Terug
Gepubliceerd op 08/03/2022

Notulen  districtscollege Antwerpen

ma 07/03/2022 - 14:00 Virtueel

Samenstelling

Aanwezig

Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Afwezig

Herald Claeys, districtssecretaris

Secretaris

Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris

Voorzitter

Tom Van den Borne, districtsschepen

Agendapunten

14:00 Toelichting studie Markten & Foren | Johan Peeters

Behandeld

14:00 Toelichting studie Markten & Foren | Johan Peeters

14:00 Toelichting studie Markten & Foren | Johan Peeters

Motivering

14:45 Toelichting RUP M HKA | Stephanie Verbeeck & Ivan Demil

Behandeld

14:45 Toelichting RUP M HKA | Stephanie Verbeeck & Ivan Demil

14:45 Toelichting RUP M HKA | Stephanie Verbeeck & Ivan Demil

Motivering

HD 1.

Strategisch Ruimteplan Antwerpen - Concept- en kennisgevingsnota. Advies - Goedkeuring

Geweigerd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
HD 1.

Strategisch Ruimteplan Antwerpen - Concept- en kennisgevingsnota. Advies - Goedkeuring

Strategisch Ruimteplan Antwerpen - Concept- en kennisgevingsnota. Advies - Goedkeuring
1.

2022_DCAN_00109 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan M HKA, district Antwerpen - Proces- en startnota. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
1.

2022_DCAN_00109 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan M HKA, district Antwerpen - Proces- en startnota. Advies - Goedkeuring

2022_DCAN_00109 - Gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan M HKA, district Antwerpen - Proces- en startnota. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.

Argumentatie

Procedure

RUP M HKA volgt de nieuwe geïntegreerde procedure waarbij het planmilieueffectrapport en andere effectbeoordelingen in het planningsproces van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) geïntegreerd worden. 

Het geïntegreerde planningsproces voorziet in de opmaak van een procesnota en een startnota als de eerste stappen.

De procesnota is een aparte, op zichzelf staande nota die het volledige planningsproces en de doorlopen participatie omschrijft, zowel hoe het proces wordt gepland als hoe het effectief werd uitgevoerd. Het is een evolutief document. Het heeft louter toelichtende waarde.

De startnota beschrijft de doelstellingen van het RUP voor het geselecteerde gebied, de relatie met de planningscontext, de reikwijdte en detailleringsgraad van het RUP en van de te onderzoeken effecten met inbegrip van de methodieken. Het college vraagt advies over de startnota en raadpleegt de bevolking hierover. 

Adviezen en reacties moeten binnen de zestig dagen na ontvangst van de adviesvraag of start van de raadpleging toekomen. Voor dit RUP wordt de publieke consultatie gehouden in de periode van 7 februari 2022 tot en met 7 april 2022. Het participatiemoment wordt georganiseerd op 14 februari 2022. 

Afbakening plangebied

Het plangebied wordt in de startnota gevormd door het huidige bouwveld met omliggende straten, meer bepaald De Gerlachekaai, de Vlaamsekaai, de IJzerenpoortkaai en de Visserskaai.

Ruimtelijke visievorming

Het plangebied werd in 2018 geselecteerd als voorkeurslocatie voor de realisatie van een ambitieus nieuwbouwgebouw voor het M HKA. Hiermee willen de Vlaamse Overheid, de stad Antwerpen en het M HKA een belangrijke impuls geven aan het toekomstig Vlaams cultuurbeleid. De stad Antwerpen koos voor het behoud van het nieuwe museum binnen de huidige ‘Zuidwijk’ gedefinieerd als een kunst- en cultuurwijk. Het nieuwe M HKA wordt een volwaardig nieuw stadsproject dat omwille van zijn betekenis, ambitie en schaal op zichzelf mee bepalend is voor de stedenbouwkundige context, evenwaardig aan andere stadsprojecten zoals de Scheldekaaien en de Gedempte Zuiderdokken. Het is een versterking van de culturele kern op het Antwerpse Zuid in relatie met de omliggende musea en cultuurhuizen zoals het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA), Foto Museum (FoMu), Zuiderpershuis en de Zuiderkroon.

Zowel de stad, de Vlaamse Overheid als het M HKA streven naar een open, uitnodigend en toegankelijk gebouw dat een breed publiek zal aanspreken en zich zal onderscheiden in hoogte en verschijningsvorm ten opzichte van de omgeving. In 2022 wordt in samenwerking met de Vlaams bouwmeester een nieuwe procedure opgestart voor de aanstelling van een ontwerper.

Ruimtelijke concepten

Volgende ruimtelijke concepten worden meegenomen voor het plangebied:

  • Schakelfunctie tussen Scheldekaaien en Gedempte Zuiderdokken
  • Beeldbepalend gebouw
  • Inzetten op maatschappelijke functies als meerwaarde voor de omgeving
  • Duurzame ontsluiting
  • Het zichtbaar maken van de onderliggende Zuidersluis

Reikwijdte en detailleringsgraad 

Het plangebied heeft volgens het huidige bestemmingsplan RUP Binnenstad onvoldoende mogelijkheden om architecturale en ruimtelijke meerwaarde te bieden aan een nieuw museum in de omgeving. Het RUP M HKA heeft als doel een robuust architecturaal, beeldbepalend museumgebouw toe te laten dat zich zal onderscheiden in hoogte ten opzichte van de omgeving.

Daarom zullen  er met de invoering van dit RUP bijkomende bouwmogelijkheden geboden worden aan maatschappelijke functies, zoals cultuur, vrijetijdsvoorzieningen, dienstverlening of onderwijs alsook aan ondersteunende functies voor deze maatschappelijke functies, meer bepaald horeca en kleinschalige detailhandel. 

Juridische grond

Art. 2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen.

Aanleiding en context

Op 5 maart 2012 (jaarnummer 244) stelde de gemeenteraad het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Binnenstad, district Antwerpen, definitief vast.

Op 20 maart 2020 (jaarnummer 2681) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het opmaken van ruimtelijke instrumenten, ruimtelijke veiligheidsrapporten ter uitvoering van de Seveso-richtlijn en milieueffectenrapporten, op basis van bestek GAC_2019_00696.

Op 15 oktober 2021 (jaarnummer 8364) keurde het college de opmaak en de gunning van de deelopdracht gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan M HKA goed.

Op 21 januari 2022 (jaarnummer 552) keurde het college de proces- en startnota van het RUP M HKA goed.

Het museum verhuist naar een locatie vlak bij zijn huidige ligging. Het nieuwbouwmuseum is gepland op de Zuidersluissite: de locatie van het voormalige hof van beroep. Het bouwblok van het voormalige hof van beroep wordt begrensd door de Waalse Kaai, de Cockerillkaai, de Visserskaai en IJzerenpoortkaai.

De site is gelegen in het gemeentelijk RUP “Binnenstad” (GR 5 maart 2012 - jaarnummer 244) waar volgende artikels van toepassing zijn:

Artikel 5: Zone voor centrumfuncties - Publieksgerichte gebouwen (Ce5)

Artikel 9: Overdruk - Detailhandel (dh)

Artikel 10: Overdruk - Reca (r)

Een herziening van een deel RUP Binnenstad is nodig omdat de voorschriften onvoldoende mogelijkheden bieden om een architecturale en ruimtelijke meerwaarde te bieden aan een nieuw museum.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS03 - Ruimtelijke ordening
2WNS0302 - Plannen
2WNS030202 - Ruimtelijke uitvoeringsplannen

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad adviseert de proces- en startnota van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP M HKA (Algplanid RUP_11002_214_10039_00001), district Antwerpen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
2.

