanpassing nummering elementen in het plangebied met erfgoedwaarde : 

  • De atoomschuilkelder ter hoogte van Hangar 26/27 wordt aangeduid met nummer 5. 
  • De restanten van de 16de eeuwse kaaimuur, 16de-eeuwse bewoning achter de kaaimuur en bastion Kattenberg / Sint-Laureis worden aangeduid als nummer 6.

Toevoeging aan de definitie van de Kaaiweg : 

“Binnen het plangebied wordt met de Kaaiweg de wegzate van de Rijnkaai bedoeld.”

Toevoeging van de definitie van vrijetijdsvoorzieningen : 

Vrijetijdsvoorzieningen

Culturele, recreatieve en sportieve voorzieningen, exclusief horeca en detailhandel.”

Plan-m.e.r.-screening

De aanpassingen in het kader van voorliggende herstelprocedure (een beperkte herformulering van de stedenbouwkundige voorschriften en bijkomende motivering in de toelichtingsnota, in lijn met het arrest), zijn niet van die aard dat deze leiden tot een aanpassing van de plan-m.e.r.-screening.

De conclusie van 31 mei 2018 van de dienst MER dat het voorgenomen plan geen aanleiding geeft tot aanzienlijke negatieve milieugevolgen en dat de opmaak van een plan-MER niet nodig is, blijft behouden.

Juridische grond

Art.2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP).

Regelgeving: bevoegdheid

Art.2.2.21.§1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) bepaalt dat de gemeenteraad het ontwerp-RUP voorlopig vaststelt.

Fasering

Na de voorlopige vaststelling van het aangepaste RUP Rijnkaai wordt een nieuwe openbaar onderzoek georganiseerd. De definitieve vaststelling van het RUP Rijnkaai wordt voorzien in het najaar van 2022.

 

Ontwerp RUP

 

Besluit College

22 april 2022

Gemeenteraad

30 mei 2022

Openbaar onderzoek

13 juni 2022 – 11 augustus 2022

Advies district Antwerpen

juni 2022

Advies Gecoro

september - oktober 2022

Definitief RUP

 

College

november 2022

Gemeenteraad

november 2022

Data in vet/cursief zijn ramingen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad beslist om het ontwerp-RUP 'Rijnkaai', met Algplan_ID 11002_214_10041_00001, voorlopig vast te stellen.

Dit ontwerp bestaat uit een grafisch plan, het grafisch register, een plan van de bestaande en de juridische toestand, de stedenbouwkundige voorschriften en een toelichtingsnota.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 1812350068_herstel RUP Rijnkaai_ontwerp_SV_e.pdf
  • 1812350068_herstel RUP Rijnkaai_ontwerp_TN_e.pdf
  • RUP_RIJNKAAI_BJT_VV.pdf
  • RUP_RIJNKAAI_GP_VV.pdf
  • bijlage 4_beslissing dienst mer.pdf
  • bijlage 5_planregister.pdf