Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid heeft voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district.
Procedure
RUP M HKA volgt de nieuwe geïntegreerde procedure waarbij het planmilieueffectrapport en andere effectbeoordelingen in het planningsproces van een ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) geïntegreerd worden.
Het geïntegreerde planningsproces voorziet in de opmaak van een procesnota en een startnota als de eerste stappen.
De procesnota is een aparte, op zichzelf staande nota die het volledige planningsproces en de doorlopen participatie omschrijft, zowel hoe het proces wordt gepland als hoe het effectief werd uitgevoerd. Het is een evolutief document. Het heeft louter toelichtende waarde.
De startnota beschrijft de doelstellingen van het RUP voor het geselecteerde gebied, de relatie met de planningscontext, de reikwijdte en detailleringsgraad van het RUP en van de te onderzoeken effecten met inbegrip van de methodieken. Het college vraagt advies over de startnota en raadpleegt de bevolking hierover.
Adviezen en reacties moeten binnen de zestig dagen na ontvangst van de adviesvraag of start van de raadpleging toekomen. Voor dit RUP wordt de publieke consultatie gehouden in de periode van 7 februari 2022 tot en met 7 april 2022. Het participatiemoment wordt georganiseerd op 14 februari 2022.
Afbakening plangebied
Het plangebied wordt in de startnota gevormd door het huidige bouwveld met omliggende straten, meer bepaald De Gerlachekaai, de Vlaamsekaai, de IJzerenpoortkaai en de Visserskaai.
Ruimtelijke visievorming
Het plangebied werd in 2018 geselecteerd als voorkeurslocatie voor de realisatie van een ambitieus nieuwbouwgebouw voor het M HKA. Hiermee willen de Vlaamse Overheid, de stad Antwerpen en het M HKA een belangrijke impuls geven aan het toekomstig Vlaams cultuurbeleid. De stad Antwerpen koos voor het behoud van het nieuwe museum binnen de huidige ‘Zuidwijk’ gedefinieerd als een kunst- en cultuurwijk. Het nieuwe M HKA wordt een volwaardig nieuw stadsproject dat omwille van zijn betekenis, ambitie en schaal op zichzelf mee bepalend is voor de stedenbouwkundige context, evenwaardig aan andere stadsprojecten zoals de Scheldekaaien en de Gedempte Zuiderdokken. Het is een versterking van de culturele kern op het Antwerpse Zuid in relatie met de omliggende musea en cultuurhuizen zoals het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA), Foto Museum (FoMu), Zuiderpershuis en de Zuiderkroon.
Zowel de stad, de Vlaamse Overheid als het M HKA streven naar een open, uitnodigend en toegankelijk gebouw dat een breed publiek zal aanspreken en zich zal onderscheiden in hoogte en verschijningsvorm ten opzichte van de omgeving. In 2022 wordt in samenwerking met de Vlaams bouwmeester een nieuwe procedure opgestart voor de aanstelling van een ontwerper.
Ruimtelijke concepten
Volgende ruimtelijke concepten worden meegenomen voor het plangebied:
Reikwijdte en detailleringsgraad
Het plangebied heeft volgens het huidige bestemmingsplan RUP Binnenstad onvoldoende mogelijkheden om architecturale en ruimtelijke meerwaarde te bieden aan een nieuw museum in de omgeving. Het RUP M HKA heeft als doel een robuust architecturaal, beeldbepalend museumgebouw toe te laten dat zich zal onderscheiden in hoogte ten opzichte van de omgeving.
Daarom zullen er met de invoering van dit RUP bijkomende bouwmogelijkheden geboden worden aan maatschappelijke functies, zoals cultuur, vrijetijdsvoorzieningen, dienstverlening of onderwijs alsook aan ondersteunende functies voor deze maatschappelijke functies, meer bepaald horeca en kleinschalige detailhandel.
Art. 2.2.18 en volgende van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) die de procedure vastleggen voor de opmaak van de gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen.
Op 5 maart 2012 (jaarnummer 244) stelde de gemeenteraad het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP) Binnenstad, district Antwerpen, definitief vast.
Op 20 maart 2020 (jaarnummer 2681) keurde het college de gunning goed voor het afsluiten van een raamovereenkomst voor het opmaken van ruimtelijke instrumenten, ruimtelijke veiligheidsrapporten ter uitvoering van de Seveso-richtlijn en milieueffectenrapporten, op basis van bestek GAC_2019_00696.