2022_DCAN_00110 - Van Luppenstraat. Wegeniswerken. SWOU12727 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Verdaagd
3.

2022_DCAN_00111 - Bevolking - Raadpleging bevolkingsregisters in het kader van een specifiek doelgroepenbeleid - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
3.

2022_DCAN_00111 - Bevolking - Raadpleging bevolkingsregisters in het kader van een specifiek doelgroepenbeleid - Goedkeuring

2022_DCAN_00111 - Bevolking - Raadpleging bevolkingsregisters in het kader van een specifiek doelgroepenbeleid - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit het bevolkingsregister en uit het vreemdelingenregister bepaalt dat de gemeentelijke diensten en de diensten die afhankelijk zijn van het OCMW de bevolkingsregisters alleen kunnen raadplegen voor interne doeleinden.

Met de brief van 30 september 2013 laat Vlaams minister van Bestuurszaken weten dat de federale minister van oordeel is dat de diensten van de districten als gemeentelijke diensten moeten worden beschouwd in de zin van artikel 5 van het voormelde KB, gelet op het feit dat ze specifieke gemeentelijke bevoegdheden uitoefenen.

Artikel 133 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de handelingen van de districtsraden, van het districtscollege en van de voorzitter niet in strijd mogen zijn met de Grondwet, de wetten en de besluiten van de federale overheid, de decreten, de ordonnanties, de reglementen en de besluiten van de gewesten en gemeenschappen, noch met de besluiten van de provinciale overheden, noch met de besluiten van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen.

Argumentatie
Raadplegen

In zijn omzendbrief van 1 juli 2011 stelt de Vlaams minister van Bestuurszaken dat onder 'het raadplegen van de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister' uitdrukkelijk wordt verstaan: "het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister zonder dat de bedoelde diensten rechtstreeks toegang krijgen tot de bevolkingsregisters of het rijksregister. Deze rechtstreekse toegang blijft exclusief voorbehouden voor de gemeentelijke diensten die daartoe de nodige machtiging hebben verworven". 

De toelevering van de informatie uit de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister gebeurt door de gemeentelijke diensten die gemachtigd zijn om zich toegang te verschaffen tot de bevolkingsregisters en het rijksregister.

Met brief van 30 september 2013 laat Vlaams minister van Bestuurszaken weten dat de federale minister van oordeel is dat de diensten van de districten als 'gemeentelijke diensten' moeten worden beschouwd in de zin van artikel 5 van het voormelde KB, gelet op het feit dat ze specifieke gemeentelijke bevoegdheden uitoefenen. Deze diensten kunnen bijgevolg de bevolkingsregisters raadplegen voor doeleinden die verband houden met de hen toegewezen specifieke bevoegdheden. In dergelijke gevallen hoeft de raadpleging van de bevolkingsregisters door de diensten van de districten niet het voorwerp uit te maken van een gemeenteraads- of een collegebeslissing.

In het kader van een specifiek doelgroepenbeleid of van een specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen (bijvoorbeeld voor het uitnodigen van jubilarissen, of nieuwe inwoners van het district) is een raadpleging van de bevolkingsregisters door het districtscollege evenwel enkel mogelijk indien dit geregeld wordt in een gemeenteraads- of collegebeslissing, net zoals dit geld voor het college van burgemeester en schepenen en voor het OCMW-bestuur. 

Het college keurde op 8 november 2013 (jaarnummer 11253) goed dat dat de gemeentelijke diensten in zijn opdracht de bevolkingsregisters kunnen raadplegen telkens deze raadpleging kadert in de uitvoering van beslist en geregeld beleid inzake specifiek doelgroepenbeleid of van specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen binnen de bevoegdheden van stad, OCMW en districten als openbaar bestuur.

Het districtscollege keurt in uitvoering van voornoemde collegebeslissing goed dat het raadplegen van de bevolkingsregisters noodzakelijk is in de uitvoering van beslist en geregeld beleid binnen de bevoegdheden van het district als openbaar bestuur.

Voorwaarden
  • de gegevens mogen enkel gebruikt worden om de doelstelling te bereiken die in het districtscollegebesluit is aangegeven. In geen geval mag een afzonderlijk lid van het college, een raadslid of een personeelslid deze gegevens op persoonlijke titel of voor andere doeleinden gebruiken of ze ter beschikking stellen van derden die erom verzoeken;
  • in geen enkel geval mogen de gemeentelijke diensten gevolg geven aan een vraag tot het raadplegen van de bevolkingsregisters van een individueel lid van het college, een raadslid of een personeelslid of voor andere doeleinden dan dewelke die passen binnen het beslist beleid van stad of district. Uit elke communicatie-actie moet duidelijk blijken dat dit initiatief uitgaat van het bestuur en dat het geen privé-initiatief is van de burgemeester, een schepen of raadslid;
  • bij de raadpleging van de bevolkingsregisters mogen alleen die gegevens getoond worden die voor het doeleinde relevant zijn;
  • er dient rekening te worden gehouden met het proportionaliteitsbeginsel : indien een doeleinde kan bewerkstelligd worden op een minder privacyschendende manier (bijvoorbeeld door het informeren van de burger via de website, het stedelijk infoblad, huis-aan-huis bedeling van informatiebrochures, ...) dient deze wijze voorrang te krijgen.
Beslist en geregeld beleid

Het districtscollege keurde een aantal acties goed in het kader van een specifiek doelgroepenbeleid of van specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen. Om deze beslissingen te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk voor volgende acties over de respectieve gespecifieerde gegevens uit de bevolkingsregisters en/of vreemdelingenregisters te kunnen beschikken:

  • VIERING 100-JARIGEN: NAAM, VOORNAAM, GEBOORTEDATUM, ADRES;
  • HUWELIJKSJUBILEA: NAMEN EN VOORNAMEN ECHTGENOTEN, PLAATS EN DATUM HUWELIJK, ADRES;
  • ONTHAAL NIEUWE INWONERS: NAAM EN VOORNAAM GEZINSHOOFD, ADRES, INSCHRIJVING TUSSEN 1 APRIL 2019 EN 31 MAART 2021;
  • ONTHAAL NIEUWE INWONERS: NAAM EN VOORNAAM GEZINSHOOFD, ADRES, INSCHRIJVING TUSSEN 1 APRIL 2021 EN 31 MAART 2022.
Juridische grond

Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit het bevolkingsregister en uit het vreemdelingenregister bepaalt dat de gemeentelijke diensten en de diensten die afhankelijk zijn van het OCMW de bevolkingsregisters alleen kunnen raadplegen voor interne doeleinden.

Omzendbrief BB 2011/2 van 1 juli 2011 van de Vlaamse minister van bestuurszaken betreffende de raadpleging van de bevolkingsregisters voor interne doeleinden.

Aanleiding en context
Binnen de stad en de districten is het sinds vele jaren gebruikelijk om de bevolkingsregisters te consulteren om felicitaties en uitnodigingen te sturen naar inwoners naar aanleiding van hun (huwelijks)jubileum, maar ook voor andere doeleinden zoals het versturen van een welkomstpakket naar nieuwe inwoners om hen te laten kennismaken met de dienstverlening van het district, enzovoort. Sinds enige tijd rijst de vraag over de wettelijke mogelijkheden en beperkingen waarover de gemeenten en hun mandatarissen beschikken om de bevolkingsregisters te raadplegen.

