Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2021198172 |
Gegevens van de aanvrager: | BVBA Notaris Tom Bogaert met als contactadres Jules Moretuslei 342 te 2610 Antwerpen |
Ligging van het project: | Amsterdamstraat 32 te 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 2 sectie B nr. 1Y2 |
Vergunningsplichten: | Stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | oprichten van een meergezinswoning met reca gelijkvloers na sloop |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/04/2020: vergunning (20194266) voor het uitbreiden van een bestaande meergezinswoning met twee bouwlagen en het inrichten van de gelijkvloerse verdieping als reca;
- 02/06/1961: toelating (18#42085) voor het bouwen van een flatgebouw.
Vergunde toestand
- vergunning van 17/04/2020 werd niet uitgevoerd;
- meergezinswoning met vier zelfstandige wooneenheden en reca op het gelijkvloers;
- vijf bouwlagen en een teruggesprongen daklaag onder plat dak.
Huidige toestand
- meergezinswoning met vier zelfstandige wooneenheden;
- vier bouwlagen onder plat dak;
Gewenste toestand
- sloop van de bestaande bebouwing;
- nieuwe meergezinswoning met 4 zelfstandige wooneenheden en reca op het gelijkvloers;
- 5 bouwlagen en 1teruggesprongen daklaag onder plat dak;
- voorgevel in bruinkoperen bekleding met zwart, aluminium buitenschrijnwerk.
Inhoud van de aanvraag
- slopen van een gebouw;
- oprichten van een nieuw meergezinsgebouw.
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 28 januari 2022 | 16 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen | 28 januari 2022 | 10 maart 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 28 januari 2022 | 16 februari 2022 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 28 januari 2022 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag | Geen tijdig advies ontvangen waardoor het geacht wordt gunstig te zijn |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 28 januari 2022 | 10 februari 2022 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 28 januari 2022 | 10 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 28 januari 2022 | 11 februari 2022 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 28 januari 2022 | Geen advies ontvangen |
Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg | 28 januari 2022 | 25 februari 2022 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Eilandje, goedgekeurd op 1 september 2011. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: zone voor wonen-art. 1-bestaand weefsel en zone voor publiek domein-art. 7.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Eilandje op volgend punt:
- Artikel 0.9 Vrije hoogte van het gelijkvloers: het gelijkvloers heeft een hoogte van slechts 2,89 m in plaats van de minimaal vereiste 3,20 m.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijndecreet: het decreet van 8 mei 2009 houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen
(Het Rooilijndecreet kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Decreet houdende vaststelling en realisatie van de rooilijnen)
Het Rooilijndecreet is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Beoordeling afwijkingen van de voorschriften
Strijdig met het RUP heeft het gelijkvloers slechts een vrije hoogte van 2,89 meter in plaats van de minimaal vereiste 3,20 meter. Enerzijds heeft dit voorschrift tot doel om een flexibel inzetbaar gelijkvloers te verwezenlijken. Anderzijds is een hoger gelijkvloers hier kenmerkend en getuigt dit van een hoge ruimtelijk kwaliteit. Gezien de beperkte oppervlakte van het gelijkvloers kan de voorzien vrije hoogte ook reeds als flexibel worden beschouwd. Aangezien de pas van het gelijkvloers zich 72 cm boven het straatniveau bevindt, komt de kenmerkende grotere hoogte van het gelijkvloers ook hier tot uiting in de gevel. Om bovenstaande reden kan dan ook een afwijking worden toegestaan.
Functionele inpasbaarheid
De nieuwbouw van een pand met reca op de gelijkvloerse verdieping en wonen op de bovenliggende verdiepingen kan vanuit functioneel oogpunt gunstig geadviseerd worden. Ook de stedelijke dienst Business en Innovatie gaven hierover een gunstig advies omdat de recafunctie “in lijn ligt van het horecabeleid dat in deze kernen een clustering van de recafunctie voorziet. Dit werkt kernversterkend en is dan ook functioneel inpasbaar in de omgeving.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan ingestemd worden met het volume en het programma zoals voorgesteld. Het project komt inzake het aantal bouwlagen en dakvorm overeen met de algemene configuratie van de aanwezige bebouwing in de omgeving. Bovendien maakt het een overgang van het hoge recent vergunde gebouw rechts naar het lagere geïnventariseerde pand links.