Op 15 oktober 2021 (jaarnummer 8364) keurde het college de opmaak en de gunning van de deelopdracht gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan M HKA goed.
Op 21 januari 2022 (jaarnummer 552) keurde het college de proces- en startnota van het RUP M HKA goed.
Het museum verhuist naar een locatie vlak bij zijn huidige ligging. Het nieuwbouwmuseum is gepland op de Zuidersluissite: de locatie van het voormalige hof van beroep. Het bouwblok van het voormalige hof van beroep wordt begrensd door de Waalse Kaai, de Cockerillkaai, de Visserskaai en IJzerenpoortkaai.
De site is gelegen in het gemeentelijk RUP “Binnenstad” (GR 5 maart 2012 - jaarnummer 244) waar volgende artikels van toepassing zijn:
Artikel 5: Zone voor centrumfuncties - Publieksgerichte gebouwen (Ce5)
Artikel 9: Overdruk - Detailhandel (dh)
Artikel 10: Overdruk - Reca (r)
Een herziening van een deel RUP Binnenstad is nodig omdat de voorschriften onvoldoende mogelijkheden bieden om een architecturale en ruimtelijke meerwaarde te bieden aan een nieuw museum.
De districtsraad adviseert de proces- en startnota van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP M HKA (Algplanid RUP_11002_214_10039_00001), district Antwerpen.
Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit het bevolkingsregister en uit het vreemdelingenregister bepaalt dat de gemeentelijke diensten en de diensten die afhankelijk zijn van het OCMW de bevolkingsregisters alleen kunnen raadplegen voor interne doeleinden.
Met de brief van 30 september 2013 laat Vlaams minister van Bestuurszaken weten dat de federale minister van oordeel is dat de diensten van de districten als gemeentelijke diensten moeten worden beschouwd in de zin van artikel 5 van het voormelde KB, gelet op het feit dat ze specifieke gemeentelijke bevoegdheden uitoefenen.
Artikel 133 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de handelingen van de districtsraden, van het districtscollege en van de voorzitter niet in strijd mogen zijn met de Grondwet, de wetten en de besluiten van de federale overheid, de decreten, de ordonnanties, de reglementen en de besluiten van de gewesten en gemeenschappen, noch met de besluiten van de provinciale overheden, noch met de besluiten van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen.
In zijn omzendbrief van 1 juli 2011 stelt de Vlaams minister van Bestuurszaken dat onder 'het raadplegen van de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister' uitdrukkelijk wordt verstaan: "het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister zonder dat de bedoelde diensten rechtstreeks toegang krijgen tot de bevolkingsregisters of het rijksregister. Deze rechtstreekse toegang blijft exclusief voorbehouden voor de gemeentelijke diensten die daartoe de nodige machtiging hebben verworven".
De toelevering van de informatie uit de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister gebeurt door de gemeentelijke diensten die gemachtigd zijn om zich toegang te verschaffen tot de bevolkingsregisters en het rijksregister.
Met brief van 30 september 2013 laat Vlaams minister van Bestuurszaken weten dat de federale minister van oordeel is dat de diensten van de districten als 'gemeentelijke diensten' moeten worden beschouwd in de zin van artikel 5 van het voormelde KB, gelet op het feit dat ze specifieke gemeentelijke bevoegdheden uitoefenen. Deze diensten kunnen bijgevolg de bevolkingsregisters raadplegen voor doeleinden die verband houden met de hen toegewezen specifieke bevoegdheden. In dergelijke gevallen hoeft de raadpleging van de bevolkingsregisters door de diensten van de districten niet het voorwerp uit te maken van een gemeenteraads- of een collegebeslissing.
In het kader van een specifiek doelgroepenbeleid of van een specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen (bijvoorbeeld voor het uitnodigen van jubilarissen, of nieuwe inwoners van het district) is een raadpleging van de bevolkingsregisters door het districtscollege evenwel enkel mogelijk indien dit geregeld wordt in een gemeenteraads- of collegebeslissing, net zoals dit geld voor het college van burgemeester en schepenen en voor het OCMW-bestuur.
Het college keurde op 8 november 2013 (jaarnummer 11253) goed dat dat de gemeentelijke diensten in zijn opdracht de bevolkingsregisters kunnen raadplegen telkens deze raadpleging kadert in de uitvoering van beslist en geregeld beleid inzake specifiek doelgroepenbeleid of van specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen binnen de bevoegdheden van stad, OCMW en districten als openbaar bestuur.