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt goed dat de consultatie van de bevolkingsregisters en/of de vreemdelingenregisters nodig is voor de uitvoering van voornoemde beslissingen.

Artikel 2

Het districtscollege geeft opdracht aan Ondernemen en Stadsmarketing/Klantencontacten en dienstverlening de gevraagde gegevens uit het bevolkingsregister en/of het vreemdelingenregister te bezorgen aan de districtsadministratie.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
4.

2022_DCAN_00112 - Bestek GAC_2021_01741 (SWOU11122). Wegeniswerken Hoogstraat, Antwerpen - Gunning - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
4.

2022_DCAN_00112 - Bestek GAC_2021_01741 (SWOU11122). Wegeniswerken Hoogstraat, Antwerpen - Gunning - Goedkeuring

2022_DCAN_00112 - Bestek GAC_2021_01741 (SWOU11122). Wegeniswerken Hoogstraat, Antwerpen - Gunning - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor openbaar domein.

Argumentatie

Er werd een gemotiveerd gunningsverslag opgemaakt dat als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd. 

Inzake de kwalitatieve selectie werden alle inschrijvers betrouwbaar en geschikt bevonden.

De offertes van alle inschrijvers werden regelmatig bevonden.

De offertes worden als volgt definitief gerangschikt:

  1. VERBRUGGEN BV;
  2. REGA INFRA NV.
Juridische grond

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria.

In toepassing van artikel 66, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, ziet de aanbestedende overheid erop toe dat de offerte afkomstig is van een inschrijver waaraan de toegang tot de opdracht niet is ontzegd op grond van de uitsluitingsgronden en die voldoet aan de door de aanbestedende overheid vastgestelde selectiecriteria en, in voorkomend geval, de niet-discriminerende regels en criteria inzake de beperking van het aantal aan de selectiecriteria beantwoordende kandidaten.

In toepassing van artikel 83 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten samen gelezen met artikel 76 van het koninklijk besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderzoekt de aanbestedende overheid de regelmatigheid van de offertes.

In toepassing van artikel 35 van het koninklijk besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderwerpt de aanbestedende overheid de ingediende offertes aan een prijs- of kostenonderzoek.

In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.

Aanleiding en context
FaseBestuursorgaanDatumJaarnummer
Aquafin nv. Gunningsverslag. Goedkeurinig
4 februari 2022


Voor de opdracht "Wegeniswerken Hoogstraat" werd openbare procedure GAC_2021_01741 uitgeschreven. Op 22 oktober 2021 dienden de volgende firma’s een offerte in:

  • VERBRUGGEN BV, DOORNSTRAAT 54 te 9140 TEMSE, met ondernemingsnummer 0439.524.816;
  • REGA INFRA NV, AMBACHTSSTRAAT 32 te 2390 MALLE, met ondernemingsnummer 0403.847.919.
Algemene financiële opmerkingen
Het aandeel van het district Antwerpen in de projectkost verhoudt zich als volgt tot het aandeel van Aquafin nv:


Omschrijving

Bedrag

21% btw

Totaal

Aandeel district Antwerpen

436.076,49 euro

91.576,06 euro

527.652,55 euro

Aandeel Aquafin nv

513.878,27 euro

Niet van toepassing

513.878,27 euro

Algemeen totaal

949.954,76 euro

91.576,06 euro

1.041.530,82 euro

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0111 - Strategisch Programma: Wandelstad
2ANT011101 - Wandelstad
2ANT011101M00245 - SWOU11122 Hoogstraat

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de gunning goed voor "Wegeniswerken Hoogstraat", op basis van bestek GAC_2021_01741, aan VERBRUGGEN BV, DOORNSTRAAT 54 te 9140 TEMSE, met ondernemingsnummer 0439.524.816, tegen een bedrag van 1.041.530,82 EUR incl. BTW.

Artikel 2

Het districtscollege keurt de vastlegging goed voor een bedrag van 580.417,80 incl. BTW en herzieningen op naam van VERBRUGGEN BV.

Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Wegeniswerken Hoogstraat

580.417,80 EUR inclusief btw en 10% herzieningen

budgetplaats: 5002500000
budgetpositie: 224
functiegebied: 2ANT011101M00245
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2AN090200
budgetperiode: 2200 en 2300

4005488709
5.

2022_DCAN_00113 - Gemeenschappelijk financieel platform (GFP) - Normale bestellingen op exploitatiebudget voor een bedrag > 5.500,00 EUR en <= 30.000,00 EUR (excl. BTW). Wedstrijd innovatief loopparcours - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
5.

2022_DCAN_00113 - Gemeenschappelijk financieel platform (GFP) - Normale bestellingen op exploitatiebudget voor een bedrag > 5.500,00 EUR en <= 30.000,00 EUR (excl. BTW). Wedstrijd innovatief loopparcours - Goedkeuring

2022_DCAN_00113 - Gemeenschappelijk financieel platform (GFP) - Normale bestellingen op exploitatiebudget voor een bedrag > 5.500,00 EUR en <= 30.000,00 EUR (excl. BTW). Wedstrijd innovatief loopparcours - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
  • Artikel 56 §3, 4° van het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
  • Artikel 134, 2e lid, 2° van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat het college bevoegdheden, die door andere overheden werden opgedragen, kan overdragen aan de districtscolleges, voor zover de regel die het college deze bevoegdheid toewees, het college daartoe machtigt.
  • Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 12 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal groen en sport.
Argumentatie

Dienstnota financiën “Bestellen en betalen binnen de stad, districten en OCMW” van 17 december 2018 bepaalt dat voor normale bestellingen > 5.500,00 EUR en <= 30.000,00 EUR exclusief btw op het exploitatiebudget de betreffende bestelbons - met uitzondering van correctiebestellingen - op lijst mogen worden verzameld door de bedrijven of diensten. Het college keurt als budgethouder deze lijsten goed.

Juridische grond

“Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-housetoezicht volgende voorwaarden:

1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80% van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen;
  3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.”

Aanleiding en context

Op 7 januari 2019 (jaarnummer 4) keurde het districtscollege de aanpassing principes budgethouderschap, bestellen en goedkeuren voor het district goed. 

Op 2 februari 2022 (jaarnummer 67) keurde het districtscollege de wedstrijd toekomstlab 'Innovatief loopparcours Stadspark' goed.

Algemene financiële opmerkingen

Op 2 februari heeft het districtscollege kennis genomen van het wedstrijdreglement toekomstlab en dat de wedstrijd 'Innovatief loopparcours Stadspark' door AG Digipolis Antwerpen georganiseerd wordt. 

District Antwerpen voorziet voor deze wedstrijd een budget van 10.000 euro.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0102 - District innoveert (innovatie)
2ANT010203 - Publiek domein

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt bestelbon 4005496098, voor het organiseren van een wedstrijd voor het innovatief loopparcours Stadspark, aan AG Digipolis Antwerpen, Generaal Armstrongweg 1 2020 Antwerpen, ond.nr. 0751.541.350 voor een bedrag van 10.000,00 EUR goed.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving Bedrag Boekingsadres Bestelbon

AG Digipolis Antwerpen
Generaal Armstrongweg 1
2020 Antwerpen
Ond.nr.: 0751.541.350
Ibannr.: BE16 0910 2236 3074

 

 10.000,00 EUR
budgetplaats: 5002500000
budgetpositie: 6141
functiegebied: 2ANT010203A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2AN090610
budgetperiode: 2200
4005496098
6.

