Terug
Gepubliceerd op 04/07/2022

2022_CBS_05567 - District Wilrijk. Zwaluwenlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 01/07/2022 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2022_CBS_05567 - District Wilrijk. Zwaluwenlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2022_CBS_05567 - District Wilrijk. Zwaluwenlaan - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Zwaluwenlaan in het district Wilrijk:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door de gemeenteraad op 23 juli 1985;
  • maakt deel uit van een goedgekeurde zone 30, gekend als 'Oosterveld - Elsdonk ZW'.

Het fietspad dat de Zwaluwenlaan met de Frans Van Dunlaan verbindt, is momenteel gesignaleerd als enkelrichtingsfietspad. De fietsoversteek over de Frans Van Dunlaan is dubbelrichting. De breedte van de dubbelrichtingsoversteek wordt gecontinueerd tussen het kruispunt en de Zwaluwenlaan.
Veel fietsers vanuit de wijk Elsdonk gebruiken deze verbinding dan ook in beide richtingen, wat zeer begrijpelijk en logisch is. Op vraag van het beleid wordt dit gedeelte fietspad als tweerichtingsfietspad gesignaleerd.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 
  • een tweerichtingsfietspad wordt gesignaleerd (artikel 2).
    Het fietspad dat de Zwaluwenlaan met de Frans Van Dunlaan verbindt, wordt als tweerichtingsfietspad gesignaleerd. Fietsmarkering wordt aangebracht zodat fietsers veilig de bypass kunnen kruisen. Het dubbelrichting signaleren van dit stuk fietspad maakt de situatie veel logischer en meer helder voor fietsers. Door het fietspad ook als dusdanig te signaleren en te markeren, verhoogt ook de verkeersveiligheid, omdat autobestuurders momenteel niet altijd fietsers verwachten richting Zwaluwenlaan. Door dubbelrichtingspijlen op de bypass te markeren, kan het huidige gebruik ook ondersteund worden op straat met de nodige signalisatie en fietsmarkering.

De parkeerbalans blijft ongewijzigd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

verkeerspolitie, advies van 13 mei 2022 Gunstig advies
districtsraad Wilrijk, advies van 2 juni 2022 (jaarnummer 56) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Zwaluwenlaan in het district Wilrijk goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de gemeenteraad van 23 juli 1985.

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen