Terug
Gepubliceerd op 02/05/2022

2022_CBS_03324 - Omgevingsvergunning - OMV_2022005332. Veltwijcklaan 258. District Ekeren - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 29/04/2022 - 09:00 Hofstraat
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Serge Muyters, korpschef

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_03324 - Omgevingsvergunning - OMV_2022005332. Veltwijcklaan 258. District Ekeren - Goedkeuring 2022_CBS_03324 - Omgevingsvergunning - OMV_2022005332. Veltwijcklaan 258. District Ekeren - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022005332

Gegevens van de aanvrager:

Antwerpen met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen en de heer Johan Pieraerts met als adres Grote Markt 1 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Veltwijcklaan 258 te 2180 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 35 sectie F nrs. 228F en 230H

Vergunningsplichten:

Stedenbouwkundige handelingen, Vegetatiewijzigingen

Voorwerp van de aanvraag:

heraanleggen van een parking bij park Hof De Bist

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er is geen relevante voorgeschiedenis beschikbaar.

 

Vergunde/vergund geachte toestand

-          niet van toepassing. 

 

Huidige toestand

-          vaststelling/bescherming (ID: 11400) van domein De Bist als bouwkundig erfgoed, zijnde een landhuis in een park;

-          parking van het park, gelegen aan de Veltwijcklaan;

  • links van brasserie Hof De Bist;
  • onttrokken aan het zicht van de straat door hagen en een bomenscherm;
  • 78 schuine parkeerplaatsen met circulatie rond een groene middenberm en stalling voor 30 fietsen tussen parking en park.

 

Gewenste toestand

-          conform huidige toestand, afgezien van heraangelegde parking, met:

-          91 dwarse parkeerplaatsen;

-          versmalling van de groene middenberm en de verwijdering van 4 bomen aldaar;

-          2 toegevoegde wadi’s in resterend deel middenberm;

-          verplaatste fietsenstalling, naar centrale plaats in de middenberm;

-          toegang tot parking vanaf de Veltwijcklaan via verhoogde inritboord;

-          wijziging bestrating parkeerplaatsen en toegangswegen tot het park.

 

Inhoud van de aanvraag

-          herinrichten en vergroenen van een parking;

-          vermeerderen van het aantal parkeerplaatsen;

-          vellen van vier bomen;

-          wijzigen van het fietspad ter hoogte van de toegangswegen.

 

Omschrijving vegetatiewijzigingen

 

Geen relevante voorgeschiedenis.

De werken voor de heraanleg van de parking van het park Hof De Bist worden uitgevoerd op percelen met de bestemming parkgebieden op het Gewestplan. Hierdoor is een omgevingsvergunning voor vegetatiewijziging vereist voor het rooien van de bomen in kader van de heraanleg.

 

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap voor Natuur en Bos/ Adviezen en Vergunningen Antwerpen

31 januari 2022

22 april 2022

Geen advies

AQUAFIN NV

31 januari 2022

3 maart 2022

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen

31 januari 2022

10 maart 2022

Voorwaardelijk gunstig

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

31 januari 2022

8 februari 2022

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

31 januari 2022

1 april 2022

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

31 januari 2022

15 februari 2022

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

31 januari 2022

4 februari 2022

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

31 januari 2022

10 februari 2022

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA nr. 17C De Bist, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 15 juli 1997. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: openbare weg.

 

(Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het gewestplan op volgend punt:

-          de parking is gesitueerd in parkgebied.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • Artikel 27 – parkeerplaatsen: bij een aantal van 1 tot en met 100 parkeerplaatsen moet minstens zes procent van het totale aantal, en specifiek minstens één parkeerplaats, een aangepast exemplaar zijn. Er zijn in deze slechts 4 dergelijke plaatsen voor mindervaliden, terwijl dat er 5,46, dus 5, zouden moeten zijn.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 44 – vet- en olieafscheiders: voor niet-overdekte parkings zijn olie-afscheiders verplicht; betreffende is/zijn hier niet opgetekend.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Beoordeling afwijkingen van de voorschriften

Er werden in de aanvraag strijdigheden vastgesteld ten aanzien van de geldende voorschriften: zo is er in deze sprake van de heraanleg en bestendiging van een parking in wat essentieel parkgebied is.