Het districtscollege keurt in uitvoering van voornoemde collegebeslissing goed dat het raadplegen van de bevolkingsregisters noodzakelijk is in de uitvoering van beslist en geregeld beleid binnen de bevoegdheden van het district als openbaar bestuur.Het districtscollege keurde een aantal acties goed in het kader van een specifiek doelgroepenbeleid of van specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen. Om deze beslissingen te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk voor volgende acties over de respectieve gespecifieerde gegevens uit de bevolkingsregisters en/of vreemdelingenregisters te kunnen beschikken:
Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit het bevolkingsregister en uit het vreemdelingenregister bepaalt dat de gemeentelijke diensten en de diensten die afhankelijk zijn van het OCMW de bevolkingsregisters alleen kunnen raadplegen voor interne doeleinden.
Omzendbrief BB 2011/2 van 1 juli 2011 van de Vlaamse minister van bestuurszaken betreffende de raadpleging van de bevolkingsregisters voor interne doeleinden.
Het districtscollege geeft opdracht aan Ondernemen en Stadsmarketing/Klantencontacten en dienstverlening de gevraagde gegevens uit het bevolkingsregister en/of het vreemdelingenregister te bezorgen aan de districtsadministratie.
Artikel 56, §3, 4° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges gecoördineerd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor openbaar domein.
Er werd een gemotiveerd gunningsverslag opgemaakt dat als bijlage bij dit besluit wordt gevoegd.
Inzake de kwalitatieve selectie werden alle inschrijvers betrouwbaar en geschikt bevonden.
De offertes van alle inschrijvers werden regelmatig bevonden.
De offertes worden als volgt definitief gerangschikt:
In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria.
In toepassing van artikel 66, §1, 2° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, ziet de aanbestedende overheid erop toe dat de offerte afkomstig is van een inschrijver waaraan de toegang tot de opdracht niet is ontzegd op grond van de uitsluitingsgronden en die voldoet aan de door de aanbestedende overheid vastgestelde selectiecriteria en, in voorkomend geval, de niet-discriminerende regels en criteria inzake de beperking van het aantal aan de selectiecriteria beantwoordende kandidaten.
In toepassing van artikel 83 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten samen gelezen met artikel 76 van het koninklijk besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderzoekt de aanbestedende overheid de regelmatigheid van de offertes.
In toepassing van artikel 35 van het koninklijk besluit Plaatsing van 18 april 2017, onderwerpt de aanbestedende overheid de ingediende offertes aan een prijs- of kostenonderzoek.
In toepassing van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kunnen bepaalde specifieke opdrachten voor werken door twee of meerdere aanbestedende overheden gezamenlijk worden geplaatst. De betrokken aanbestedende overheden kunnen één aanbestedende overheid onder hen aanduiden die de plaatsingsprocedure beheert en die optreedt voor rekening van zichzelf en voor rekening van de andere betrokken aanbestedende overheden.
Fase | Bestuursorgaan | Datum | Jaarnummer |
Aquafin nv. Gunningsverslag. Goedkeurinig | 4 februari 2022 |
Voor de opdracht "Wegeniswerken Hoogstraat" werd openbare procedure GAC_2021_01741 uitgeschreven. Op 22 oktober 2021 dienden de volgende firma’s een offerte in:
Omschrijving | Bedrag | 21% btw | Totaal |
Aandeel district Antwerpen | 436.076,49 euro | 91.576,06 euro | 527.652,55 euro |
Aandeel Aquafin nv | 513.878,27 euro | Niet van toepassing | 513.878,27 euro |
Algemeen totaal | 949.954,76 euro | 91.576,06 euro | 1.041.530,82 euro |
Het districtscollege keurt de gunning goed voor "Wegeniswerken Hoogstraat", op basis van bestek GAC_2021_01741, aan VERBRUGGEN BV, DOORNSTRAAT 54 te 9140 TEMSE, met ondernemingsnummer 0439.524.816, tegen een bedrag van 1.041.530,82 EUR incl. BTW.
Het districtscollege keurt de vastlegging goed voor een bedrag van 580.417,80 incl. BTW en herzieningen op naam van VERBRUGGEN BV.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving |
Bedrag |
Boekingsadres |
Bestelbon |
Wegeniswerken Hoogstraat | 580.417,80 EUR inclusief btw en 10% herzieningen |
budgetplaats: 5002500000 | 4005488709 |
Dienstnota financiën “Bestellen en betalen binnen de stad, districten en OCMW” van 17 december 2018 bepaalt dat voor normale bestellingen > 5.500,00 EUR en <= 30.000,00 EUR exclusief btw op het exploitatiebudget de betreffende bestelbons - met uitzondering van correctiebestellingen - op lijst mogen worden verzameld door de bedrijven of diensten. Het college keurt als budgethouder deze lijsten goed.
“Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-housetoezicht volgende voorwaarden:
1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten;
2° meer dan 80% van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen;
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.”
Op 7 januari 2019 (jaarnummer 4) keurde het districtscollege de aanpassing principes budgethouderschap, bestellen en goedkeuren voor het district goed.
Op 2 februari 2022 (jaarnummer 67) keurde het districtscollege de wedstrijd toekomstlab 'Innovatief loopparcours Stadspark' goed.
Op 2 februari heeft het districtscollege kennis genomen van het wedstrijdreglement toekomstlab en dat de wedstrijd 'Innovatief loopparcours Stadspark' door AG Digipolis Antwerpen georganiseerd wordt.
District Antwerpen voorziet voor deze wedstrijd een budget van 10.000 euro.
Het districtscollege keurt bestelbon 4005496098, voor het organiseren van een wedstrijd voor het innovatief loopparcours Stadspark, aan AG Digipolis Antwerpen, Generaal Armstrongweg 1 2020 Antwerpen, ond.nr. 0751.541.350 voor een bedrag van 10.000,00 EUR goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
AG Digipolis Antwerpen
|
10.000,00 EUR |
budgetplaats: 5002500000 budgetpositie: 6141 functiegebied: 2ANT010203A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090610 budgetperiode: 2200 |
4005496098 |
Voorafgaand aan de districtsraadszitting wordt de ontwerpagenda ter goedkeuring voorgelegd aan het districtscollege. Op deze manier is het districtscollege op de hoogte van de te behandelen agendapunten van de districtsraadszitting van 21 maart 2022.
Volgens artikel 19 en 126 van het DLB en artikel 6 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen beslist de voorzitter tot bijeenroeping van de districtsraad.
Volgens artikel 14 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen beslist de voorzitter van de raadscommissie tot bijeenroeping van de raadscommissie. De voorzitter van de districtsraad stelt de agenda van de districtsraad op. De agenda bevat in ieder geval de punten die door het districtscollege aan de voorzitter worden meegedeeld.
Het districtscollege neemt kennis van de bijeenroeping van de districtsraad van 21 maart 2022 om 20:00 uur.
Het districtscollege deelt aan de voorzitter van de districtsraad de te behandelen punten mee voor de dagorde van de zitting van 21 maart 2022.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 3 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor de aanleg, heraanleg en onderhoud van lokale pleinen met sportaccommodatie.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Het Kielpark is een lokaal park met lokale sportaccommodatie.
Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Ten laste van | Gunning | herziening en VH | 21% btw | Totaal |
District Antwerpen | 265.405,28 | 26.540,53 | 61.308,62 | 353.254,43 |
17 juni 2016 – Wet inzake overheidsopdrachten:
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC/2020/01241 | |||
---|---|---|---|
Bestek en procedure | Goedkeuring college | 19 juni 2020 | 5401 |
Publicatie | 22 juni 2020 | ||
Gunning | Goedkeuring college | 18 september 2020 | 7769 |
Toewijzingsbrief | 12 oktober 2020 | ||
Opdracht SWOU12294A | |||
Definitief ontwerp | Goedkeuring districtscollege Antwerpen | 23 augustus 2021 | 458 |
Op 18 september 2020 (jaarnummer 7769) gunde het college de raamovereenkomst "uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein", Perceel 2 - cluster Midden, district Antwerpen, inclusief bovenlokale locaties aan de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van bestek GAC/2020/01241.
De toewijzingsbrief werd verzonden op 12 oktober 2020.
Het districtscollege keurde op 23 augustus 2021 (jaarnummer 458) het definitief ontwerp voor de heraanleg van het sportterrein en de paden in het Kielpark, district Antwerpen, goed.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWOU12294A ter goedkeuring voor.
Het districtscollege keurt de opdracht SWOU12294A voor de heraanleg van het sportterrein en de paden in het Kielpark, district Antwerpen, goed voor een bedrag van 265.405,28 EUR (exclusief btw).
De werken worden uitgevoerd door de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van het bestek GAC/2020/01241, Perceel 2.
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget 353.254,43 (in EUR).