Visueel-vormelijke elementen
De gevels zullen worden uitgewerkt met een bruinkoperen gevelbekleding op een robuuste plint in gefreinde blauwe hardsteen. De ramen zijn in zwart aluminium en de borstweringen voor de ramen in koperkleurig staal.
Hoewel bruinkoper geen kenmerkend gevelmateriaal is, kan het wel beschouwd worden als een eerlijk, zuiver materiaal, conform het beeldkwaliteitsplan architectuur van het Eilandje. Bovendien sluit het qua kleurstelling aan bij in de straat aanwezige gebouwen, uitgevoerd in rood-bruine gevelsteen, zoals ook het aanpalende pand. Om deze reden kan dan ook een afwijking worden toegestaan op art. 0.12 van RUP Eilandje.
Bovendien zal ook de hogeropgaande linkerscheimuur worden afgewerkt met dezelfde bruinkoperen bekleding zodat deze als volwaardige “zijgevel” kan worden beschouwd en niet als storende wachtgevel in het straatbeeld blijft bestaan.
Bij de uitwerking van de gevels is voldoende aandacht besteed aan de geveldetaillering en gevelgeleding zodat het nieuwe gebouw zich integreert in de bestaande omgeving. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
Cultuurhistorische aspecten
Vanuit oogpunt monumentenzorg geen bezwaar. Het appartementsgebouw uit 1961 heeft geen uitgesproken erfgoedwaarde.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De scheiding met het beschermd volume bevindt zich op het gelijkvloers meer dan 2 meter achter de voorgevel. Deze tussenruimte is door middel van een poort en balustrades afgesloten van de straat. Insprongen dieper dan 2 m zijn slechts aanvaardbaar indien ze ‘s nachts verlicht worden, wat in voorwaarde zal worden opgelegd. Dit is in functie van sociale veiligheid vereist.
Om lawaaihinder in het binnengebied voor omwonenden te beperken mag de patio achteraan de reca-ruimte niet ingericht en/of gebuikt worden als horecaterras. Dit wordt als voorwaarde opgelegd in de vergunning.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.
De parkeerbehoefte wordt bepaald op de nieuwbouw. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1: - 4 wooneenheden : parkeerbehoefte = 4; - voor het reca gelijkvloers, in het centrum van de stad, moeten geen eigen parkeerplaatsen voorzien worden.
De werkelijke parkeerbehoefte is 4
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.
In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een pand met een perceelsbreedte van minder dan 8 m. Volgens artikel 12, §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 4.
Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. De bestaande bebouwing die gesloopt wordt heeft 4 wooneenheden in de laatst vergunde toestand. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 4
Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor 4 parkeerplaatsen.
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Fietsvoorzieningen:
Er moeten 9 fietsenstallingen voorzien worden voor de appartementen.
- 3 appartementen met 1 slaapkamer : 3 x 2 = 6
- 1 appartement met 2 slaapkamers : 1 x 3 = 3
Er wordt een fietsenberging ingericht in de kelder voor 9 fietsen. Deze is bereikbaar via een hefplatform of via een trap met fietsgoot.
Laden en lossen:
Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moet worden nagekomen.
3. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Aquafin moet worden nagekomen.
4. De patio achteraan de reca-ruimte mag niet ingericht en/of gebruikt worden als horecaterras.
5. De nis op het gelijkvloers moet s’nachts verlicht worden.
6. Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 30 december 2021 |
Volledig en ontvankelijk | 28 januari 2022 |
Start openbaar onderzoek | 8 februari 2022 |
Einde openbaar onderzoek | 9 maart 2022 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 13 mei 2022 |
Verslag GOA | 25 april 2022 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
8 februari 2022 | 9 maart 2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Fluvius moet worden nagekomen.
3. De voorwaarden uit het bijgevoegde advies van Aquafin moet worden nagekomen.
4. De patio achteraan de reca-ruimte mag niet ingericht en/of gebruikt worden als horecaterras.
5. De nis op het gelijkvloers moet s’nachts verlicht worden.
6. Laden en lossen moet gebeuren op bestaande laad- en loszones in de omgeving.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.