Echter is het zo dat de definitie van parkgebieden impliceert dat laatstgenoemden in hun staat bewaard moeten worden of bestemd zijn om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen. Er wordt in deze geoordeeld dat het inrichten van een zeer beperkt percentage van het gehele parkgebied als parkeerplaats (omwille van algemene bereikbaarheid en met toegang tot het park) zonder meer een ondersteunende functie is van het parkgebeuren.

Er wordt dan ook geadviseerd betreffende als dusdanig te bekrachtigen.

 

Functionele inpasbaarheid

Zoals in bovenstaande paragraaf reeds meegegeven is er wel degelijk sprake van een juist ingevulde bestemming en daarom ook van een correcte functionele inpasbaarheid.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voor de heraanleg gehanteerde materialen, zwart asfalt, kasseien, grind en ingezaaide graszones, zijn karakteristiek en derhalve ruimtelijk correct voor dit type van algemene buitenaanleg.

Aangaande echter de voorziene nieuwe en overdekte fietsenstalplaats rechts van de inkomzone naar het park worden geen of onvoldoende gegevens aangeleverd inzake afwerking, materialisatie en algemeen uitzicht. Er zullen in het eindadvies dan ook voorwaarden betreffende specifiek deze aspecten worden opgelegd.

Het advies voor het visueel-vormelijke facet van de aanvraag is bijgevolg voorwaardelijk gunstig.

 

Cultuurhistorische aspecten

Er wordt geoordeeld dat de voorziene heraanleg geen impact zal hebben op het erfgoedaspect van zowel het park als van het landhuis “Hof de Bist”; het advies voor dit deelaspect is dan ook zonder meer gunstig.

 

Bodemreliëf

Er worden geen uitgesproken reliëfwijzigingen voorzien waardoor aan dit aspect voorbijgegaan kan worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte. Bovendien wordt in dit geval het parkeeraanbod drastisch verruimd.

 

Toetsing van het aangevraagde aan de beoordelingsgronden van het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu

 

Het verlies aan natuurwaarde door het rooien van bomen in kader van de heraanlegwerken wordt gecompenseerd door de groeiomstandigheden van het bestaand groen beter te faciliteren en door het aanplanten van bomen.

Hierdoor worden de werken gunstig geadviseerd.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Er dient voldaan te zijn aan artikel 27 van de verordening integrale toegankelijkheid waardoor in deze minimaal 5 parkeerplaatsen voor mindervaliden dienen te worden voorzien.

3. Er dient na aanleg voldaan te zijn aan artikel 44 van de Antwerpse bouwcode, waardoor, voor de afvoer van vloeistoffen, de nodige olieafscheiders dienen te worden voorzien.

4. Er dienen ter hoogte van de parkeerplaatsen die worden voorbehouden voor het elektrisch opladen van voertuigen verkeersborden te worden voorzien, meer bepaald bord E9a, met onderbord “voorbehouden voor elektrische voertuigen”.

5. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Water-Link zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

6. De overdekte fietsenstalling moet uitgevoerd worden conform de bepalingen van de straatmeubilaris, model SA/OK/01, zijnde stalen kokerprofielen in stadsgrijs met glazen dak, optionele glazen zijwanden en een totale hoogte van maximaal 300 cm boven het maaiveld.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

27 januari 2022

Volledig en ontvankelijk

31 januari 2022

Start openbaar onderzoek

9 februari 2022

Einde openbaar onderzoek

10 maart 2022

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

16 mei 2022

Verslag GOA

21 april 2022

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

9 februari 2022

10 maart 2022

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Er dient voldaan te zijn aan artikel 27 van de verordening integrale toegankelijkheid waardoor in deze minimaal 5 parkeerplaatsen voor mindervaliden dienen te worden voorzien.

3. Er dient na aanleg voldaan te zijn aan artikel 44 van de Antwerpse bouwcode, waardoor, voor de afvoer van vloeistoffen, de nodige olieafscheiders dienen te worden voorzien.

4. Er dienen ter hoogte van de parkeerplaatsen die worden voorbehouden voor het elektrisch opladen van voertuigen verkeersborden te worden voorzien, meer bepaald bord E9a, met onderbord “voorbehouden voor elektrische voertuigen”.

5. De bijgevoegde voorwaarden uit het advies van Water-Link zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

6. De overdekte fietsenstalling moet uitgevoerd worden conform de bepalingen van de straatmeubilaris, model SA/OK/01, zijnde stalen kokerprofielen in stadsgrijs met glazen dak, optionele glazen zijwanden en een totale hoogte van maximaal 300 cm boven het maaiveld.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.