2022_DCAN_00114 - Districtsraad - Mededeling te behandelen punten dagorde zitting 21 maart 2022 - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
6.

2022_DCAN_00114 - Districtsraad - Mededeling te behandelen punten dagorde zitting 21 maart 2022 - Kennisneming

2022_DCAN_00114 - Districtsraad - Mededeling te behandelen punten dagorde zitting 21 maart 2022 - Kennisneming

Motivering

Argumentatie

Voorafgaand aan de districtsraadszitting wordt de ontwerpagenda ter goedkeuring voorgelegd aan het districtscollege. Op deze manier is het districtscollege op de hoogte van de te behandelen agendapunten van de districtsraadszitting van 21 maart 2022.

Ter voorbereiding van de districtsraad wordt er een algemene raadscommissie voorzien op 14 maart 2022. De ontwerpagenda van de commissiezitting wordt samen met de agenda van de districtsraad aan het districtscollege ter informatie voorgelegd.
Juridische grond

Volgens artikel 19 en 126 van het DLB en artikel 6 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen beslist de voorzitter tot bijeenroeping van de districtsraad.

Volgens artikel 14 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen beslist de voorzitter van de raadscommissie tot bijeenroeping van de raadscommissie. De voorzitter van de districtsraad stelt de agenda van de districtsraad op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het districtscollege aan de voorzitter worden meegedeeld.

Aanleiding en context
De districtsraad nam op 20 september 2021 (jaarnummer 134) kennis van de planning voor de vergaderingen van de raadscommissies en districtsraden in 2022.

Beleidsdoelstellingen

7 - Sterk bestuurde stad
1TAN05 - Het district als beleidsniveau is versterkt, en wordt gekenmerkt door goed en efficiënt bestuur

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege neemt kennis van de bijeenroeping van de districtsraad van 21 maart 2022 om 20:00 uur.

Artikel 2

Het districtscollege deelt aan de voorzitter van de districtsraad de te behandelen punten mee voor de dagorde van de zitting van 21 maart 2022.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
7.

2022_DCAN_00115 - Districtscollege - Notulen 21 februari 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd
7.

2022_DCAN_00115 - Districtscollege - Notulen 21 februari 2022 - Goedkeuring

2022_DCAN_00115 - Districtscollege - Notulen 21 februari 2022 - Goedkeuring
8.

2022_DCAN_00116 - Districtscollege - Notulen 28 februari 2022 - Goedkeuring

Goedgekeurd
8.

2022_DCAN_00116 - Districtscollege - Notulen 28 februari 2022 - Goedkeuring

2022_DCAN_00116 - Districtscollege - Notulen 28 februari 2022 - Goedkeuring
9.

2022_DCAN_00117 - Kielpark. Sportterrein en paden. - Opdracht SWOU12294A - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
9.

2022_DCAN_00117 - Kielpark. Sportterrein en paden. - Opdracht SWOU12294A - Goedkeuring

2022_DCAN_00117 - Kielpark. Sportterrein en paden. - Opdracht SWOU12294A - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale pleinen met sportaccommodatie.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Het Kielpark is een lokaal park met lokale sportaccommodatie.

Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.

Argumentatie
Voor de uitvoering van deze werken maakte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, op basis van de raamovereenkomst GAC/2020/01241, de opdracht SWOU12294A op, voor een bedrag van 265.405,28 EUR (exclusief btw).
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget (in EUR):
Ten laste vanGunningherziening en VH21% btwTotaal
District Antwerpen
265.405,28
26.540,53
61.308,62
353.254,43
Uitvoeringstermijn: 30 werkdagen.
Prijsherziening: volgens raamovereenkomst.
Juridische grond

17 juni 2016 – Wet inzake overheidsopdrachten:

  • Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Aanleiding en context
FaseActieDatumJaarnummer

Bestek GAC/2020/01241

Bestek en procedureGoedkeuring college19 juni 20205401
Publicatie 22 juni 2020 
GunningGoedkeuring college18 september 20207769
Toewijzingsbrief 12 oktober 2020 
Opdracht SWOU12294A
Definitief ontwerpGoedkeuring districtscollege Antwerpen 23 augustus 2021 458

Op 18 september 2020 (jaarnummer 7769) gunde het college de raamovereenkomst "uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein", Perceel 2 - cluster Midden, district Antwerpen, inclusief bovenlokale locaties aan de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van bestek GAC/2020/01241.

De toewijzingsbrief werd verzonden op 12 oktober 2020.

Het  districtscollege keurde op 23 augustus 2021 (jaarnummer 458) het definitief ontwerp voor de heraanleg van het sportterrein en de paden in het Kielpark, district Antwerpen, goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWOU12294A ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen
Voor deze werken werd bestelbon 4005494216 opgemaakt voor een bedrag van 353.254,43 EUR.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010503 - Sporten, spelen & beleven
2ANT010503M01343 - SWOU12294 Kielpark (sportterrein)
9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010507 - Investeringsplan parken
2ANT010507M01343 - SWOU12294 Kielpark (sportterrein)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het  districtscollege keurt de opdracht SWOU12294A voor de heraanleg van het sportterrein en de paden in het Kielpark, district Antwerpen, goed voor een bedrag van 265.405,28 EUR (exclusief btw).
De werken worden uitgevoerd door de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van het bestek GAC/2020/01241, Perceel 2.
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget 353.254,43 (in EUR). 

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving
Bedrag
Boekingsadres
Bestelbon
Opdracht SWOU12294A
Kielpark
Verbruggen bv
Doornstraat 54
9140 Temse

ondernemingsnummer:
0439 524 816
rekeningnummer:
BE48 3930 0894 6927
130.000,00 EUR
budgetplaats:5001500000
budgetpositie:220
functiegebied:2ANT010503M01343
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2AN090739
budgetperiode:2200
4005494216
Opdracht SWOU12294A
Kielpark
Verbruggen bv
Doornstraat 54
9140 Temse

ondernemingsnummer:
0439 524 816
rekeningnummer:
BE48 3930 0894 6927
223.254,43 EURbudgetplaats:5004000000
budgetpositie:220
functiegebied:2ANT010507M01343
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2AN090680
budgetperiode:2200



10.

2022_DCAN_00118 - Carnotstraat - Van Geertstraat. Wegeniswerken - Opdracht SWPR12851A - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
10.

2022_DCAN_00118 - Carnotstraat - Van Geertstraat. Wegeniswerken - Opdracht SWPR12851A - Goedkeuring

2022_DCAN_00118 - Carnotstraat - Van Geertstraat. Wegeniswerken - Opdracht SWPR12851A - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Carnotstraat is een bovenlokale straat en de Van Geertstraat is een lokale straat.

Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.

Argumentatie
Voor de uitvoering van deze werken maakte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, op basis van de raamovereenkomst GAC/2020/01241, de opdracht SWPR12851A op, voor een bedrag van 32.467,02 EUR (exclusief btw).

Omdat de werken hoofdzakelijk de Van Geertstraat betreffen, neemt district Antwerpen de kosten op zich.

Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget (in EUR):
Ten laste vanGunningherziening en VH21% btwTotaal
District Antwerpen32.467,023.246,707.499,8843.213,60
Uitvoeringstermijn: 25 werkdagen.
Prijsherziening: volgens raamovereenkomst.
Juridische grond

17 juni 2016 – Wet inzake overheidsopdrachten:

  • Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Aanleiding en context
FaseActieDatumJaarnummer

Bestek GAC/2020/01241

Bestek en procedureGoedkeuring college19 juni 20205401
Publicatie 22 juni 2020 
GunningGoedkeuring college18 september 20207769
Toewijzingsbrief 12 oktober 2020 

Op 18 september 2020 (jaarnummer 7769) gunde het college de raamovereenkomst "uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein", Perceel 2 - cluster Midden, district Antwerpen, inclusief bovenlokale locaties aan de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van bestek GAC/2020/01241.

De toewijzingsbrief werd verzonden op 12 oktober 2020.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWPR12851A ter goedkeuring voor.

Algemene financiële opmerkingen
Voor deze werken werd bestelbon 4005491106 opgemaakt voor een bedrag van 43.213,60 EUR.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0108 - Strategisch Programma: Burgerbegroting
2ANT010801 - Burgerbegroting
2ANT010801M02023 - SWOU12851 Carnotstraat, Van Geertstraat (burgerbegroting)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de opdracht SWPR12851A, Carnotstraat - Van Geertstraat, district Antwerpen, wegeniswerken, goed voor een bedrag van 32.467,02 EUR (exclusief btw).
De werken worden uitgevoerd door de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van het bestek GAC/2020/01241, Perceel 2.
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget 43.213,60 EUR. 

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving
Bedrag
Boekingsadres
Bestelbon
Opdracht SWPR12851A
Carnotstraat - Van Geerstraat
Verbruggen bv
Doornstraat 54
9140 Temse

ondernemingsnummer:
0439 524 816
rekeningnummer:
BE48 3930 0894 6927
24.000,00 EUR
budgetplaats:5005000000
budgetpositie:224
functiegebied:2ANT010801PA5960
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2AN090190
budgetperiode:2200
4005491106
19.213,60 EUR
budgetplaats:5005000000
budgetpositie:224
functiegebied:2ANT010801PA5958
subsidie:SUB_NR
fonds:INTERN
begrotingsprogramma:2AN090190
budgetperiode:2200
4005491106


11.

2022_DCAN_00119 - Pijlstraat. Wegeniswerken. Opdracht SWOU12495A - Eindafrekening - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
11.

2022_DCAN_00119 - Pijlstraat. Wegeniswerken. Opdracht SWOU12495A - Eindafrekening - Goedkeuring

2022_DCAN_00119 - Pijlstraat. Wegeniswerken. Opdracht SWOU12495A - Eindafrekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. 

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Pijlstraat is een lokale straat.

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering. Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.

Argumentatie
De werken zijn voltooid. De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de eindafrekening (in EUR) ter goedkeuring voor.
OmschrijvingDistrict Antwerpen
Inschrijvingsprijs
91.509,24
Vermoedelijke hoeveelheid in meer
52.774,77
Vermoedelijke hoeveelheid in min
-52.145,95
Prijsherziening
2.189,35
Totaal
94.327,41
21% btw
19.808,76
Algemeen totaal
114.136,17
Vastgelegd budget
121.798,79
Restbudget
7.662,62
Aanleiding en context
FaseActieDatumJaarnummer
Gunning
Opdracht SWOU12495A
Goedkeuring districtscollege Antwerpen15 februari 2021113
GunningsbriefVerzonden26 februari 2021

Op 15 februari 2021 (jaarnummer 113) gunde het districtscollege Antwerpen de wegeniswerken in de Pijlstraat, district Antwerpen, aan de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse (ondernemingsnummer  0439.524.816) tegen de som van 91.509,24 EUR (exclusief btw). De werken werden uitgevoerd op basis van Opdracht SWOU12495A. 

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte de eindafrekening op.

Algemene financiële opmerkingen
Voor deze werken werd onderstaande bestelbon in EUR vastgelegd:  
BestelbonOmschrijvingBudgetRestbudget
ten laste van het district Antwerpen
4005436021Gunning
121.798,79
7.662,62

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein
2ANT010502M01626 - SWOU12495 Pijlstraat (verkeersplateau)

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het  districtscollege keurt de eindafrekening, voor een bedrag van 114.136,17 EUR, goed voor de wegeniswerken in de Pijlstraat, district Antwerpen, uitgevoerd door de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse (ondernemingsnummer 0439.524.816 ), op basis van opdracht SWOU12495A

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
12.

2022_DCAN_00120 - Openbare verlichting - SWPR13318B kleine werken en niet-forfaitair onderhoud - Vastlegging budget - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
12.

2022_DCAN_00120 - Openbare verlichting - SWPR13318B kleine werken en niet-forfaitair onderhoud - Vastlegging budget - Goedkeuring

2022_DCAN_00120 - Openbare verlichting - SWPR13318B kleine werken en niet-forfaitair onderhoud - Vastlegging budget - Goedkeuring

Motivering

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) besliste het college dat convenanten, die de rechtspersoon ‘stad Antwerpen’ afsluit met andere overheden, nutsmaatschappijen, telematicabedrijven en intercommunales vallen onder de bevoegdheid van de gemeenteraad en het college. De districtsraden en de districtscolleges zijn gebonden aan deze convenanten. Wanneer de financiële inbreng van de districten verwacht wordt, worden zij mee betrokken bij de opmaak en uitvoering van deze convenanten. 

Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.

Artikel 134, §2.2° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het college bevoegdheden, die door andere overheden werden overgedragen, kan overdragen aan de districtscolleges, voor zover de regel die het college deze bevoegdheid toewees, het college daartoe machtigt.

Argumentatie

Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17/12/2018.

"Met het districtscollegebesluit van 7 januari 2019 (2019_DCAN_00003) werden de principes bestellen en goedkeuren voor het district Antwerpen aangepast."

SWPR13318B
Voor het niet-forfaitair onderhoud en de kleine werken aan de openbare verlichting voorziet district Antwerpen een budget van 128.600,00 EUR exclusief btw voor het betalen van de facturen.

Juridische grond

Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).

Artikel 398 uit het Decreet Lokaal bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van een of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot een of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen.

Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.

Artikel 30§3 (gezamenlijk in-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.

§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan :

1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.

Aanleiding en context

District Antwerpen voorziet een budget om de facturen van de kleine werken en het niet-forfaitair onderhoud 2022 van de openbare verlichting te betalen.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte bestelbon 4005485673 op.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt volgende bestelbon goed:

bestelbonomschrijving
4005485673
SWPR13318B openbare verlichting district Antwerpen.
niet-Forfaitair Onderhoud en Kleine Werken voor de kwartalen één tot en met vier van 2022. Firma Fluvius

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
SWPR13318B
kleine werken en niet-forfaitair onderhoud

openbare verlichting

Fluvius System Operator
Brusselsesteenweg 199,
9090 Melle
ondernemingsnummer:
0477 445 084
rekeningnummer:
BE16 0910 1312 8674
155.606,00 EUR
budgetplaats: 5002515000
budgetpositie: 225
functiegebied: 2ANT010502A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2AN090610
budgetperiode: 2200
4005485673
13.

2022_DCAN_00121 - District Antwerpen - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
13.

2022_DCAN_00121 - District Antwerpen - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen. Advies - Goedkeuring

2022_DCAN_00121 - District Antwerpen - Aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen. Publieke laadpalen. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie

MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties: 

District Antwerpen

  • Arendstraat 26;
  • Grotehondstraat 71;
  • Verdussenstraat 42;
  • Isabella Brantstraat 10;
  • Glasgowstraat 35;
  • De Bosschaertstraat 88;
  • Van Maerlantstraat 51;
  • Lovelingstraat 54;
  • Borzestraat 26.