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Opdracht SWOU12294A Kielpark Verbruggen bv Doornstraat 54 9140 Temse ondernemingsnummer: 0439 524 816 rekeningnummer: BE48 3930 0894 6927 | 130.000,00 EUR | budgetplaats:5001500000 budgetpositie:220 functiegebied:2ANT010503M01343 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2AN090739 budgetperiode:2200 | 4005494216 |
Opdracht SWOU12294A Kielpark Verbruggen bv Doornstraat 54 9140 Temse ondernemingsnummer: 0439 524 816 rekeningnummer: BE48 3930 0894 6927 | 223.254,43 EUR | budgetplaats:5004000000 budgetpositie:220 functiegebied:2ANT010507M01343 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2AN090680 budgetperiode:2200 |
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Carnotstraat is een bovenlokale straat en de Van Geertstraat is een lokale straat.
Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Omdat de werken hoofdzakelijk de Van Geertstraat betreffen, neemt district Antwerpen de kosten op zich.
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget (in EUR):Ten laste van | Gunning | herziening en VH | 21% btw | Totaal |
District Antwerpen | 32.467,02 | 3.246,70 | 7.499,88 | 43.213,60 |
17 juni 2016 – Wet inzake overheidsopdrachten:
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC/2020/01241 | |||
---|---|---|---|
Bestek en procedure | Goedkeuring college | 19 juni 2020 | 5401 |
Publicatie | 22 juni 2020 | ||
Gunning | Goedkeuring college | 18 september 2020 | 7769 |
Toewijzingsbrief | 12 oktober 2020 |
Op 18 september 2020 (jaarnummer 7769) gunde het college de raamovereenkomst "uitvoeren van structurele aanpassingen op het openbaar domein", Perceel 2 - cluster Midden, district Antwerpen, inclusief bovenlokale locaties aan de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van bestek GAC/2020/01241.
De toewijzingsbrief werd verzonden op 12 oktober 2020.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWPR12851A ter goedkeuring voor.
Het districtscollege keurt de opdracht SWPR12851A, Carnotstraat - Van Geertstraat, district Antwerpen, wegeniswerken, goed voor een bedrag van 32.467,02 EUR (exclusief btw).
De werken worden uitgevoerd door de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse, met ondernemingsnummer 0439.524.816 op basis van het bestek GAC/2020/01241, Perceel 2.
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget 43.213,60 EUR.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Opdracht SWPR12851A Carnotstraat - Van Geerstraat Verbruggen bv Doornstraat 54 9140 Temse ondernemingsnummer: 0439 524 816 rekeningnummer: BE48 3930 0894 6927 | 24.000,00 EUR | budgetplaats:5005000000 budgetpositie:224 functiegebied:2ANT010801PA5960 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2AN090190 budgetperiode:2200 | 4005491106 |
19.213,60 EUR | budgetplaats:5005000000 budgetpositie:224 functiegebied:2ANT010801PA5958 subsidie:SUB_NR fonds:INTERN begrotingsprogramma:2AN090190 budgetperiode:2200 | 4005491106 |
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. De Pijlstraat is een lokale straat.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de gunningsprocedure, de gunning en de uitvoering. Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Omschrijving | District Antwerpen |
Inschrijvingsprijs | 91.509,24 |
Vermoedelijke hoeveelheid in meer | 52.774,77 |
Vermoedelijke hoeveelheid in min | -52.145,95 |
Prijsherziening | 2.189,35 |
Totaal | 94.327,41 |
21% btw | 19.808,76 |
Algemeen totaal | 114.136,17 |
Vastgelegd budget | 121.798,79 |
Restbudget | 7.662,62 |
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Gunning Opdracht SWOU12495A | Goedkeuring districtscollege Antwerpen | 15 februari 2021 | 113 |
Gunningsbrief | Verzonden | 26 februari 2021 |
Op 15 februari 2021 (jaarnummer 113) gunde het districtscollege Antwerpen de wegeniswerken in de Pijlstraat, district Antwerpen, aan de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse (ondernemingsnummer 0439.524.816) tegen de som van 91.509,24 EUR (exclusief btw). De werken werden uitgevoerd op basis van Opdracht SWOU12495A.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte de eindafrekening op.
