Terug
Gepubliceerd op 04/07/2022

2022_CBS_05548 - De Grote Verbinding. Oosterweelverbinding. Fiets- en voetgangersonderdoorgang Turnhoutsebaan (SWOU12749) - Uitvoeringsovereenkomst. Addendum NR.1. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/07/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05548 - De Grote Verbinding. Oosterweelverbinding. Fiets- en voetgangersonderdoorgang Turnhoutsebaan (SWOU12749) - Uitvoeringsovereenkomst. Addendum NR.1. Ondertekening - Goedkeuring 2022_CBS_05548 - De Grote Verbinding. Oosterweelverbinding. Fiets- en voetgangersonderdoorgang Turnhoutsebaan (SWOU12749) - Uitvoeringsovereenkomst. Addendum NR.1. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

De Grote Verbinding

Met ‘De Grote Verbinding’ bouwt Antwerpen aan haar internationale reputatie als stad en regio waar het goed is om te wonen, te werken, te ondernemen en op bezoek te komen. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond en de overkapping stuurt de auto’s onder de grond. Zo zorgen stad Antwerpen en Vlaanderen voor een betere mobiliteit voor Vlaanderen en wordt de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht.

De afgelopen jaren hebben stad Antwerpen, het Havenbedrijf Antwerpen nv van publiek recht, de burgerbewegingen, Lantis (de naam waaronder BAM nv van publiek recht handelt sinds 2019) en andere Vlaamse partners, samen met de intendant voor de Oosterweelverbinding, de plannen vormgegeven. Tijdens de uitvoering zetten zij samen zoveel mogelijk lokaal talent aan het werk.

Lantis en de Oosterweelverbinding

Lantis staat in voor de financiering, de realisatie, het beheer en de exploitatie van verkeersinfrastructuur in de Antwerpse regio met het oog op het bevorderen van de mobiliteit in en rond Antwerpen, en meer in het bijzonder van de Oosterweelverbinding.

Op 30 januari 2015 keurde de Vlaamse Regering het GRUP “Oosterweelverbinding-wijziging” principieel goed. Het GRUP werd definitief vastgesteld bij besluit van de Vlaamse Regering van 20 maart 2015.

De stedenbouwkundige vergunning voor de Infrastructuurwerken Linkeroever werd verkregen door Lantis op 15 december 2017. De gunningsbeslissing voor de Infrastructuurwerken Linkeroever werd genomen door Lantis in oktober 2017. De contractsluiting gebeurde op 8 januari 2018 en de werken voor die opdracht zijn inmiddels in volle uitvoering.

De omgevingsvergunning voor de werken op Rechteroever werd verkregen door Lantis op 20 november 2020. Medio 2020 stelde Lantis het consortium COTU, de aannemers voor de Scheldetunnel en de Verkeers- en Tunneltechnische Installaties, aan. Eind 2020 werden ook de aannemers geselecteerd voor de werken op Rechteroever en werd door een “early contract involvement” de gunning van de werken met getrapte aanvangsbevelen uitgezet voor alle deelprojecten. In het eerste kwartaal van dit jaar zullen de aannemingscontracten afgesloten worden voor de percelen 3A en 3B. De verschillende aannemers gaan in 2021 meteen van start. 

Overkappingsintendant & Toekomstverbond

Eind 2015 keurde het Vlaamse Gewest de aanstelling goed van een intendant voor leefbaarheidsprojecten in de stedelijke zones rond de R1 – Ring om Antwerpen. De intendant en zijn team zijn in januari 2016 van start gegaan met als opdracht in twee jaar tijd samen met verschillende organisaties en burgers een traject te doorlopen om te komen tot concrete en realiseerbare overkappingen en leefbaarheidsprojecten voor de Antwerpse ring met als ambitie een overkapping van de volledige ring.

In maart 2017 is het “Toekomstverbond voor de bereikbaarheid en leefbaarheid – Een ring rond de stad en een ring voor de stad” tussen het Vlaamse Gewest, stad Antwerpen en de burgerbewegingen stRatengeneraal, Ademloos en Ringland voor een bereikbare en leefbare Antwerpse regio tot stand gekomen. In het kader van de eerste grote fase in de leefbaarheidsmaatregelen voorzien de Vlaamse regering, stad Antwerpen en het Havenbedrijf Antwerpen NV een bedrag van 1,250 miljard euro dat ingezet wordt op basis van de uitkomst van het selectiedossier van de intendant.

Op vrijdag 9 november 2018 werd Alexander D’Hooghe opnieuw aangesteld als intendant voor de begeleiding en coördinatie van de overkapping van de Antwerpse ring. 

Omtrent de uitvoering van de leefbaarheidsprojecten bovenop en in de nabije omgeving van de infrastructuurwerken van de Oosterweelverbinding werden afspraken vastgelegd in een Afsprakennota tussen stad Antwerpen, Lantis en Vlaamse Gewest. Het college keurde deze afsprakennota goed op 6 maart 2020 (jaarnummer 2227).