De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.

Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.

Aangezien ervoor de Verdussenstraat en de Lovelingstraat meerdere aanvragen zijn, werden deze ineens gebundeld, en werd ervoor geopteerd ineens twee voorbehouden plaatsen in te richten. Voor de Van Maerlantstraat werd er geopteerd om twee laadpalen en drie voorbehouden plaatsen in te richten.

Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd; 
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Aanleiding en context

Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”. 

Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’. 

Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).

Het college keurde in zitting van 14 januari 2022 (jaarnummer 315) en 11 maart 2022 de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor district Antwerpen goed.

Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu nieuwe locaties in district Antwerpen en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad adviseert onderstaande locaties gunstig:

District Antwerpen

  • Arendstraat 26;
  • Grotehondstraat 71;
  • Verdussenstraat 42 (twee plaatsen);
  • Isabella Brantstraat 10;
  • Glasgowstraat 35;
  • De Bosschaertstraat 88;
  • Van Maerlantstraat 51 (drie plaatsen);
  • Lovelingstraat 54 (twee plaatsen);
  • Borzestraat 26.

Artikel 2

De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Antwerpen' gunstig ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen' zoals goedgekeurd door het college op 14 januari 2022 (jaarnummer 315) en 11 maart 2022.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
14.

2022_DCAN_00122 - District Antwerpen. De Beuckerstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
14.

2022_DCAN_00122 - District Antwerpen. De Beuckerstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2022_DCAN_00122 - District Antwerpen. De Beuckerstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • bestuurders van speed pedelecs worden toegelaten om in beide richtingen te rijden (artikel 1);  
  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap ter hoogte van nummer 7 (artikel 2).
    Onderzoek heeft uitgewezen dat de aanvrager, wonende in de De Beuckerstraat op nummer 7, voldoet aan de voorwaarden.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld;    
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap. 
Aanleiding en context

De De Beuckerstraat in district Antwerpen:

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 2 december 2016 (jaarnummer 10542); 
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Harmonie-Brederode";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart. 

Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement 'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 18 februari 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de De Beuckerstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0107 - Adviesbevoegdheid
2ANT010704 - Mobiliteit

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Beuckerstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 2 december 2016 (jaarnummer 10542).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
15.

2022_DCAN_00123 - District Antwerpen. Lange Gasthuisstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
15.

2022_DCAN_00123 - District Antwerpen. Lange Gasthuisstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

2022_DCAN_00123 - District Antwerpen. Lange Gasthuisstraat - Aanpassing aanvullend verkeersreglement. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4464) werden de principes en werkkaders bevestigd, die van toepassing zijn op de districtscolleges en districtsraden voor de uitvoering van hun bevoegdheden. Het college besliste om bij de goedkeuring van een aanvullend verkeersreglement, voorafgaandelijk aan de beslissing, telkens advies te vragen aan het betrokken district.
Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:

  • inrichten van een voorbehouden parkeerplaats van 7 meter voor de dienstvoertuigen van de politie, ter hoogte van nummers 16-18 (artikel 3).
    Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de vraag van de politie om aan de overkant van de straat een parkeerplaats voor hun dienstvoertuigen en de politievoertuigen van andere diensten en externe partners in te richten.

De parkeerbalans neemt af met een (1) parkeerplaats.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Aanleiding en context
De Lange Gasthuisstraat in district Antwerpen:
  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;    
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 12 oktober 2018 (jaarnummer 9177);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Binnenstad";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "Binnen de Singel en 20ste - eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

Het politiekantoor verhuisde van de Mechelsesteenweg naar de Lange Gasthuisstraat. De diensten van de Lokale Recherche Antwerpen vragen nu een voorbehouden parkeerplaats voor dienstvoertuigen van de politie. Het aanvullend verkeersreglement van de Mechelsesteenweg werd reeds aangepast.

Algemene financiële opmerkingen
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 20 december 2021 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Gasthuisstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 oktober 2018 (jaarnummer 9177).

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
16.

2022_DCAN_00124 - District Antwerpen. Regentstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
16.

2022_DCAN_00124 - District Antwerpen. Regentstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

2022_DCAN_00124 - District Antwerpen. Regentstraat - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie. Advies - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Argumentatie

Er worden verdrijvingsvlakken met plooibakens aangebracht ter hoogte van de nummers 2 en 4 om het in- en uitrijden van de garage te faciliteren en de zichtbaarheid op het zebrapad ter hoogte van de Constitutiestraat te verbeteren. Deze maatregel wordt uitgevoerd met het oog op een toekomstige heraanleg.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.
Aanleiding en context

De Regentstraat in district Antwerpen: 

  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 29 mei 2019 (jaarnummer 4596);
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als "Antwerpen Noord";
  • maakt deel uit van het reglement parkeren met beperkte parkeertijd "binnen de Singel en 20ste-eeuwse gordel" met het oog op het betalend- en bewonersparkeren en/of het residentieel parkeren met parkeerschijf en bewonerskaart.

De bewoners van de nummers 2 en 4 worden bij het in- en uitrijden van de garage gehinderd door geparkeerde wagens. Ook de zichtbaarheid van de oversteekplaats ter hoogte van de Constitutiestraat komt hierdoor in het gedrang. 
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) heeft de vraag onderzocht en stelt voor een verdrijvingsvlak en plooibakens aan te brengen tegenover het nummer 31a.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen
Verkeerspolitie, advies van 1 maart 2022 Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0105 - Leefbaar district
2ANT010502 - Publiek domein

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Regentstraat.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.
17.

2022_DCAN_00125 - Districtsfonds. Beleef je buurt - Toelagen voor initiatieven: Voorstelling Mister Gay Belgium. Weigering. - Goedkeuring

Goedgekeurd
17.

2022_DCAN_00125 - Districtsfonds. Beleef je buurt - Toelagen voor initiatieven: Voorstelling Mister Gay Belgium. Weigering. - Goedkeuring

2022_DCAN_00125 - Districtsfonds. Beleef je buurt - Toelagen voor initiatieven: Voorstelling Mister Gay Belgium. Weigering. - Goedkeuring
Gekoppelde besluiten
18.

2022_DCAN_00126 - Districtsfonds. Beleef je buurt - Toelagen voor initiatieven: Antwerp Fashion Weekend. Toewijzing en uitbetaling - Goedkeuring

Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
18.

2022_DCAN_00126 - Districtsfonds. Beleef je buurt - Toelagen voor initiatieven: Antwerp Fashion Weekend. Toewijzing en uitbetaling - Goedkeuring

2022_DCAN_00126 - Districtsfonds. Beleef je buurt - Toelagen voor initiatieven: Antwerp Fashion Weekend. Toewijzing en uitbetaling - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale middenstand.

Argumentatie

De districtssecretaris stelt voor om volgend initiatief te ondersteunen:

  •  Antwerp Retail Fashion Promotion vzw organiseert op 2 en 3 april 2022 het 'Antwerp Fashion Weekend'. Het Antwerp Fashion Weekend dient als extra ondersteuning voor de koopzondagen en wil zelfstandige modezaken aanzetten tot beleving in hun winkel. Tijdens het event worden er openlucht modeshows op verschillende locaties in de binnenstad georganiseerd. Daarnaast worden er andere mode-gerelateerde activiteiten zoals spiegelbooths en een dress-up voor kinderen voorzien.

