Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021181574 |
Gegevens van de aanvrager: | mevrouw Sieglinde Fiermans met als contactadres Iepenlaan 1 te 2960 Brecht |
Ligging van het project: | De Vrièrestraat 61 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 11 sectie L nr. 3571H |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen van een eengezinswoning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 22/09/1961: vergunning (18#42988) voor een gevelverandering;
- 01/02/1952: vergunning (18#29203) voor het afbreken van een balkon;
- 24/10/1930: vergunning (1930#37803) voor binnenveranderingen.
Vergunde en huidige toestand
- eengezinswoning;
- 4 bouwlagen plus een zolderverdieping onder schuin dak in gesloten bebouwing;
- lichtgrijs bepleisterde gevel met houten buitenschrijnwerk op een betegelde plint met bruin, houten buitenschrijnwerk.
Gewenste toestand
- intern verbouwde eengezinswoning;
- dakterras op de eerste verdieping;
- gewijzigde dakvorm met een inpandig terras achteraan;
- de gelijkvloerse voorgevel krijgt een nieuwe raamindeling met zwart, aluminium
- gewijzigde voorgevel;
Inhoud van de aanvraag
- interne constructieve werken;
- aanleggen dakterras;
- wijzigen dakvorm;
- wijzigen gevel.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 28 januari 2022 | 30 maart 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde en artikel 6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup.
Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgend punt:
- Artikel 2.1.4.2. Kroonlijsthoogte van de achtergevel: de kroonlijst wordt achteraan opgetrokken en ligt hoger dan de kroonlijst vooraan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag wenst een eengezinswoning te verbouwen. De woonfunctie is inpasbaar in de omgeving.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Het dak ondergaat een beperkte verhoging. Aan de voorzijde wordt de kroonlijsthoogte opgetrokken tot een gelijke kroonlijsthoogte van de linkerbuur. Aan de achterzijde wordt de dakuitbouw uitgebreid met daarin een inpandige buitenruimte. Gelet op het bouwvolume van de linkerbuur en de ligging in de oksel van het bouwblok, is het stedenbouwkundig verdedigbaar om vooraan een zadeldak en achteraan een dakuitbouw te voorzien. Het hellend dak aan de voorzijde blijft voldoende leesbaar en het nieuwe volume vergt geen onaanvaardbare scheimuurverhoging met bijkomende hinder voor omwonenden. De ingreep aan de achterzijde leidt tot een hogere kroonlijsthoogte achteraan dan vooraan. Dit is strijdig met artikel 2.1.4.2 van het RUP binnenstad dat stelt dat de kroonlijsthoogte achteraan niet hoger mag zijn dan die van de voorzijde. Een afwijking is aanvaardbaar zoals eerder in deze tekst werd gemotiveerd.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag heeft betrekking op een pand gelegen in CHE-gebied volgens het RUP binnenstad. Bij gebouwen, gelegen in CHE-gebied, worden de wijzigingen van de bestaande toestand onderworpen aan de wenselijkheid van het behoud. Het behoud van de elementen met culturele, historische en/of esthetische waarde primeert boven de andere voorschriften. Dit geldt zowel voor het exterieur, als het interieur.
Conform artikel 5§2 van de bouwcode moet de beschrijvende nota van de bouwaanvraag voldoende informatie bevatten over het cultuurhistorisch profiel van de aanwezige elementen zodat vergunningverlenende overheid deze kan afwegen. Afhankelijk van de aard en omvang van de geplande werken kan er een CHE-rapport gevraagd worden met een meer uitgebreide bouwhistorische en beschrijvende studie van het gebouw. Het project werd voorbesproken met de stedelijke dienst monumentenzorg die tijdens de vergunningsprocedure om advies werden gevraagd. Zij stellen daarin het volgende:
“De aanpassingen aan de gelijkvloerse verdieping betekenen zonder twijfel een verbetering in het straatbeeld. Door het toevoegen van een horizontale lijst in aansluiting met buur rechts wordt de hoogte van de zone tussen de gelijkvloerse openingen en raamdorpel eerste verdieping visueel verkleind. Dit principe wordt eveneens toegepast ter hoogte van de verhoging van de voorgevel onder het nieuwe dak. Op basis van de aangeleverde informatie is het niet duidelijk of de gevel in zijn geheel opnieuw wit wordt geschilderd of lichtgrijs blijft. Als voorwaarde zal opgelegd worden de voorgevel in één uniforme kleur te voorzien, inclusief alle lijstwerk en de gelijkvloerse gevel.”
Het advies van monumentenzorg wordt bijgetreden vanuit ruimtelijk oogpunt. De wijzigingen aan de voorgevel vormen een verbetering voor het straatbeeld en het verhogen van de kroonlijst doet geen afbreuk aan het gevelgeheel. De legende vermeldt dat de gevel wordt bepleisterd in een witte kleur. Het is daardoor niet nodig om de voorwaarden met betrekking tot de gevelkleur op te nemen in voorwaarden.
In de beschrijvende nota en op basis van de plannen wordt opgemerkt dat het buitenschrijnwerk wijzigt. Om contrasterende kleuren te vermijden wordt in voorwaarden opgenomen om het nieuwe buitenschrijnwerk in een lichte kleur te voorzien. Het voorgestelde materiaal is aanvaardbaar.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Opgemerkt wordt dat de aansluitingen met het openbare riool niet zijn verzorgd conform artikel 40 en 41 van de bouwcode. In voorwaarden wordt opgenomen om de aansluiting met het openbaar rioolstelstel conform artikel 40 en 41 te voorzien.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het rioolstelsel uit te voeren conform artikel 40 en 41 van de bouwcode.
2. Het buitenschrijnwerk in de voorgevel uitvoeren in een lichte kleur.
3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 27 november 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 28 januari 2022 |
Start openbaar onderzoek | 8 februari 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 9 maart 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 13 mei 2022 |
Verslag GOA | 25 april 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
8 februari 2022 | 9 maart 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. Het rioolstelsel uit te voeren conform artikel 40 en 41 van de bouwcode.
2. Het buitenschrijnwerk in de voorgevel uitvoeren in een lichte kleur.
3. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.