Bestelbon | Omschrijving | Budget | Restbudget |
ten laste van het district Antwerpen | |||
---|---|---|---|
4005436021 | Gunning | 121.798,79 | 7.662,62 |
Het districtscollege keurt de eindafrekening, voor een bedrag van 114.136,17 EUR, goed voor de wegeniswerken in de Pijlstraat, district Antwerpen, uitgevoerd door de firma Verbruggen bv, Doornstraat 54 te 9140 Temse (ondernemingsnummer 0439.524.816 ), op basis van opdracht SWOU12495A
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
Met de collegebeslissing van 6 maart 2015 (jaarnummer 1794) besliste het college dat convenanten, die de rechtspersoon ‘stad Antwerpen’ afsluit met andere overheden, nutsmaatschappijen, telematicabedrijven en intercommunales vallen onder de bevoegdheid van de gemeenteraad en het college. De districtsraden en de districtscolleges zijn gebonden aan deze convenanten. Wanneer de financiële inbreng van de districten verwacht wordt, worden zij mee betrokken bij de opmaak en uitvoering van deze convenanten.
Artikel 56 §3, 4° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Artikel 134, §2.2° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 bepaalt dat het college bevoegdheden, die door andere overheden werden overgedragen, kan overdragen aan de districtscolleges, voor zover de regel die het college deze bevoegdheid toewees, het college daartoe machtigt.
Dienstnota bestellen en betalen stad, districten en OCMW van 17/12/2018.
"Met het districtscollegebesluit van 7 januari 2019 (2019_DCAN_00003) werden de principes bestellen en goedkeuren voor het district Antwerpen aangepast."
SWPR13318B
Voor het niet-forfaitair onderhoud en de kleine werken aan de openbare verlichting voorziet district Antwerpen een budget van 128.600,00 EUR exclusief btw voor het betalen van de facturen.
Fluvius System Operator is overeenkomstig het Energiedecreet van 8 mei 2009 de door de VREG vergunde werkmaatschappij voor 14 Vlaamse opdrachthoudende verenigingen (intergemeentelijke samenwerkingsverbanden).
Artikel 398 uit het Decreet Lokaal bestuur bepaalt in paragraaf 1 dat de gemeenten beslissen over de beheersoverdracht overeenkomstig de statuten van het samenwerkingsverband, waarbij in paragraaf 2, 3° de opdrachthoudende vereniging wordt gedefinieerd als een samenwerkingsverband met beheersoverdracht waaraan de deelnemende gemeenten de uitvoering van een of meer duidelijk omschreven bevoegdheden met betrekking tot een of meer functioneel samenhangende beleidsdomeinen toevertrouwen.
Onder beheersoverdracht wordt verstaan het toevertrouwen door de deelnemende gemeenten aan het samenwerkingsverband van de uitvoering van door hen genomen beslissingen in het kader van zijn doelstellingen, in die zin dat de deelnemende gemeenten zich het recht ontzeggen zelfstandig of samen met derden dezelfde opdracht uit te voeren.
Artikel 30§3 (gezamenlijk in-house-toezicht) van de wet van 17 juni 2016 is van toepassing.
§ 3. De aanbestedende overheid die op een privaat- of publiekrechtelijke rechtspersoon geen controle uitoefent in de zin van paragraaf 1, kan een overheidsopdracht plaatsen bij die rechtspersoon zonder deze wet toe te passen, indien aan elk van de volgende voorwaarden is voldaan :
1° de aanbestedende overheid oefent, samen met andere aanbestedende overheden, op die rechtspersoon toezicht uit zoals op hun eigen diensten;
2° meer dan 80 % van de activiteiten van die rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheden of door andere, door diezelfde aanbestedende overheden gecontroleerde rechtspersonen; en
3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
District Antwerpen voorziet een budget om de facturen van de kleine werken en het niet-forfaitair onderhoud 2022 van de openbare verlichting te betalen.
Het districtscollege keurt volgende bestelbon goed:
bestelbon | omschrijving |
4005485673
| SWPR13318B
openbare verlichting district Antwerpen.
niet-Forfaitair Onderhoud en Kleine Werken voor de kwartalen één tot en met vier van 2022. Firma Fluvius |
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
SWPR13318B
kleine werken en niet-forfaitair onderhoud openbare verlichting Fluvius System Operator Brusselsesteenweg 199, 9090 Melle ondernemingsnummer: 0477 445 084 rekeningnummer: BE16 0910 1312 8674 | 155.606,00 EUR | budgetplaats: 5002515000 budgetpositie: 225 functiegebied: 2ANT010502A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090610 budgetperiode: 2200 | 4005485673 |
MPA AG en de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling/Publieke Ruimte hebben de aanvragen onderzocht (voorwaarden, locatiebepaling, advies netaansluiting, enzovoort) en stellen voor publieke laadpalen te plaatsen op de volgende locaties:
District Antwerpen
De laadpalen worden door de concessiehouder Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902) geplaatst en geëxploiteerd.