    De projectdeskundige adviseert positief. Het Fashion Weekend is een jaarlijks terugkerend evenement op verschillende toplocaties in het centrum van Antwerpen. De organisatie werkt voor het event samen met Pink Ribbon, Kamiano en Habbekrats. De activiteit reikt verder dan enkel mode, dit dient ook om de koopzondagen in de kijker te zetten en om jonge talenten klaar te stomen. De activiteit bereikt een zeer groot en breed publiek. Het gevraagde bedrag is beperkt in verhouding met het verwachte aantal toeschouwers/bezoekers.
    De projectdeskundige adviseert een ondersteuning van 7.500,00 EUR toe te kennen om tussen te komen in de volgende kosten: kosten verbonden aan het opstellen van de schermen.
Juridische grond
  • de wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en aanwending van sommige toelagen;
  • het algemeen reglement op de toelagen goedgekeurd door de gemeenteraad in de zitting van 18 december 2006 (jaarnummer 2730).
Aanleiding en context

Op 20 januari 2020 (jaarnummer 8) keurde de districtsraad het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed. 

Op 18 oktober 2021 (jaarnummer 151) keurde de districtsraad een verlenging van de uitzondering op artikel 21 §4 en 22 §4 van het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed. Aanvragen voor grote activiteiten of projecten, die plaatsvinden vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, kunnen tot uiterlijk 6 weken voor het plaatsvinden van de activiteit of het project ingediend worden, in plaats van 8 weken. 

Op 15 november 2021 (jaarnummer 165) keurde de districtsraad aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025, overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus, goed. 

In 2022 voorziet district Antwerpen budgetten voor de betoelaging van initiatieven, conform het reglement dat door de districtsraad werd goedgekeurd.

District Antwerpen heeft 1 nieuwe aanvraag ontvangen voor een toelage van het reglement: Districtsfonds: beleef je buurt:

  • waarvan 1 grote activiteit: 

Aanvrager, grote activiteit en bedrag

Datum en locatie 

Antwerp Retail Shopping Promotion vzw
Antwerp Fashion Weekend

Aangevraagde toelage: 7.500,00 EUR

2 en 3 april 2022

Korte Gasthuisstraat (Wilde Zee), Nationalestraat (ter hoogte van Theodoor Van Rijswijckplaats),
Kammenstraat (ter hoogte van Amuz),
Oever, Kloosterstraat en Schuttershofstraat, 2000 Antwerpen


Algemene financiële opmerkingen

Artikel 13 uit het toelagereglement district Antwerpen (Districtsfonds: beleef je buurt) :

§2 Aanvragen met een goedgekeurd bedrag hoger dan 250,00 euro worden in schijven uitbetaald. De eerst schijf omvat een betaling van maximum 70% van het toegekende bedrag en wordt uitbetaald na goedkeuring van de toelage door het bevoegde orgaan. De tweede schijf van maximum 30% van het toegekende bedrag wordt uitbetaald binnen een termijn van 30 kalenderdagen na goedkeuring van de verantwoordingsstukken.
§3 Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0104 - Bruisend district
2ANT010403 - Middenstand & toerisme

Besluit

Het districtscollege antwerpen beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de toelage van 7.500,00 EUR aan Antwerp Retail Shopping Promotion vzw voor het initiatief 'Antwerp Fashion Weekend' goed.

Artikel 2

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Antwerp Retail
Shopping Promotion vzw
Kronenburgstraat 100
2000 Antwerpen

Ondernemingsnummer:
0659.938.510
Rekeningnummer:
BE82 7360 2707 3168
7.500,00 EURbudgetplaats:
5005500000
budgetpositie:
6496800
functiegebied:
2ANT010403A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma:
2AN090719
budgetperiode: 2200
4505135899
19.

2022_DCAN_00127 - Burgerbegroting - Spelregels ideeën indienen (stap 2) - Kennisneming

Kennis genomen

Samenstelling

Aanwezig
Paul Cordy, voorzitter districtscollege; Tom Van den Borne, districtsschepen; Samuel Markowitz, districtsschepen; Femke Meeusen, districtsschepen; Herald Claeys, districtssecretaris
Afwezig
Charlien Van Leuffel, districtsschepen; Olivia Alexander, waarnemend districtssecretaris
Secretaris
Herald Claeys, districtssecretaris
Voorzitter
Tom Van den Borne, districtsschepen
19.

2022_DCAN_00127 - Burgerbegroting - Spelregels ideeën indienen (stap 2) - Kennisneming

2022_DCAN_00127 - Burgerbegroting - Spelregels ideeën indienen (stap 2) - Kennisneming

Motivering

Gekoppelde besluiten
Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 6 van het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) bepaalt dat het district bevoegd is voor aanvullende regels voor inspraak en participatie over het lokaal beleid.  

Argumentatie

Burgerbegroting jaarplanning 2022-2023

Projecten indienen:

  • vrijdag 1 april tot zondag 15 mei 2022 (online).

Projecten kiezen:

  • online van 1 tot 24 september 2022;
  • festival zondag 25 september 2022.

Concrete spelregels voor de tweede stap (projecten indienen)

Wie mag ideeën indienen?

  • Zowel natuurlijk personen, feitelijke verenigingen, als erkende vzw’s mogen ideeën indienen voor de Burgerbegroting. De vzw’s moeten erkend zijn op het moment van de aanvraag. Feitelijke verenigingen moeten een bankrekening op naam van de vereniging hebben;
  • Je hoeft niet in district Antwerpen te wonen. Goede ideeën kunnen van overal komen;
  • Organisaties en personen kunnen uitgesloten worden, bijvoorbeeld omwille van openstaande schulden bij stad of district, of op basis van herhaalde negatieve ervaringen in voorgaande jaren. Het districtscollege beslist hierover.   

Welke ideeën kan je indienen?

  • Het idee moet passen binnen een thema en budget dat in de vorige stap van de Burgerbegroting door de inwoners werd vastgelegd;
  • Het idee moet binnen de bevoegdheden van district Antwerpen vallen;
  • Je kan een idee indienen om zelf of in groep te realiseren, of een idee dat het district uitvoert, of beide (bijvoorbeeld: het district plant een boom, de bewoners organiseren een feestje);
  • Het project moet gerealiseerd worden binnen één jaar;
  • Het project moet de inwoners van district Antwerpen ten goede komen. Bij voorkeur vindt het dan ook plaats in district Antwerpen (bijvoorbeeld: een uitstap met vrijwilligers uit het district naar de Kalmthoutse Heide kan. Een theatergezelschap uit Borgerhout kan indienen, als de voorstellingen in district Antwerpen vertoond worden);
  • Evenementen moeten zo veel mogelijk openstaan voor alle bewoners van het district. Het aanbod wordt breed gecommuniceerd. In principe is het aanbod gratis, uitzonderingen moeten worden gemotiveerd en goedgekeurd. Projecten voor een kleine en/of besloten groep kunnen enkel mits grondige argumenten. Het districtscollege beslist hierover;
  • Het project vindt plaats in de publieke ruimte, of op privéterrein met een publiek karakter. Zo veel mogelijk inwoners moeten er gebruik van kunnen maken (bijvoorbeeld een regenwaterton aan de voorgevel i.p.v. achtergevel);
  • Bij evenementen moet er aandacht zijn voor duurzaamheid (geen wegwerpbekers, opruim,…) en voor gehoorbescherming; 
  • De Burgerbegroting ondersteunt geen buitenlandse reizen, levensbeschouwelijke evenementen, commerciële activiteiten, activiteiten met een politiek doeleinde, fondsenwerving en subsidiekanalen;
  • Het project moet bestaan uit nieuwe activiteiten of extra aanbod met een meerwaarde voor de inwoners (geen reguliere werking);
  • Het project moet passen in de missie van de vereniging;
  • Grote partners die cruciaal zijn voor het project, moeten vooraf hun engagement geven (bv. woonmaatschappij, De Lijn, NMBS…);
  • Infrastructuurprojecten mogen niet gelinkt zijn aan een andere verbouwing.