Samenwerkingsovereenkomst

Op 18 mei 2020 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 326) de samenwerkingsovereenkomst tussen Lantis en stad Antwerpen in het kader van de realisatie van de Oosterweelverbinding goed. De voorliggende overeenkomst is een overeenkomst tussen meerdere partijen en kan in die zin niet vallen onder de samenwerkingsovereenkomst die gesloten werd tussen stad Antwerpen en Lantis op 18 mei 2020. De samenwerkingsbepalingen zijn dezelfde voor wat betreft de uitvoeringsafspraken.

Fiets- en voetgangersonderdoorgang

Het huidige ontwerp voor de fietsonderdoorgang onder de Turnhoutsebaan, zoals opgenomen in de omgevingsvergunning voor de Oosterweelverbinding, geeft onvoldoende comfort voor fietsers. Deze zal binnen de Oosterweelverbinding naast de afrit R1 aangelegd worden op de plek van de bestaande fietsdoorsteek maar bovenop een nieuwe afrit. Er werd gevraagd te onderzoeken of het haalbaar was om deze onderdoorgang van de Turnhoutsebaan te verleggen en te optimaliseren omdat enerzijds de continuïteit van het ringfietspad tijdens de hoofdwerken van de Oosterweelverbinding in het huidige ontwerp niet gegarandeerd kan worden en anderzijds de kwaliteit van de onderdoorgang ondermaats zou zijn door onder meer de maatvoering en het gebrek aan afscherming naar het snelwegverkeer.

Tijdens intensieve ontwerpsessies met de verschillende betrokken stakeholders en burgerbewegingen werd een voorkeursontwerp bekomen voor de onderdoorgang. Lantis draagt de volledige verantwoordelijkheid voor de verdere realisatie van dit voorkeursontwerp. Lantis financiert, is aanbestedende overheid en leidend ambtenaar tijdens de uitvoering. Lantis dient echter afspraken te maken met stad Antwerpen, Vlaamse gewest en provincie Antwerpen omtrent onder meer beheer en tijdelijke innames voor de werf.

Het college keurde in zitting van 12 maart 2021 (jaarnummer 2112) de uitvoeringsovereenkomst tussen Lantis, provincie Antwerpen, Vlaamse Gewest en stad Antwerpen in het kader van de realisatie van de fiets- en voetgangersonderdoorgang onder de Turnhoutsebaan goed.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt addendum NR.1 aan de uitvoeringsovereenkomst ter goedkeuring voor. Ze beoogt de rechten en plichten van de partijen vast te leggen met betrekking tot een aantal bijkomende werken en diensten op vraag van stad Antwerpen.

Argumentatie

Lantis heeft de werken voor de realisatie van de fietsonderdoorgang op basis van het voorkeursontwerp gegund. Deze werken zijn vandaag in uitvoering. Op vraag van stad Antwerpen worden enkele aanpassingen gedaan aan het ontwerp ter hoogte van de aansluitingen van de fietsonderdoorgang met de Turnhoutsebaan:

  • Uitbreiding fietspad zuidzijde
    Het fietspad van de nieuwe onderdoorgang onder de Turnhoutsebaan sluit aan de zuidzijde van de Turnhoutsebaan aan op de bestaande parkdreef in het Rivierenhof. Tussen de parkdreef en het fietspad langs de Turnhoutsebaan ligt er vandaag een fietsverbinding. Deze fietsverbinding wordt breder gemaakt zodat de fietsers komende van de fietsonderdoorgang vlot de aansluiting kunnen maken met het fietspad van de Turnhoutsebaan.
  • Uitbreiding voetpad noordzijde
    Langsheen de nieuwe stukken Ringfietspad wordt tevens een voetpad in halfverharding voorzien. Dit is ook zo voorzien in het voorkeursontwerp, met uitzondering van de noordelijke aansluiting tussen de fietsonderdoorgang en de Turnhoutsebaan. In dit addendum is het bijkomende voetpad langsheen deze aansluiting opgenomen.

Desgevallende aanpassingen aan de verlichting en signalisatie, ten gevolge van deze gevraagde aanpassingen, worden tevens opgenomen in dit addendum NR. 1.

De voorkeur van stad Antwerpen gaat ernaar uit dat bijkomend studiewerk (fundering verlichtingspalen, …) door Lantis wordt uitgevoerd, zodat het gehele project door eenzelfde studiebureau (RoTS) wordt opgevolgd.

Er zal een aparte afrekening worden voorzien.

Algemene financiƫle opmerkingen

De indicatieve raming bedraagt (inclusief btw en herziening) 69.237,66 EUR.

Het vereiste budget is voorzien op 2LMS010102/M02078/224/5153000000/2SA020200/2300.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010102 - Over de Ring

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt Addendum NR. 1 aan de uitvoeringsovereenkomst tussen Lantis, provincie Antwerpen, Vlaamse Gewest en stad Antwerpen in het kader van de realisatie van de fiets- en voetgangersonderdoorgang onder de Turnhoutsebaan goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.