Elke laadpaal heeft twee laadpunten. Er wordt per laadpaal steeds één parkeerplaats voor elektrische voertuigen voorzien. Als uit de gebruikscijfers blijkt dat een tweede voorbehouden parkeerplaats nodig is, dan kan een extra parkeerplaats voor elektrische voertuigen worden ingericht.
Aangezien ervoor de Verdussenstraat en de Lovelingstraat meerdere aanvragen zijn, werden deze ineens gebundeld, en werd ervoor geopteerd ineens twee voorbehouden plaatsen in te richten. Voor de Van Maerlantstraat werd er geopteerd om twee laadpalen en drie voorbehouden plaatsen in te richten.
Er wordt verwacht dat in een volgende fase parkeersensoren zullen worden voorzien in de parkeervakken zoals voorzien in de concessieovereenkomst.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
Het bestuursakkoord ‘De Grote Verbinding’ (goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 januari 2019, jaarnummer 42) wil inzetten op uitbreiden van het aantal laadpunten. Zo lezen we in resolutie 22 dat het stadsbestuur “het netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen verder wil uitbreiden”.
Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG (hierna MPA AG) publiceerde op 11 februari 2021 een bestek voor ‘het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale laadinfrastructuur en/of snellaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen’.
Op 24 augustus 2021 (2021_DCMPA_00218) besliste het directiecomité van MPA AG om de concessieovereenkomst voor het leveren, installeren en exploiteren van publiek toegankelijke normale Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in de stad Antwerpen' (perceel 1), af te sluiten tussen MPA AG en Total Belgium nv (ondernemingsnummer 0403.063.902).
Het college keurde in zitting van 14 januari 2022 (jaarnummer 315) en 11 maart 2022 de locaties en het aanvullend verkeersreglement voor district Antwerpen goed.
Er werden diverse aanvragen ingediend via www.antwerpenlaadt.be voor de plaatsing van publieke laadpalen.
MPA AG legt nu nieuwe locaties in district Antwerpen en het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen ter advies voor.
De districtsraad adviseert onderstaande locaties gunstig:
District Antwerpen
De districtsraad adviseert het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor 'publieke laadpalen, district Antwerpen' gunstig ter vervanging van het aanvullend verkeersreglement met gebiedsdekkende maatregelen 'publieke laadpalen' zoals goedgekeurd door het college op 14 januari 2022 (jaarnummer 315) en 11 maart 2022.
De De Beuckerstraat in district Antwerpen:
Het college keurde op 26 juni 2020 (jaarnummer 5618) het overkoepelend aanvullend verkeersreglement
'beperkt eenrichtingsverkeer voor speed pedelecs, aanpassing onderborden' goed. Dit wordt nu uitgevoerd.
Op 18 februari 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de De Beuckerstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de De Beuckerstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 2 december 2016 (jaarnummer 10542).
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans neemt af met een (1) parkeerplaats.
Het politiekantoor verhuisde van de Mechelsesteenweg naar de Lange Gasthuisstraat. De diensten van de Lokale Recherche Antwerpen vragen nu een voorbehouden parkeerplaats voor dienstvoertuigen van de politie. Het aanvullend verkeersreglement van de Mechelsesteenweg werd reeds aangepast.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Lange Gasthuisstraat in district Antwerpen, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 12 oktober 2018 (jaarnummer 9177).
Er worden verdrijvingsvlakken met plooibakens aangebracht ter hoogte van de nummers 2 en 4 om het in- en uitrijden van de garage te faciliteren en de zichtbaarheid op het zebrapad ter hoogte van de Constitutiestraat te verbeteren. Deze maatregel wordt uitgevoerd met het oog op een toekomstige heraanleg.
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De Regentstraat in district Antwerpen:
De bewoners van de nummers 2 en 4 worden bij het in- en uitrijden van de garage gehinderd door geparkeerde wagens. Ook de zichtbaarheid van de oversteekplaats ter hoogte van de Constitutiestraat komt hierdoor in het gedrang.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) heeft de vraag onderzocht en stelt voor een verdrijvingsvlak en plooibakens aan te brengen tegenover het nummer 31a.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.
Het districtscollege geeft gunstig advies voor de proefopstelling in de Regentstraat.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 10 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale middenstand.
