Terug
Gepubliceerd op 04/07/2022

2022_CBS_05546 - Klimaat en Leefmilieu. Lage-emissiezone - Protocolovereenkomst tussen de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-Generaal Wegvervoer en Verkeersveiligheid (DG WVVV) en stad Antwerpen. Ondertekening - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/07/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05546 - Klimaat en Leefmilieu. Lage-emissiezone - Protocolovereenkomst tussen de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-Generaal Wegvervoer en Verkeersveiligheid (DG WVVV) en stad Antwerpen. Ondertekening - Goedkeuring 2022_CBS_05546 - Klimaat en Leefmilieu. Lage-emissiezone - Protocolovereenkomst tussen de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer, Directoraat-Generaal Wegvervoer en Verkeersveiligheid (DG WVVV) en stad Antwerpen. Ondertekening - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 27 juni 2016 keurde de gemeenteraad het gemeentelijk reglement op de lage-emissiezone (jaarnummer 398) en het retributiereglement voor de lage-emissiezone (jaarnummer 402) goed. 

Ten gevolge hiervan werd met ingang van 1 februari 2017 een lage-emissiezone (LEZ) ingevoerd in de stad Antwerpen. 

Voormelde reglementen werden inmiddels meermaals geactualiseerd. Op 26 april 2021 (jaarnummer 217) keurde de gemeenteraad de laatste wijzigingen aan het gemeentelijk reglement op de lage-emissiezone goed. Op 21 oktober 2019 (jaarnummer 606) keurde de gemeenteraad de meest recente versie van het retributiereglement goed. 

De criteria om toegang te verkrijgen tot een LEZ zijn door de Vlaamse Overheid vastgelegd in het besluit van 26 februari 2016 betreffende lage-emissiezones (hierna “LEZ-besluit”). 

De stad Antwerpen heeft het beheer, de vaststelling en de handhaving van de LEZ-reglementering ondergebracht bij AG Mobiliteit en Parkeren Antwerpen. De handhaving van de LEZ gebeurt aan de hand van ANPR-camera’s (automated number plate recognition).

Sinds 30 juni 2016 beschikt de stad Antwerpen over een machtiging voor de verwerking van persoons- en voertuiggegevens uit de Kruispuntbank Voertuigen van de FOD Mobiliteit en Vervoer in functie van het toezicht op en de toepassing van de LEZ-reglementering (beraadslaging FO nr. 23/2016). 

Via een wijzigingsbesluit van 6 september 2019 werd in het LEZ-besluit een aanpassing in de toegangscriteria voorzien voor voertuigen van de categorie T (zie artikel 2, §1, 4°, j van het LEZ-besluit).  Deze aanpassing houdt in dat vanaf 1 januari 2020 geldt dat motorvoertuigen van de categorie T met een vermogen lager dan 130kW een vrijstelling krijgen tot en met 31 december 2028. Om na te kunnen gaan of een gedetecteerd motorvoertuig van de categorie T aan de vrijstellingsvoorwaarde voldoet is kennis over het vermogen van het voertuig vereist. 

Naar aanleiding hiervan heeft de stad Antwerpen een uitbreiding van de toegang tot de Kruispuntbank Voertuigen van het DG WVVV (Directoraat-Generaal WegVervoer en VerkeersVeiligheid) gevraagd. Door de ontbinding van het Sectoraal Comité voor de Federale Overheid (SCFO) is het echter niet mogelijk om de bestaande machtiging te wijzigen. Daarom heeft het DG WVVV een nieuw protocol opgesteld met de stad Antwerpen voor de uitwisseling van de gegevens in het kader van de LEZ.  Het ontwerpprotocol kreeg op 17 maart 2022 een positief advies van de functionaris voor gegevensbescherming (DPO) van de stad Antwerpen.

Het nieuwe gegevensprotocol zal het vorige gegevensprotocol, zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 28 oktober 2016 (jaarnummer 9501), vervangen. 

Argumentatie

In het kader van de overdracht van gegevens van het DG WVVV naar de stad Antwerpen in functie van het toezicht op en de toepassing van de LEZ-reglementering, werd een nieuw gegevensprotocol opgesteld dat de voorwaarden van de gegevensuitwisseling regelt en de nodige garanties biedt rond het respecteren van de privacyregelgeving en de juiste verwerking van persoonsgegevens.

De Data Protection Officer van de stad Antwerpen gaf een positief advies voor de gegevensuitwisseling tussen het DG WVVV en de stad Antwerpen (2022_BDPO_00002 - Advies DPO - Protocol tussen DG WVVV en stad Antwerpen - Goedkeuring)

Het nieuwe gegevensprotocol wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen en zal na ondertekening ervan het vorige gegevensprotocol vervangen. 

Juridische grond

Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (Algemene Verordening Gegevensbescherming). 

Artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke Gegevensverkeer.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het protocol voor de verwerking van gegevens tussen de stad Antwerpen en het DG WVVV van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit in verband met de lage-emissiezone goed en ondertekent het protocol.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.