Wat kan er in de publieke ruimte? 

  • Als een evenement plaatsvindt in de publiek ruimte, dan moet er een evenementenaanvraag ingediend worden bij  stad Antwerpen;
  • Elk idee mag ingediend worden. Onze experten bekijken dan of het idee past binnen de bevoegdheden van district Antwerpen (bijvoorbeeld geen mobiliteit, geen afvalbeleid), kan gerealiseerd worden binnen de wettelijke voorschriften (bijvoorbeeld doorgang brandweer) en de kwaliteitseisen (bijvoorbeeld voldoende wortelruimte voor bomen). Samen zoeken we naar een haalbaar project (bijvoorbeeld struiken i.p.v. bomen);
  • Als een idee in de publieke ruimte concrete impact heeft op bewoners of gebruikers, moet de indiener inspraak organiseren van diverse buren, ofwel vóór het indienen, ofwel na de stemming;
  • Infrastructuurprojecten kunnen enkel doorgaan in de publieke ruimte die beheerd wordt door district Antwerpen, dus niet in/op stedelijke of bovenlokale straten en pleinen (bijv. Groenplaats, Leien, Grote Markt, Operaplein…);
  • Grote infrastructuurprojecten voor straten of pleinen die al in de meerjarenplanning zijn opgenomen komen niet in aanmerking;
  • Rond onderhoud en beheer maken we duidelijke afspraken, ook voor de jaren na het project, en leggen die vast in een buurtcontract. Die kost wordt ook begroot. 

Hoeveel ideeën mag je indienen?

  • Een persoon of organisatie mag maximum 5 projecten per jaar aanvragen en/of realiseren. 
  • Je mag maximum 1 full time personeelslid (loonkost of freelance) aanvragen per organisatie, al dan niet gespreid over verschillende projecten. 

Voor welk budget mag je indienen?

  • Het idee moet passen binnen een thema en budget dat in de vorige stap door de inwoners werd vastgelegd;
  • Een indiener kan maximum 50% van het totale budget van het thema vragen, al dan niet gespreid over verschillende projecten;
  • Privépersonen en feitelijke verenigingen kunnen maximum 7.500,00 EUR in totaal ontvangen voor eigen uitvoering (eventueel gespreid over meerdere projecten);
  • Vzw’s kunnen maximum 80.000,00 EUR in totaal ontvangen voor eigen uitvoering (eventueel gespreid over meerdere projecten);
  • Alle bedragen zijn inclusief btw;
  • Het project gaat kostenbewust om met het budget. De indiener denkt na over de meest efficiënte manier om een doel te bereiken (bijvoorbeeld materiaal huren i.p.v. kopen);
  • Investeringen/verbouwingen aan privé eigendom kunnen enkel als ze een publieke functie hebben. De meerwaarde van ingrepen moet voor inwoners van het district zijn. 

Welke kosten mogen ingediend worden?

  • Werkingskosten voor het project: communicatie, logistiek, vervoer, huur lokalen (niet aan eigen organisatie), catering, materiaal, workshops, begeleiding, verzekeringen, vrijwilligersvergoedingen (binnen wettelijke maxima, richtprijs 5 euro per uur, enkel voor organisaties die ook vrijwilligersverzekering afsluiten);
  • Investeringen: de ontvanger verbindt zich ertoe om duurzame investeringsgoederen tijdens de afschrijvingsperiode niet te verkopen maar te blijven gebruiken waarvoor ze zijn toegekend. 
    • elektronisch materiaal wordt drie jaar gebruikt; binnen die tijd kan geen gelijkaardig materiaal worden aangevraagd, tenzij bij aanpassing van capaciteit;
    • ander duurzaam materiaal (meubilair, vervoersmiddelen) wordt tien jaar gebruikt; binnen die tijd kan geen gelijkaardig materiaal worden aangevraagd, tenzij bij aanpassing van capaciteit;
    • bij defecten of diefstal wordt geen nieuw materiaal ter beschikking gesteld. We raden aan een verzekering te nemen
    • voor tweedehandsmateriaal gelden de garantieperiodes voorzien door de leverancier.
  • Loonkost: projecten mogen maximum 1VTE personeel aanwerven en  loonkosten inbrengen. Dit kan onder de vorm van aanwerving via een arbeidscontract of freelance-contracten (met factuur en geldig BTW nummer). 
    • Loonkost: de prestaties worden bijgehouden in een logboek. Een bedrag van max. 10% van de voorziene loonkost mag gebruikt worden voor overheadkosten, deze kosten moeten niet verantwoord worden  (bv. verwarming, boekhouding, telefonie, bureautica, vervoer,....). Deze kosten zitten vervat in overhead en kunnen dus niet apart in rekening gebracht worden;
    • Freelance: We bespreken met jou de opdracht en de noodzaak om dit freelance te doen. Voor diensten hou je een logboek bij als bijlage bij de factuur. Overhead wordt niet toegekend: deze kosten worden verrekend in de factuur. Voor producten vermeldt de factuur een duidelijke omschrijving van prestaties en tijdsinzet;
    • Loonkosten (ook freelance) moeten marktconform zijn. 
  • Projecten of activiteiten mogen niet dubbel gefinancierd worden. Elk project moet juist gebudgetteerd worden, bijkomende middelen voor dezelfde activiteiten aanvragen via districtsfonds kan niet.  
Juridische grond

Artikel 6 van het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) bepaalt dat het district bevoegd is voor aanvullende regels voor inspraak en participatie over het lokaal beleid.  

Aanleiding en context

Op 20 januari 2014 (jaarnummer 13) keurde de districtsraad het principe van de Burgerbegroting goed. De Burgerbegroting is een participatietraject waarbij de inwoners van district Antwerpen ieder jaar beslissen over de besteding van 10% van het districtsbudget. Burgers kunnen zelf projecten indienen en uitvoeren of ze kunnen het district vragen een project uit te voeren.

Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad het bestuursakkoord van district Antwerpen voor de legislatuur van 2019-2024 goed. In artikel 14 tot en met 17 wordt ingegaan op de organisatie van de Burgerbegroting. 

Op 20 december 2021 (jaarnummer 197) keurde de districtsraad het afsprakenkader voor de Burgerbegroting goed. Daarin wordt onder meer vastgelegd dat de concrete richtlijnen en data voor elke stap door het districtscollege worden vastgelegd en ter kennisneming worden voorgelegd aan de districtsraad.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2ANT01 - De kern van een moderne, leefbare en bruisende stad
2ANT0108 - Strategisch Programma: Burgerbegroting
2ANT010801 - Burgerbegroting

Besluit

Het districtscollege antwerpen legt het volgende voor aan de districtsraad antwerpen:

Artikel 1

De districtsraad neemt kennis van de spelregels voor de Burgerbegroting, tweede stap, ideeën indienen.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.