De districtssecretaris stelt voor om volgend initiatief te ondersteunen:
Op 20 januari 2020 (jaarnummer 8) keurde de districtsraad het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed.
Op 18 oktober 2021 (jaarnummer 151) keurde de districtsraad een verlenging van de uitzondering op artikel 21 §4 en 22 §4 van het toelagereglement 'Districtsfonds: beleef je buurt' goed. Aanvragen voor grote activiteiten of projecten, die plaatsvinden vanaf 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022, kunnen tot uiterlijk 6 weken voor het plaatsvinden van de activiteit of het project ingediend worden, in plaats van 8 weken.
Op 15 november 2021 (jaarnummer 165) keurde de districtsraad aanpassing 3 van het meerjarenplan 2020-2025, overeenkomstig de bepalingen van de beleids- en beheerscyclus, goed.
In 2022 voorziet district Antwerpen budgetten voor de betoelaging van initiatieven, conform het reglement dat door de districtsraad werd goedgekeurd.
District Antwerpen heeft 1 nieuwe aanvraag ontvangen voor een toelage van het reglement: Districtsfonds: beleef je buurt:
Aanvrager, grote activiteit en bedrag | Datum en locatie |
Antwerp Retail Shopping Promotion vzw Aangevraagde toelage: 7.500,00 EUR | 2 en 3 april 2022 Korte Gasthuisstraat (Wilde Zee), Nationalestraat (ter hoogte van Theodoor Van Rijswijckplaats), Kammenstraat (ter hoogte van Amuz), Oever, Kloosterstraat en Schuttershofstraat, 2000 Antwerpen |
Artikel 13 uit het toelagereglement district Antwerpen (Districtsfonds: beleef je buurt) :
§2 Aanvragen met een goedgekeurd bedrag hoger dan 250,00 euro worden in schijven uitbetaald. De eerst schijf omvat een betaling van maximum 70% van het toegekende bedrag en wordt uitbetaald na goedkeuring van de toelage door het bevoegde orgaan. De tweede schijf van maximum 30% van het toegekende bedrag wordt uitbetaald binnen een termijn van 30 kalenderdagen na goedkeuring van de verantwoordingsstukken.
§3 Een toelage zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.
Het districtscollege keurt de vastlegging en uitbetaling van de toelage van 7.500,00 EUR aan Antwerp Retail Shopping Promotion vzw voor het initiatief 'Antwerp Fashion Weekend' goed.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Antwerp Retail Shopping Promotion vzw Kronenburgstraat 100 2000 Antwerpen Ondernemingsnummer: 0659.938.510 Rekeningnummer: BE82 7360 2707 3168 | 7.500,00 EUR | budgetplaats: 5005500000 budgetpositie: 6496800 functiegebied: 2ANT010403A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2AN090719 budgetperiode: 2200 | 4505135899
|
Artikel 6 van het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) bepaalt dat het district bevoegd is voor aanvullende regels voor inspraak en participatie over het lokaal beleid.
Burgerbegroting jaarplanning 2022-2023
Projecten indienen:
Projecten kiezen:
Concrete spelregels voor de tweede stap (projecten indienen)
Wie mag ideeën indienen?
Welke ideeën kan je indienen?
Wat kan er in de publieke ruimte?
Hoeveel ideeën mag je indienen?
Voor welk budget mag je indienen?
Welke kosten mogen ingediend worden?
Artikel 6 van het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) bepaalt dat het district bevoegd is voor aanvullende regels voor inspraak en participatie over het lokaal beleid.
Op 20 januari 2014 (jaarnummer 13) keurde de districtsraad het principe van de Burgerbegroting goed. De Burgerbegroting is een participatietraject waarbij de inwoners van district Antwerpen ieder jaar beslissen over de besteding van 10% van het districtsbudget. Burgers kunnen zelf projecten indienen en uitvoeren of ze kunnen het district vragen een project uit te voeren.
Op 18 februari 2019 (jaarnummer 27) keurde de districtsraad het bestuursakkoord van district Antwerpen voor de legislatuur van 2019-2024 goed. In artikel 14 tot en met 17 wordt ingegaan op de organisatie van de Burgerbegroting.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 197) keurde de districtsraad het afsprakenkader voor de Burgerbegroting goed. Daarin wordt onder meer vastgelegd dat de concrete richtlijnen en data voor elke stap door het districtscollege worden vastgelegd en ter kennisneming worden voorgelegd aan de districtsraad.
De districtsraad neemt kennis van de spelregels voor de Burgerbegroting, tweede stap, ideeën indienen.